Der tikket det inn en like fra KjellR, ser jeg.
Mannen som er grunnen til at jeg er å finne i den tråden her!
Og takk for det!
(En liten undersøkelse av brukernavn og profil peker mot det)
Benytter anledningen til å fortelle om min vei til kassettentusiasme.
Som småbarnsfar i pandemien begynte jeg å på veggen hjemme med barna med hjemmekontor i en for liten leilighet... Satt på Finn en dag, så kom jeg over et par Tandberg-høyttalere på gis bort i mitt nærområde, men jeg var for treg... (Jeg vil fort lære at man har kanskje 10-20 sekunder på seg til å være først ute hvis noen gir bort Tandberg-saker på Finn)
Platesamling har jeg så det monner som samlernisse med litt sær smak, men med skranten økonomi(evig student?) og litt avsmak for Hifi-feinsmekkeri av typen "smaragddekte kabler", hadde jeg aldri kommet frem til å putte noe sjel inn i et
skikkelig anlegg. Hadde en helt ok platespiller og et sett med aktive høyttalere som låt mye bedre enn de strengt tatt hadde lov til, var det aldri en prioritet jeg kom til, når mesteparten av budsjettet gikk til snever amerikansk støypunk fra 80-tallet.
Disse høyttalerne jeg gikk glipp av vekket noe i meg... Når jeg var ung(er 32 i skrivende øyeblikk), var de fleste anlegg jeg kom over hos venner, foreldrenes stereopakker fra 80- og 90-tallet som fungerte, men ikke hadde noe særlig preg... Men en kompis, hadde en far som hadde en kjellerstue vi ofte lånte, hvor det var montert et gammelt Tandberg-anlegg, og det husker jeg at låt gromt. Det var liksom, noe annet, med lydbildet i den kjellerstua. I motsetning til de andre, husker jeg dette.
Pandemi/småbarnindusert Tandberg-psykose!
Om jeg uansett er hjemme med disse barna hele tiden, fortjener jeg vel å oppleve dette samme lydbildet hjemme om jeg vil!
Har ikke klart å komme frem til konkret hvilke høyttalere og anlegg det var hjemme hos denne kompisen, men prosjektet mitt ble nå å bare starte et sted med Tandberg, også teste meg gjennom forskjellige seriene og høyttalerne til jeg fant noe jeg kunne like.
Tandberg-oramaet passer bedre inn i en annen tråd, men kassettspillere var ikke det jeg hadde i tankene med dette prosjektet her. Jeg har egentlig ikke noe nostalgisk forhold til kassett. Jeg hadde platespiller på lekerommet som barn, så akkurat det har jeg fått inn fra barnsben, men jeg sitter ikke med noen gode minner fra Walkmanen som jeg hadde, som fort ble glemt når jeg fikk med bærbar cd-spiller med antiskip. Vinyl og Spotify, var kildene jeg tenkte å bruke mens jeg søkte meg frem til den perfekte Tandberg-setupen i min stue.
KjellR lyser ut en halvmorken TA 300 billig i en tråd på Facebook, og jeg får tilslaget og tar turen. Ikke bare en handel, men en opplevelse! En fantasi av en av en mancave med Tandbergforsterkere, kassettspillere og Akai-båndspillere og noen herlig overdimensjonerte høyttalere kjøpt av en MC-klubb om jeg ikke husker feil.
Å få besøke denne grotten var alene verdt turen.
Men da Kjell skulle vise frem anlegget, så jeg han gå mot kassettspilleren. I mitt stille sinn tenkte jeg oppgitt noe sånt som:" Kassett for å vise frem alle disse flotte komponentene? Dette tåpelige mediumet er jo bare tull"
Så trykket han play.
Jeg ble helt satt ut. Det låt så totalt overraskende gromt, og hele min forståelse av konseptet kassett ble lagt i grus.
En ny psykose var i gang.
(Men budsjettet oppbrukt på ett sett med TML 3005)
Noen måneder senere fikk jeg et NAD 613 deck på gis bort på Finn, og dette enkle decket har gitt meg så mye glede det siste halvåret. At jeg også bruker dette til å lage mixtapes skreddersydd til min kjæres musikksmak, har og bidratt til å øke WAF-en på hele psykosen.
Etter jeg fikk TML3005, og et sett med 3002 og 3003, har prosjektet blitt å krone dette settet med TCD 3004, men det ser ut til å la vente på seg.
Nå har jeg akkurat fått en Nakamichi BX-300 til å bruke i mellomtiden, så båndene ruller videre her, nå endelig med tre hoder.
Igjen takk, KjellR!