Du verden - det var tidenes endorsement, Coolio!
Jeg gleder meg veldig til jeg får hørt dem hos Duet.
Såvidt jeg kunne registrere i rapportene fra årets Horten-messe var det flere som ikke ble 100% begeistret. Kan det ha hatt noe med rommet de sto i, akustikken og hvordan de var satt opp, tro?
Forøvrig tror jeg nok ikke at Kii er enden på visa for all hifi, som du jo skriver selv, Coolio. Store elementer gir noe annet. Dessuten kan man ønske seg helt andre høyttalerkonstruksjoner, av typen dipole, rundstrålere, horn, elektrostater... som alle har en eller annen særegen karakter. Pluss at omtrent alle høyttalere har en eller annen egenklang. Det tror jeg at selv Kiiene har. Slik Kvålvoll har skrevet om i tråden sin: De to høyttalerkonstruksjonene hans måler omtrent likt, men likevel høres de forskjellige ut. Det kan sikkert finnes folk som vil foretrekke en annen type egenklang enn den Kii Three har.
Men for folk som ønsker å ha kassehøyttalere i helt vanlige stuer, og som ikke ønsker å bale med å bygge selv eller å integrere flere subwoofere eller å drive utstrakt akustisk behandling osv, og som tenker seg ca. det prisleiet... så synes jeg Kii Three bør være en naturlig kandidat å sjekke ut.
Ja, det er litt av en endorsement! Men jeg må påpeke at det er ikke bare lydkvaliteten i seg selv jeg inkluderer her, det er totalpakken som oppstår når man ikke holder igjen noen slag i forhold til teknologien involvert.
Jeg tror Kii - i større grad enn Beolab 90 grunnet pris, størrelse og tilgjengelighet- vil kickstarte en liten teknologisk revolusjon i hifi-bransjen. Større fokus på det som virkelig teller for å bedre lydkvalitet og mindre fokus på det som er uvesentlig. Dog, det er ikke riktig å si at Kii på noen måte står alene bak denne nye bølgen, de representerer bare spydspissen av den. Riktig sted til riktig tid og alt det der.
Angående messer vil jeg si at tilbakemeldinger fra sånt er uvesentlig fra et objektivt standpunkt. Altfor mange variabler til å kunne bruke informasjonen til noe matnyttig. Fasit med Kii er som fasiten for alle andre på en messe; noen likte det, noen likte det ikke. Var det musikken, dårlig lytteposisjon, dårlig akustikk, mye støy, slitent hode, overdrevne forventninger eller rett og slett bare dårlig produkt? Hvem vet, kanskje sikringen på det hotellrommet ikke var en audiofil sikring
Jeg er et enkelt menneske. Og jeg er av den oppfatning at lyd ikke er spesielt vanskelig å få til å låte bra; det er tonnevis med folk i verden som evner å lage strålende produkter som låter eksepsjonelt bra- profesjonelle såvel som hobby-kreatører. Det er ikke noen revolusjon med Kii målt i ren lydkvalitet, det vet de fleste som har hørt mer enn ett godt anlegg.
Det er derimot en revolusjon i forhold til lydkvalitet per krone sett opp mot mange kriterier som; størrelse, letthåndterlig, plasseringvennlig, funksjonsmessig, kvalitetsmessig, fullrange osv.
Spør fagfolk hvilke kommersielle forsterkere som er best objektivt sett. Ncore vil bli nevnt av veldig mange. Kii har 12 (!) spesialtilpassede 250w versjoner av dem. Mange eksperter vil si at bassrefleks-design er et kjempe-kompromiss, Kii er derfor lukket kasse.
Akustikk er et kjempeproblem, spesielt i bassen. Derfor har Kii aktivt kardiode-system for å kansellere bassfrekvenser bakover og minimere problemet.
Det er altså ikke bare lydkvaliteten som begeistrer, det er den rasjonelle tilnærmingen til rene matematiske utfordringer som bringer frem sandpapiret hos meg. Resultatet av det hele er at Kii banker på dørene til den øverste klassen i lydkvalitet- og det til realiserbar pris og størrelse.
Men jeg ønsker at folk misforstår meg rett likevel; Kii er ikke høyttalernes Jesus. De kan ikke tilfredsstille alle, hverken i smak eller behov. De har ikke brutt noen fysiske lover og kan ikke slå store elementer på råskap eller forvrengning. De kan ikke være konkurrenter til dipoler og rundstrålende saker for de som ønsker det og kan heller ikke spille opp til fest i større rom.
Man må vurdere de utifra det de er; kompakte stativhøyttalere som er fullfrekvente, plasseringsvennlige, tilpasningsdyktige og moderne.
Vis meg den stativhøyttaleren inkludert forsterker til under 100k som ikke blir fullstendig most av Kii i et rom som mitt og jeg skal gladelig ete mine sokker og handle meg nye saker i morgen