Politikk, religion og samfunn Kina, en trussel?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    I motsetning til vesten, så tenker Kina langsiktig og strategisk. De har sett på mulighetene og ressursene i polområdene lenge, og dessuten nordøst passasjen for skipstrafikk. Vesten lar markedet bestemme, og da er det bunnlinja og neste års budsjett som betyr noe.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.975
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat sånn er det. Og naive instant gratification grådige nordmenn forstår ikke dette og har dermed mye vanskeligere for å tyde handlingene.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre
    Akkurat sånn er det. Og naive instant gratification grådige nordmenn forstår ikke dette og har dermed mye vanskeligere for å tyde handlingene.
    Det er openbert rett at Kina tenkjer langsiktig, og kombinasjonen av kapital, produksjonskapasitet og statleg samordning/styring set dei i ein temmeleg unik posisjon til å gjera det. Derom strides ingen, for å seia det på sidemål.

Kina er også så dominerande at det ikkje lenger berre handlar om innpass på verdsmarknaden, men å forma verdsmarknaden etter eigne interesser.

Det eg lurer på, er meir den strategiske betydninga av Kirkenes-hamna, i lys av skipsleid Kina/Europa gjennom Arktis.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Transportmessig knutepunkt med overgang til andre transportmidler? Service for skip og mannskap? Utgangshavn for utnyttelse av nordområdene? Militært brohode?

Vi kan vel bare gjette.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre
    Transportmessig knutepunkt med overgang til andre transportmidler?
    Det er altså der det stoppar litt for meg, med mindre dei i neste omgang skal føreslå å byggja ein Nord-Noregbane for oss.

Service for skip og mannskap? Utgangshavn for utnyttelse av nordområdene? Militært brohode? Vi kan vel bare gjette.
    Ja, iallfall dei første to. Eg trur direkte militær/politisk kontroll står svært langt nede på den kinesiske ønskjelista, om det står der i det heile.

Ordførarar og næringsutviklarar i norske kommunar takkar ja til kva det skal vera, same om det er bitcoin eller deponi for radioaktivt materiale, berre det kan gje arbeidsplassar ei stund (og, sjølv om alt skal vera "kunnskapsbasert næring" på ny-kommunalsk, så er nok bygg og anlegg minst like attraktivt).

Men dersom Kirkenes faktisk er langsiktig, strategisk interessant, så burde vi spørsmålet her i landet vore kvifor, og om det i så fall hadde vore like lurt å byggja den hamna ut sjølv. Den vanskeleg vera mindre lurt enn å byggja ut batterifabrikkar og datasenter som skal gå på straum vi ikkje har, iallfall.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.241
    Torget vurderinger
    2
    Først denne. Noen kloke betraktninger om norsk «jernbanenett».

Deretter, til dette:

IMG_4480.jpeg

Kineserne har foreslått å bygge jernbane fra Arktis og ned, men etter å ha spionert på norsk distriktspolitikkdebatt, har de skjønt at den må gå fra Kirkenes gjennom Finland.
    Planene er litt på vent nå, dersom man ser kortsiktig på ting, men det gjør ikke kineserne.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Bergen
    Jeg er ikke i tvil om den «militære» betydningen av havna i Kirkenes.
    På samme måte som Kinas interesse for Svalbard, som ser ut til å ha vokst etter 24 feb 22.
    På samme måte som kystvaktavtalen inngått mellom Kina og russland.
    En liten byggestein her, en liten byggestein her, en liten byggestein her.
    Plutselig har de makt til å presse litt politisk.
    Litt sånn som med den russiske gassen..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Bergen
    Jeg er ikke i tvil om den «militære» betydningen av havna i Kirkenes.
    På samme måte som Kinas interesse for Svalbard, som ser ut til å ha vokst etter 24 feb 22.
    På samme måte som kystvaktavtalen inngått mellom Kina og russland.
    En liten byggestein her, en liten byggestein her, en liten byggestein her.
    Plutselig har de makt til å presse litt politisk.
    Litt sånn som med den russiske gassen..
    En liten oppfølging med noen artikler om samme tema
    https://www.highnorthnews.com/nb/ki...or-alaska-forste-av-sitt-slag-i-dette-omradet

https://www.highnorthnews.com/nb/okt-kinesisk-interesse-svalbard

https://www.highnorthnews.com/nb/po...-utforsker-samarbeid-med-russland-pa-svalbard

https://thebarentsobserver.com/en/s...-maritime-security-cooperation-china-murmansk

man skal være bra naiv, eller unnskyld meg igjen; godt oppfostra innafor ring 3, for ikke å skjønne tegninga

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Først denne. Noen kloke betraktninger om norsk «jernbanenett».

Deretter, til dette:

Vis vedlegget 1054095

Kineserne har foreslått å bygge jernbane fra Arktis og ned, men etter å ha spionert på norsk distriktspolitikkdebatt, har de skjønt at den må gå fra Kirkenes gjennom Finland.
    Planene er litt på vent nå, dersom man ser kortsiktig på ting, men det gjør ikke kineserne.
    Fra artikkelen om Norsk jernbanenett;

"For knapt to milliarder i investeringer i Norge og en milliard i Sverige, kan jernbanen rustes opp og forsterkes. I samferdselssammenheng er det småpenger. Likevel tør ikke politikerne å sette handling bak de gode argumentene. Mulighetsstudien fra Jernbanedirektoratet og svenske Trafikverket viser hvordan en etappevis oppgradering av strekningen Oslo-Gøteborg er mulig."

Tre milliarder er vel ca halvparten av hva tulleprosjektet Stad skipstunnel er kostnadsberegnet til for øyeblikket.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Kineserne er over alt med sine statsstøtte , det være seg frakt på stort og smått. Shipping, Elbiler og "nå" luftfart.

For øvrig jeg fikk hakk nr tre i skjeftet for en mnd siden, i en diskusjon om elbiler var det en som hadde vurdert Polestar. Det endret seg !!!! Han også går for europeisk. Det var ikke bare statsstøtten men også menneskerettighetsprinsipper (f.eks uigurene) som slo inn. Støre i Kina: "Jeg følte at han lyttet"

1726901882818.png

Lufthansa avveier flykutt ettersom statsstøttede kinesiske flyselskaper forstyrrer europeisk luftfart (msn.com)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Eg trur vel at at Xí er passe uinteressert i norske betraktningar om kinesisk politikk, og at Støre er fullstendig klar over det.

Det vart Renault på kameraten din?
    Joda, men Støre sin uttalelse kunne han nok formulert annerledes. På lik linje med det andre skrytet av Kina han kom med , i sine taler der borte..

Tror det blei no Volkswagengreier !

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre

Meir Joint Sword (联合利剑) på kysten av Taiwan. Temmeleg eksplisitte greier, for å sitera, via Google Translate, den offisielle kinesiske pressemeldinga

Øvelsen fungerer også som en streng advarsel til separatisten handlinger av "Taiwan Independence"-styrker Det er en legitim og nødvendig operasjon for å sikre statens suverenitet og nasjonal enhet.
    Eg kan rett og slett ikkje sjå korleis nokon aktørar oppi dette kan tenkja at det er særleg klokt å utfordra status quo no.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre

Denne, av Odd Arne Westad, kjem ut i slutten av månaden, og eg trur ho burde vera obligatorisk for alle som følgjer denne tråden.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre
    For dei som er interessert i å forstå Kina, også utover trusselaspektet, ramla eg nett over podcasten Sinica.

Det verkar som det er mykje bra der (på ingen måte apologetisk, om nokon fryktar det).

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Flott at Støre nettopp var der på signeringsferd (!!). Bl.a øke samarbeid på teknologi innen området det grønne skiftet (trylleord).

"Kinas diktator Xi Jinping har gitt landets militære ledelse ordre om å være klare til å invadere nabolandet Taiwan innen 2027. Dette er et historisk tidspunkt, fordi det da er 100 år siden forløperen til kommunistpartiets væpnede gren, Folkets Frigjøringshær, ble stiftet 1. august 1927."

1729941442076.png

Anders Magnus, Xi Jinping | USA og Kina forbereder seg på storkrig: Er Norge forberedt?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.795
    Sted
    Sunnmøre

Trur artikkelen er open, eg kom iallfall inn direkte med link frå nyhendebrevet til FA.

Oppsummeret: Artikkelen argumenterer for at trass i den tilsynelatande ikkje-forpliktande forma på samarbeid C-R-I-NK, så er Kina reelt leiar for koalisjonen, og bør behandlast som det. Eg trur ikkje eg er heilt einig i perspektivet: det er veldig amerikansk, og det ser som eit forsøk på å framskunda ein knallhard, kanskje væpna, konflikt USA-Kina, noko eg verkeleg vonar verda kan unngå. Likevel, Mastro er tett knytta til det amerikanske forsvaret, så det er vel verd å lesa kva ho skriv.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.241
    Torget vurderinger
    2
    Michael Beckley fra Tufts om Kina. Status, utfordringer, trusler. Beste gjennomgangen jeg har lest/sett. Anbefales sterkt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn