Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens. Skal kjøre fra Oslo til re:elektro på Hamar lørdag og hente noen spillere jeg ikke er så lysten på å utsette for posten i disse dager. Send pm hvis noen i området har spillere (eller annet) som skulle vært der eller her 🙂
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.853
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hadde en liten opprydning i de (meget) få metall båndene som er i hus - noen av de ble plukket frem for en "posering".

    Kjapt skudd via tlf., men hadde vært greit med bedre lys etc...
    Vis vedlegget 977460
    De to øverst til venstre, er det de uten "metal koding"?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.853
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Skulle til å legge inn bud på denne ReVox maskinen rett før auksjonsslutt og fikk beskjed om at de ikke sender til Norge. Trist som ...

    IMG_5624.png
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Skulle til å legge inn bud på denne ReVox maskinen rett før auksjonsslutt og fikk beskjed om at de ikke sender til Norge. Trist som ...

    Vis vedlegget 977543
    Knappe halv pris. Men det er ofte de siste 10 sekunder, som gir budrunden og da blir det ofte ganger 3 på prisen en time før :eek:
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Det er råflott lyd av PCM-7010 DAT spillerne etter rens, smurning og reim bytter. Har testet analog ut, og digitalt via CD-S2100 som DAC. DACen internt i 7010 gjør seg ikke bort mot nytt utstyr.
    Har en 7010 loaded med digitalt in/ut, TC inn/ut osv, den andre er kun analog inn/ut.
     

    Vedlegg

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.585
    Antall liker
    493
    Det er råflott lyd av PCM-7010 DAT spillerne etter rens, smurning og reim bytter. Har testet analog ut, og digitalt via CD-S2100 som DAC. DACen internt i 7010 gjør seg ikke bort mot nytt utstyr.
    Har en 7010 loaded med digitalt in/ut, TC inn/ut osv, den andre er kun analog inn/ut.
    Godt å se flere som krydrer hobbyen med litt digital båndavspilling 🤩. DAT spesielt med sine 16bit/48khz oppløsning 👌 som overgår CD. Tøft med den grå PRO looken på 7010.
     
    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Var i kottet å fant denne.
    Sony TC-K620. Vært med meg noen år, men nå fungerer den dårlig. Skuffen åpner ikke skikkelig og den fungerer ikke på avspilling eller spoling. Er den verdt å satse på ?
    20231218_133126.jpg
    20231218_133138.jpg
    20231218_133104.jpg
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.807
    Antall liker
    3.823
    Torget vurderinger
    1
    Ja det skulle en tro den er , om du spiller kassetter da eller har Planner om det. Den ser jo fin ut. :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Når det har gått så langt at platebaren tar inn kassettspiller og det nå er to som prøver å lage ordentlige bærbare er det kanskje nok penger i det her til at en produsent gidder å få laget noen gode snart. Så det er positive takter!
    Jeg teller ikke med de bærbare fra hundrelappen og oppover på aliexpress etc.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Big Dipper har fått We Are Rewind i sortimentet, 2199,-
    Når det har gått så langt at platebaren tar inn kassettspiller og det nå er to som prøver å lage ordentlige bærbare er det kanskje nok penger i det her til at en produsent gidder å få laget noen gode snart. Så det er positive takter!
    Jeg teller ikke med de bærbare fra hundrelappen og oppover på aliexpress etc.
    På tide å legge ut opptakskassetter på finn.no igjen :)


    Snacky
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Ingen Dolby på denne?
    Når ingen produserer og selger kassettspillere blir det ikke laget spesialiserte IC-kretser for Dolby B/C støyreduksjon.
    Selvfølgelig kunne man laget en software-kopi med DSP, men det blir litt feil i en analog kassettspiller.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.853
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Når ingen produserer og selger kassettspillere blir det ikke laget spesialiserte IC-kretser for Dolby B/C støyreduksjon.
    Selvfølgelig kunne man laget en software-kopi med DSP, men det blir litt feil i en analog kassettspiller.
    Så dette er en myere spiller?
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Teac W-1200 ble introdusert i 2018 og produseres fortsatt.
    Den er dermed nesten 30 år nyere enn de nyeste kassettspillerne mine med Dolby S.

    Er på lager og kan kjøpes i norske butikker i dag:




    Den 35 år gamle doble kassettspilleren min mangler pitch-kontroll og USB, men ville likevel ikke byttet den mot den nye spilleren fra Teac:
    sony_tc-wr900_double_cassette_deck.jpg


    (Teac har 5 ganger høyere W&F, og dårligere frekvensgang med chrome enn Sony har med normalbånd og autorevers.
    Sony har Dolby B og C for både avspilling og innspilling, og kan spille inn på metallbånd).
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.853
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Har aldri hatt fokus på dobbeltdeck, så det er derfor jeg spurte. Da lærte jeg noe nytt i natt.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    20.361
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nope.
    Den har bare "noe", som de har kallt "noise reduction - playback only".
    Ikke reg. Dolby, men sikkert noe liknende Philips style DNR (dynamic noise reduction).
    Teac skriver bare, at den kan avspille kassetter, som er innspillt med Dolby B, så det "nesten" likner 😁
    Allt annet ville også kreve licens pr. produsert maskine til Dolby Laboratories inc.

    " The built-in noise reduction system suppresses the hiss noise that inherent in cassette tape playback. This allows cassette tapes that were recorded using Dolby B NR in the past to be played back with sound quality that is close to the original."

    Features at a glance

    • Dual cassette decks for REC/PLAY on both decks with independent mechanism
    • Noise reduction system suppresses hiss during playback (equivalent to Dolby B NR)
    • Normal (Type I) and Chrome (Type II) tapes REC/PLAY (auto detect)
    • Metal (Type IV) tape Play (auto detect)
    • REC MUTE creates four second silences with one touch, or silences of other lengths as desired
    • Mic input with mic mixing for karaoke and announcement applications
    • One-touch dubbing for easy tape duplication
    • Parallel (simultaneous) recording for recording to two tapes at the same time
    • Timer REC/Play ready * A third-party audio timer is required.
    • Four-digit digital tape counters
    • RTZ (Return to Zero) function for one-touch return to the tape counter "0000" position
    • Repeat play (playback stops after a maximum of 20 repetitions)
    • ±12% pitch control * TAPE 1 playback only.
    • Dimmable fluorescent display with level meters
    • USB output for digital recording on PC * Third-party digital recording software, such as Audacity or Garage Band is required.
    • RCA analogue input jacks
    • 6.3mm (1/4") stereo headphone output jack
    • Remote control included
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Nope.
    Den har bare "noe", som de har kallt "noise reduction - playback only".
    Ikke reg. Dolby, men sikkert noe liknende Philips style DNR (dynamic noise reduction).
    Teac skriver bare, at den kan avspille kassetter, som er innspillt med Dolby B, så det "nesten" likner 😁
    Allt annet ville også kreve licens pr. produsert maskine til Dolby Laboratories inc.

    " The built-in noise reduction system suppresses the hiss noise that inherent in cassette tape playback. This allows cassette tapes that were recorded using Dolby B NR in the past to be played back with sound quality that is close to the original."

    Features at a glance

    • Dual cassette decks for REC/PLAY on both decks with independent mechanism
    • Noise reduction system suppresses hiss during playback (equivalent to Dolby B NR)
    • Normal (Type I) and Chrome (Type II) tapes REC/PLAY (auto detect)
    • Metal (Type IV) tape Play (auto detect)
    • REC MUTE creates four second silences with one touch, or silences of other lengths as desired
    • Mic input with mic mixing for karaoke and announcement applications
    • One-touch dubbing for easy tape duplication
    • Parallel (simultaneous) recording for recording to two tapes at the same time
    • Timer REC/Play ready * A third-party audio timer is required.
    • Four-digit digital tape counters
    • RTZ (Return to Zero) function for one-touch return to the tape counter "0000" position
    • Repeat play (playback stops after a maximum of 20 repetitions)
    • ±12% pitch control * TAPE 1 playback only.
    • Dimmable fluorescent display with level meters
    • USB output for digital recording on PC * Third-party digital recording software, such as Audacity or Garage Band is required.
    • RCA analogue input jacks
    • 6.3mm (1/4") stereo headphone output jack
    • Remote control included
    Ok, har eg påstått noe annet?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    20.361
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nei, du har ikke påstått noe annet, men @HasseBasse er dansk tror jeg (?), så her oppsto det nok en språklig misforståelse tenker jeg.
    Ahhhhhh.... vet nå ikke helt.......
    @TT. spurte presis @HeyHo om den ingen Dolby hadde??
    HeyHo svarte: "jepp"........ Jeg svarte "Nope".
    Ingen serlig "språklig misforståelse" der......... tenker jeg 😂 😂
    EDIT: men hvis "jepp" var = "yes....no dolby"...... da var det min feil.
    Sorry to @HeyHo ;)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Ahhhhhh.... vet nå ikke helt.......
    @TT. spurte presis @HeyHo om den ingen Dolby hadde??
    HeyHo svarte: "jepp"........ Jeg svarte "Nope".
    Ingen serlig "språklig misforståelse" der......... tenker jeg 😂 😂
    EDIT: men hvis "jepp" var = "yes....no dolby"...... da var det min feil.
    Sorry to @HeyHo ;)
    Det var ment som en bekreftelse til TT ja :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder Teac maskinen så er den kjøpt kun fordi jeg var nysgjerrig om den var brukelig til avspilling.
    Det er den, den går i rotasjon med Pioneer ct-91 og Sony tck-990es som avspillere.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Denne har vokst på meg, den blir nok fast inventar til/om det dukker opp noe nytt og bedre.
    Har lyst til å prøve en We are rewind og.
    Vis vedlegget 984400
    0,25% w/f, 30-13000hz på type I, da er de gamle fortsatt best! Sorry. Ikke at jeg kan høre det så klart men dårlige specs klarer jeg ikke helt. Min 40 år gamle Tandberg går til 20k på type I, tre hoder og azimuth, ser at W-1200 koster omkring 509€, det haddde jeg aldrig betalt men fint at du koser deg med den. Beklager negativiteten her!
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    0,25% w/f, 30-13000hz på type I, da er de gamle fortsatt best! Sorry. Ikke at jeg kan høre det så klart men dårlige specs klarer jeg ikke helt. Min 40 år gamle Tandberg går til 20k på type I, tre hoder og azimuth, ser at W-1200 koster omkring 509€, det haddde jeg aldrig betalt men fint at du koser deg med den. Beklager negativiteten her!
    Som sagt så duger den til avspilling, den er ikke bedre enn dei andre maskinene eg har.
    Prisen har eg aldri oppgitt men den var ikke i nærheten av veil. pris, når eg tenke meg om har eg aldri kjøpt noe hifi til full pris :unsure:
    At du og resten av dei som bruker denne tråden ikke liker den er heilt greit, det er som forventet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn