coolio
Hi-Fi freak
Endrer rommet signalet?Å tegne enkle figurer om komplekse problemer er ikke lett. Uansett, ser ikke at reflektert lyd bidrar til et renere signal; hifi=rent signal.
Endrer rommet signalet?Å tegne enkle figurer om komplekse problemer er ikke lett. Uansett, ser ikke at reflektert lyd bidrar til et renere signal; hifi=rent signal.
Nei skjønner at det ikke er lett, jeg klarer det heller ikke, men tenk på hva som er referansen. For de fleste opptak er det høyttalere avspilt i et rom, med refleksjoner.Å tegne enkle figurer om komplekse problemer er ikke lett. Uansett, ser ikke at reflektert lyd bidrar til et renere signal; hifi=rent signal.
Bra poster du leverer her nå Coolio. Helt enig at det er helt ulogisk å skulle invertere avvikene i den gule responsen ved hjelp av EQ f.eks.Tenkte å følge opp den grafen over ved å sammenligne MMM-måling av lydfeltet med single-point measurement av høyttalerne. 1/24 smoothing. Rød er MMM av begge høyttalerne. Her kan man se hvorfor man fort kan lage merkelige resultater ved bruk av aggressiv EQ basert på single-point målinger oppover i frekvens.
Vis vedlegget 643227
Sammenligner man denne rød kurven med en annen kjent (og misforstått) kurve, Harman Listening Curve, kan man se noen likheter?
Vis vedlegget 643229
Man måler høyttalere i et ekkofritt rom fordi man ikke ønsker at det målte signalet påvirkes av rommet. Noen legger millioner av kroner i bygging av slike ekkofrie rom, så det å fjerne rommet fra likningen er noe mange betaler dyrt for i utviklingen av «rene» høyttalere.Endrer rommet signalet?
Var innom poenget ditt nettopp om et mulig ønskelig rombidrag i innlegg #556. Det beste for en profesjonell lydperson er om man klarer å endre parametre - som f.eks. rommet - med stor grad av kontroll. Det gir i så fall lydpersonen tilgang til en form for ceteris paribus i produksjonen av lyd. Da blir det mindre gjetning og magefølelse.Nei skjønner at det ikke er lett, jeg klarer det heller ikke, men tenk på hva som er referansen. For de fleste opptak er det høyttalere avspilt i et rom, med refleksjoner.
Ingen mikser lyd i et anekoisk rom. Så 0% refleksjon er garantert ikke slik det var ment å høres ut.
Men homogen etterklang i rommet er braNei skjønner at det ikke er lett, jeg klarer det heller ikke, men tenk på hva som er referansen. For de fleste opptak er det høyttalere avspilt i et rom, med refleksjoner.
Ingen mikser lyd i et anekoisk rom. Så 0% refleksjon er garantert ikke slik det var ment å høres ut.
Kan du utdype? Hvor er polariseringen?En stund trodde jeg dette tegnet til å bli en interessant diskusjon, men hver gang noe lukter av nyanse eller forklaring forbigås det i stillhet slik at det ikke skal forstyrre den absolutte polariseringen.
Mulig det Shy, jeg vet ikke hvordan en sånn graf bør se ut (jeg skjønner at en berg og dalbane med svært markante peaker antakelig ikke låter bra). Skal den være helt flat, svakt hellende, hvor store avvik er OK etc, er absolutt verdien viktig, finnes det en nedre grense? Hvordan vet man at det er denne grafen man skal se på,?Men homogen etterklang i rommet er bra
Vis vedlegget 643239
Ta innlegget TrompeteN siterte for eksempel, der han etterlyste mer nyanse.Kan du utdype? Hvor er polariseringen?
Jeg lurer mer på hvor du så tegnene på at dette ville bli en interessant diskusjon?En stund trodde jeg dette tegnet til å bli en interessant diskusjon, men hver gang noe lukter av nyanse eller forklaring forbigås det i stillhet slik at det ikke skal forstyrre den absolutte polariseringen.
Innlegget hvor @TrompeteN etterlyste mer nyanse, var på flere hundre ord...Ta innlegget TrompeteN siterte for eksempel, der han etterlyste mer nyanse.
Du bruker flere hundre ord på å presentere din versjon, som er en unyansert versjon. Så du hvor mange ord jeg brukte på å forklare hvorfor tolkningen er feil?Innlegget hvor @TrompeteN etterlyste mer nyanse, var på flere hundre ord...
Nyanser krever erfaringsvis enda flere ord
Det kan jo tenkes at man er uenig om noe, og da er det fint om man får frem hva man er uenig i. Det er ikke noe mål at alle skal være enige, men det er fint om alle får komme til orde. Det jeg sa, var i grunnen at jeg definerer hifi som å gjengi et signal uten forstyrrelser, fordreining mv., dvs. på en så ren måte som mulig (og jeg trodde den definisjonen lå nært opp til den tradisjonelle forståelsen av begrepet).
Definisjoner har den egenskapen at de avgrenser. Dermed kan ikke et ord omfatte alt; da blir ordet meningsløst. Innenfor lyd har vi noen definisjoner med et teknisk opphav, dvs. at avgrensningene er tekniske. Jeg tror problemet med ordet «hifi» er at det er knyttet følelser til det. Men hvis ordet hifi skal bestemmes av en spørreundersøkelse, en demokratisk prosess, så er det klart at jeg ikke vet helt hva hifi er.
Hehe, det ligger vel noe i at man setter Bernade og Toole opp mot hverandre. Dette er noe man potensielt kan løse opp i og forklare, men etter at man har forsøkt å gjøre dette så tar det ca 15 sekunder så er man på akkurat samme spor.Jeg lurer mer på hvor du så tegnene på at dette ville bli en interessant diskusjon?
Er egentlig noe feil eller riktig innen hi fi?Du bruker flere hundre ord på å presentere din versjon, som er en unyansert versjon. Så du hvor mange ord jeg brukte på å forklare hvorfor tolkningen er feil?
Vel, S/H nevnte bildekalibrering tidligere. Dette fremstilles som en slags vitenskaplig tilnærming til en subjektiv opplevelse, mens vi innen hifi utelukkende er på det subjektive. For mange produsenter stemmer dett kanskje til en viss grad, men det vi ikke må glemme er at kalibrering av skjermer tross alt bygger på subjektive tilnærminger, slike som S/H liker å kalle for spørreundersøkelser. Innen hifi har vi en lang rekke målbare størrelser som så avgjort er målbare og som det er enkelt tolke. Det vi ikke kan sette to streker under er svaret på hvordan en høyttaler skal være for å oppleves optimalt i alle rom, men slik er det også for skjermer, vi vet ikke hvordan vi skal kalibrere en skjerm for å fungere optimalt under alle mulige lysforhold.Er egentlig noe feil eller riktig innen hi fi?
Det eneste vi vet er at vi ikke vet... - Foruten at hi fi entusiaster stort sett er hvite grå mus fra 40 år og opp - kranglefanter - lite utviklet EQ og bruker penger på en hobby for å rømme fra kjerringa. Videre - dårlig klesstil etc. Vi er også lettlurte svin som blir lett sjarmert av de dårligste salgstriksene i boka.
Borte vekk er de sexy musikantene og kunstnerne - så kanskje motivene for et hi fi anlegg er helt feil fra begynnelsen av?
Det nærmeste vi kommer noe som likner rock and roll i Norge på dette er kunstsamleren Neby - som selvfølgelig pusher Mcintosh - en slags guttedrøm-opplevelse (ikke negativt ment overhodet).
@Snickers-is , du skrev bl.a. følgende:Du bruker flere hundre ord på å presentere din versjon, som er en unyansert versjon. Så du hvor mange ord jeg brukte på å forklare hvorfor tolkningen er feil?
Dessverre sluttet Toole i NRCC rett før de skulle begynne å se videre på RT i både små og store rom, og dermed ble de planene lagt på is. Man vet vel ikke noe særlig om det er noen definerbare regler som gjelder her, men det har vært ymtet frempå av en del erfarne ringrever, bla Linkwitz, at det kan være lurt at gjenklangen i rommet er sånn noenlunde lik mellom 500-5khz. I wouldn't know, har ikke eksperimentert med det.Mulig det Shy, jeg vet ikke hvordan en sånn graf bør se ut (jeg skjønner at en berg og dalbane med svært markante peaker antakelig ikke låter bra). Skal den være helt flat, svakt hellende, hvor store avvik er OK etc, er absolutt verdien viktig, finnes det en nedre grense? Hvordan vet man at det er denne grafen man skal se på,?
