Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slitasje er svært lite sannsynlig årsak, mer det at den har stått i en røykfylt stue med masse støv. Kanskje litt avspilling av dårlige, gamle kassetter men ikke slitasje. Det fikk ikke forrige eier tid til, hovedkilden til musikk for ham de siste årene var NRK Klassisk og før det CD. Kassetter hadde han få av, men kassettspiller var nok mer noe han "måtte ha" da han kjøpte NAD-anlegg for seksten, sytten år siden. Kassettspilleren har befunnet seg i samme stue hele sitt liv fram til den flyttet over fjellet. Avskriver derfor slitasje på mekanikk som årsak.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Slitasje er svært lite sannsynlig årsak, mer det at den har stått i en røykfylt stue med masse støv. Kanskje litt avspilling av dårlige, gamle kassetter men ikke slitasje. Det fikk ikke forrige eier tid til, hovedkilden til musikk for ham de siste årene var NRK Klassisk og før det CD. Kassetter hadde han få av, men kassettspiller var nok mer noe han "måtte ha" da han kjøpte NAD-anlegg for seksten, sytten år siden. Kassettspilleren har befunnet seg i samme stue hele sitt liv fram til den flyttet over fjellet. Avskriver derfor slitasje på mekanikk som årsak.
    Men reimer og pressvalser eldes på samme måte som oss, men de har et voldsomt press på seg, de må fungere som om de var nye hele livet. Det slipper vi..:)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men hvis ikke NAD er spesielt svake på de punktene bør en komponent som er en av de aller yngste i sin klasse (kassettspillere) ikke være verre enn dobbelt og trippelt så gamle komponenter? Vi snakker tross alt om en spiller som produsert i vårt årtusen her.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Helt riktig, gutter! Men ledd og muskler må ha litt service av og til, de og!
    Har forresten gjort et tape-kupp til: Venter ei pakke med forsegla VHS-tape (!!!!) i PAL-format. Så kan vi fortsette å bruke videospillerne våres. Tilsammen 33 stk, hvorav 22x E120. Resten er E160 og E180

Følgende merker:

TDK
    BASF
    ACME
    SKC
    MEMOREX
    KODAK
    FUJI

Kr. 470-levert på døra! Tre firetimers Mems i samme stand forespurt fra Hordaland:cool:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.575
    Sted
    Hus
    Aldri vært plaget med at kassetter har tugget seg fast i drivverket for jeg har alltid vært nøye med rensing av capstanvalser, lydhoder og båndføring ellers. Det eneste jeg har vært reservert for er å vaske capstanvalsene for mye med hexan eller andre rengjøringsmidler. Det ender med at valsene ikke er rette etter hvert og båndet klyver. Det igjen gjør at lyden blir ullen. :)

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.108
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hva er de beste remediene for rens av disse delene?

Er rensekassett med tilhørende væske det som skal til?

Jeg har kjøpt denne som i tillegg til rens skal avmagnetisere delene som er i kontakt med båndet

philips demagnetizer.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva er de beste remediene for rens av disse delene?

Er rensekassett med tilhørende væske det som skal til?

Jeg har kjøpt denne som i tillegg til rens skal avmagnetisere delene som er i kontakt med båndet

Vis vedlegget 419879
    Det ser bra ut. Renseæska:) kan du sikkert bruke på pressvalsene også. Gode bomullspinner går jo bra.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du går en eller to sider tilbake finner du lenke til butikk som selger de beste fra Nagaoka. Ute av produksjon, men det finnes fortsatt på lager. Samme butikk har også gode bånd fra That's, så det er en av de beste ressursene for kassettbrukere.

Var innom både Clas og Kjell & Company sine hjemmesider, og ser at prisen på Maxell UR90 har steget til hundre kroner for en fempakning på Clas og enda dyrere på Kjells. Gode kassetter som fortsatt er billigere enn tilsvarende kvalitet for 20 år siden, og prisene har sikkert steget på grunn av kronekursen. Kjøpte selv en fempakning for et år siden tyve kroner billigere på Clas. Videokassetter er enda dyrere, en hundrelapp for enten Maxell 240 min eller TDK 180 min. Drøye priser for de som bruker VHS til arkivering av TV-programmer og slikt, men helt greit hvis det skal være en analog erstatning for PVR til opptak av kortvarig verdi. Så der gjorde du en god handel, Auditor. Selv har jeg nok pensjonert VHS, slikt har jeg PVR til i dag. Men jeg har to stereospillere liggende, den ene dessverre uten fjernings.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg tenker litt motsatt. Jeg bruker PVR selv også, men irriterer meg grønn på at den nye Getbox´en ikke kan ta signalet ut til god, gammel PERMANENT TABOUT arkivering, slik tilfellet var med CRT og VHS. Med en PVR må du før eller siden slette - det liker jeg ikke!! Fruas lille Thomson ekstraskjerm- en av julegavene ifjor- har innebygd en meget god tuner som gjør at den kan kobles opp akkurat som en klassisk CRT. Altså kan videospillere kobles på vanlig måte der, og brukes til opptak av den gode gamle skole:cool: Derfor: Mer VHS! Vi har hver vår av de fineste, sistegenerasjons Panasonic-spillerne. Hennes er en NV-HD630, mens jeg har en NV-HS820. I topp stand, selvfølgelig. Dama jeg kjøpte av er over 70 år, etter det jeg veit..og jeg har flere av de tape-modellene som kommer inn fra før. Den eldste er fra 1982-85 og funker fortsatt gull. JVC visste hva de gjorde da de oppfant VHSen.

Pekaill: Se å få henta inn de Nagaokaene før de forsvinner! Philips har ikke sjans på dem..Men den er nok en god start.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Og fjernkontrollene har vi også...Alle BASF, TDK , Kodak og Memorexer i den pakka var pålitelige arbeidshester i videotjeneste hos meg i barndom og tenåringstid. Spesielt Memorex HS og TDK HS var svært gode. MASSE film der. Skal bli fint å lære nest eldste niesa opp i VHS og dens muligheter:rolleyes: Hu er et skikkelig læredyr...som vil lære ALT. Dessuten har jeg faktisk savna videoen. Hadde flere komplette OL og VM med Carlsen og Rike på VHS inntil for seks år sia..Fra den tid vintersport ble kommentert ordentlig, og intervallstart var det enerådende og eneste riktige. Det var tider, det..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme at TV og film på TV ikke interesserer meg nok til å bry meg om å arkivere annet enn det jeg kjøper eller kopierer på DVD/BD. Er storveis fornøyd med min gamle LG LCD på 32". Nøytral fargebalanse og godt nok svartnivå til at svart er sånn noenlunde svart. Har opplevd betydelig dyrere og nyere TV-er fra Europeiske produsenter som er mindre nøytrale og har dårligere lyd enn min gamle LCD. Den bruker jeg nok til den dør.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Da er det bruktbutikk dag her i bartebyen.. Skal innom ikke mindre enn 7 butikker.

Idag satser på vi 15 stk uåpnet Sony metal Type IV og strøken Nakamichi til 100,-... Kanskje en ES toppmodell til 200,-... Det gjelder å ha forventningene klare!

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Jeg tror jeg må se å få kontaktet min gode venn der oppe, så du får litt konkurranse..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Good point! Det meste av kassettressurser ligger på Øst- og Vestlandet for tida-- Dog er det ett eller annet med trøndere. De tror tilogmed de kan lage sjokolade:cool:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Min største konkurranse her i byen er øst europeere som har bosatt seg på elretur punktene.. Rapper med seg det som blir levert inn. Slenger det inn i Latvia registrerte hvite varebiler og selger det nedover i Europa.. Og det er det ENESTE de gjør om dagene..

De skulle jeg gjerne ha blitt kvitt. Så kompisen din tar jeg ikke som store trusselen :)

Frog79

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Loppemarked tror jeg du har større sannsynlighet få fatt på noen godsaker. Flere loppemarked hver uke.

HiFi er vel ikke det helt store når det kommer til bruktsjappene i Trondheim. Men for all del :) sikkert mulig få fatt på noe der også.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det kalles resirkulering, Frog. Og er en av nøklene til å redde verden.Det er bare å innse at østeuropeerne fortsatt sitter på endel analog ekspertise de fleste i verden forøvrig har glemt..Det er en grunn til at det fortsatt florerer med topp tape i RUS, UKR, ROM, BUL , HUN og POL. De sjeldneste kassettene i marledet idag er også å finne der. Men UK og GER er gode, de også..

Last One: Det man oftest søker er stock, vet du. Forseglede, topp spesifiserte opptakstapes. Jeg for min del har nettopp fått nevene på gode typer fra blant annet Maxell og Fuji...

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Tenkte vel mest på en feit gammel ES til 200 kroner :)

Er forsåvidt titt og ofte innom bruktbutikker selv. Skal ha kassetter i bakhodet :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Last One: ES? Til 200? Glem det! Søk heller en eldre Onkyo Integra. Si fra om du finner noe forseglet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ha ha, når jeg ser den tapen så husker jeg dem. Hadde ingen selv, men Samvirkelaget var jo både platebar og stereobutikk her så jeg har sett dem slenge rundt omkring i ungdommen. Vi hadde selvsagt tre mer seriøse butikker også, det er jo tross alt ikke helt ute på landet. :rolleyes:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Ikke allverden til handetur idag nei.

Hifi er det mer enn nok av men det er enten overpriset, uinteressant eller altfor ødelagt til at jeg vil begynne med det.. Som et eksempel fant jeg en Marantz budsjett cd spiller ifra 90 tallet som noen hadde sølet enten saft eller brus inni.. 50% av knappene sto limt fast.. 200,- :D

Men jeg fant en kassett. Ikke Chrome eller Metal men den var forseglet.. Og forseglet tape blir med hjem uansett hva det er. Samt noen cd`r.

120min Maxell UR

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    I den originale foliedesignen for modellen med det ovale vindushuset. Bra! Den er vel fra seint 80s , den, vel..Har flere sånne selv. Masse sånne på Bayen og.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    I den originale foliedesignen for modellen med det ovale vindushuset. Bra! Den er vel fra seint 80s , den, vel..Har flere sånne selv. Masse sånne på Bayen og.
    Regna med det var noe sen 80 tidlig 90 pga de knæsje fargene ja :)

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Som de fleste andre, ja...UR, for eksempel, er 5-6 forskjellige designs på.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Greie taper det der, Great for Everyday Recording. Litt mer schwung over det sloganet enn Tintet oval window cassette shell.

Last One: ES? Til 200? Glem det! Søk heller en eldre Onkyo Integra. Si fra om du finner noe forseglet.
    En Sony ES spiller er da mye, mye bedre enn en Onkyo Integra. ( Jeg har begge deler i benken ):)
    Tror han tenker mer på muligheten for å finne en til en anstendig pris i nærheten av den prisen som det ble drømt om. Står det Sony på, har tresider og veier like mye som en liten Toyota så forsøker selgerne stort sett å finansiere en liten Toyota for pengene utelukkende fra salget av ES-en. :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: TAKK!! Dessuten, Terje..en Integra er akkurat like god som en ES- til halve prisen. Du skal bare vite hva du gjør med den- det gjør jeg:cool: Og hos deg vil bestandig Sony dra det lengste strå- uansett hva de gjør...det har vi skjønt forlengst, hele tråden:cool: Det er greit å vite hvor vi har deg hen..hehe...

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.551
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Baluba: TAKK!! Dessuten, Terje..en Integra er akkurat like god som en ES- til halve prisen. Du skal bare vite hva du gjør med den- det gjør jeg:cool: Og hos deg vil bestandig Sony dra det lengste strå- uansett hva de gjør...det har vi skjønt forlengst..
    Sonys ES deck er fordømt bra, så enkelt er det. Men de må selvfølgelig være ship-shape. Du kan gjerne tro at jeg mener at Sony alltid er best. Der tar du feil. Det er mange gode spillere der ute.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Det er sånn det virker, men er ikke feil, det.. De er gode, men dyre. Og jeg har et mulig napp på en som godt kan få dem til å skjelve i pressvalsene sine..hehe..:cool: Du kan glede deg...

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt spørsmål. Jeg tok i sin tid opp vinyl av Nashville Skyline på en NAD 6050C og spilte det av noen år senere på en Sony WM-D6C. Sistnevnte er så godt kalibrert at den fungerer fint med opptak tatt opp på andre merker. Så kjøpte jeg platen på CD. Da foretrakk jeg egentlig lyden fra kassetten spilt av på Sony-en i forhold til CD-en spilt av på Denon DCD 1000. Mer organisk var det uten tvil om at det var, og selv om kildematerialet på vinyl låt bedre så låt likevel kassetten bedre enn CD på min tidlige Denon.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Trikkern: Organisk er en god beskrivelse. Et bra gjennomtenkt opptak er nettopp organisk, åpent, støysvakt og svært utstrakt i frekvensene. Normalbånd er ikke så avslørende som krom eller metall, og derfor ikke like følsomme for opptaksinnstillinger. De tåler heller ikke like mye utstyring. Videre forskjeller kan vi jo ta seinere, om ønskelig?

Kassetten er et medium med muligheter, men for den som til slutt vil vite å utnytte dem er det viktigste å først lære grenser. Hvor mye kan du presse utstyr og bånd.? Hvor går grensene før det hele overgår i vreng og overstyring? Hvorfor er kalibreringen, rensen og nivåene så viktige? Hva er forskjellen på båndene? Hvordan identifiserer jeg dem? Pluss, pluss. Forresten er en god kassettspiller et strøkent verktøy hvis du vil lære det suverent viktigste i Hi-Fi: MATCHING! Og utnivået fra en PC/streamer MÅ ha sitt headroom for å funke- det lærer du også i analog- teori, og kan overføre det til det digitale domene. Full signalstyrke ut gir vreng, uansett- det bør dere "nyblevne digitalister " tenke på.Match er et parameter HFS tar ALT FOR LETT på.. Har du forresten et deck selv? Hvilket?

Du burde kunne finne en topp "learner" der ute , som vil fungere meget bra i den riggen du har. Om jeg ikke tar feil er det tapemulighet på SC11s1...så jeg hjelper deg gjerne med å finne en. En velassortert , forseglet båndsamling er heller ikke problematisk- hvis du veit hvor du skal leite. Og ikke alle bånd går like godt overens med din valgte maskin. Se for eksempel Bartesams Maxell XL2-berg her oppe. Innkjøpt fordi det er et bånd som regelett ELSKER Tandberg- som han bruker flere av..:rolleyes: Kassetten og dens bruk er altså et format som tvinger brukeren til å vite hva han eller hu gjør for å få det beste ut av opptaket. Genialt, spør du meg..Veit du hva du gjør blir totalresultatet på jobben desto bedre, nemlig.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn