Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men det er ganske nye ting. Forsterkere på soverommet skal helst ikke koste mer enn 500 kroner og kanskje en halvliter til i verste fall. Og skal ha en karakter som ikke er ulik Pioneeren fordi den fungerer så fint med TK-600. Klasse D er jeg redd kan bli kollisjon med høyttalerne som er ekte vintage. Heller en Pioneer eller Sansui som gjør så godt de kan for å låte rør. :rolleyes:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og blar i gamle nummer av Elektronikkbransjen fra 1973, og kom over en artikkel om introduksjonen av chromebånd. Dere finner den på side 47 i dette nummeret, like ved siden av en annonse som mener at Led Zeppelin er artistnavnet til "soloartisten" Robert Plant. Ellers synes jeg det er litt vittig at Agfa gjør et stort nummer av fargerike kassetter i en sorthvitt annonse. ;)

agfa.jpg

Hvor mange kassetter har dere av denne typen i samlingen? Ikke så rent få, tipper jeg. Det er i alle fall en god del i kassen som ligger under sengen i mitt aller helligste. ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: De der har jeg to av! I siste 90s versjon. Innspilte med klassisk Dag Frøland:cool: Den Onkyoen anbefalte jeg for den som søker en liten, men kompetent alt-i-ett-løsning. Faktisk kan den være riktig for meg og mine saves også , da den eliminerer behovet for kvalitetsforringende switch fra Ohlson. Med en Denon M40 er det en nødvendighet, men på digitalkilder og deres lyd er Denonen helt strøken for størrelsen/prisen sin.. Et vennepar har nettopp oppgradert fra M37-M40. Det er bare det at Onkyo gjør "det hele" både på analog- og digitalkilder. Det klarer ikke Denon uten kvaliative kompromisser. Denon kompromissa ikke på kassettmediet, så hvor kom det fra at de strippa tapesløyfa fra mikrosystemene??? Den er det eneste som mangler for at M40 er det perfekte startsystem for blivende audiofile..vel og merke de med analoge tilbøyeligheter/røtter..

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    DagS: Det har du rett i. Dagens store trussel er intet annet enn streaming og våre barns bruk-og-kast-mentalitet mht musikk og annen media. Det var noe helt annet da Norge hadde ordentlige platesjapper over hele landet og musikken måtte innventes -og hentes- der. Sjekk forresten ut Øystein Sundes siste- Bestefar. Der har han beskrevet ett og annet om akkurat generasjonskløften. Med sedvanlig, (Øy)steinsikker snert og musisering:cool:

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi er bestefedre hele gjengen her inne, og med det mener jeg at vi er det uansett alder :) Utafor Sentralen så skal alt bare konsumeres her og nå. Eierskap har ingen tid til, det er bare å pøse på. Og vi degenerer. Husker veldig godt endringen som kom på nittitallet. Frem til da så visste folk hva en skrutrekker og tang var. Men det ble det slutt på. Jeg lurer på hva egentlig årsaken var ? Var det et virus eller var det noe i vannet :confused: Mister vi nettet nå så er alle som en fisk på land. Utenom vi her inne da som setter på en kassett, tar en øl eller var det kaffe ? og koser oss;)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hatt streaming på et par uker nå, for min bror glemte å betale for familie-ekstensjonen. Kontoen var vel tom da den regningen tikket inn. Og det er greit, jeg får trå til og betale ham for noen måneder. Men det haster ikke, all den tid at CD-samlingen og kassettene oppleves som nye for meg. Når det kommer til kassetter er faktisk endel av dem "nye", så det skal nok en skikkelig fimbulvinter uten nett til før jeg begynner å se meg om etter noe nytt.

Og nå som Trump har blitt president får vi kanskje en ekte fimbulvinter, så det er på høy tid å få inn vinylsnurre for sikkerhets skyld. Når elektromagnetiske sjokk etter atomeksplosjoner slår ut all moderne elektronikk er det bare oss med rørforsterkere og vinyl som kan spille musikk sålenge vi har tilgang til en dieselgenerator. Så neste ut etter å ha fått vinylsnurre i hus er å ønske seg generator sammen med vinyl til jul. ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Fattern veit å bygge en- diesel-Genny, altså..Regner med Clinton legger inn ei klage, alt blir talt opp på nytt og verden blir et bedre sted med kvinnelig styre i USA likevel. IMPEACH!!! Det sørger nok Donalds håndtering av Nord-Korea for.
    Den Sunde-skiva har faktisk en låt som går på folks avhengighet av FB, Twitter og alt det. Tatt så på kornet at tilogmed barn kan forstå det. Og historia om Johnny B. Goode på sykehjem er nok til å hente skiva aleine:cool: Finner du godbiter blant tapene, sier du? Regner med du får fiksa nettet snart, ja..mer musikk til jul!!!!!..

Terje-A: Degenerasjon er ungdommens gebet, ikke mitt. Og jeg er IKKE bestefar Men som onkel til fire små skal jeg sørge for at iallefal de lærer å sette pris på både gammel og ny musoteknologi..Mellomste niesa på fem flipper allerede på Genesis:cool:

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å joda, vi som styrer med kassetter er psykiske bestefedre alle sammen. Det finnes flere ord for det. Hvis Old School høres bedre ut så kan vi gjerne bruke det;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Bestefar- as per Auditor- har ALDRI BRUKT kassettene, Terje. Der går det heller i steinkaker, støv, gammalt papir og en eim av shellac-behandlede furupanelvegger. DET er bestefar. Fyren bruker sveiv og koniske, gjengede nåler. Lykka hans som barn var Sweetmint og en Solo på lørdagskvelden, Hardyguttene på nattbordet og Østby-mix på treskia- som selvfølgelig hadde Kandaharbindinger. Ikke Rottefeller der, nei.. Fisk fem ganger i uka, steik var til søndagen. Monopol på TV. EN kanal. Rør i radioen. Men bestefar veit å sette pris på de små ting, passe på familien og trives med det. Spesielt i jula- da sparer han ikke på noe som helst- som bestemor også..Bestandig full fyr i kaminen på vinteren- gjerne koksfyrt, og en kaffe så svart og smakfull at du kan skjære i den med kniv mens den varmer hjertet ditt. Bestemors nypete med sukker og sitron i, bestandig gode , trygge svar på alle spørsmål. Det er min definisjon.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har min bestefars kjære Radionette Duett 3000 stående på hyllen, den skal fungere som auditionanlegg til CD-samlingen med en CD-Walkman koblet til linjeinngangen. Han hadde også en NAD 7130 eller noe slikt med små Jamo-høyttalere, men var åpenbart mer glad i Duett. Grammofonen hans har min bror. Hvem som har kassettradioen som stod på kjøkkenet og som var det eneste han hadde med på sykehjemmet de siste årene vet jeg ikke, men jeg antar min tante. Som sikkert ikke eier en eneste kassett, for jeg har kassettene som tilhørte bestefar og grandtante (min surrogatfarmor). Og det er litt rart at tante ønsket kassettradioen men ikke kassettene er det også er opptak av farfar som snakker med besøkende. På en oransje Agfa av den typen jeg viser reklame for lenger oppe. Vel vel, slik er det.

Btw: baluba junior er omsvermet av unge piker, men jeg gav beskjed til ham allerede i fjor at han ikke har lov til å gjøre meg til bestefar før om ti år. ;)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi er bestefedrene Auditor. Du må huske på at du er bare ungdommen i forhold til meg og Baluba.
    Jeg har to gutter, på henholdsvis 20 og 22. Begge er glad i mus og det blir det lett barn av.:eek:
    Jeg tror ikke det drøyer 10 år før jeg blir bestefar..... Og jeg tror ikke Baluba tror på det heller:p

Vi kan jo pynte opp litt her med denne:) Det kommer noen fra Tyskland, nei Auditor, de er ikke til salgs:;)
    20161126_101503.jpg

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, Niels, Terje-A: Ingen fare. Kommer over tjue stk inn til uka. Dessuten: Jeg har Sony så jeg klarer meg. Du får si fra om de forseglede ARene er til salgs, Niels...:cool:Med din plassering i Spania bør du kunne klare å finne noen tipacks RAKS SP1 eller SP2 også. De sistnevnte er minst like gode. Men den CM2en der skal du ta vare på som den gullbarre det er.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Mye potensial i den, Flyer. Men sørg for å gi den en skikkelig service.

Baluba: Keep the kids in line:cool:

teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Kassetter virker på en spiller men ikke på en annen

Her trenger jeg hjelp av ekspertisen.
    Vi prøvde på testing av ulike kassettspillere, men det ble ikke så mye testing siden båndene kun ville spilles på en av tre spillere.
    Ble prøvd med gamle innspilte bånd, gamle ferdigkjøpte bånd, eldre men uinnnspilte bånd.

Følgende spillere ble testet
    1. Tandberg TCD 420A. Tok alt på strak arm og spilte alle. Ikke rengjort i senere tid såvidt jeg vet (hoder og ruller)
    2. En relativt enkel Denon fra første halvdel av 80 tallet. Spilte ingenting. Når en trykker på play starter mekaniskem, men kutter ut etter et sekund eller så. Ikke rengjort i senere tid så vidt jeg vet. Spiller fungerte hos tidligere eier med kassetter spilt inn av ham.
    3 En Yamaha i den litt dyrere/eller mellom klasse fra første halvdel av 80 tallet. Full rengjøring. Samme som for Denon når en trykker på play, mekanismen løftes opp, så kuttes det etter et sekund eller så.

Det som selvfølgelig er rart for meg er at Tandberg tar alt, mens de to andre sliter med alt, en med rene hoder/ruller og den andre mer usikker. Hva kan være problemene her?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tyder jo på at Tandbergspilleren er ok og at de andre trenger nye reimer og muligens capstanhjul. Min erfaring er forøvrig at C60 er lettere å få rundt enn C90.

teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Tyder jo på at Tandbergspilleren er ok og at de andre trenger nye reimer og muligens capstanhjul. Min erfaring er forøvrig at C60 er lettere å få rundt enn C90.
    Yamaha spilleren har nye reimer. Capstanhjul er ikke skiftet. Er det noen mulighet for å sjekke om de virkelig må skiftes selv om "de tilsynelatende ser ok ut", eller bare å skifte og krysse fingrene. Denonspilleren fungerte for litt siden, med andre bånd, men ikke med mine/våre bånd.
    Kan også prøve med C60 for sikkerhets skyld. "Kommersielle kjøpte bånd" fungerte som sagt heller ikke, de var kanskje ikke C60?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis spilleren ikke vil fungere, kutter ut etter et sekund så er det vel noe som går så tregt at mekanikken tror kassetten er ved veis ende.
    Eller at spilleren ikke har noen krefter å dra med. Tipper begge spillerne er single capstan og da er det bare et hjul på høyre side. Ta av kassettdekslet på spillerne, ( de er bare å løfte opp og ut). Prøv en gang til å se om spindel går rundt.....

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kan legge til at kjøpte bånd med musikk på er ca. C40 men de er billige og muligens preget av tidens tann:confused:
    Hvis capstanhjulet er ok så er det såpass mykt at det blir traction mellom capstanhjulet og spindel.

Og en ting til. Er det mulig å spole fremover og/eller bakover ?

Sist redigert:

teafortwo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan legge til at kjøpte bånd med musikk på er ca. C40 men de er billige og muligens preget av tidens tann:confused:
    Hvis capstanhjulet er ok så er det såpass mykt at det blir traction mellom capstanhjulet og spindel.

Og en ting til. Er det mulig å spole fremover og/eller bakover ?
    Spindel går rundt. C60 fungerte heller ikke. Kan ikke spole hverken femover eller bakover.
    Så er vel kanskje for lite krefter å dra med for spilleren. Skal kikke litt nærmere bak kassett dekselet imorgen.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hvis to av tre sliter, Tea, er det en ting å gjøre: Finn ut hvilken av dem du liker best og legg alt inn på å få den i topp stand. Du kan være uheldig å sette båndet fast i en renset spiller også, men da er grunnen mest sannsynlig svakheter i selve tapen, kombinert med rein og skjær uflaks. Spol minst mulig. Som vanlig er reimene, gummideler og capstans hovedsyndere i slike tilfeller. , og løsningen service/rens/demag på hele maskinen...Dessuten- sjekk motorer.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var den internasjonale versjonen. Så har vi den ikke like kjente særengelske varianten av annonsen med Peter Murphy fra Bauhaus som modell. Den uten Peter Murphy er utvilsomt kulest, men Murphy var jo ei stjerne på den tiden så det hadde vel sin markedsføringseffekt det også.

musik.jpeg
    293475-kassett-spillernes-venner-maxell-murphy.jpg

Det har vært vist før i tråden, men tåler alltid en reprise. Det samme gjelder sikkert reklamefilmen. :cool:

Da jeg lette etter parodier fant jeg for første gang Peter Murphy-versjonen av reklamefilmen. Og den er ikke verst.

Og jeg fant flere Maxell-reklamefilmer.

Til slutt, en parodi. ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Maxell er- og var- store, ja...Det der- spesielt den med Peter Murphy- er noe så sjeldent som en vettig reklamefilm. 999 av 1000 er jo ellers reine irritasjonsmomenter og spill av TV-tid..Legger -som dere skjønner -ikke skjul på mitt hat til TV-reklame. Og verre blir det. Årets beste må da være Grilstad sin bruk av Eltons geniale "Tiny Dancer"..? Og de verste? Oddsens "Veddemål" med mannen som aldri tar fotballdrakta av igjen- samme hva..:mad: Visse ting er viktigee enn fotball, sier jeg...Var det opp til meg ble all fotball fjernet fra norsk TV, Tippeligaen nedlagt og erstattet med bord, skifer, lommer, grønn ullduk , dresskode, kø og multifargede kuler..altså et spill for to kalt snooker..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt alle spill-reklamer er forferdelige. Noen kanaler har reklamepauser jeg ikke kan utstå, blant dem er faktisk BBC Brit. Men doser med QI må jeg uansett ha, så da får det heller være slik. Men jeg hater det okke som. :mad:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Maxell er- og var- store, ja...Det der- spesielt den med Peter Murphy- er noe så sjeldent som en vettig reklamefilm. 999 av 1000 er jo ellers reine irritasjonsmomenter og spill av TV-tid..Legger -som dere skjønner -ikke skjul på mitt hat til TV-reklame. Og verre blir det. Årets beste må da være Grilstad sin bruk av Eltons geniale "Tiny Dancer"..? Og de verste? Oddsens "Veddemål" med mannen som aldri tar fotballdrakta av igjen- samme hva..:mad: Visse ting er viktigee enn fotball, sier jeg...Var det opp til meg ble all fotball fjernet fra norsk TV, Tippeligaen nedlagt og erstattet med bord, skifer, lommer, grønn ullduk , dresskode, kø og multifargede kuler..altså et spill for to kalt snooker..
    Så, så, åpent sinn nå. Reklamepauser er noe dritt, men norsk fotball er bra. Og snooker og sjakk og skiskyting og .......
    Den værste reklamen er vel markedsføring av kredittkort og hvor viktig det er å ta en ferietur til Paris på kreditt.
    Her i huset bruker vi opptaksdekoderen aktivt. Vi spoler over reklamene og slipper mye av den dritten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så, så, åpent sinn nå. Reklamepauser er noe dritt, men norsk fotball er bra. Og snooker og sjakk og skiskyting og .......
    Den værste reklamen er vel markedsføring av kredittkort og hvor viktig det er å ta en ferietur til Paris på kreditt.
    Her i huset bruker vi opptaksdekoderen aktivt. Vi spoler over reklamene og slipper mye av den dritten.
    Det samme gjør jeg også når jeg vil se en film. Ser den heller et kvarter til en halvtime etter at den startet, og spoler forbi reklamen. Men det går ikke når man ser live, da kan du bare spole tilbake. Som for eksempel når jeg ser fotball på TV, for fotball liker jeg også. De kampene jeg velger å se vil jeg helst se live, uten noen fare for å lese om resultatet et annet sted før jeg er ferdig med å se kampen. :rolleyes:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Norsk foball er bra? Er det vhs bånd du ser på med Bratseth, Myggen osv?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Norsk idrett og idrettsfokus har store svakheter for tida. Men det er en annen historie. Jeg kan si såpass at fotballforbudet er totalt her i huset. Her er man siviliserte, nemlig. Heller fokus på musikk og VERDENSIDRETT..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @niels: Norsk fotball er bra underholdning for meg. Spillet er en ting, men totalpakka; Den er bra.:)
    @Auditor: Forbud er vel i overkant. Viktig med åpent sinn.
    Nok OT. :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har et lite prosjekt på gang og da trengte jeg noe veldig smått.
    Fant denne på Clas
    9448686157854.jpg

199,- og har dette utvalget av bits:
    Bitstype
    Spor 1,0, 1,5, 2,0, 2,5, 3,5 mm, T4, T5, T6, T7, T8, T9, T10, T15, T20. PH000, 00, 0, 1. PZ0, 1. Sekskant 0,7, 0,9, 1,3, 1,5, 2,0, 2,5, 3,0, 4,0 mm. Pentalobe 0,8 og 1,2 mm.

PH000 er en veldig liten stjernetrekker og var det jeg trengte. Mer info senere.:)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Hvis du vil kritisere for manglende åpent sinn- ta heller for deg norsk TV-hverdag og mediekonsum. Sneversynet ligger i ALTFOR MYE fotball og FOR MYE Natoplank, mens verdensidretten- der folk som Carlsen, Ruud, Maflin og salige Dale Oen var - og er- bra med- blir sørgelig neglisjert. Som digital , ikke- fysisk musikk kontra tapebruk..Det er HELE det norske idretts- og mediabildet som er sørgelig sneversynt..Verden ER større enn FLAC, WAW, AAC,MP3, DAB+, ski og fotball:mad::cool:

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    TT: Lov å dra paralleller, vel?

• Liker
    Reaksjoner: TT.