KEF Ref 207/2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Overbevist er det visst lett å bli, kun ut ifra målinger;

...Notably, every drive-unit's behavior is flat within its passband and smoothly controlled out-of-band. This is textbook loudspeaker design.
    ..Taken overall, KEF's Reference 207/2 offers superb measured performance. This is a speaker for which no excuses need be made. That it sounds as good as it does is no mystery.—John Atkinson
    Mvh Vidar P
    Ser praktfulle ut de målingene. En liten tendens til ekstra energi (slik jeg forstår JA) ved ca. 3kHz kan muligens høres når man spiller opptak med Gardiner og Monteverdikoret. Det spredningsplottet JA presenterer kan jeg ikke huske å ha sett jevnere, og on axis er de jo nesten Gjallarhornklasse, hehe.

Gratulerer, KW og Vidar P!

Litt mer JA:
    [...] this is textbook behavior, and can be contrasted with, for example, the behavior of the Escalante Fremont [...].

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det en impedansepeak sentrert ved 3khz, om det er den du mener. Slik jeg forstår JA vil denne kunne være hørbar som litt ekstra energi her dersom effektforsterkeren har litt høyere utgangsimpedans enn ønskelig. Den bør vel ikke kunne høres om man har en forsterker med svært lav utgangsimpedans... som vel gjerne typisk er den type apparater som vil bli brukt sammen med 207/2.

Takk for gratulasjoner forresten!

Mvh Vidar P

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.130
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Må få føye meg inn i rekken av gratulanter (til dere begge)!

Er meget sikker på at dette er et fortreffelig valg av høyttaler. Og jeg er ikke misunnelig, neida 8)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ha skumlest litt vel fort. Det skjer stadig vekk.

En forsterker med lav dempefaktor er ikke lurt å bruke, nei. Øret er særdeles følsomt for lydtrykksendringer i det området, og ekstra energi omkring delefrekvensen der er ikke lurt når det er flatt som et stuegulv omkring.

Skulle jeg hatt disse høyttalerne (og det kunne jeg godt) hadde jeg også valgt sort piano.

Jeg leste dine kommentarer om 205/2, og spesielt at de ga deg så stort utbytte av historiskeopptak. Jeg gjenkjenner mine egne tanker om mine nye og impulses kommentarer om dem. Flat frekvensrespons og lav forvrengning (dvs. ikke hørbar. Forvrengningsfrihet i høyttalere er en utopi) lar lytteren konsentrere seg om musikken, ikke hifien. Men jeg er jo en av disse tullingene som mener at man kan bruke ingeniørkunnskaper for å oppnå god lyd.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg kan ha skumlest litt vel fort. Det skjer stadig vekk.

En forsterker med lav dempefaktor er ikke lurt å bruke, nei. Øret er særdeles følsomt for lydtrykksendringer i det området, og ekstra energi omkring delefrekvensen der er ikke lurt når det er flatt som et stuegulv omkring.

Skulle jeg hatt disse høyttalerne (og det kunne jeg godt) hadde jeg også valgt sort piano.

Jeg leste dine kommentarer om 205/2, og spesielt at de ga deg så stort utbytte av historiskeopptak. Jeg gjenkjenner mine egne tanker om mine nye og impulses kommentarer om dem. Flat frekvensrespons og lav forvrengning (dvs. ikke hørbar. Forvrengningsfrihet i høyttalere er en utopi) lar lytteren konsentrere seg om musikken, ikke hifien. Men jeg er jo en av disse tullingene som mener at man kan bruke ingeniørkunnskaper for å oppnå god lyd.
    Takker Valentino.
    Det nevnte frekvensområde er nok det jeg også er veldig ømfintlig for, god lesning for meg da at det er en fordel med høy dempningsfaktor da.
    Karan (270S) har 6000 fra 20hz til 20khz (8 ohm)
    Morsomt med større tyngde i bunn gitt, selv om det er tidlig og ferske ht. en stund fremover,
    Kom ikke i seng før 0500 i dag ;D
    Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Litt bilder er det noen som liker.
    De tre titommera Edit:f... lett at det blir feil når en ikke kan se hva en legger inn.
    Bildet av titommera kommer i neste innlegg.
    kan godt tenke meg å bli instruert hvordan jeg eventuelt kunne ha byttet/satt inn riktig bilde under redigering.

Selv om det sikkert er cherry kassa er laget av, så er det ikke sherry inni.

Jeg døper den herved om til Eik-kassa ;D
    Eik her på HFS ble som en unge når innholdet kom for en dag ;)

Det er to sett med føtter spikes og flate, litt verktøy og pluggene til å justere litt opp og ned i ytterfrekvensene.
    Mvh.KW

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Wow! KW, gratulerer med nye høyttalere. Tenker du har det morro for tiden! :D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    SOEDAL skrev:
    Wow! KW, gratulerer med nye høyttalere. Tenker du har det morro for tiden! :D
    Takker Sødal!
    Ja, dette er moro og den første umiddelbare store forskjellen er selvsagt i bassen.
    Jeg har jo ingen preferanser på slikt i egen stue, det nærmeste var James Loudspeakers med en titommer for en del år tilbake.
    Store (større i hvert fall) elementer i bassen var vel det jeg visste at jeg burde satse på ved oppgradering på ht. siden, og så langt virker det som full klaff.
    Mvh.KW

the_eye

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    2
    kjøpt nesten uhørt altså? pris i norge? er bare en link på akustikk sin nettside

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    the_eye skrev:
    kjøpt nesten uhørt altså? pris i norge? er bare en link på akustikk sin nettside
    De byr vel neppe på særlig store overraskelser; KW har brukt 203/2 og jeg har brukt 205/2 lenge. Prøvelytting betinger utenlandsreise, så for min del var det vanskelig.

Pris i Norge er 180.000,- i pianolakk, 10% billigere i satin.

Mvh Vidar P

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Duverden!
    Absolutt grattis Gen /2... mente jeg.. :-X

;D

mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    the_eye skrev:
    De byr vel neppe på særlig store overraskelser; KW har brukt 203/2 og jeg har brukt 205/2 lenge. Prøvelytting betinger utenlandsreise, så for min del var det vanskelig.

Pris i Norge er 180.000,- i pianolakk, 10% billigere i satin.

Mvh Vidar P
    Hei!
    Riktig som Vidar nevner her, jeg hadde vel ca. 2 måneders erfaring med 203 før jeg bestemte meg for at Kef var noe jeg ville ha i stua.
    Jeg hadde også 205.2 i tankene og uansett ville ikke mine 203.2 i (lys) ahorn passe der, så da jeg skjønte at cherry også kunne fåes i satin (og ikke kun highgloss) så begynte ballen å rulle og det endte opp med 207.2.
    Akkurat det er jeg nå kjempeglad for, for nå synes jeg det begynner å likne noe kjempestort her.
    Hadde en flere timers lytteperiode i går ettermiddag/kveld og kom meg ikke i seng før nærmere 2400 (skulle opp igjen 0500) ..... skjønner ;D ;D noen ganger får en bare ikke lagt seg og det merker jeg nå i dag :-\
    Jeg tror jeg allerede nå kan fastslå: Vidar! Du har virkelig noe å se frem til, bare begynn og tell dagene ;D

Jeg kjøpte disse 203.2, litt på impuls og litt etter over lengre tid antydninger fra en kollega om at Kef måtte være noe for meg OG det faktum at jeg ikke (egentlig) hadde gode nok ht. i kjellerrommet.
    Jeg hadde fått sjekket like før de kom på brukten, at det kun fantes et (2?) par med 205 og 2-3 par med 203 og ingen med 207 (dette av siste versjon) på markedet.
    Da slo jeg til ganske kvikt på de 203.2 (som nå skal selges) med litt redsel for at de kanskje kunne bli i største laget i det forholdsvis lille kjellerrommet, slik sett var jeg i utganspunktet mest interessert i 201.2.
    Med forsterkeri med god kontroll så gikk det ganske så greit, litt smalt blir det jo.

Et bilde av ht. terminalene bak 3 par i tallet, alle refmodellene har samme her.

Over selve ht.terminalene sitter det hullfester/gjenger for medfølgende plugger som ser slik ut

Til venstre øverst sitter det en plugg som gjør at det spiller flatt i lavfrekvensene (normalt)
    Fjerne en pluggen vil det senkes 2 db i lavfrekvens.
    De to andre øverst til høyre er for høyfrekvens(justering)
    Hvor man har 4 alternative fekvensjusteringe etter hvordan man kombinerer ute eller inne med de to pluggene og frekvensen kan justeres fra +0,75db, flatt (0), -0,75db og - 1,5 db.
    Mvh.KW

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Siden jeg gikk over til horn har jeg egentlig ikke sett meg tilbake når det gjelder normale dynamiske høyttalere.

Men - akkurat disse interesserer meg big time. Gratulerer så mye KW.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Siden jeg gikk over til horn har jeg egentlig ikke sett meg tilbake når det gjelder normale dynamiske høyttalere.

Men - akkurat disse interesserer meg big time. Gratulerer så mye KW.
    Takk skal du ha bambadoo!
    Dette kan jeg nærmest garantere vil bli en kjempesuksess for meg og de kommer ikke til å forlate meg og mitt hus.
    Ser kun for meg en mulighet og det måtte være at jeg av en eller annen grunn flytter herfra og at de ikke vil passe på et nytt sted.
    Selv det vil nærmest være en umulighet, for et slikt sted vil jeg neppe flytte ;D

Hmmmm! er VidarP, opptatt om dagen, det må da være svært nær at det skjer noe der i gården ::)
    Mvh.KW

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Håper Vidar P legger ut noen bilder når de er i hus.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Det er en viss risiko for at det kan komme noen bilder veldig snart :)

Jeg må bare finne noen bærere uten hang til ryggprolaps, i mellomtiden koser jeg meg med Jochum/Bruckner på de ellers utsøkte Naim Ariva-høyttalerne.

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Det er klart han må det, vi må jo se de i sort pianolakk High Gloss også.

I ventetiden kan jeg vise forskjellen på høyden mellom 207.2 og 203.2, som faktisk ikke er så stor.

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    65finger skrev:
    Det er en viss risiko for at det kan komme noen bilder veldig snart :)

Jeg må bare finne noen bærere uten hang til ryggprolaps, i mellomtiden koser jeg meg med Jochum/Bruckner på de ellers utsøkte Naim Ariva-høyttalerne.

Mvh Vidar P
    Hør det ja! ;D

Jeg kan jo komme med noen småtips ved utpakking da.
    For det første ikke pakk ut andre steder enn rommet de skal stå i.
    Dere bør være minst tre imo. esken må settes/holdes litt på skrå for å få av den nevnte ytteresken p.g.a. av takhøyden som jeg renger med er normal.

Når du får åpnet sidene på esken, så ikke gjør som meg ved å prøve å få av/ut pappskramlet øverst i esken (beskyttelse for UniQ elementet).

Sørg for å få det hele ut av kasse (sideveis) før noe annet, vel først må en få av det ytre laget papp formet som en hel enhet uten bunn og topp, som jeg nevnte over.

Pakk opp (forsiktig) og løft de ut av isoporsokkelen og i DEN ligger transport føttene (kulehjul) som er helt greit å bruke den første tiden, siden det da er veldig lett å flytte ht.

Få hjelp til å ta bilder under seansen, moro for ettertiden ;)

Det er ikke (hull) håndtak i/på eskene så slike hansker med gummiknotter på (slike brukte vi her) er kjekke under manøveren ellers er det lett å miste taket.
    Lykke til enten det nå skjer i dag eller i morgen ::)
    Mvh.KW

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    i mellomtiden koser jeg meg med Jochum/Bruckner
    Utsøkt valg av ventemusikk. Ut på tur igjen i morgen, og boksen blir med. Ser frem til bilder.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer til KW med råflotte Ht.

Kjenner jeg har ikke godt og lese slike tråder ... badet står i fare for ikke å bli pusset opp i år. :eek: (godt kona har kontroll på sparegrisen).

Vidar; Trygler om noen lekre bilder.- Vær så snill. :)

MVH Johnny

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    KW; takker for glimrende tips! De skal tas til etterretning. Bilder kan meget vel komme, vi får ta sikte på det... som han sa jegeren.

Mvh Vidar P

Morty

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Hallo KW!
    Du er meg en fin en!
    Her sitter vi og sludrer i München-sola og koser oss i flere timer med den rå-billige pilsen deres i hagebyen. Og så forteller du meg ingenting om at du har tatt "innersvingen" på de aller fleste av oss, og kjøpt deg seriøst flotte høyttalere!
    Men moro er det likevel, he,he, og jeg må bare gratulere deg så masse!
    Unner deg disse og all den musikkglede de helt sikkert vil gi deg,... og alle besøkende.

Var dessverre opptatt sist lørdag, og regner med at jeg gikk glipp noe stort.

Men, anledningen byr seg vel på et senere tidspunkt?
    Nok en gang, Gratulerer!

Morty

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Morty skrev:
    Hallo KW!
    Du er meg en fin en!
    Her sitter vi og sludrer i München-sola og koser oss i flere timer med den rå-billige pilsen deres i hagebyen. Og så forteller du meg ingenting om at du har tatt "innersvingen" på de aller fleste av oss, og kjøpt deg seriøst flotte høyttalere!
    Men moro er det likevel, he,he, og jeg må bare gratulere deg så masse!
    Unner deg disse og all den musikkglede de helt sikkert vil gi deg,... og alle besøkende.

Var dessverre opptatt sist lørdag, og regner med at jeg gikk glipp noe stort.

Men, anledningen byr seg vel på et senere tidspunkt?
    Nok en gang, Gratulerer!

Morty
    ;D ;D ;D

Takk for det Morty, det kan være greit å få hørt den når den er ferdigslipt, men det går bra nå også.
    Nå er det bare å vente på bilder av de i sort High Gloss pianolakk og High Gloss er det til gangs :D

Mvh.KW

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.136
    JØSS, hehehe...du er en liten luring KW.
    Gratulerer med nydelige høyttalere som jeg gleder meg til å høre på kjent musikk via i løpet av året.
    Grunnet tungt inntak av C2H5OHoi på fredag ble lørdagen noe amputert slik at jeg ikke fikk somlet meg i retning deg og ditt.

Søndag 26.05.08 var jeg på Trestock festivalen her ute på Nesodden. Det var pittoresk og kult.
    Jævelig synd at det kom så få, men kos for oss andre som hadde en blid Knut Reiersrud som vandret rundt blant oss vanlig dødlige.
    Jarle Bernhoft (ex. Span vokalist) leverte en forrykende konsert med sitt nye band – respekt.
    Siste ut var Iver Kleive og Knut Reiersrud. Hvis jeg sier rå maktdemonstrasjon uten å mene det skjønner dere nok hva jeg mener.
    Jeg sto 7m unna en frenetisk arbeidende Reiersrud. Hva den mannen kan. Utrolig – glemt var mygg og knott.
    Selvfølgelig går det ikke an å glemme Iver Kleive. Fytti grisen for noen basstoner han dundret ut i mai natta på orgelet sitt.
    Glemte nesten det etniske alibiet med Abdulrahman Surizehi – Anne Hytta – Sigrun Eng som absolutt lot seg høre.

Nå kan dere angre nå gutter.

Hatten av for deg KW. Det har vært en fryd å følge utviklingen hjemme hos deg de siste snaue 7 årene ;D 8)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    JØSS, hehehe...du er en liten luring KW. (@ Powerpoint)

For ikke å si en stor luring ;)

Kanskje det er en viss likhet på meg og.............. ::)
    dyp sett fra siden , ikke så høy, mer normal sett forfra ;D

Mvh.KW............. men hvor bliver de sorte?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    De sorte er på vei de :)

Mvh Vidar P
    Ikke samme vei/reise som Linjeakevitten får jeg håpe ::)
    Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Mvh.KW
    Neida; via vanlig norsk offisiell handelsvei; med glimrende oppfølging fra norsk importør Akustikk må nevnes.

KEF Reference blir vel så langt jeg vet fortsatt håndlaget i Maidstone, Kent (KEF= Kent Engineering & Foundry); og trenger neppe å krysse ekvator for å komme hit. Får jeg håpe.

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    KW skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Mvh.KW
    Neida; via vanlig norsk offisiell handelsvei; med glimrende oppfølging fra norsk importør Akustikk må nevnes.

KEF Reference blir vel så langt jeg vet fortsatt håndlaget i Maidstone, Kent (KEF= Kent Engineering & Foundry); og trenger neppe å krysse ekvator for å komme hit. Får jeg håpe.

Mvh Vidar P
    Det er helt korrekt det, jeg bare toller litt.
    Dersom du kan lese liten skrift så står det svart på hvitt på mitt medfølgende "sertifikat" ;) som jeg har med utsnitt av her i mitt lille forsøk på å være kreativ :-\

Mvh.KW

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oisann.

Hva er dette tro :)

Den eminente fotografen iSaint er midlertidig permittert fra fototjeneste da nysgjerrigheten ble for stor;

Mvh Vidar P

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg.

Dette var saker, syntes vi :)

Sort pianofinish var noe helt annet enn high gloss cherry som var på 205/2; dette er faktisk overflata på siden av 207/2, man ser kanten øverst på bildet mot den lyse bakgrunnen!

Mvh Vidar P

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis Vidar!!!

PØS PÅ med bilder fra en sommerfin Nordmørs by :) :)

Det som er fint med sort highgloss er at det tar opp fargene i rommet og derfor ikke "tar" så mye plass.
    Gleder meg til å se dem plassert i rommet/stua.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Der JA!
    GRATULERER så mye.
    Jeg ser at du/dere gjorde det på samme måte som meg, tok av fyllpappen rundt UniQ FØR dere fikk det hele ut av esken.
    Da ble den vel ikke helt upåvirket av det, ser slik ut, men pyttsan en bagatell i dag.
    Ble også hovedføttene satt på før de skal inn i stua?
    Veldig kjekt med de "hjulene" jeg snakket om, ligger i bunnisoporplata.
    For en blank ht.
    Mvh.KW

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steikje!!!

Og her ser vi et godt eksempel på det at de tar opp fargene og omgivelsene sine...smelter liksom sammen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Etter det initiale sjokket over hvor flotte de var i virkeligheten, så fikk vi omsider tatt de inn fra hagen og inn i stua for å koble opp, ferdig utpakket. Valgte å bruke Reference-"puck'ene" med møbelfilt under, fungerte supert.

Lite snapshot fra tilkoblingen til NAP300 via Chord Signature høyttalerkabel.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.318
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med rålekre høyttalere.

Hvor lang tid tar det før en slik er på plass: ?

:D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn