Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Joa, men overraskende å lese om foppall her. Mye bedre å diskutere hvilken farge på Agfa Color som låt best ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her skal vi ha det hyggelig, og parallellen er nok ikke allmenngyldig. Her inne bør vi ikke diskutere fotball, politikk og annet som ikke har noe med kassettbånd å gjøre. Selv musikk bør vi være litt forsiktige med å diskutere for intenst i en tråd som dette. :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    TT: Jeg tar IKKE opp emnet frivillig- bare så det er sagt. Man er som sagt motstander av organisert barbari mot grøntarealer.

Medlem: Den der- i toppstand- får du relativt gode opptak med, men vær forsiktig hvilken krom- og metalltape du bruker. That´s for eksempel er svært gode, men dersom ikke maskinen trives med en solid dose info i toppen skal du heller prøve Maxell UR først...Lettere å få til de på en Technics. Men Terje har rett..det går kun en vei med prisen..

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Medlem: Begynn heller med et sett Nagaoka HC800II, to stykk Nagaoka QC220 og tjue Maxeller..samt nye reimer til RSn..Da vil du få bra grunnlag for å satse videre på tape..For å være sikker lar du rensevæska fordampe minst et døgn før du tar maskinen i bruk etter servicen.

TT: Pioneer er klar til julerensen sin..:cool:

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kom over en test av 88 forskjellige kassettbånd fra 1990. ( Den ligger som en stor pdf ute på nettet, søkes det med f.eks: audio 1990 88 tape comparison så finner man den) Og til de som ikke gidder så tar jeg frem de beste i hver kategori uavhengig av pris :): ( Og ja, det er stor forskjell på bånd)

Normalbånd:
    1. TDK AR-X med 82% score
    2. TDK AR med 81%
    3. TDK AD, Sony HF-S og Maxell XLI-S alle med 80%

Chromebånd:
    1. Realistic Supertape MII 84%
    2. Denon HD8 og Memorex CDX II med 82%
    3. Sony UX-ES og That's CD-MH med 81%
    4. Sony UX-Pro 80%

Metalbånd:
    1.TDK MA-XG 92%
    2. Sony Metal ES 91%
    3. TDK MA-X, Nakamichi ZX, Fuji FR Metal og Sony Metal Master alle med 90%
    4. Realistic Supertape MIV, Sony Metal-SR, og That's CD-IV alle med 89%

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Se der, både #2 og #3 av chromebånd uåpnet i hus. #1 har jeg nok aldri hørt om, men Realistic er vel et husmerke for Radio Shack?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er riktig det Baluba, jeg lurer veldig på hvem som produserte de.....
    Artig å se at That's gjør det såpass bra. De er jo tilgjengelige fortsatt såvidt jeg vet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, og de har jeg åtte uåpnede av. Denon HD8 har jeg dessverre bare et eksemplar av. Veldig artig å se at That's gjør det så bra, ja. Spesielt siden det er en tape som det fortsatt er mulig å kjøpe til normal pris. Ingen vits i å være for mye merkesnobb når slikt finnes på markedet, såframt båndet passer til spilleren.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A, Baluba: Der kan du handle for meg også..hehe..Da gjør vi iallefall noe riktig, da! Realistic har nok fått såpass gode tester fordi det dreier seg om en amerikansk test med amerikanske priser på amerikanske bånd. Selv rører jeg ikke Realistic med ildtang engang, men dere veit hvor jeg rangerer HD8..Bedre bånd finnes ikke. Ferdig. Flere TDKer ankommet for noen dager sia her. Kosta en del, men er forhåpentlig verd det..Lagt på lager. Masse normal klart til bruk, men må pakkes først.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra hva jeg har forstått er det sannsynligvis Memorex som produserte Realistic for Radio Shack. Men det er uansett ikke et aktuelt merke. Ser de edruelig priset i forhold til andre saker på eBay, og det betyr en av to ting:
    1: De er ikke så gode som en test fra 1990 (!) antyder.
    2: Amerikanerne brukte kassetter aktivt helt opp til det 21de århundre, og Radio Shack vil naturlig nok hatt større lagre da kassetten "døde" litt senere i USA enn her i Europa.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan informere om at det er fortsatt mulig å få bra Chrome kassetter til en edruelig pris på eBay. Jeg skal hente 5stk forseglede Sony UX-Pro C60 på Mega i morgen. Den pakka kom på 340 kroner med frakt. Og da er vi nede på en pris pr.stk. som er lavere enn That's.:)
    Men det ser ut til at de blir færre og færre der ute. Men nå har jeg nok også. (Trur eg;))

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det blir til Terje finner en eller annen japanerikaner som har tjue pluss topp Sony til, det.. Hele HFS kjenner nok til en viss manns forkjærlighet for Morita-sans varemerke:cool: Vel, jeg gratulerer, Terje. De der er fortsatt gode. Men akkurat Memorex undervurderer du litt, tror jeg.. Topp normalstock der.. DBS, for eksempel.. Dog, skal jeg ha Mem blir det ekte vare..som selskap til de to DBSer jeg allerede har.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Både Realistic og Memorex er aktuelle merker hvis de dumper ned i fanget på meg fra ei butikkhylle, men jeg løper ikke over bekken (Atlanteren) etter dem. Er litt mer spontan enn som så. :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Butikkhyller med sånne på er nok nå svært sjeldne, men jeg holder øye med Bayen jevnlig for å finne partier av rimelig størrelse til oss. Feks for noen mnd sia: Et RCA-parti tilsvarende lageret her..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ..så er altså Terje-A Norges største Sonyfreak:cool: Ligger et rimelig storparti med tape på Ebay nå med (iflg selger) 50+ forseglede tapes fra Mitsubishi, Bush og Memorex. Black Diamond, SF1 og DBX. times- og halvannentimestape. Alt er altså Type I.
    Andrenevnte her er et britisk varemerke som fikk kassettene laget for seg i UK, og som holder mer enn OK standard. Veldig grei starter-stock, det...hadde flere Bush da jeg var liten.. 315 kr ligger budet på nå..

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ..så er altså Terje-A Norges største Sonyfreak:cool: Ligger et rimelig storparti med tape på Ebay nå med (iflg selger) 50+ forseglede tapes fra Mitsubishi, Bush og Memorex. Black Diamond, SF1 og DBX. times- og halvannentimestape.
    Andrenevnte her er et britisk varemerke som fikk kassettene laget for seg i UK, og som holder mer enn OK standard. Veldig grei starter-stock, det...hadde flere Bush da jeg var liten.. 350 kr ligger budet på nå..
    Er vel ikke så veldig Sony freak, men det var Sony som kom med Walkman i 1979, og de utviklet mange spennende produkter. Bl.a. Trinitron, Elcaset, Beta, Playstation. Og de produserte veldig gode kassettspillere:) men jeg har mye forskjellig jeg; for å ta det i alfabetisk rekkefølge: Bluesound, Focal, Icon Audio, Onkyo, Pioneer, Rotel, Sony og Technics.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Men Sony ligger nok nærmest hjertet ditt også...se bare i tapehylla di:cool: Og på de titalls gamle annonsene som er lagt ut. Vel- ingen feil i det..hehe..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men Sony ligger nok nærmest hjertet ditt også...se bare i tapehylla di:cool:
    Innrømmer det, vil mye heller ha Sony UX-S, Sony UX-Pro, Sony Metal Master der istedenfor noe fjas fra Realistic, Memorex, whatever ;)

Og litt info om Pioneer kassetter, de ble produsert av Denon. Men det visste du sikkert du som har Denon som et hjertebarn ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    I know...jeg har en N2 også..:cool: Inneholdende Front 242.. Hvis du ønsker det har jeg et forslag som omhandler Metal XR...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Metaltape hylla er full, er ikke så mange heller.:)
    Fokuserer på chrometape da jeg har mer sansen for de gode gamle spillerne. Hvis det skal noe mer i hus nå så må det bli en slik
    Pioneer CT-F1000.jpg

Men da må sannsynligvis Elcasetspilleren fra Technics ut på tur. Og det frister ikke.....
    Det er egentlig bra som det er også.;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Synd...jeg har- som du vet - ti her..Kunne godt tenkt meg noen Denon HD6S fra Spania istedet..

Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Har holdt på en liten stund med kassetter igjen nå. Gikk i innkjøp av en Sony Tc-we835s her tidligere i år..

Veldig mye kos i å sette istand denne. Trengte nye belter og en total oppsmøring for å gå bra igjen. Og det gjør den nå. Lærte veldig mye på å skru denne ifra hverandre og er på utkikk etter noe annet hvis det dukker opp til en forsåvidt rimelig penge...

Ang band så går det på Maxell UR samt splitter nye forseglet BASF Super Chrome II jeg fant på en bruktsjappe til den flotte sum av 1,- pr tape.. Til slike priser så går det an.. Er fremdeles på utkikk etter noen metal tapes kun for å prøve. Men kan vente til jeg finner noe som faktisk er priset noenlunde greit.

Ang spilleren så er jeg noe sikker på at Deck A trenger en demagnetisering.. Noe jeg ikke er så gira på å prøve da det kan gå galt om man ikke gjør det riktig? Ser det fins kassetter der ute som skal demagnetisere. Noen er relativt rimelige men duger de?

Ble faktisk så jeg kjøpte min første nye kassett siden tidlig 90 tallet her for noen måneder siden..

Laufer.jpg

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog79: Grabb en Tonar DeMag her:
    ELEKTRONISK BUREAU- ALT AV TILBEHØR FOR ANALOG MUSIKKGJENGIVELSE
    Den ser ut som en standard tape og gjør jobben på -bokstavlig talt- to sekunder. Koble vekk maskinen fra anlegget under demag, bruk kun strøm rett fra veggen og ikke fra den padda du har anlegget på. Topp den med Nagaoka HC800II og etpar QC220. så er nok den Sonyen ganske så god etterpå.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @ Frog79;
    Demag som Auditor anbefaler er grei å bruke, bruker den jeg også.
    Det andre er ikke så viktig, kommer langt med bomullspinner og noe fornuftig rensevæske. Og hva som er fornuftig rensevæske strides de lærde om. (I Nagaoka QC220 ligger det med en trygg rensevæske som jeg bruker på hoder og capstanhjul )
    Jeg bestilte meg derfor en slik også.:)
    Jeg liker BASF Chromebånd veldig godt og til prisen du betalte ? Fantastisk. Kos deg.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Da skal du holde et øye med etpar selgere i USA- og jeg har altså flere eldre CR/CRSer som skal redubbes..Bytter dem gjerne i forseglet Denon/Fuji JP2/Agfa Goodbye Edition deretter..

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Etter inspirasjon fra Baluba måtte jeg selvfølgelig få tak i en Walkman. Fikk tak i en defekt WM-20 fra 1983. Dette var/er verdens minste Walkman. Betalte 300,- og hentet den et steinkast fra Moss. Spilleren så ny ut. Ikke en ripe. Men reima var blitt til noe svart seig guffe. En ny reim fra Slovakia, litt TLC og hipp hurra, nå kan jeg høre på kassett når jeg er på farten også.;)
    20161209_131745.jpg

20161209_154140.jpg

Her ser dere jo størrelsen
    20161209_160320.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En slik liten walkman kunne jeg godt tenke meg selv. Min Pro-maskin er ikke akkurat kompakt i forhold til din. Dessuten er det et lite eksklusivt preg over Sonys toppmodeller, selv om tilsvarende fra Aiwa kanskje låter bedre (ifølge de som har prøvd dem her i tråden). :cool:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En slik liten walkman kunne jeg godt tenke meg selv. Min Pro-maskin er ikke akkurat kompakt i forhold til din. Dessuten er det et lite eksklusivt preg over Sonys toppmodeller, selv om tilsvarende fra Aiwa kanskje låter bedre (ifølge de som har prøvd dem her i tråden). :cool:
    Sjekk Finn, du finner garantert en der i løpet av vinteren og det er sannsynligvis bare å bytte reim så er du "up and running"
    Jeg trengte egentlig bare en PH000 trekker, litt sytråd og elektronikkrens for å gjøre jobben.
    Forøvrig så synes jeg lyden er veldig bra, har vel noe med å gjøre at jeg bruker chrometape som jeg har lagt sjela i få gode opptak på.;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må alltid legge sjelen i gode opptak, og helst på chromebånd. Da får du nok nivå i toppen selv om du aktiverer Dolby B. Men i vinter så er nok fokuset på et annet analogt medium i krypten, her skal det fintunes og velges en RIAA før noe annet kommer i hus. :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Må alltid legge sjelen i gode opptak, og helst på chromebånd. Da får du nok nivå i toppen selv om du aktiverer Dolby B. Men i vinter så er nok fokuset på et annet analogt medium i krypten, her skal det fintunes og velges en RIAA før noe annet kommer i hus. :)
    Lykke til med det, jeg følger med i tråden din. Har ikke lenger vinulsnurre, den forsvant i 1984 eller var det -85?
    Jeg har bestemt meg for å ikke hoppe på vinyltoget. Streaming og kassett duger her i huset.:)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde egentlig ingen seriøse planer om retur til vinyl jeg heller før tidligst i fjor, da junior viste interesse for vinylplatesamlingen min som "kul". De samme ordene brukte han om kassettspilleren og kassetter, så han er nok et typisk eksempel på tenåringer som digger motsetningene til sølvskivene de er vant til å se hjemme hos mor og far. Har jo allerede kjøpt høyttalere til ham, og vil nå sjekke om han er interessert i å få platespiller selv med å ta han med meg på en handletur på Shabby Records. Hvis han ønsker å kjøpe noe selv så skal han få det, for det betyr jo at han ønsker seg platespiller i sitt nye anlegg.

I og med at han nå ønsker å lære seg å spille piano istedenfor elektroniske instrumenter (han har tidligere lekt med loop-sequensere og slikt på telefonen) forteller en historie om en ung mann på søken etter musikalske og teknologiske røtter.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skjønner vinklingen din veldig godt. Kona har etpar "guttunger" yngstemann på 20 styrer med PS4 og eldstemann på 22 styrer med damene ;). Det blir derfor bare meg som er opptatt av musikk, så dette er en egotripp for meg;).

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Den er tøff, den der. Får jeg tak i en, sier jeg fra, så kan du ta service og reimbyttr på´n.. Du HAR Fuji-tape?? Hvilke typer, hvor mange?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Den er tøff, den der. Får jeg tak i en, sier jeg fra, så kan du ta service og reimbyttr på´n.. Du HAR Fuji-tape?? Hvilke typer, hvor mange?
    Har 1stk. Fuji Metal Z ja;) og 10 stk Axia J'z Metal.
    Ingen er til salgs !

Sony WM-20 var ganske enkel å ta en service på. Men er det feil på elektronikken så er det kjørt......

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn