kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Slik er det bestandig, men for oss pragmatikere er dette ikke noe problem, vi VET nemlig at så ikke er tilfelle.

    Dessuten så har vi ikke så mange S2 eiere av den typen du sikter til; piperøkende skjeggete danske besserwisser-halvakademikere med rutete skjorter og orange strikkevest og fotformsko. Og med hodet "so far up Kierkegaard's Ass" at de MÅ ha horn bare for å se dagslys ;D ;D ;
    Hehe..."the cat" er en av dem..kom jo ikke som noen bombe akkurat :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    permorten skrev:
    pengesluk skrev:
    @ permorten: Bytt nick - jeg tar meg selv i stadig å lese "perleporten" :eek: :eek: Kan jo bli religiøs av mindre..
    funderte litt på dette ; perleporten-- ser lyset-- tact det måtte jo blitt med peter lyngdorf i rollen som st peter !
    Ny bøling "primes" før ankomst Pelreporten
     

    Vedlegg

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke hva som er værst; grisenattverden eller lyngdorf som st peter - samme kan det være , en rimelig uaktuell problemstilling. Vi er nok LITT materialistiske ?

    har lest litt om alnico kontra ferrit , og det er tydelig at alnico er greia, MEN det her med avmagnetiserig når enheten blir kjørt hardt, opptil 3 db, var påstanden til artikkelforfatteren. 3 db er ganske betydelig , da har en langt lavere bl.
    Vil nesten gjette meg til at du ikke bare vil få mindre output, men i et horn kan det vel nesten oppstå ulinearitet . hvis bl, har falt så lavt at den ikke lenger makter å " drive" hornet, ? Litt pessimistisk ?

    Blir eldre 4" drivere kjørt så hardt, med 110 db og såpass stor belastbarhet ? nesten umulig under hjemlige forhold, men brukt til pa er det kansje ikke utenkelig ?

    Å få remagnetisert kan visst la seg gjøre, noen med erfaringer her ?

    I Seas sin exotic serie har du w8( ?) - alnico og denne passer faktisk ganske fint i nedre mt/ midbass horn( horn resp). denne går lett opp i 700 -800 hz, med passelig følsomhet 105 db ++

    mvh
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    En ting du ihvertfall IKKE skal bekymre deg om her i verden og det er avmagnetisering av alnico-drivere!! I værste fall 10% og da skal driveren ha blitt utsatt for GROV mishandling mekanisk og elektrisk, samt ha rimelig mange år på baken... og kjøper du NYE saker så er det HELT uaktuelt. Vil aldri få den julinga som den vil kunne få i et PA opplegg - ikke i nærheten en gang. Da snakker vi varmgang etc. etter timesvis med full-power belastning.

    Selv når jeg koser meg i Wolfsschanze med flere timer høy musikk er det ikke lunk å spore en gang. Husk at dette er drivere som gjerne har en effektivitet på 110 dB ++ ved en - 1 watt innfyrt - dette er grisehøyt (i hvertfall permanent) og relativt usannsynlig som norm i heimen...

    Jeg har vintage alnico elementer i bøtter og spann, fra femti-tallet og oppover, og jeg kan ikke si at noen av de har voldet meg problemer mht. avmagnetisering. Dessuten, om så skulle skje så går det jo an å fri til SEAS bl.a.

    Uansett så endrer ikke driveren karakter selv om magneten skulle svekkes inntil 10%. Du mister noe følsomhet, men so what. Nei, min gode mann, la ikke en slik tenkt problemstillilng være det som stopper deg fra å hoppe på vogna..
     

    kingu

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.07.2011
    Innlegg
    77
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondheim
    Demagnetesering av alnico-drivere, der har du et luksusproblem jeg ikke bekymrer meg over.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    If you don´t have a problem, invent one ::)
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    hei igjen

    kjøper du en 15 - 20 år gammel pa enhet, som kansje er rekonet flere ganger, etter et langt og slitsomt liv på veien, er vel temaet avmagnetisering ikke HELT uaktuelt ?

    bestiller du en slik fra usa er du liten / ingen kontroll på hva den har vært igjennom , har den vært i privat eie er vi enige om at det ikke er noe problem.

    i artikkelen jeg henvisste til mente vedkommende at du kunne oppleve hele 3 db, noe som er langt mer en 10 prosent reduksjon i bl.

    jeg har jo liten praktisk erfaring med sakene her , og det kan jo tenkes at i noen tilfeller vil en reduksjon i bl. faktisk, gi en positiv effekt , jeg må vel slutte meg til noe pengesluket kom med her innledningsvis; det er det endelige resultatet av driver /horn/rom etc som teller.

    det er jo også ofte slik at murphys lov slår inn, da er det greit å ta rede på ting i forkant.

    mvh pessimisten !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i så fall er jo det safeste å kjøpe nytt fra GPA
    better safe than sorry ;D
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    eller ligge unna gamle alnico ting, hvis du er desperat på opprinnelig bl.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Demagnetisering av alnico-magneter er neppe et problem i kompresjonsdrivere. Hvor følsom en enhet er for demagnetisering er avhengig av utformingen av magnetsystemet pluss lengden på voicecoilen som genererer det skadelige back-EMF magnetfeltet. Underhengte basshøyttalere (f eks JBL LE15, E145), mellomtonehøyttalere og kompresjonstweetere har kort svingspole i forhold til magnetgapet, og vil i praksis neppe kunne generere såpass kraftige magnetfelt. Det er basselementer med kort magnetgap og lange svingspoler (de aller fleste basselementer, med andre ord) som er problemet.

    Alnico basselemener er typisk designet i 50-åra, hvor forsterkere sjelden var på mer enn 30W, og neppe kunne skade noe element. Men med moderne og kraftige transistforfrsterkere er det absolutt mulig. Og kraftig demagnetiserte alnico elementer får helt andre t/s-parametre enn de opprinnelige.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Tråden omfatter i all vesentlighet kompresjonsdrivere, og der har jeg til gode å se spole/membran bevege seg ut av feltet, da disse har svært begrenset slaglengde. Varmgang over tid samt støtskader er de tingene som kan føre til endring i en Alnico-magnets egenskaper. Verdt å vite dersom en skal ut og kjøpe brukte PA-drivere etc. For NYE drivere derimot er dette "problemet" et ikke-tema våger jeg å påstå. Løp og kjøp!!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Fine tegninger og ideer til "kloner", men...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Yamaha 6681 B dukker ved flere anledninger opp , med kjempeskryt, målingene fra azurahorn har flere sikkert kikket på og dette må vel være oppsiktsvekkende flott

    http://azurahorn.com/6681_on_160.pdf

    antar dette er vintage ting ? skjelden vare ?
     

    seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    permorten skrev:
    Yamaha 6681 B dukker ved flere anledninger opp , med kjempeskryt, målingene fra azurahorn har flere sikkert kikket på og dette må vel være oppsiktsvekkende flott

    http://azurahorn.com/6681_on_160.pdf

    antar dette er vintage ting ? skjelden vare ?
    Jeg spiller på denne driveren nå. Jeg har aldri målt på en driver som måler like flatt i spektert som denne på mine tractrix horn. Jeg har målt den flere ganger men greier ikke å finne målingene. Det er noen år siden jeg gjorde det og har et litt rotete arkiv.

    Problemet med denne driveren er at det er nesten umulig å finne membraner til den. De er i aluminium med ganske spesiell surround.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    hørtes spennende ut SEH !, har du noen meninger om denne (6681b) kontra andre ting ? brukbart område etc.

    mvh
     

    seh

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    36
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sammenlignet Yamaha JA6681B med Altec 288C og TAD TD4001 og det endte ut med at jeg spiller på JA6681B. De spiller opp mot 12 kHz. Ganske likt 288C men er mye flatere i frekvensresponse. Hvor langt ned de går an å bruke vet jeg ikke. Jeg bruker dem i 300 Hz tractrix horn og spiller med dem fra 800Hz og oppover.

    Jeg tror alle Yamaha drivere som heter JA66XX kan bruke samme membraner. De har alle 2" = 66mm voice coil. JA6603 har phenolic membraner mens 6604 og 6681B har aluminium. JA6681B ble bukt av Meyer Sound og ble der kalt MS-1401A hvis jeg ikke husker feil. 6681B har ferritt magnet mens 6670 har alnico.

    Jeg har tre par JA6681B, to par med aluminiumsmembraner og et par med phenolic membraner. Jeg kjøpte et par NOS phenolic membraner på Ebay for en tid siden. De måler ikke like flatt som aluminiumsmembraner. Hvis du kommer over et par ville jeg kjøpt dem hvis membranene er ok.

    Jeg har i lengre tid tenkt å måle gjennom hornene mine men har ikke kommet så langt ennå. Da jeg gjør det kan jeg poste målingene her.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å få tak i en 6670 - enda bedre, og med Alnico. Jeg har prøvd 6681 (6681b er 16 ohms versjon) men 6670 er grommere...

    Forøvrig er Altec 288 i Alnico versjon like grei som 6681, og nye membraner å få i flere utgaver.

    Et problem (i tillegg til deler) med 6681 er at mange av de komer fra PA-systemer hvor de normalt får mye juling, både elektrisk og ikke minst fysisk/slagmessig, noe som ofte fører til at magnetene kommer ut av stilling og med påfølgende subbing av spoler som resultat. OBS OBS.

    Har også tilhørende tweeter JA-4281 som spiller svært så bra, men er allikevel ikke tilsvarende f.eks. Fostex T500AmkII.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Forøvrig er TAD TD-4001 med tilhørende originale trehorn-konstruksjon hakket vassere...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Her er forskjellen på innmaten i en JA-6681 (ferrit) g den flere gange dyrere JA-667o med Alnico magnet og soft-iron polstykke
     

    Vedlegg

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Imponerende ! spør om en ting her og du får inngående info !

    Tydelig at SEH og Pengesluk ikke har helt samme oppfatningnår det gjelder 6681, men dette må vel tilskrives kontoen horn.

    Jeg trodde at yamaha sine drivere var en sak som ble brukt mer til hifi , men her er det altså feller å gå i iogmed denne også brukes til pa. 6670 er vel samme sak.

    Tad 4001 går for og være en topnotch driver og hvis den ligger i samme liga som denne, vil jeg nok tenke; løp og kjøp - hvis prisen er rett da.

    -søren at jeg er i startgropa med mitt thiel/magnesium bygg nr 6 (alle deler ligger klare), akkurat nå virker horn VELDIG interessant, ( og langt mer spennende) ser jo også at autotech har kommet med ett nytt 100cm tractrix horn til nedre mt/midbass, sikkert en fin match nedover.

    nå er altså jbl og yamaha kommet frem som gode betalbare ? kjøp. og jbl med beryllium ...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Vi er vel rimelig samstemte på JA-6681, mer snakk om TAD kanskje. Og der er kruxet at du MÅ bruke originalhornet som er beregnet for denne driveren, ellers har den ikke optimale arbeidsbetingelser. Men gjør du det så er det ingen tvil om hva som spiller best, IMO. TAD TD-4001 har dessuten beryllium membran og spiller opp mot 20k.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det finnes noen interessante JBL drivere og som man får trueextent beryllium membran til
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Joda, 375/2440 bl.a. Da kommer du unna med under $ 3.000.00 for det hele.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sukk! ::)
    jada jeg skjønner tegninga!
    har lest det før og vet egentlig svaret selv...SUKK ::)
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Leif SUKKS - that's for shure ;D ;D ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Joda, Faital er ok til pengene men en annen liga. Ta en titt på hjemmesiden deres, en del morsomme saker, bl.a. noen fine 15"
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    ja,flotte mellomtoner ;D
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Ligger et par 2451h drivere på Børsen nå. Noen som har hørt de? God "nypris" iallefall...
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    SannaX skrev:
    Ligger et par 2451h drivere på Børsen nå. Noen som har hørt de? God "nypris" iallefall...
    Alle JBLs 4" drivere kan benytte samme membraner. Det som skiller 2451 fra 2450 og tidligere er at den har kortere "snute", og dermed bare 1,5" utgangsdiameter. Den kan derfor (i utgangspunktet) ikke bruke de samme horn som andre JBL 4-tommere.

    Dessuten har 2451 (i likhet med 2540) neodym-magnet.

    Jeg har ingen praktisk erfaring med 2451, men ser ingen grunn til at den (under tilsvarende betingelser og med samme membran) skulle låte særlig annerledes enn 2440/45/46/47.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mao vil nepper 2451 tilføre noe ytterligere utover det man allerede får med 2446
    noen som har hør 2446 med Trueextent beryllium membran?
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Orange County har TruExtent beryllium for 599usd nedsatt fra 750usd
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.253
    Antall liker
    105.639
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. typisk... de har stort sett ALLTID kostet 599
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja har sett de der før
    vet ikke om det er noen andre som selger de
    men de er regnet for å være gode
    mange mener at membranet er det som skiller elementene fra hverandre i denne klassen
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn