Kate Bush

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Meget underlig! Syntes lyden på Aerial er noe av det bedre jeg har hørt på lenge...

O.
Enig. Men så ser jeg også i en annen tråd at systemet ditt er svært så sinnrikt satt opp, med Meridian front-ende..
Bush's stemme er så nydelig innspilt, effektene og også de ordinære instrumentene er svært balansert og velklingende imho. Musikalsk sett er den jo kreativ og spennende, selv om enkelte nok ikke "tar" det, og foretrekker andre innfallsvinkler til musikk.

Men de som ikke får denne plata til å låte bra, bør kanskje ta en titt på systemet sitt istedet for å klage på innspillingen...

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Jeg er uenig med deg Vidar at stemmen er bra spilt inn på Aerial. I mine ører (og på mitt monitor-anlegg) avsløres det masse studio-juks som er brukt, bla. en haug med kompresjon og diverse "saus". Bra? Jeg synes ikke det. Jeg savner nærhet, definisjon og dynamikk i stemmen hennes.

All-over så låter skiva bra nok, men veldig langt unna referanse-nivå synes jeg.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er faktisk enig i at stemmen kunne vært langt bedre spilt inn, men helheten syntes jeg likevel er veldig tiltalende og balansert...kanskje ikke referanse, men helt klart i øvre skikt. I mine ører må jeg legge til da, jeg er ingen studiomann. :D

O.
Jeg er uenig med deg Vidar at stemmen er bra spilt inn på Aerial. I mine ører (og på mitt monitor-anlegg) avsløres det masse studio-juks som er brukt, bla. en haug med kompresjon og diverse "saus". Bra? Jeg synes ikke det. Jeg savner nærhet, definisjon og dynamikk i stemmen hennes.

All-over så låter skiva bra nok, men veldig langt unna referanse-nivå synes jeg.

T

theStig

Gjest
den 12/02/05 klokken 11:35:54, skrev theStig :
Apropos fugler: Jeg har vært delaktig (som lydtekniker) i produksjonen av en ny CD med 48 forskjellige fuglearter! For de spesielt interesserte vil jeg tro...

Apropo sært, årets underdrivelse, om man får si det slik ;D ;D

mvh
Siden jeg ikke har noe med selve salget av plata å gjøre, så kan jeg jo reklamere for den her. Slik ser den ut, og koster 298 kr. Lyden er i ren og pen mono. ;D

På et par mnd. har den solgt ca. 1000 eks, noe som er bedre enn snittet av hva norske CD-utgivelser selger noensinne...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I mine ører (og på mitt monitor-anlegg) avsløres det masse studio-juks som er brukt, bla. en haug med kompresjon og diverse "saus". Bra? Jeg synes ikke det..
Det synes jeg er flisespikkeri grensende til hifi-nerderi (no offense ;) ).. jeg hører jo også at det er et "produkt" av studio, med dertil teknikker; ikke noe problem å være enig i det... men allikevel synes jeg det ferdige produktet er godt balansert, nydelig klangmessig og veldig tiltalende.

Det som er trist, er hvis et system virkelig synger så lite at man ikke hører skjønnheten og harmonien i denne produksjonen, for den er virkelig veldig godt balansert. Kunstig og utstrakt bruk av studioeffekter? Ja, selvsagt. Men det kan være positivt det også, og det synes jeg er tilfelle her..

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Hei Vidar!
Systemet mitt synger ikke i det hele tatt. Derimot gjengir det mest mulig eksakt, kaldt og brutalt hva som finnes av lyd på plata. Etter min mening er det kun på denne måten musikken faktisk kommer til sin rett. "Musikalske" systemer som legger til sin egen personlighet er ikke noe for meg. På det punktet vet jeg at vi har diamentralt motsatte meninger....

Når det er sagt så liker jeg ikke helt måte de har sausa inn vokalen til Kate. Dessuten høres det flere plasser at trommelyden er klippet, og det er ikke noen pen lyd i mine ører. Innsauset vokal er greit det hvis det gjøres på en fin måte. F.eks på Sting sine skiver gjøres det med god smak.

Og når DET er sagt: jeg digger plata. Den er knallbra. ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg også foretrekker(etterhvert) et oppsett som er nøytralt og uten altfor mye egenlyd...men "kaldt og brutalt" vil jeg pokker meg ikke ha i hus! ;D

O.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.843
Sted
Holmestrand
Jeg liker ikke syngedamer. Så enkelt er det. Men jeg gjør enkelte untak: Kate Bush, Joni Mitchell, Carly Simon (kan være noen flere).

Var også litt skuffet over Aerial først, men den har tatt seg stort opp etter noen spillinger. Veldig bra!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.849
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjør ett unntak for Tori Amos også da......syngedamer er et belastet begrep; kan bety Gro Anita Schønn og Lillian Askeland, men også damer som Kate Bush og Joni Mitchell; eller Solveig Slettahjell og Silje Nergård; hvorfor har vi ikke begrepet syngemann forresten ?

Synes egentlig forbausende mange av mine favorittplater er av syngedamer, i hvert fall hvis vi holder den tyngste rocken unna; er Radka Toneff en syngedame?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Bare vi alltid husker på å kalle Kari Bremnes syngedame, så er det greit for meg. :D

Bush, Mitchell, Toneff, Endresen og noen få til får lov til å leve et annet sted enn på syngedamelisten ;D

O.
Gjør ett unntak for Tori Amos også da......syngedamer er et belastet begrep; kan bety Gro Anita Schønn og Lillian Askeland, men også damer som Kate Bush og Joni Mitchell; eller Solveig Slettahjell og Silje Nergård; hvorfor har vi ikke begrepet syngemann forresten ?

Synes egentlig forbausende mange av mine favorittplater er av syngedamer, i hvert fall hvis vi holder den tyngste rocken unna; er Radka Toneff en syngedame?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei Vidar!
Systemet mitt synger ikke i det hele tatt. Derimot gjengir det mest mulig eksakt, kaldt og brutalt hva som finnes av lyd på plata. Etter min mening er det kun på denne måten musikken faktisk kommer til sin rett. "Musikalske" systemer som legger til sin egen personlighet er ikke noe for meg. På det punktet vet jeg at vi har diamentralt motsatte meninger....
Hei theStig;
det er helt forståelig med forskjellige personlige preferanser, attpåtil er det ønskelig for berikelse av bransjen og av hobbyen.
Nå er det slik at mitt eget system ikke er så rent lite "analytisk" og eksakt orientert det også, ihvertfall ift mye hifi ; og jeg har hørt, og liker godt, noen av dine ting i fortiden. Så jeg er ikke så sikker på at vi er så veldig forskjellige.
Allikevel vil jeg mene at dette med at et system "synger" bør oppfattes som at det er effektivt til sin egentlige oppgave, nemlig musikalsk kommunikasjon!
Jeg har hørt altfor mange systemer som dissekerer musikk totalt, presenterer plenty detaljer uten tilsynelatende musikalsk mening og sammenheng. Dette kan være fascinerende fra et teknisk ståsted, men finner liten plass i min stue.. hvor jeg skal ha et system som får frem musikkens mening fra alle mine skiver, ikke bare produksjonens svakheter.

Vel, dette har vært diskutert før her på hfs, så skal ikke gjenta meg selv.

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Hehe... konklusjonen er vel at vi er enige, men likevel uenige, og slik vil det vel være.

Nå vil jeg bare legge til at mange såkalte "analytiske" anlegg jeg har hørt ikke gjengir eksakte, men har heller en tendens til å overfokusere elementer i lydbildet pga. dårligere dynamikk og oppløsning.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, om denne Kate Bush-skiva låter lite tilfredsstillende på et gitt system så er det synd for innehaver (generelt talt), fordi jeg vil tro at de fleste skiver da vil låte dårlig på et slikt system..

Jeg hørte akkurat igjennom noen kutt påny, og er enda fastere i min oppfatning av at dette er en produksjon med en veldig vellykket "tone" og stemning, ingenting i produksjonen faller i veien for innsikt inn i KB's klang-/toneverden. Synd da om disse fine og meningsfyllte kvalitetene skulle drukne i overfokusering på innspillingsteknikkens svakheter (som forresten fins i nær sagt alle innspillinger). Det bør medføre en revurdering av eget system, og hvor man egentlig vil med det..

Man skal passe seg i sin søken på "nøytralitet" i å velge bort musikalske kommunikative evner i et system til fordel for maksimal oppdeling og analyse, det er en av de klassiske fellene i highend hifi. Det kan passe noen med en veldig lydteknisk innfallsvinkel til det å lytte på skiver, men vil passe dårlig for musikkelskeren som vil nyte sin Beethoven, Haydn, Kate Bush, Charlie Parker eller hva det enn måtte være.

Mvh Vidar P

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.843
Sted
Holmestrand
Har spilt Aerial 2 ganger i dag.

Må bare slutte meg til Vidar P her.
Plata står som en påle både med hensy på lyd, men ikke minst er det et svært spennende stykke musikk.

Har ellers ingen kommentarer til de som synes lyden/musikken ikke holder.
Smaken er som kjent som baken - den er delt.

Anbefaler dog at man koster på seg noen gjennomlkjøringer i ro og mak. Kan nesten garantere at dette vil vinne seg over tid.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Litt morsomt da å sitere fra siste nr av det ikke ukjente tidsskriftet Hifi News&Record Review;
..this is a madcap masterpiece from a woman who should be enshrined as a national treasure..

De gir innspillingen 5/5 (!), og performance 5/5..

Tydeligvis ikke alle som er enig med kritikerne av denne innspillingen, og det setter theStigs uttalelser om denne i et litt spesielt lys.. er det riktig at lyden preges av "studiojuks, vokalsaus og kompresjon"? Et så profesjonelt blad som HFN/RR mener ikke det..
Jeg pekte på mulige årsaker til at innspillingen oppfattes slik, fikk til svar at det var "tåkeprat", theStig.. jeg er ikke så sikker på at musikalske kommunikative evner, harmonistruktur etc er helt uvesentlig for et hifisystem jeg.

Mvh VIdar P

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.002
Ahhhh...som den enkle mann jeg er fant også jeg store glede i vakre lille fru Busks siste kreasjon. Som Michael Fremer i Stereobol skriver: "Under heavy rotation" for tiden ;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Hadde forventninger til plata etter mye som er sagt i denne tråden og hadde tenkt meg ned på Big Dipper og få med ett vinyl-eksemplar hjem. Lånte CD'en i går av søster og har hørt den et par ganger i ettermiddag.
Konklusjon: Jeg sparer meg turen til BD og leverer tilbake CD'en. Eneste lyspunkt for meg var bassen til Eberhard Weber. Godt spilt og bra gjengitt. Ellers synes jeg den var temmelig langt nede på skalaen både musikalsk og lydmessig. (Sikkert bedre på vinyl, men musikken blir ikke bedre av det.........)

FZ

PS. Har hørt litt på Bush siden Wuthering Heights, men aldri kjøpt en skive av henne. Det er nok ikke min greie.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg kjøpte Aerial i dag på vinyl. Nå har jeg hørt platen noen få ganger, men dette er en plate som vil vokse over tid; det vedder jeg en krone på. Kate Bush kommer å snurre på titt og ofte på min grammofon.

PS Jeg lurer på om The Beatles kan saksøke henne for å plagiere svarttrostene. ;)

S

stikken

Gjest
;D Ble ikke helt fortrolig med den med en gang, men tok den frem igjen i går etter lang tids fravær, og den hadde vokst.Som sagt tidligere her "den vokser" 8)
Vh
S

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.843
Sted
Holmestrand
Hadde forventninger til plata etter mye som er sagt i denne tråden og hadde tenkt meg ned på Big Dipper og få med ett vinyl-eksemplar hjem. Lånte CD'en i går av søster og har hørt den et par ganger i ettermiddag.
Konklusjon: Jeg sparer meg turen til BD og leverer tilbake CD'en. Eneste lyspunkt for meg var bassen til Eberhard Weber. Godt spilt og bra gjengitt. Ellers synes jeg den var temmelig langt nede på skalaen både musikalsk og lydmessig. (Sikkert bedre på vinyl, men musikken blir ikke bedre av det.........)

FZ

PS. Har hørt litt på Bush siden Wuthering Heights, men aldri kjøpt en skive av henne. Det er nok ikke min greie.
For det første:
Du kan ikke bedømme denne plata ut i fra Wuthering Heights som kom ut for 27(!) år siden. Dette var for øvrig også en bra plate!
For det andre:
DU må være litt mere tålmodig og bruke litt mere tid på å gjøre deg kjent med albumet.
For det tredje:
Dette handler om musikk, ikke om "vinyl" eller ikke. Hvis du ikke ser det anbefaler jeg at du satser på testplater, så kan du sitte å høre hvor god "riggen" din er. :)

Her ser vi noe så sjeldent som en artist som kan operere over et tidspenn på 30 år og overraske med egenartet musikk.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
For det første:
Du kan ikke bedømme denne plata ut i fra Wuthering Heights som kom ut for 27(!) år siden. Dette var for øvrig også en bra plate!
For det andre:
Dette handler om musikk, ikke om "vinyl" eller ikke. Hvis du ikke ser det anbefaler jeg at du satser på testplater, så kan du sitte å høre hvor god "riggen" din er. :)

Her ser vi noe så sjeldent som en artist som kan operere over et tidspenn på 30 år og overraske med egenartet musikk.
Så, da. Ikke ta det personlig. Sammenligner ikke med WH i det hele tatt, men det var den første låta jeg hørte med KB for 30 år siden. Låta var morsom den og temmelig spesiell, men resten av LP'en var ikke all verden å skryte av.

Kommentaren din om testplater kan du bare glemme. I LP-samlinga finnes det ikke mange av dem og de er nok ikke spilt de siste 20-25 årene. Men en god innspilling av god musikk er det som setter prikken over i'en og er en del av helheten når den blir gjengitt over et bra anlegg. Det har du vel oppdaget.......?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aerial havnet på Stereophile R2D4, fikk siste nr i postkassen idag.. de kaller det KB's beste..

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Aerial havnet på Stereophile R2D4, fikk siste nr i postkassen idag.. de kaller det KB's beste..

Mvh Vidar P
Synes ikke det er noe kvalitets-stempel å bli hausa opp i Stereophile. Synes de ofte er temmelig på bærtur når det gjelder skive-anmeldelser.

Uansett, jeg får vel bare innse at frøken Bush ikke er noe for meg...... Frk. Björk derimot, men det er vel en annen tråd ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så du fikk det i posten i dag...hmmmmmm. Da er det rett rundt hjørnet her også håper jeg :D

O.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Synes ikke det er noe kvalitets-stempel å bli hausa opp i Stereophile.
Det er nå imidlertid ingen garanti for at det er en dårlig skive å bli med i R2D4 ;)

Mvh Vidar P

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei

Mye bra er sagt om denne utgivelsen. Jeg skriver under. Takk og pris for slike utgivelser!

Jeg falt også pladask for coveret! Lyden på platen er ikke bare vakker via høytalere. Grafisk fremstilt, satt opp mot en solnedgang på havet danner den et svært illustrerende drømmelandskap. Kult.

Hell og lykke
Sniff

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Det er nå imidlertid ingen garanti for at det er en dårlig skive å bli med i R2D4 ;)

Mvh Vidar P
Har du hørt CD'en, Vidar, eller bare vinyl? CD'en har elendig lyd. Punktum.

mvh
FZ

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Subjektiviteten og preferanser lenge leve, men elendig lyd har ikke denne cden.
Punktum. Har vært oppe i tråden før, men likevel...

O.

mvh
FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

mvh
FZ
Jeg har CD'en. Helt uenig i at det er dårlig lyd, hos meg er det et vell av skjønne harmonier, dype klangbilder og en nydelig søt tone i alle stemmer og instrumenter; men har forståelse for at andre (på andre anlegg) møter på problemer..
Selv synes jeg den rettmessig blir omtalt i pressen som et musikalsk mesterverk, med dertil toppklasse lyd.
Pussig at store deler av internasjonal hifi-/musikkpresse lovpriser lydkvaliteten, mens noen ganske få her inne synes at den er direkte "dårlig"...

Mvh Vidar P

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, det er meget underlig. Rett og slett. Mulig det er lampett-ledningene? ;D
Dårlig lyd på denne skiva betyr simpelthen at noe ikke gjør jobben sin i oppsettet mener nå jeg...for dette låter omtrent som du beskriver hos meg.

O.
Jeg har CD'en. Helt uenig i at det er dårlig lyd, hos meg er det et vell av skjønne harmonier, dype klangbilder og en nydelig søt tone i alle stemmer og instrumenter; men har forståelse for at andre (på andre anlegg) møter på problemer..
Selv synes jeg den rettmessig blir omtalt i pressen som et musikalsk mesterverk, med dertil toppklasse lyd.
Pussig at store deler av internasjonal hifi-/musikkpresse lovpriser lydkvaliteten, mens noen ganske få her inne synes at den er direkte "dårlig"...

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
På mitt ringe anlegg låter CD'en fabelaktig. Men det må jo være anlegget det da 8)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4

Mvh Vidar P
LP'er kan jo låte temmelig forskjellig fra hvor de er presset, men trodde CD'er stort sett var identiske. Dette er snodig, men uansett, lyden på CD'en jeg har er ikke noe å skryte av. Forøvrig spesielt lavt nivå på den også, udynamisk (mikro og makro) og med dårlig oppløsning. Godt at jeg ikke ble spesielt imponert over musikken heller, da er det bare å glemme hele greia....

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er nok ikke CDen din som er ødelagt, og den lave lyden du snakker om....se tilbake i tråden...

At du ikke liker musikken er nå så..men du tar altså feil mhht til lyd. Rett og slett. Dvs, det er mulig det låter dårlig hos deg, men det er nok ikke cden det handler om.

O.
LP'er kan jo låte temmelig forskjellig fra hvor de er presset, men trodde CD'er stort sett var identiske. Dette er snodig, men uansett, lyden på CD'en jeg har er ikke noe å skryte av. Forøvrig spesielt lavt nivå på den også, udynamisk (mikro og makro) og med dårlig oppløsning. Godt at jeg ikke ble spesielt imponert over musikken heller, da er det bare å glemme hele greia....

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, det virker sånn ;D
Bra må ikke være dyrt vet du..
O.
På mitt ringe anlegg låter CD'en fabelaktig. Men det må jo være anlegget det da 8)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Det er nok ikke CDen din som er ødelagt, og den lave lyden du snakker om....se tilbake i tråden...

At du ikke liker musikken er nå så..men du tar altså feil mhht til lyd. Rett og slett. Dvs, det er mulig det låter dårlig hos deg, men det er nok ikke cden det handler om.

O.
Javel, og hva er det da det handler om?

CD som medie er ikke særlig høyt prioritert hos meg, det er så. Min Linn Sondek LP12/Cirkus/Ekos/Armageddon/Benz Ruby 2 inn i RIAA'en på Audio Research SP-11 låter veldig mye bedre enn Rotel 971, og det skulle bare mangle da platespilleren koster over 10 ganger så mye som CD-spilleren. Men allikevel hører jeg godt at denne CD'en låter temmelig dårlig. Har CD'er som låter akseptabelt selvom CD'er spilles kun hvis jeg ikke får tak i LP'en.

Ser forøvrig at anlegget ditt mangler platespiller, skaff deg en anstendig vinylrigg så kan vi diskutere lyd ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Vel, ikke vet jeg...men jeg vet de aller fleste lovpriser lyden på denne i cd-versjon, men det er vel nettopp transparens og dynamikk som trengs for å få ut godsakene fra denne cden...kjenner ikke Rotel-spilleren...

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så ikke den nederste kommentaren din. Jada, jeg skal nok få meg platespiller, men det er ikke høyt prioritert hos meg nei. Min vinylsamling kommer aldri til å vokse. Sånn er det. Men noe anstendig skal jeg nok finne etterhvert..men heller ikke mer.

Forsto ikke hvorfor du ramset opp alt vinylstyret, når det var snakk om en cd? Det hjelper jo fint lite ;)

O.
Javel, og hva er det da det handler om?

CD som medie er ikke særlig høyt prioritert hos meg, det er så. Min Linn Sondek LP12/Cirkus/Ekos/Armageddon/Benz Ruby 2 inn i RIAA'en på Audio Research SP-11 låter veldig mye bedre enn Rotel 971, og det skulle bare mangle da platespilleren koster over 10 ganger så mye som CD-spilleren. Men allikevel hører jeg godt at denne CD'en låter temmelig dårlig. Har CD'er som låter akseptabelt selvom CD'er spilles kun hvis jeg ikke får tak i LP'en.

Ser forøvrig at anlegget ditt mangler platespiller, skaff deg en anstendig vinylrigg så kan vi diskutere lyd  ;)

Topp Bunn