KEF Ref 207/2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Kalle Klovn skrev:
    Schumacher skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Har hørt mye forskjellig av dyrere høyttalere uten å ha fallt for noen på samme måte (Forsman, TAD, Dynaudio, JBL, mm) - helt til jeg traff 207/2.
    Tør jeg spørre hvilke Dynaudio-høytalere som er dyrere enn 207/2 du har sammenlignet med?
    Beklager, jeg var ikke helt presis i formuleringen. Jeg mente "dyrere" i form av at det var ht i prisklassen ca 100 k og oppover, ikke at de spesifikt var dyrere enn 207/2. De beste Dynaudioene jeg har hørt heter vel C4(?) og de er fremdeles rimeligere enn 207/2. Meget flotte ht det også, men de mangler den enorme skalaen som Kef'ene kan gjenskape. TAD er jo klart dyrere i en absolutt forstand, og nok også litt bedre enn 207/2 både helt i toppen og bunnen. Likevel engasjerte de meg ikke noe mer enn 207/2, samtidig som de utseendemessig var "too much" for min smak.
    Jeg har faktisk ikke hørt 207/2,men "skalaen" på mine er mer enn bra nok for meg :).Vil nok tro at rom og elektronikk i slike sammenligninger har stor betydning.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kalle Klovn skrev:
    KW skrev:
    Her er en måling fra slik det står hos meg nu.
    Målt i sweetspot/lyttestolen.

Mvh.KW
    Er den grønne uten sub? Dette ser uansett meget bra ut. Jeg antar også at dette er en måling i en posisjon, og ikke et gjennomsnitt av flere posisjoner ( som normalt jevner ut kurven en del).
    Den grønne er uten subbene ja.
    Kun en måling i sweetspot og jeg (øra/målemikrofonen) sitter ca. 2,7 meter fra ht. og det er ca. 2,5 meter mellom aksen på de og 1,1 meter fra aksen og ut til sidevegger.
    1,35 til veggen bak de fra front akse.

Den øverste (turkise) er med volum på subbene på 15 og den jeg som oftest bruker.
    Den midterste (burgunder) er med volum 10, og det er ca. 1/2 db pr. volum-step (forskjell) ved 30-40 hz.

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Cappuccino skrev:
    Veldig flott oppsett!
    Takk!
    Hvilke begrensninger (mac/dac) og hvor har jeg nevnt det?
    Kan godt være, men husker ikke konkret hva du henviser til :-\
    Ser ikke bort i fra at jeg en dag (til høsten) kanskje prøver en slik mulighet.
    På subbene har jeg jo godt egnet verktøy og slik kurvene (forøvrig) ser ut, vet jeg ikke hvor stor betydning det vil ha.
    Mvh.KW

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.776
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    KW skrev:
    Her er en måling fra slik det står hos meg nu.
    Målt i sweetspot/lyttestolen.

Jeg er fornøyd med tingenes tilstand jeg.
    Den ekstra hevningen fra 20 og ned (med sub) er grunnet romforsterking og ikke mulighet for å stille subbene på mer minus enn det som allerede er gjort (-13 ved 20 hz og minus også ved 25 hz)..........tror neppe det er et problem siden det vel ikke er noe særlig med (musikk) informasjon under der.

Mvh.KW
    Jeg har nå testet med sinus toner hos meg selv. Jeg får en peak (tipper ca +2dB) ved ca 2-2.5khz samt room-gain ved 40 Hz. McIntosh forforsterkeren min har eq funksjon med bla 2khz som senterfrekvens, så det var enkelt å glatte ut. Får lytte meg fram til hva jeg liker best (med eller uten eq).

budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    202
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    En ting å merke seg er at delefilteret på 207 har flere justeringer innvendig bla.annet kan diskant og øvre mellomtone justeres +/– 0.5 db.Nedre mellomtone kan også justeres.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det 207 som du skriver, eller 207/2 som tråden omhandler du mener? De har jo forskjellige filtre. Og hvordan er justeringene? Dip'er eller annet?

budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    202
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Dette gjelder både mk1 og 2.Justering på mellomtone og diskant er lodding av jumper nedre mellomtone er å bytte en motstand.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Du hevder at en kan foreta ytterligere justeringer utover det en på MkII kan gjøre utvendig som en ser av bildet av terminalene bak der?

Er det en begrensning på 0,5 db opp eller ned?
    I så fall ikke noe jeg hadde giddet å bry meg om å legge ned ht. og begynne å tukle med innvendig ;)

Jeg går ut i fra at du kjenner til de utvendige justeringene som ihvertfall finnes på 207.2.
    Legger til at jeg nå kjører med plugg inne til høyre (HF/B) der= flatt
    Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    budda skrev:
    Opp og ned ,5 db
    ;D
    OK. opp og ned...........men ikke samtidig ::) derfor skrev jeg opp eller ned, ble nok litt uklart med ? etter ;)

Mvh.KW

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan går de med de lykkelige 207/2 eiere? Fortsatt like happy, eller har nevroser ført til nye investeringer? Jeg har hatt 205 noen år nå, og er så fornøyd at jeg vurderer oppgradering til storebror. Gi meg et hint dersom noen vet om et par 207 i sort pianolakk..

Caron

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Antall liker
    504
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hvordan går de med de lykkelige 207/2 eiere? Fortsatt like happy, eller har nevroser ført til nye investeringer? Jeg har hatt 205 noen år nå, og er så fornøyd at jeg vurderer oppgradering til storebror. Gi meg et hint dersom noen vet om et par 207 i sort pianolakk..
    Utrolig bortvisna tråd, men vil nå likevel prøve å tilføre den et par ord...

Jeg har nettopp anskaffet meg et par 207/2, og kan ikke annet enn si jeg er mektig imponert, bortsett fra at jeg sliter litt med en diskant som kommer og går. Har omtrent bodd på nettet siste tida og trålet etter nytt, brukt, orginalt eller erstatning, uten hell. Så jeg må jo innrømme at jeg faktisk lurer litt på om dette merket er så sært og sjeldent at det skal vise seg umulig å få tak i komponenter om/når uhellet er ute.

Så jeg, som deg, lurer også på hvor alle 205, 207-eierne som dro igang denne tråden for ørten år sia er blitt av, eller om det faktisk er så ille at alle har kvittet seg med de og slamra døra hardt igjen for alt som heter KEF, for all fremtid... ???

Mvh. Caron

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn