Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ...

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Antall liker
    50
    Hyggelig å få hjelp:). Driver nå å koser meg med FM støy (he he).. synes jeg må vri vel så mye på bias får å få tilnærmett lik lyd på opptak, (si att bias bryteren er en timeviser så må jeg vri den ivertfall til kl. 9 antagelig litt mer,prøver fåreløbig på Dolby B), kan være kassettene jeg bruker,plukket opp de første jeg fant, Sony HFC 90 minutter. Jeg får vel fortsette å prøve meg fram, utrolig morsomt å ikke minst ekstremt mye bedre lyd enn det jeg trodde.:D

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Desto eldre kassetter blir desto mere bias må de gjerne ha, men det avhenger litt av hvordan de har vært oppbevart osv.
    Har du noen chrom bånd så prøv de, de er myyye bedre enn de Sony jernbånd. På virkelig highend decks kan det være vanskeligt å høre forskjell på jern og chrom, på billigere decks er det veldig tydelig.

...

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Antall liker
    50
    Er det noen som vet om jeg kan ta opp med chrom eller metall bånd på Sony TC K370?

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.622
    Sted
    Hus
    Bruker TCD 910 en del når jeg er hjemme. Viktig å bruke dette så det holder seg i orden :)

Tandberg.jpg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    782
    Dærsken Bartesam, det anlegget der var det pondus over!

...

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Antall liker
    50

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    De aller fleste separate- for ikke å si alle- separate decks har metalfunksjon. Om du burde bruke den eller Type II krom, er en annen sak. Uansett fortjener den Sonyen en liten service. Velkommen i tapens verden!

...

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Antall liker
    50
    De aller fleste separate- for ikke å si alle- separate decks har metalfunksjon. Om du burde bruke den eller Type II krom, er en annen sak. Uansett fortjener den Sonyen en liten service. Velkommen i tapens verden!
    Takk takk:) når du snakker om service, hva bør gjøres? Har kjørt med rensekassett vet ikke om det teller som noen som helst service,men synes lyden ble noe bedre. Tilbake til chrome og metal bånd (nå kommer det sikkert ett dumt spørsmål) er dette noe kassett spilleren finner ut av selv? Ser ikke ut som det er noen somhelst bryter for valg av dette på spilleren.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Rensekassetter bruker jeg aldrig. Når du åpner luken kan du sikkert løfte av døren, prøv forsiktigt å løfte denne oppover, den skulle d komme av, da kan du med en vattpinne og litt isopropyl, eller hva nå du har av sprit, rense hoder, trykkruller og kapstan.
    Hvilket bånd du bruker finder maskinen selv ut av. Ser du på toppen av en kassett vil du se at et jernbånd kun har noen plastbiter, disse kan fjernes om du ikke vil båndet skal slettes ved en feil. På et chrom bånd vil der ved siden av disse plastbiter være huller, og på et metal bånd vil der være huller i midten på toppen av kassetten. I Sonyen sitter da følere der registrerer disse huller og den stiller seg inn til den båndtype.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Grei forklaring igjen, Niels..men luka behøver da ikke tas av?? Det er greit å komme til, og isopropanol fordamper rimelig fort..så det burde holde som en start.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    :cool:Pass bare på å IKKE TREFFE GUMMIDELENE MED ALKOHOLEN.:cool: Men lydhoder osv kommer til å takke deg for å fjerne flere år av gamle partikler.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.622
    Sted
    Hus
    Valsene blir spist opp når de blir vasket med q-tips og alkohol. Så begynner båndet å klyve etter hvert. Vasker aldri valsene mere. :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    My point exactly, Sam! Alkohol ETER gummi.

...

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.10.2012
    Antall liker
    50
    Hei igjen, ekstremt hva man finner når man leter på loftet,
    IMG_20130507_182622.jpg

Opptaks funksjonen fungerte heller dårlig på denne,ble bare svak skurring, men avspilling fungerte bra.
    Er denne Radionette.CD500 værd å redde?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Næmmen ,Niels da! :cool:Er det for en påstand?? Tenkte du på Cobras Naka BX?? Se heller etter Onkyo, sier Auditor. Jeg sier også JO..Netten er verd å redde. Ikke bare Tandberg som laga gode sånne på den tida..Alt norsk Hi-Fi arvesølv skal reddes.:cool: Men hvor mye du vil legge i det er opp til deg, Last. Avhenger selvfølgelig av stand i utgangspunktet. Vi hadde en gammal Nette 220 receiver før, med en genial FM-del i. Ser ut som om du bruker en del Maxell UR normalbånd? Får jeg komme med en liten anbefaling til deg? Maxell UR er greie de, men prøv å få tak i en forsegla lot DENON DX1 eller HD6S krombånd på Ebay. Bedre type 1 enn Euro Version 2 DXene fins ikke imo..og de er også billigere enn Maxellene..men må hentes utenlands. Bruk Top Rated Sellers. Du kan få en kjempepakke med 50 stk US-type DXer i fra USA via Ebay for 1750 kr- det er de verd..

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Onkyo...har kassert er par av de...De bedre modellene kom med Sankyo-transport...nesten samme som de siste/rimeligere Naka...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Nåvel--det kan så være. Men personlig tror jeg min lille Onkyo kommer til å overleve 95% av Europas Nakaer..kanskje med unntak av montereksemplarene av 1000 ZXL- David Andersen Edition-de begynner å dra på kapstanene aldersmessig nå, alle som en. Og er fortsatt SVÆRT gode, ingen fare der..men det får vi se. Flere nordmenn er trollmenn med småmekanikken, så..
    Regner med det var 80-talls Onkyos hos deg? Hvilke modeller? Forøvrig tror jeg du har prisa den BXen helt riktig, dersom annonseringa holder ord (det regner jeg da som en selvfølge..)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Morsomme, disse japanerne..men reversemekken til Naka er kul den og..om enn litt OTT..Den Pioneeren kunne glatt ha tilhørt Fred Flint..

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Alder, bruk og solid mekanikk. Mer du ville vite?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Alder, bruk og solid mekanikk. Mer du ville vite?
    Er av den oppfatningen at Naka har meget godt oppbygget mekanikk og ikke minst elektronikk, men som dem sier i Flåklypa Grand Prix; Time will show. Er vel også i den tro at TEAC er den produsenten som har de mest solide mekaniske drivverk, men dèt er en annen historie. God kveld

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det har de, alle sammen..og mht TEAC.Neo-verkene er helt rå..men du har helt rett, vi får se..

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    P5201260.jpg
    P5201261.jpg
    Siste ankommede: En Revox B215S. En virkelig nydelig og en av "Topp Ti"? av trehoders spillere. For ordens skyld har en tilsvarende fra før, men den hadde ikke lys I displayet og under reparasjon? fikk den en smell, som gjorde den ubrukbar. Da "måtte" jeg jo bare ;-)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Litt lysere grønn farge, og den hadde sett ut som en Alpine. Bra.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Vis vedlegget 198493

Pioneer CT-F 700
    Legg merke til plasseringen av kassetten. Liggende på skrå inne i en "hule"
    En slik spiller har også jeg:rolleyes: En solid konstruksjon. Her e det mye stål på innsiden. Etter som årene gikk, så ble allt mye spinklere. Det ser man på de siste video båndspillerne som ble produsert. Til å begynne med så var det press støpt aluminium i sjassi og på slutten var det bare noe plastik drit:confused:. mvh Guit

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    Skal se om jeg får lagt ut bilder av mine Alpine AL 90 og 85 i morra:)

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.112
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Inspirert av artikkel i siste nummer av Fidelity har jeg kjøpt denne til min samling av Philips komponenter:
    $T2eC16VHJGwFFZPyQJQ-BRihidF76!~~60_84.JPG

Philips FC-870. Har kjøpt den i Nederland, og jeg får den ikke før i juni.
    Tror at dette kan være samme modell som den som var omtalt i reportasjen om Stig Arne Skilbrei.

Har noen erfaring med denne modellen?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Fra hvor? Eindhoven? Må vel si at jeg savner enkelte deler av den dedikerte Hi-Fi-produksjonen til Hollands store industriønner..sammen med AJ, da..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn