Kate Bush

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Forsto ikke hvorfor du ramset opp alt vinylstyret, når det var snakk om en cd? Det hjelper jo fint lite ;)

O.
Poenget var å vise hvor lite CD er prioritert i forhold til vinyl. Men gode CD'er låter ganske anstendig (men langt fra vinyl) på anlegget. Aerial låt direkte dårlig, men hadde jeg likt musikken hadde LP'en blitt kjøpt....

Måtte spille Bob Marley, Uprising, for å bli kvitt den kjipe lyden som satt igjen etter Bush-dama....og hvis noen lurte.... JA, PÅ VINYL!!!

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Poenget var å vise hvor lite CD er prioritert i forhold til vinyl. Men gode CD'er låter ganske anstendig (men langt fra vinyl) på anlegget. Aerial låt direkte dårlig, men hadde jeg likt musikken hadde LP'en blitt kjøpt....
Musikken kan diskuteres, men lydkvaliteten på CD-platen er blant det beste jeg har hørt og jeg har vel en 6-700 CD-plater. Har spilt CDen både på Rotel RHCD10 og Integra RDV1.

Innspillingsnivået er også relativt høyt på CDen, kanskje det er noe galt med ditt eksemplar eller med CD-spilleren din? Eller farges lydopplevelsen av negativitet i forhold til musikken?

CBA

T

theStig

Gjest
Er det flere meg meg som synes CD 2 i denne utgivelsen låter "bedre"? Jeg synes den har en noe luftigere og åpnere produksjon enn CD 1.

Noe her har ment lyden er lav på skiva...det er merkelig. Jeg synes den er i høyeste laget faktisk. Den hadde fortjent å vært mastret noen dB lavere synes jeg. Det hadde ført til bedre lyd!

Å gjøre en direkte sammenligning med skiver fra 80-tallet eller tidlig 90-tall er interessant. Da vil man nok finne at Aerial låter 6-10 dB HØYERE enn standarden på den tida!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Musikken kan diskuteres, men lydkvaliteten på CD-platen er blant det beste jeg har hørt og jeg har vel en 6-700 CD-plater. Har spilt CDen både på Rotel RHCD10 og Integra RDV1.

Innspillingsnivået er også relativt høyt på CDen, kanskje det er noe galt med ditt eksemplar eller med CD-spilleren din? Eller farges lydopplevelsen av negativitet i forhold til musikken?

CBA
I denne tråden har det vært flere som sier at innspillingsnivået er lavt og flere enn deg sier det er relativt høyt. Det eksemplaret jeg har lånt har usedvanlig lavt nivå, tror faktisk ikke jeg har noen CD'er med så lavt nivå. Det jeg mistenkte først var at her måtte det være en kopi-sperre som grøta til lyden, men har ikke sett noe om det på coveret. Begynner å mistenke at denne CD'en har en feil. Så forskjellig oppfattelse av lyd burde det ikke være. Og, CD-spilleren er i orden, andre plater låter som de skal :-/

K

kiwi

Gjest
Har endelig fått Kate Bush platen :) enig med de som skryter av denne, virker veldig bra selv etter bare 2 gjennomlytninger :D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Skjønte det etterhvert ;)(men måtte kødde litt)

Det kan jo hende du rett og slett har fått en cd med feil..man skal jo ikke se bort fra det. Når det gjelder lydkvalitet på denne cden; stemmen kunne vært tatt opp og presentert bedre i mine ører, men antar hun mener noe med det :) Men generelt er det god og balansert lyd med mengder av detaljer og dynamikk i liten og større skala. Så helheten er bra syntes jeg. Men ikke "audiophile standard"...i den grad det går an å kalle noe det. ;)

O.

Måtte spille Bob Marley, Uprising, for å bli kvitt den kjipe lyden som satt igjen etter Bush-dama....og hvis noen lurte.... JA, PÅ VINYL!!!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Skjønte det etterhvert ;)(men måtte kødde litt)

Det kan jo hende du rett og slett har fått en cd med feil..man skal jo ikke se bort fra det. Når det gjelder lydkvalitet på denne cden; stemmen kunne vært tatt opp og presentert bedre i mine ører, men antar hun mener noe med det :) Men generelt er det god og balansert lyd med mengder av detaljer og dynamikk i liten og større skala. Så helheten er bra syntes jeg. Men ikke "audiophile standard"...i den grad det går an å kalle noe det. ;)

O.
Jeg ble såpass nyskjerrig på dette at jeg tok en tur til Big Dipper i dag og kjøpte LP'en. Dette var noe helt annet enn den flate, todimensjonale, klemte, udynamiske gjengivelsen på CD'en. Musikken fremstår nå som tiltalende og det som gjorde meg såpass negativ til den var nok den irriterende dårlige lyden på CD'en.

Men jeg er enig med Dog, stemmen er ikke optimalt gjengitt, instrumentene derimot og lydbildet fremstår bra på LP'en.

Som sagt lenger opp i tråden har jeg lagt 10 ganger så mye penger i vinylriggen som i CD spilleren, men så stor forskjell har jeg aldri hørt mellom LP og CD. Uansett, CD'en skal ut av huset igjen......

FZ

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.849
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror nok digitalmediet etter hvert er kommet så langt at de som er villig til å investere på digitalsiden kan sitte og lytte på CD/SACD uten å irritere seg; det gjør i hvert fall jeg; problemer i studio/mastering er nok etter hvert er nok etter hvert en større begrensning enn selve mediet....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Jeg tror nok digitalmediet etter hvert er kommet så langt at de som er villig til å investere på digitalsiden kan sitte og lytte på CD/SACD uten å irritere seg; det gjør i hvert fall jeg; problemer i studio/mastering er nok etter hvert er nok etter hvert en større begrensning enn selve mediet....    
Det er fremdeles en allmen oppfatning i High-End kretser at en LP låter bedre enn en CD. F.eks. i lyttetester mellom en fullrigga Linn LP12 (ca. 80 000,-) og en Linn CD12 (160 000,-) foretrakk de fleste platespilleren. M.a.o. begrenser mediet resultatet......

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Godt at du fikk til lyden FZ. Men jeg må si at dersom det ikke var noen feil på CD'en din, så ville jeg ha begynt å lure litt på digitalriggen.. er den egentlig i stand til å dra frem det beste fra CD'ene dine...? (ikke for å gi deg søvnløse netter, men dog  ;) )

Jeg har jo også en platespiller til 4 ggr prisen av cd-spilleren, allikevel er den cd-spilleren jeg bruker mest (en Audiolab 8000CDM/8000DAC) såpass velfungerende at forskjellene mellom vinyl- og LP-utgaven ikke er plagsom.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.849
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tror også forskjellene er små - men uttrykte meg bevist ved å si "uten å irritere seg" - nettopp for å slippe diskusjonen om hva som lyder best. Når man tar andre ting i betraktning - pris, bekvemmelighet, tilgjengelighet av repertoar, følsomhet mot skader osv - er det liten tvil hos meg om hva som er best totalt sett. Og jeg kommer også fra vinylskolen; men vinylen min blir spillt mindre og midre. Men skulle selvsagt ønske at det ble enighet om et høyoppløseslig digitalmedium snart.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Godt at du fikk til lyden FZ. Men jeg må si at dersom det ikke var noen feil på CD'en din, så ville jeg ha begynt å lure litt på digitalriggen.. er den egentlig i stand til å dra frem det beste fra CD'ene dine...? (ikke for å gi deg søvnløse netter, men dog  ;) )

Jeg har jo også en platespiller til 4 ggr prisen av cd-spilleren, allikevel er den cd-spilleren jeg bruker mest (en Audiolab 8000CDM/8000DAC) såpass velfungerende at forskjellene mellom vinyl- og LP-utgaven ikke er plagsom.

Mvh Vidar P
Har ved flere anledninger vurdert å kjøpe en CD-spiller som står i stil med resten av anlegget. Hørte senest i dag på en Naim CDS3 med XPS PSU til ca. 100 000,- og det spilte overbevisende, men med min begrensede CD-samling i forhold til LP-samling blir nok det uaktuellt.

Uansett, det var et hav av forskjell mellom LP og CD av Aerial. CD-spilleren blir forøvrig kun brukt hvis det er umulig å skaffe musikken på vinyl eller hvis sentralnervesystemet er midlertidig satt ut av drift i forbindelse med i overkant inntak av (lovlige) rusmidler.

Jeg ble forøvrig advart av selgeren på Big Dipper da jeg kjøpte skiva. Flere hadde kommet tilbake med plata pga. overflatestøy. Da jeg skrev innlegget over hadde jeg bare hørt side 1. Den var ikke helt fri for knitring her og der, men ikke verre enn at jeg kunne leve med det. Dajeg kom til siste låta på side 2 derimot skar det helt avgårde. Ikke bare knitring, men skikkelig forvrengning og helt tydelig feil i pressinga. Dårlig at EMI ikke har bedre kvalitetskontroll og sender ut (sannsynligvis) et helt parti med defekte skiver. Hvordan var ditt eksemplar, Vidar?

mvh
FZ (som ikke bare klager på CD'en, men nå også på LP'en :-/)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
976
Torget vurderinger
9
Bare et lite tips om at nå er det mulig å få deler av Kate Bush sin "back catalog" for 5.49£ på www.play.com

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
76
Torget vurderinger
2
>snipp
Jeg ble forøvrig advart av selgeren på Big Dipper da jeg kjøpte skiva. Flere hadde kommet tilbake med plata pga. overflatestøy. Da jeg skrev innlegget over hadde jeg bare hørt side 1. Den var ikke helt fri for knitring her og der, men ikke verre enn at jeg kunne leve med det. Dajeg kom til siste låta på side 2 derimot skar det helt avgårde. Ikke bare knitring, men skikkelig forvrengning og helt tydelig feil i pressinga. Dårlig at EMI ikke har bedre kvalitetskontroll og sender ut (sannsynligvis) et helt parti med defekte skiver. Hvordan var ditt eksemplar, Vidar?

mvh
FZ (som ikke bare klager på CD'en, men nå også på LP'en  :-/)
Har også kjøpt LP-en. Side 2 (klarte ikke å komme videre) var forferdelig. Det var forvrenging på "How to be invisible" som ikke var til å tro :eek:. Skal dobbeltsjekke innstillingene på platespilleren, men ... :-/
Hadde håpet at det bare var mitt eksemplar (eller innstillingene helst) for det er en nydelig plate. Fantastisk cover, nydelig stort teksthefte. Bare å få den i hus fikk meg til å få igjen all gleden med vinylsamling.

mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Har også kjøpt LP-en. Side 2 (klarte ikke å komme videre) var forferdelig. Det var forvrenging på "How to be invisible" som ikke var til å tro :eek:. Skal dobbeltsjekke innstillingene på platespilleren, men ... :-/
Hadde håpet at det bare var mitt eksemplar (eller innstillingene helst) for det er en nydelig plate. Fantastisk cover, nydelig stort teksthefte. Bare å få den i hus fikk meg til å få igjen all gleden med vinylsamling.

mvh
Det er nok ikke noen feil med spilleren din. Hadde jeg ikke blitt gjort oppmerksom på at mange av platene var defekte hadde jeg trodd anlegget hadde vært i ferd med å ta kvelden når jeg kom litt inn i A Coral Room. Her var det ikke snakk om kun støy, men skikkelig forvrengt lyd. Også på side 3 var det noe av det samme. Side 1 og 4 var (nesten) i orden. Som sagt, dette er slett kvalitetskontroll av EMI.

mvh
FZ

O

om.s

Gjest
Uansett, det var et hav av forskjell mellom LP og CD av Aerial. CD-spilleren blir forøvrig kun brukt hvis det er umulig å skaffe musikken på vinyl eller hvis sentralnervesystemet er midlertidig satt ut av drift i forbindelse med i overkant inntak av (lovlige) rusmidler.

J
Se,les ,lær og alt det der, dette er holdningen, vinyl......
Glem ikke Whiskyén......

mvh

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette er tullball. Rett og slett. Eller romantikk.
Uansett vinylrigg, så er det ikke slike forskjeller. Personlig syntes jeg Meridians cd-spillere yter mediet rettferdighet og i mange tilfeller overgår LPer med god margin. Virkelig. Men vinyl er gøy, men generelt mye mer trøblete for å få tilsvarednde ytelse.

O.
Har ved flere anledninger vurdert å kjøpe en CD-spiller som står i stil med resten av anlegget. Hørte senest i dag på en Naim CDS3 med XPS PSU til ca. 100 000,- og det spilte overbevisende, men med min begrensede CD-samling i forhold til LP-samling blir nok det uaktuellt.

mvh
FZ (som ikke bare klager på CD'en, men nå også på LP'en  :-/)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Dette er tullball. Rett og slett. Eller romantikk.
Uansett vinylrigg, så er det ikke slike forskjeller. Personlig syntes jeg Meridians cd-spillere yter mediet rettferdighet og i mange tilfeller overgår LPer med god margin. Virkelig. Men vinyl er gøy, men generelt mye mer trøblete for å få tilsvarednde ytelse.

O.
Hvilke platespillere har du hatt i ditt oppsett som du har sammenlignet Meridian-spilleren med siden du kategorisk hevder at uansett vinylrigg er det ikke slike forskjeller?

FZ

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
976
Torget vurderinger
9
Hvilke platespillere har du hatt i ditt oppsett som du har sammenlignet Meridian-spilleren med siden du kategorisk hevder at uansett vinylrigg er det ikke slike forskjeller?

FZ
Jeg vil nå snu litt på flisa å spørre hvilke CD-spillere du har brukt for å teste dem opp mot vinyl?
Jeg tviler ikke på at vinyl i rett oppsett der alt er optimalt med justeringer, nyrensede plater og en rigg som kan få en hver finmekaniker til å sikle og som i tillegg har kostet en halv årslønn kan konkurere ut CD-mediet!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Jeg vil nå snu litt på flisa å spørre hvilke CD-spillere du har brukt for å teste dem opp mot vinyl?
Jeg tviler ikke på at vinyl i rett oppsett der alt er optimalt med justeringer, nyrensede plater og en rigg som kan få en hver finmekaniker til å sikle og som i tillegg har kostet en halv årslønn kan konkurere ut CD-mediet!
Har fått med komponentene under i profilen. Da ser du hvilken CD spiller det er snakk om. Jeg er veldig klar over at den ikke er noe å skrive hjem om, men det var heller ikke det som var det opprinnelige temaet. Poenget var at Kate Bush CD'en låt utrolig mye dårligere enn LP'en.....

mvh
FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, nå kom jammen Aerial på 1.plass i HifiChoice's liste over Årets Album 2005 også gitt... siste nr kom i postkassa igår.

Nei dette skjønner jeg ikke; magasin etter magasin tikker inn til Bush's fordel, og plata blir jammen "årets" så og si overalt.. du må ha et problem med cd'en eller digitalspilleren din, FZ (og theStig?).

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Nå er CD'en levert tilbake til søster og LP'en blir returnert ditt den kom fra pga. feil i pressingen. Jeg kommer ikke til å savne noen av dem og ble ikke veldig imponert av skiva selvom det virker som resten av verden har tatt den til sitt hjerte ;)

mvh
FZ

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Etter å ha skummet denne tråden forstår jeg at min CD utgave er OK. Forvrengninger og annet finnes ikke - kun fin musikk. Jeg håper det ikke blir mange år til hun kommer med en ny CD (LP)!

Jeg kjenner til at Kate Bush er opptatt av hvordan innspillingene lyder. Blant annet så benytter hun Linn Sondek i sitt hjemmeanlegg.

Det hele koker vel ned til den vanlige meningsforskjellen om hva som er god musikk.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Jeg kjenner til at Kate Bush er opptatt av hvordan innspillingene lyder. Blant annet så benytter hun Linn Sondek i sitt hjemmeanlegg.
Linn Sondek LP12 eller CD12 eller begge deler?

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Sorry- LP12. Jeg husker ikke hvilken CDspiller det var.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Sorry- LP12. Jeg husker ikke hvilken CDspiller det var.
Skjønner godt hun kjøpte seg en LP12 så hun slipper å høre på Aerial-CD'en....... :)

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Fikk "Aeriel" på vinyl i dag!! Har ikke hørt den på CD, men LPen er helt nydelig!!! Jeg er i alle fall helfrelst på Vinyl nå!! Det er bare så mye bedre generelt, fra det hardeste til det roligste av musikk!!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Fikk "Aeriel" på vinyl i dag!! Har ikke hørt den på CD, men LPen er helt nydelig!!! Jeg er i alle fall helfrelst på Vinyl nå!! Det er bare så mye bedre generelt, fra det hardeste til det roligste av musikk!!
I dag? På en søndag?

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Søndag er riktig, men fikk blir vel litt feil..... Kjøpte på Platekompaniet...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Søndag er riktig, men fikk blir vel litt feil..... Kjøpte på Platekompaniet...
Synd jeg jeg ikke kom før deg i dag.... ;)

Jeg har den på cd. Kan vi byttelåne? 8)

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Synd jeg jeg ikke kom før deg i dag.... ;)

Jeg har den på cd. Kan vi byttelåne? 8)
hehe... må nok få noen dager med den selv først i så fall....

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Du kan jo evt. ta en tur hit da johna, så skal du få høre frk. Bush på Vinyl!!! Har selv kost meg stort i helgen!! Den Koetsu PUn er helt sinnsyk. Den har virkelig fått løs bunnen på mine plater!!!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Kan dere ikke bare kopiere den til en kassett? ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Nope.
Belastet etternavn... ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Men jeg kommer gjerne for å høre den på vinyl, hvis det blir plass i morgen...

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Nope.
Belastet etternavn... ::)
Prøver å være "politisk Korrekt"??? Her i gården er vi værken politisk eller korrekt, så Bush, Skog eller Mose spiller liten eller ingen rolle..... ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Ok. Hun var jo flink til å trøste Peter Gabriel, da han følte seg neffor. :)

Topp Bunn