Har ikke noen løsning for din ZX-7, er ikke teknisk....
Vel, jeg har ikke "rotet" med min LX5, skiftet belter har jeg gjort, og det var en litt frustrerende jobb. Idler hjulet sitter fast med en e-klemme og en fjær og denne e-klemmen er så liten du nesten må ha mikroskop for å jobbe med den, uhyggelig vanskelig å få på igjen syntes jeg. Først må du ha hjulet på, da den fjær, da to ultra små skiver, og da e-klemmen, litt vanskeligt synes nå jeg. Mistet e-klemmen et par ganger og var redd den var borte for alltid.
Ellers, elektronikk-rens synes å ha gjort underverker, har ikke justert noe som helst, men bare sprayet litt på diverse pots, er meget fornøyd med lyden nå. LX5 er vel en RX-505, bare uten auto-reverse.
Min Tandberg TCD-440A derimot må ha service av kyndig person, skiftet belter på denne også her forleden (det nye beltet for telleren var merkelig nok lengere enn det gamle, så jeg beholdt det gamle på) og da oppdaget jeg det som man burde forvente, alle bias trim potentiometre må skiftes, det går ikke an å rense de tror jeg. Om alt annet var ok med maskinen kunne jeg kanskje selv loddet inn nye, men jeg vet ikke verdien på de. De ser ut som de på venstre side av bildet her:
Ecotec-online
Det ene chrom pot hadde mistet den ytterste ringen også, desuten er justeringer på maskinen helt i øst og vest, med jernbånd går den i mettning fortere enn fy, chrom fungerer ikke i venstre kanal pga det manglende pottet og metal klarer den ikke slette helt. Så Teletor får denne når jeg har litt ekstra penger.
Demagnetisering fungerer fint på Nak, den røde lampen på kassetten lyser opp raskt, men på Tandberg fungerer dette ikke.