Kii Audio sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ingen respons å få, så jeg kan jo fortelle hva jeg opplevde med Kii på lytterommet til Duet audio som er deromkring i størrelse og godt dempet.
    Stående fritt i rommet sparker bassen overraskende godt ifra seg også på høyt volum. Man får ikke samme "punch" som oppstår rundt portfrekvensen til gulvstående høyttalere ei heller samme smekk som større elementer gir, men du får tilnærmet flat respons ned til 20hz som gjør at du hører informasjon helt fra dypet på en annen måte enn de fleste høyttalere som stopper rundt 30 hz.

Det taktile kan ikke sammenlignes med en god sub eller store talere, selvsagt ikke, men ved litt drahjelp fra vegger får man vesentlig mer guff enn frittstående som erfart over.
    Sammenlignet med feks Monitor audio pl 200 utklasser Kii dem på alle områder, inkludert bass og trøkk, så alt er relativt.

Stort rom med behov for høyt volum og ønske om å føle bassen i brystkassen? Da er det sub(er) som gjelder!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Ingen respons å få, så jeg kan jo fortelle hva jeg opplevde med Kii på lytterommet til Duet audio som er deromkring i størrelse og godt dempet.
    Stående fritt i rommet sparker bassen overraskende godt ifra seg også på høyt volum. Man får ikke samme "punch" som oppstår rundt portfrekvensen til gulvstående høyttalere ei heller samme smekk som større elementer gir, men du får tilnærmet flat respons ned til 20hz som gjør at du hører informasjon helt fra dypet på en annen måte enn de fleste høyttalere som stopper rundt 30 hz.

Det taktile kan ikke sammenlignes med en god sub eller store talere, selvsagt ikke, men ved litt drahjelp fra vegger får man vesentlig mer guff enn frittstående som erfart over.
    Sammenlignet med feks Monitor audio pl 200 utklasser Kii dem på alle områder, inkludert bass og trøkk, så alt er relativt.

Stort rom med behov for høyt volum og ønske om å føle bassen i brystkassen? Da er det sub(er) som gjelder!
    Coolio,

et spørsmål: Gir Kii beskjed om at høyttaleren klipper?

Forsøk med denne fra Trentemøller på HØYT volum:

https://tidal.com/track/65749640

Bortsett fra at det er en morsom låt, opplever jeg at mine klipper på høyere volum pga. bass. Her hadde subber vært hensiktsmessige.

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Gir Kii beskjed om at høyttaleren klipper?
    THREE klipper ikke. Det ligger sikringskretser som sørger for at forsterkere eller elementer aldri drives utover lineær drift. Dersom forsterkeren føler at elementet ikke drives lineært, justeres lydnivået ned. For å forklare det enkelt.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Gir Kii beskjed om at høyttaleren klipper?
    THREE klipper ikke. Det ligger sikringskretser som sørger for at forsterkere eller elementer aldri drives utover lineær drift. Dersom forsterkeren føler at elementet ikke drives lineært, justeres lydnivået ned. For å forklare det enkelt.
    Det var egentlig det jeg mente. 8351a "klipper" digitalt; da lyser det rødt i pæra.

Indikerer Kii at kapasitet er oversteget?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med Kii Control kan du selv bestemme om Kii skal gi fra seg visuelt tegn på at den klipper. Siste del av testen til 6 moons er ute og går inn på dette.
    For de av dere som ikke orker å lide dere gjennom en forferdelig tunglest side, Kii Three scorer høyt også her og sammenlignes med vesentlig dyrere saker. Kommer bedre ut på dette med artikulasjon, renhet, gjennomsiktighet og linearitet fra topp til bunn i forhold til mye dyrere saker og taper litt terreng på overtoner, klangfarger og decay i toppen/diskanten målt opp mot dobbelt så dyre greier.
    Helt uovertruffen 3d-perspektiv og scene grunnet "perfekt" tidsdomene-oppførsel.

6moons audioreviews: Kii Three

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det får en si, tilbakemeldingene sier vel sitt?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Med Kii Control kan du selv bestemme om Kii skal gi fra seg visuelt tegn på at den klipper. Siste del av testen til 6 moons er ute og går inn på dette.
    For de av dere som ikke orker å lide dere gjennom en forferdelig tunglest side, Kii Three scorer høyt også her og sammenlignes med vesentlig dyrere saker. Kommer bedre ut på dette med artikulasjon, renhet, gjennomsiktighet og linearitet fra topp til bunn i forhold til mye dyrere saker og taper litt terreng på overtoner, klangfarger og decay i toppen/diskanten målt opp mot dobbelt så dyre greier.
    Helt uovertruffen 3d-perspektiv og scene grunnet "perfekt" tidsdomene-oppførsel.

6moons audioreviews: Kii Three

Må få lyttet til disse boksene et par ganger til...

Første gangen var de ikke helt skjellsettende, men jeg kan ha hatt en dårlig dag.

Limer inn et par ferske brukeropplevelser fra GS som kanskje er av interesse:

https://www.gearslutz.com/board/12557828-post544.html
    https://www.gearslutz.com/board/12557785-post543.html

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje noe i dette med at det er en imponatorfaktor i seg selv at det ikke er noen imponatorfaktor? Jeg vet ikke, føler ikke det er noen "hemmeligheter" med Kii som gjør opplevelsen min så god. Det bare flyter avgårde uten noe som stikker seg ut og drar oppmerksomheten vekk fra musikken.
    Jeg har lett lenge etter en signatur, en slags give-away som gjør at jeg vet at det er Kii jeg hører på. Og noen ganger tror jeg at jeg finner noe, men så skifter hele mannskiten fullstendig signatur på neste låt- og jeg er like langt!

Etter jeg leste six moons sin anmeldelse hang jeg meg opp i dette med utklinging/decay og hørte etter om jeg kunne høre det. Tja, tjo, kanskje. Kii virker veldig snill i diskanten med mindre bitt og attack enn feks Monitor Audio Platinum 200 som jeg hadde, men PL 200 hadde en økning i frekvensresponsen i diskanten og var på mange måter ganske fremtredende der.
    Jeg lurer kanskje på om det er den påførte egenskapen mange høyttalere har med overdreven luftighet (økning i frekvensresponsen mellom 8-14 khz) som "mangler" i Kii, men jeg er usikker på om det er en riktig antakelse fra min side- og om det i det hele tatt er en mangel uansett.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Det er kanskje noe i dette med at det er en imponatorfaktor i seg selv at det ikke er noen imponatorfaktor? Jeg vet ikke, føler ikke det er noen "hemmeligheter" med Kii som gjør opplevelsen min så god. Det bare flyter avgårde uten noe som stikker seg ut og drar oppmerksomheten vekk fra musikken.
    Jeg har lett lenge etter en signatur, en slags give-away som gjør at jeg vet at det er Kii jeg hører på. Og noen ganger tror jeg at jeg finner noe, men så skifter hele mannskiten fullstendig signatur på neste låt- og jeg er like langt!

Etter jeg leste six moons sin anmeldelse hang jeg meg opp i dette med utklinging/decay og hørte etter om jeg kunne høre det. Tja, tjo, kanskje. Kii virker veldig snill i diskanten med mindre bitt og attack enn feks Monitor Audio Platinum 200 som jeg hadde, men PL 200 hadde en økning i frekvensresponsen i diskanten og var på mange måter ganske fremtredende der.
    Jeg lurer kanskje på om det er den påførte egenskapen mange høyttalere har med overdreven luftighet (økning i frekvensresponsen mellom 8-14 khz) som "mangler" i Kii, men jeg er usikker på om det er en riktig antakelse fra min side- og om det i det hele tatt er en mangel uansett.
    Tipper det er noe med rommet og ikke høyttalersystemet hvis du ikke har ideell frekvensgang eller andre "problemer".

Har du prøvd med god målemik i lytteposisjon?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Yes sir, rommet mitt er talentløst på alle mulige måter. Har umik-1 og REW. Man må sitte i nærfelt for å få mest mulig høyttalerlyd hos meg for å høre etter signatur.
    Men det er ikke noe signatur som jeg kan finne ut av iallefall. Det jeg liker med Kii er at jeg helt fint kan spille musikk fra youtube i heller laber kvalitet uten at det noen gang er noe problem.
    Der gjorde det ofte vondt med pl 200.

Undringen min ang dette med dacay går mer på om det er en reell greie, eller om det rett og slett har sammenheng med svakheter i andre konstruksjoner? Har man perfekt frekvensrespons og perfekt tidsrespons, er det da mulig å mangle noe som er på opptaket? Skjønner ikke helt den.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Yes sir, rommet mitt er talentløst på alle mulige måter. Har umik-1 og REW. Man må sitte i nærfelt for å få mest mulig høyttalerlyd hos meg for å høre etter signatur.
    Men det er ikke noe signatur som jeg kan finne ut av iallefall. Det jeg liker med Kii er at jeg helt fint kan spille musikk fra youtube i heller laber kvalitet uten at det noen gang er noe problem.
    Der gjorde det ofte vondt med pl 200.

Undringen min ang dette med dacay går mer på om det er en reell greie, eller om det rett og slett har sammenheng med svakheter i andre konstruksjoner? Har man perfekt frekvensrespons og perfekt tidsrespons, er det da mulig å mangle noe som er på opptaket? Skjønner ikke helt den.
    Det mange liker med Kii, er at du finner feil i opptak og mastring.

Det mange misliker med Kii, er at du finner feil i opptak og mastring.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Det måtte jo ha vært heftig om Kii lagde en gulvstående med flere/større bassenheter

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det mange liker med Kii, er at du finner feil i opptak og mastring.

Det mange misliker med Kii, er at du finner feil i opptak og mastring.
    Relevant hvis man vet hva man hører etter utover ren klangbalanse. Men viktig å skille mellom god/transparent oppløsning og lydopplevelser som ofte beskrives som "kald" og "analytisk".

Eksempelvis opplevde jeg Monitor Audio PL 200 som "kaldere" og mer "analytisk" på den måten at lyden hadde større fokus på harde toner og lyder enn jeg opplever med Kii, som oppleves varmere og mer behagelig for ørene - til tross for at Kii får frem mer detaljer og smånyanser som jeg tidligere ikke har lagt merke til.

Jeg tenker at den skilnaden er viktig å få med slik at man ikke sitter med et mentalt bilde av nok en høyttaler som låter kaldt, hardt og sjelløst - som en del monitorer har rykte på seg for å gjøre.
    Det måtte jo ha vært heftig om Kii lagde en gulvstående med flere/større bassenheter
    Det ryktes om at Bruno Putzseys har en del ideer om hvordan han skal angripe store gulvstående saker, så det blir spennende å høre om når Kii Two og Kii One eventuelt finner veien fra skisse til konsept.
    Jeg tror ikke det er spesielt lenge til vi får høre noe mer angående den biten, men jeg har sterke tvil på om de klarer å realisere det på noen år enda.

Har jeg forstått riktig så vil en slik gulvstående høyttaler sikte mot nivået på Beolab 90 uten å sikte seg inn på samme absurde prislapp. En tålelig vanskelig oppgave, men det er lov å håpe at man kan holde pris og kompleksitet under kontroll ved å droppe rundstrålende og lignende moduser som Beolab har.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    At Kii er snillere i diskanten enn PL200, skulle nesten bare mangle. PL200 ble vraket av meg på grunn av en anstrengende topp. Valget falt på Sf. Men også Kii er interessant. Har hørt det tidvis hos Stereofil. Mottakelsen hos Stereophile har vel imidlertid vært litt frem og tilbake?

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    At Kii er snillere i diskanten enn PL200, skulle nesten bare mangle. PL200 ble vraket av meg på grunn av en anstrengende topp. Valget falt på Sf. Men også Kii er interessant. Har hørt det tidvis hos Stereofil.
    Har Stereofil Kii Three? Du blander vel ikke med Devialet Phantom? Har hørt Phantomene, og for min del skjønner jeg ikke helt hypen rundt dem.

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    At Kii er snillere i diskanten enn PL200, skulle nesten bare mangle. PL200 ble vraket av meg på grunn av en anstrengende topp. Valget falt på Sf. Men også Kii er interessant. Har hørt det tidvis hos Stereofil. Mottakelsen hos Stereophile har vel imidlertid vært litt frem og tilbake?
    Bare til opplysning så fører ikke Stereofil Kii Audio, så det må være et annet produkt du har hørt. Stereophile har heller ikke hatt THREE til omtale enda.

Mvh

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Stereophile har heller ikke hatt THREE til omtale enda.

Mvh
    Kal Rubinson har dem visstnok hos seg nå, så det kommer en anmeldelse snart tror jeg. Rubinson er den anmelderen jeg stoler mest på hos Stereophile, så det blir spennende å se hva han skriver.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det mest interessante med tester av produkter jeg selv har/har hatt er faktisk hvordan man bruker språket for å forklare egenskaper og opplevelser jeg selv ikke får til å sette ord på. På den måten får jeg konkretisert diffuse tanker i hodet, men det hjelper meg også til å forstå andre anmeldelser fra samme skribent da jeg plutselig skjønner hva personen mener med ordene som brukes.

Gleder meg til anmeldelsen fra Stereophile :D

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Det er bare å ta det helt rolig. ;)

Det er ingen ny Firmware oppdatering tilgjengelig. Dette gjelder tidlige produksjonsmodeller. Alle høyttalerne som befinner seg i Norge har siste versjon.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Av ren nysgjerrighet, hvis man skulle ønske å bruke subwoofer sammen med Kii - hvordan kunne man gått frem da?