Spørsmålene jeg stiller trenger du ikke å besvare, de er bare eksempler på hvorfor Toole (og mange andre) sin forskning er så viktig og relevant. Selv om den forholder seg til pereferanser og mennesker, med alle de begrensningene det har.
Du får prøve Focal UtopiaAt lyden i rommet var like detaljert som mine Sennheiser HD800 hodetelefoner.
Min hukommelse er perfekt og jeg glemmer intet! ...........Hvordan var dette med fase, presedence-effect og vår sensitivitet for fasevreng osv igjen?@coolio : husk på å ikke glemme fasen til direktelyden i akustikken. Et rom vil påvirke fasen til direktelyden proporsjonalt med nivåforskjellen til rompåvirkningen.
Har prøvd demDu får prøve Focal Utopia
Jeg synes dette innlegget er verdt å ta med seg.HIFI er som sådan uinterresant og egentlig et blindspor dersom en bare ønsker seg fetest mulig lyd for å nyte sin personlige smak og preferanser innen musikk og lyd.
En tør vise til innlegg # 37 i undertegnedes første tråd her på det utmerkede forum;
"Bare for å gjøre det helt klart (se forøvrig første innlegg): Jeg driver ikke med HiFi. Her handler det mer om Illusjonsgjenskapelse (c) Sluket. Det er en ganske annen historie. Så dersom det er noen som venter seg orgier med krom & glitter, fargesprakende bilder av alskens fancy apparatur mer egnet til å "fleske ut" lommebøkene til bransjefolk enn til å gjenskape følelser, de trenger ikke kaste bort tiden her. Denne tråden blir mer som en reise gjennom en hinderløype, med mange avstikkere underveis men med siktet alltid innstilt på de gode opplevelser.
Blingfolket med med egen gaffeltruck og multiple kredittkort vil desverre heller ikke finne mye å glede seg over i denne tråden. So be it."
He he.Min hukommelse er perfekt og jeg glemmer intet! ...........Hvordan var dette med fase, presedence-effect og vår sensitivitet for fasevreng osv igjen?
Jeg har lagt den biten litt bak på listen ettersom jeg har snublet rundt med de mer elementære tingene.
Betyr det at høy andel direktelyd opprettholder faseinformasjonen fra kildematerialet?He he.
Refleksjoners innvirkning på lydbildet står ganske godt forklart med fin illustrasjon i Tooles og andre akustikkbøker. I konsertsalakustikk snakker man om critical distance (punktet der rommets bidrag er like kraftig som direktelyden) og engagementfactor som pr definisjon ikke kan direkte overføres til små rom, men effekten er der likefullt. Når faseinformasjonen viskes ut av rommets refleksjoner kamufleres quene for holografisk informasjon og engasjementet (musikalsk informasjon).
Lagde en tråd engang om alle disse tingene.
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/atles-lille-akustikkhjørne.79412/post-2047695
Ja, direktelyd med en jevn fase/frekvensrespons ned til schroeder.Betyr det at høy andel direktelyd opprettholder faseinformasjonen fra kildematerialet?
Avhenger av musikkstil? ForklarJa, direktelyd med en jevn fase/frekvensrespons ned til schroeder.
Hvor forstyrrende refleksjonene er avhenger av både tid, styrke, faseinformasjon, lyttenivå, musikkstil og styrke og lengde på etterklang på kildematerialet.
Musikkstil: kort fortalt avhenger dette av hvor komplisert faseinformasjon det er i opptaket. Elektroniske lyder innholdet veldig simpel faseinformasjon og er robust for rompåvirkning,, mens vokal og instrumenter som er tatt opp med refleksjoner fra opptaksrom er mer komplisert og mer sårbare. Skillet går ved opptak som har en høy andel ekte etterklang der noe av faseinformasjonen allerede er dukket ned i opptaksklangen, disse tåler mer rompåvirkning igjen og kan høres unaturlig ut uten.Avhenger av musikkstil? Forklar
Styrke? Forklar
Jeg tror det er viktig å være kritisk til sine egne preferanser - bare på den måten lærer du og får bedre lyd. Men det viktigste er alltid å nyte musikken - noe de grå mus ofte glemmer.Vel, S/H nevnte bildekalibrering tidligere. Dette fremstilles som en slags vitenskaplig tilnærming til en subjektiv opplevelse, mens vi innen hifi utelukkende er på det subjektive. For mange produsenter stemmer dett kanskje til en viss grad, men det vi ikke må glemme er at kalibrering av skjermer tross alt bygger på subjektive tilnærminger, slike som S/H liker å kalle for spørreundersøkelser. Innen hifi har vi en lang rekke målbare størrelser som så avgjort er målbare og som det er enkelt tolke. Det vi ikke kan sette to streker under er svaret på hvordan en høyttaler skal være for å oppleves optimalt i alle rom, men slik er det også for skjermer, vi vet ikke hvordan vi skal kalibrere en skjerm for å fungere optimalt under alle mulige lysforhold.
Med andre ord er ikke hifi omgitt med særskilt mangel på vitenskaplig tilnærming, men det er selvsagt helt avgjørende at om man skal forstå hva de ulike forskningsprosjektene på området viser må man ha brukt mye tid på å sette seg inn i det grunnleggende. Hifi er et område der man gjerne liker å tro at man har funnet selve fasiten, også leter man med lykt og lys etter bruddstykker som kan underbygge ens eget syn, eller slå ihjel opponentene. Igjen er dette rimelig likt som i alle andre sammenhenger.
Har testet hjemme Focal Utopia direkte mot HD 800. (Utopi trengte ca. en uke før den åpnet opp)Har prøvd dem
Ingen tvil om at hodetelefoner bringer deg nærmere kilden på én måte, mens det er andre problemer (HRTF) som åpner seg på samme tid som man har løst seg fra romproblemene.
Når det er sagt, har vel Oslo Hificenter Norges beste utvalg for test av hodetelefoner. Anbefales til alle som er på kort tur til Oslo (sentrum).
Tenker du her på store klassiske orkestre og kor, for det er virkelig ikke "yndlingsmaten" for anlegget herMusikkstil: kort fortalt avhenger dette av hvor komplisert faseinformasjon det er i opptaket. Elektroniske lyder innholdet veldig simpel faseinformasjon og er robust for rompåvirkning,, mens vokal og instrumenter som er tatt opp med refleksjoner fra opptaksrom er mer komplisert og mer sårbare. Skillet går ved opptak som har en høy andel ekte etterklang der noe av faseinformasjonen allerede er dukket ned i opptaksklangen, disse tåler mer rompåvirkning igjen og kan høres unaturlig ut uten.
Lydstyrke: kanskje den mest undervurderte faktoren i kalibreringsdebatten. Ørets threshold varierer som kjent med lydstyrke. Dette betyr at jo lavere du spiller jo fortere dukker lytterommets refleksjoner ned under threshold. Det er derfor rommet «tar over» når man spiller høyt. Det er ikke fordi (noen ganger det også) at rommet bidrar med mer lyder, men vi hører lenger etterklang fordi det tar lenger tid før refleksjonene dukker under der vi kan oppfatte lyden.
Driten?Jeg likte Utopia bedre enn de 570.000kr greiene. Virket mer balansert og lyttevennlige. Sennheiser-klokkene hørtes ut som man plasserte opptaksmikrofonen hvor drøvelen pleier å være.
Når det er sagt er gode hodetelefoner alltid imponerende i en halvtimes tid. Deretter kan jeg ikke vente med å få driten av hodet.
Kanskje jeg ikke liker hifi.
Illustrerende ord for å understreke det gradvise skiftet fra "konge med hodetelefoner" til "slitsomt med hodetelefoner".Driten?
Underlig språkbruk. Kanskje du ikke har hørt de hjemme?
Savner Utopia jeg
Det kan hende. 15 min er ikke nok (for meg) til å fange opp hva som gjorde at disse opplevdes som altfor detaljfokuserte, spesielt ikke når det gjelder hodetelefoner. Der er jeg helt nybegynner.Jeg mener Sennheiserne har en funksjon for å endre stereofremstillingen. Jeg vil tro det kan gi en sånn effekt om den står helt feil.