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Av ren nysgjerrighet, hvis man skulle ønske å bruke subwoofer sammen med Kii - hvordan kunne man gått frem da?
    I og med at THREE går dypere enn mange subwoofere, så er det en del riktige valg, og påfølgende triks som må gjøres. Særlig dersom du ikke har mulighet til å kjøre et høypassfilter på THREE. Det må heller ikke skyves under en stol at det fort blir kostbart. F.eks så mener jeg at THREE trakk det lengste strået i ren kvalitet opp mot 2 stk 12" subwoofere av svært anerkjent kvalitet ved direkte sammaligning. Ikke manglet det noe i bunn heller. Viktig å påpeke at dette er innenfor typiske lyttenivåer, og eksterne subwoofere vil ha mer kapasitet enn hva THREE har.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det kan kanskje være interessant å se hva Martijn Mensink mener. Han er konstruktøren bak Dutch & dutch, et nederlandsk(!) merke som har lansert noen høyttalere som er veldig like Kii Three. Blant annet har de kardiode-bass. Han sier dette:

"In theory the advantage of a cardioid is that it excites more modes (it is both a velocity source and a pressure source), whereas a dipole (velocity source) and a monopole (pressure source) excite fewer modes but transfer more energy to them. In my experience this might indeed be an advantage, but it is very room dependent and the room itself remains the dominant factor. I've had good and less good results with monopoles, dipoles and cardioids for bass. In my view the greatest advantage of a cardioid in comparison to freestanding dipoles and monopoles is that they are less sensitive to placement. Especially if you have one main listening position and the ability to EQ, all three can sound great. Clearly the greatest advantage of a cardioid is in the upper bass and lower midrange, where discrete reflections lead to comb filtering and audible coloration.

What I like about the multisub solution, is that you it allows you to actually cancel modes. The bass becomes even tighter and improves throughout the room. It is my preferred solution in terms of sound quality, but a lot less practical than just having two speakers. The 8c with its boundary coupled woofers and a bit of EQ to tame the biggest peaks sounds very nice and tight by itself, but by adding two subs you have the potential for even better bass. The issue is that they are relatively difficult to set up properly and many people are biased against subs for music in general."

https://www.puriteaudio.co.uk/singl...onversation-with-Martin-Mensink-of-DutchDutch

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig tror jeg den rimeligste og enkleste måten å integrere multisub-løsning, hvis man skal følge anbefalingen til Mensink, er å bruke gratisprogrammet Multi sub optimizer: Optimize Multiple Subwoofers: Multi-Sub Optimizer Software

Filtrene fra det programmet kan kjøres enten på minidsp 2x4 HD (ca. 3000 importert til Norge), eller Behringer DCX2496 (2600 kr). DCX2496 kan man ofte finne brukt. Aberet er jo for det første at man må gjennom en ekstra runde med AD-konvertering, og for det andre at subwooferne må bli ganske store for å nå like dypt som Kii Three, slik Audiodstribution skriver. Så i ditt rom virker det for meg som litt tungvint, Coolio... :) Don't change a winning team?

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Det kan kanskje være interessant å se hva Martijn Mensink mener. Han er konstruktøren bak Dutch & dutch, et nederlandsk(!) merke som har lansert noen høyttalere som er veldig like Kii Three. Blant annet har de kardiode-bass. Han sier dette:

"In theory the advantage of a cardioid is that it excites more modes (it is both a velocity source and a pressure source), whereas a dipole (velocity source) and a monopole (pressure source) excite fewer modes but transfer more energy to them. In my experience this might indeed be an advantage, but it is very room dependent and the room itself remains the dominant factor. I've had good and less good results with monopoles, dipoles and cardioids for bass. In my view the greatest advantage of a cardioid in comparison to freestanding dipoles and monopoles is that they are less sensitive to placement. Especially if you have one main listening position and the ability to EQ, all three can sound great. Clearly the greatest advantage of a cardioid is in the upper bass and lower midrange, where discrete reflections lead to comb filtering and audible coloration.

What I like about the multisub solution, is that you it allows you to actually cancel modes. The bass becomes even tighter and improves throughout the room. It is my preferred solution in terms of sound quality, but a lot less practical than just having two speakers. The 8c with its boundary coupled woofers and a bit of EQ to tame the biggest peaks sounds very nice and tight by itself, but by adding two subs you have the potential for even better bass. The issue is that they are relatively difficult to set up properly and many people are biased against subs for music in general."

https://www.puriteaudio.co.uk/singl...onversation-with-Martin-Mensink-of-DutchDutch
    En annen ting med D&D sin løsning er at du kan håndtere DSP prosessering av subwoofere fra prosessoren i 8c og 8m. Men selv om produktene har mange likhetstrekk, er dem også ulike og utfyller hverandre på en fin måte i vårt sortiment.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for svar, gutter! Er da ikke for min del jeg lurer, Olav2, erru gærn? ;)
    Det er fullstendig sjanseløst i min stue å bruke full output fra Kii, da hadde jeg blitt kastet på gaten av mine naboer :D

Tenkte rent generelt med tanke på det praktiske. Finnes folk som har stort og/eller dedikert lytterom med muligheter til å plassere litt av hvert rundt i rommet.

R1200CL

Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Antall liker
    3
    Er disse Roon ready, eller kommer de til å bli ? Om man kan koble til nettverk direkte, så hadde det vært supert.
    Er det slik at man enten må ha denne kontrolleren for koble til USB eller alternativt en USB/SPDIF omformer ?

Må man ha kontrolleren tilgjengelig for å kunne justere volum, og hva er eventuelt alternativene ? (Uten bruk av pre).

Vil man egentlig ha noen glede a HQPlayer når man bruker disse høyttalerene ?

Tar de kun PCM, eller aksepterer de annet også ?

Hva med MQA ? (Antar helt uaktuelt å støtte).
    Men kanskje noen har spilt MQA direkte fra Tidal, og kan si om dette oppleves bedre ?

Kunne godt tenkt meg å hørt flere erfaringer med bruke av ekstern DAC, og da særlig med skikkelig volum kontroll.

Og er der noen forhandler i Oslo ?

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Er disse Roon ready, eller kommer de til å bli ? Om man kan koble til nettverk direkte, så hadde det vært supert.
    Er det slik at man enten må ha denne kontrolleren for koble til USB eller alternativt en USB/SPDIF omformer ?

Må man ha kontrolleren tilgjengelig for å kunne justere volum, og hva er eventuelt alternativene ? (Uten bruk av pre).

Vil man egentlig ha noen glede a HQPlayer når man bruker disse høyttalerene ?

Tar de kun PCM, eller aksepterer de annet også ?

Hva med MQA ? (Antar helt uaktuelt å støtte).
    Men kanskje noen har spilt MQA direkte fra Tidal, og kan si om dette oppleves bedre ?

Kunne godt tenkt meg å hørt flere erfaringer med bruke av ekstern DAC, og da særlig med skikkelig volum kontroll.

Og er der noen forhandler i Oslo ?
    THREE har ingen streamer innbygget og derfor er den ikke Roon Ready. Den kan heller ikke kobles til datanett, bortsett fra ved oppdateringer som skal gjøres "Remote".

Den enkleste måten å styre THREE er med CONTROL. Da har brukeren full kontroll over høyttalerens muligheter og den teoretisk best mulige volumkontroll.

CONTROL har de viktigste tilkoblinger + at du opprettholder XLR inngangene på høyttalerne som da enten kan benyttes til analogt bruk eller AES/EBU.

Uten CONTROL kan du benytte en USB til AES konverter og styre volum bitperfect fra f.eks. Roon på din PC/MAC, eller du kan benytte en DAC eller streamer med volum Det er heller ingen umulighet å benytte en analog preamp.

Kontakt oss gjerne direkte for mer informasjon salg@audiodistribution.no

Forhåpentligvis vil vi ha forhandler i Oslo ila kort tid.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Så må man spørre seg selv: er det en bra eller dårlig ting for et produkt at det får lovprisninger på 6moons? Synes ikke svaret er så opplagt ;)
    (forfatteren av den artikkelen har skrevet ting som at den eneste måten å få klasse d-forsterkere til å høres bra ut er når de er inne i et chassis av tre)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det kan du si. Men på et tidspunkt hadde han jo rett- klasse D forvrengte kraftig oppover i frekvens ved musikksignaler, mye pga for lite negativ feedback. Det låter jo fælt. Dette ifølge Bruno Putzeys selv.

Utover det synes jeg 6 moons er like variabel i kvalitet som Fidelity. Noe er bra, noe er håpløst. Så jeg velger å filtrere ut støyen i pressen, det vil si at jeg ser vekk fra de tingene som ikke nevnes andre steder og biter meg merke i det som går igjen over flere anmeldelser fra forskjellige omtaler. Man kan ikke bruke anmeldelser som noe annet enn indikatorer uansett hvor de kommer fra ☺

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tyske Stereo har nettopp publisert test av Kii. Jeg lastet ned pdf av den tyske testen, men siden jeg ikke forstår et kvekk tysk har jeg google-translated hele teksten. Jeg limer inn og håper noe er forståelig;

If we are ever embarrassed to have to deliver a school lecture about the advantages of active speakers, we would first of all explain the reduced component complexity. Such speakers eventually unite loudspeakers, power amplifiers and sometimes even the preamp in a housing pair, replacing half the hi-fi chain. After that we would probably digress into a digression that this circumstance also relativizes the slightly higher acquisition costs. And finally, we would be the central strength of self-reinforcing boxes: your developers have the entire signal chain in their hands. Therefore, preamplifiers and amplifiers can be perfectly matched to the chassis used, and the need for a crossover is always obsolete, which always has an effect on the phase of the individual frequency components due to their filter elements. In an active box, the signals are already separated electronically before the final amplification. In particular, models with digital signal processing eliminate phase shifts. And that brings audible benefits. Despite their tonal features, activists always sound timely and engaging. This would have ended our essay. At least before we knew Kiis brilliant THREE. In the past four weeks, this loudspeaker has made us aware of the importance of DSPs and components like the D / A converters in such loudspeakers
    And what exciting features the advancing digitalisation brings with it. Our first contact with this loudspeaker was characterized by a mistake which burned the product indelibly into the brain bends: Just over a year ago, the young company from Bergisch Gladbach published a press release in preparation for the High E nd fair Different loudspeakers. One of them was the THREE, which you can admire left in full glory. The second box model was in a similar case, but was only equipped with bass drivers. We considered the set to be a compact active, which can be extended later by a suitable subwoofer. As far as still nothing unusual, strangely, the woofer but with no syllable mentioned. Only when we faced the Kii in Munich vis-à-vis, dawning us that both pictures showed the same sound transducer - once from the front and once from behind.
    Phase versus phase In fact, the THREE is one of the exotic representatives of its genre, all of which are equipped with chassis. To eliminate misunderstandings at the same time: this has nothing to do with radial radiation in the case. In fact, the backstroke drivers do just the opposite. While heights and centers are converted over the two front-mounted drivers, it is the two side-mounted woofers that blow low frequencies into the listening room. The two drivers on the back do the same, but they turn the phase of their radiated bass parts by 180 degrees. They are therefore in phase opposition. And since STEREO readers are cunning foxes, you know that such a bipolar radiation causes extinctions. You can even hear them. If one takes the trouble to walk around the playing box, one will note at the height of the side-radiating woofers that one moves through an acoustic curtain. From then on - in the semicircle around the rear of the box - virtually all frequencies are missing below about 500 hertz. The question of why, why and why is quickly clear when one considers the concept of the THREE. It was originally developed as a compact monitor, ie as a listening and control loudspeaker for ambitious hobby studios as well as professional environments. Even there, it is often not possible to set up the loudspeaker with the correct wall distance. On the wall - also the STEREO reader - doubles however the sound energy, since direct sound and wall reflections merge to an undifferentiable soundfront. And the rule is: A compact monitor can also work on the wall, but it does not guarantee it! At the Kii, on the other hand, one has to hardly worry about space. Since you do not radiate backwards and only a small amount of bass energy to the rear, it does not matter if you place them free in the room, close to the wall or even in a room corner.
    6 x 250 x 2 = THREEtausen Exempted from such a set-up, the Kii developers were able to enjoy the power parameters of their THREE. All the drivers are powered by Hypex's Class D individual power plants, which deliver 250 watts of power output each. If you count everything together, 1500 watts per box come out, which corresponds to a pair performance of juicy three kilowatts. With this energy, you can even overthrow and knock your neighbors even with the quiet first minutes of Ravels Bolero.
    In fact, the THREE is more dynamic, bigger and more open than some of the larger standboxes in our reference range. And you can also turn up with a clear conscience. The solid housing is based on an aluminum carrier, on which all chassis are suspended and gives no noise even at extreme levels. After their coarse placement in the listening room, you can adjust various parameters that improve the sound effect or adapt it to your personal taste. On the one hand there is the so-called "Boundary" parameter, which can be controlled with a small screwdriver. This is a damper for the phase-driven bass drivers, because the closer the THREE is to a room wall, the less must the effort to exert their extinguishing effect. The second rear panel is more tricky to look through. The Kii-makers have different bass and bass
    Height elevations or lowerings, which can be entered in different combinations via a total of 16 actuator positions. In the tutorial, this is explained in a more detailed way, but ultimately helps here only: try and continue.
    Everything under CONTROL -
    To our great fortune, we did not have to struggle with it, since for some weeks the optional remote control Kii CONTROL is available. This display defends the Kontroletti, which is connected to the box via a Cat5 cable, even provides full parametric access to the two equalizers, which can boost or attenuate the frequencies above and below adjustable ranges (20 Hz to 20 kHz) freely by six decibels. Two bands may sound a bit thin at first, but believe us, it's complicated enough and in the vast majority of cases. In addition to other delicacies, such as learning infrared remote controls to control the overall volume or to create preset presets, you can find in the menu an entry called "latency", which can be used to scale the computational precision of the integrated DSPs. At the minimum, we measured 95 milliseconds, which should at least satisfy the requirements of home cinema friends. With full DSP performance is no longer to think of a movie playback, but filters, digital crossover as well as EQs are calculated somewhat more phase and distortion-free. And where we are talking about precision: It can not be a coincidence that the fully-tuned box generates exactly 100 decibels of sound pressure for input signals according to the measurement standard (-9 dBFS). If the zero point of the level display is set here, which also belongs to the unique possibilities of the Kii, the control values ​​exactly correspond to the decibel reduction. A control value of -20 corresponds exactly to 80 dB
    12
    We had to fight quite hard to get all the secrets out of the Kii-Aktivbox. In fact, there is no measurement standard that captures a loudspeaker according to objective criteria in interaction with the listening room. There are simply too many different room types, and also the individual decoration - carpets, furniture etc. - plays an important role here. So we decided to make a compromise and placed a single THREE at its optimal location in our small listening room (24 m2). The measurement signal, a white noise, was first recorded at the listening position and then in the area behind the loudspeaker. Since the boxes in the medium-sized room are relatively free in the room, we could go for the second measurement 150 centimeters behind the box. In practice, this procedure proved to be extremely tricky, as room and wall reflections sometimes produced a few centimeters of change in the position of our measuring microphones. Therefore, you should use the two diagrams below - which, as I said, do not follow any common norm - with extreme caution and without an interpretation
    The character of the box. Nevertheless, there is a clear trend: In our listening room, the phase cancellation behind the active loudspeaker already affects from about one kilohertz. From then on the frequencies fall to the basses by up to 30 decibels. Of course, the loudspeaker still produces wall reflections and thus also room problems. Above all in the heights, the energy is re fl ected unimpeded into the listening room. However, these frequencies can be attenuated excellently. Even some furniture, a carpet or a curtain on the windows often suffice to get the heights and centers in the handle. The bass is different. Since they transport a lot of energy, one must take massive acoustic measures to contain them. In addition to giant absorber modules, bass traps and Helmholtz resonators function - all of this in the dimensions of furniture pieces. At the THREE such efforts are largely superfluous, since the loudspeakers do not have a decisive part of these frequencies at all The space is released - and what the rest of the bass still problems, you can fight with their EQs.

Sound pressure in one meter distance. In the face of such meticulous and detail-loving details, every meas- urement technician is swarming. THREE also tells us that it is a high-precision tool. For the basic setup of the two loudspeakers you can get the CONTROL to the listening position. A correspondingly long LAN cable is in the box of the remote control. If the THREE is perfectly tuned, however, the encoder belongs back into the rack because it still has an interesting ancillary benefit: The THREE itself has only a single XLR input, which accepts either digital signals according to AES / EBU standard (24/192) or - the switch for this is located directly next to the connection - symmetrical analogue oscillations. At the rear of the handy-sized CONTROL, there are three additional inputs in the form of an optical (24/96) and electrical S / PDIF access (24/192) as well as a single USB socket, which can be used from any computer audio data up to 24/384 as well as DSD 64 and 128 are accepted. For HiFi users, the CONTROL is an absolute must! The hearing test of the extraordinary active box could actually have been the shortest in the history of the STEREO editorial team, because we did not need 30 seconds to realize that we had a very special loudspeaker in front of us. This is largely due to the fact that the sound of the Kii does not match what you see. In the 42 square meter large STEREO listening room, the compact box on its stands almost lost a bit. What we heard with closed eyes, however, seemed to come from a stand-up box - from a large one: the bass reaches down to the depth 30 hertz, and as you can see in our measurement chart, he does not make any noteworthy institutions there either to adopt. This demonstrates the strength and stability that the THREE can push into the room. In fact, it remains exceptionally clean and contoured, as its vigilant DSPs ensure that bass impulses never exceed the specified load limits of the chassis, even at the highest levels. The mid-range and high frequencies are of little interest to these power games because they are completely free of stress and discoloration at their own power amplifiers. In addition to the impulsive impulse, we particularly liked the deep and plastic stage illustration, which spreads over the entire room and places the listener literally in the middle of the action. In fact, it makes hardly any difference whether the box stands freely in the room or 50 centimeters on the wall. If this extremely dynamic performance were not so incredibly precise, sovereign, and solved, you could think of all this as a giant spectacle, an impressive sound experience that will not get us out of our heads so quickly. Carsten Barnbeck

Active amplifier with six drivers and a total of 1500 watts of power, DSP-controlled EQ for adjusting bass and treble (+/- 6 dB), phase-inverted bass chassis to improve close-up positions, analogue / digital combina- 1295 Euro), the THREE is extended by a volume control and three additional digital inputs (optical / electric / USB), optional stand available (around 1000 Euro / piece)

Klang (lydkvalitet) - 95%
    Pris/kvalitet - 4 av 5

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    8
    ser det er delte meninger om hvor mange Watt som faktisk er tilgjengelig, her referere det til att en har 6x250 watt som kan brukes på en gang, en annen artikkel mente att en bare har 200 watt tilgjengelig på en gang. Hadde en prat med Glenn etter og ha lest den første artikkelen, vist jeg ikke har misforstått han totalt så mente Glenn att en ikke har 6x250 watt tilgjengelig på samme tid. Det er merket med 200 watt ved strømmintak, om dette betyr att det totale strømforbruk ikke overstiger 200 watt på en kii3 vet ikke jeg, vist det stemmer så kan du ikke få ut 1500 watt ved og forbruke 200 watt. Håper vi kan få en avklaring på dette, selv om høytaleren verken blir bedere eller dårligere av hva som er riktig, tok dette opp med Glenn siden jeg syntes 200 watt virket litt pinglete.

Ser lengere nede i denne artikkelen att det refereres til 1500 watt totalt, synes det høres mere riktig ut.

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mulighet for å sende meg den tyske pdfen, Coolio?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Send med email.adressen på pm, så sender jeg :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ser det er delte meninger om hvor mange Watt som faktisk er tilgjengelig, her referere det til att en har 6x250 watt som kan brukes på en gang, en annen artikkel mente att en bare har 200 watt tilgjengelig på en gang. Hadde en prat med Glenn etter og ha lest den første artikkelen, vist jeg ikke har misforstått han totalt så mente Glenn att en ikke har 6x250 watt tilgjengelig på samme tid. Det er merket med 200 watt ved strømmintak, om dette betyr att det totale strømforbruk ikke overstiger 200 watt på en kii3 vet ikke jeg, vist det stemmer så kan du ikke få ut 2500 watt ved og forbruke 200 watt. Håper vi kan få en avklaring på dette, selv om høytaleren verken blir bedere eller dårligere av hva som er riktig, tok dette opp med Glenn siden jeg syntes 200 watt virket litt pinglete.

Ser lengere nede i denne artikkelen att det refereres til 1500 watt totalt, synes det høres mere riktig ut.
    Det er nok snakk om peakeffekt ved bruk av lagret energi fra lyttebankene. Uansett bare av akademisk interesse da man ikke bruker mye watt kontinuerlig. Hvis man hadde høyt effektforbruk over tid ville nok Kii trengt noen lufteriller :)

GSolie

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Antall liker
    99
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Dette med tilgjengelig effekt er i utgangspunktet ganske uinteressant (eller som Coolio skriver, kun av akademisk interesse) så lenge høyttaleren yter det den lover, noe den gjør. Høyttaleren trekker til en hver tid den effekt som er nødvendig for å gi en gitt ytelse ved et visst utgangsnivå. Ganske enkelt :cool:

Når det er sagt, så er det kanskje greit med en oppklaring.

THREE har en 1200W strømforsyning pr høyttaler. Den peaker på 1500W, fordeler du dette på 6 kanaler så har du en dynamisk effekt på 250W pr kanal. Hver kanal (hvert element) har derfor 250W tilgjengelig effekt.

Med andre ord, strømforsyninger og forsterkermoduler er kapable til å sparke ut 1500W i ett øyeblikk, om det var behov for det. Tingen er det at det er det ikke.

I og med at musikk er dynamikk, og dette er en aktiv høyttaler vil effektforbruket variere sterkt og veksle mellom de ulike forsterkermodulene. Dette skjer så raskt at det reduserer den totale belastningen på strømforsyningen i et gitt øyeblikk. I omtalen hvor dem henviste til 200W så var dette en måte å berolige lesere som kunne være bekymret for at THREE til en hver til trengte 1500W fra nettet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn