kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    btw, noen guruer med god oversikt der ute som vet hva slags kompresjonsdriver zingali bruker i de store høyttalerne sine?

    jeg spurte zingali, og de påsto hardnakket at de lager dem selv.

    jeg TROR dog at de modder cd's fra enten tad, jbl eller en annen velkjent produsent.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mesut skrev:
    btw, noen guruer med god oversikt der ute som vet hva slags kompresjonsdriver zingali bruker i de store høyttalerne sine?

    jeg spurte zingali, og de påsto hardnakket at de lager dem selv.

    jeg TROR dog at de modder cd's fra enten tad, jbl eller en annen velkjent produsent.
    synes jeg leste et eller annet sted at det var JBL 2445 som de klår på
    mvh
    Leif
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bambadoo skrev:
    Du har vel skrujern og/eller brekkjern ;)
    regner med at driveren er full av zingali-klistremerker, og med mine ringe kunnskaper hadde jeg neppe klart å tippe meg til hva det er uansett.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    LMC skrev:
    mesut skrev:
    btw, noen guruer med god oversikt der ute som vet hva slags kompresjonsdriver zingali bruker i de store høyttalerne sine?

    jeg spurte zingali, og de påsto hardnakket at de lager dem selv.

    jeg TROR dog at de modder cd's fra enten tad, jbl eller en annen velkjent produsent.
    synes jeg leste et eller annet sted at det var JBL 2445 som de klår på
    mvh
    Leif
    ok.
    jeg surfer for harde livet men har ikke funnet noe.

    zingali sier også at det ikke er identisk driver i mine som i de til hc (studio monitor-serien).

    ellers har de vært sparsommelig med info, de har vel skjønt at jeg er en glad amatør som uansett er best tjent med å vite minst mulig. ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg så i går at Rod Elliot har en oppskrift på et 24db 4 veis aktivt x/o, som han selger kort til
    prosjekt 125

    har bygget prosjekt 09 før og det låter dritbra hos Ove (han med Skramstadhorna nede i veien)

    kunne vært gøy å kladde sammen et slikt til testing
    nå har jeg jo forsterkning til det:
    4xmono bd 30 30watt ss
    1xstereo pioneer m-22 30watt ss
    2xmono SET 300B 8 watt
    2xmono PP KT66 12 watt
    1xstereo SPUD 6s45 0,75watt
    det gir jo litt muligheter ::)
    tror jeg må førtidspensjonere meg!
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har grønn Bosch stikksag ::)
    klar til nye oppdrag
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    mesut skrev:
    bambadoo skrev:
    Du har vel skrujern og/eller brekkjern ;)
    regner med at driveren er full av zingali-klistremerker, og med mine ringe kunnskaper hadde jeg neppe klart å tippe meg til hva det er uansett.
    För helvete Pekka, det är det samma vad flickan heter bara hon knullar....
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    Det er enkelt å lage et to-veissystem som låter knall - men så var det prisen da. Dette betinger nemlig slemme biter og de koster. Problemet, som alltid, vil være RANGE og SPL. Den klassiske kombinasjonen er en 15" og CD/horn. Mange vil kunne leve lykkelig ever after med dette. Og noen ville vært TJENT med å stoppe der.. :eek: :eek:

    Men for å gjenskape magien, no-holds-barred magic carpet ride rollercoaster style, så må det kraftigere lut til. Gjerne fireveis, og enda flere slemme (dyre) biter samt ikke minst plass. Plass til bitene og plass til å lytte. Så er man heller ikke i Adecco-ligaen lenger...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    og med plasskravet kommer membranareal-kravet, og så baller det på seg
    det er bassen som koster penger, resten er bortimot gratis i forhold
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    nå, det var nok NOE overforenklet, hehe.. men bassen er nok det dyreste dersom du inkluderer arealbetraktning i regnestykket. Særlig dersom du går på basshorn integrert i rommet 8) 8)

    3 mill. i Permendur drivere til et fire veis system kjøper jo en del bass forsåvidt....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    et lite strømbrudd fra E.-verket så ryker alle mebranene på power up ::)
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    Nei, ikke disse. LITT får man igjen for 3 mill., tross alt.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    Alternativt, all-round American components i skuddsikker utgave. Godt eksempel på at fire-veis system er et minimum skal det svinge skikkelig!


    Fire-veis all-horn system, 10-20.000 Hz
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    pengesluk skrev:
    Alternativt, all-round American components i skuddsikker utgave. Godt eksempel på at fire-veis system er et minimum skal det svinge skikkelig!


    Fire-veis all-horn system, 10-20.000 Hz
    De plantene maskerer jo basshornet fullstendig! ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pengesluk skrev:
    mesut skrev:
    bambadoo skrev:
    Du har vel skrujern og/eller brekkjern ;)
    regner med at driveren er full av zingali-klistremerker, og med mine ringe kunnskaper hadde jeg neppe klart å tippe meg til hva det er uansett.
    För helvete Pekka, det är det samma vad flickan heter bara hon knullar....
    så sant som det er sagt.
    men av nysgjerrighetsskyld, så hender det at man lurer på navnet også.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    pengesluk skrev:
    Det er enkelt å lage et to-veissystem som låter knall - men så var det prisen da. Dette betinger nemlig slemme biter og de koster. Problemet, som alltid, vil være RANGE og SPL. Den klassiske kombinasjonen er en 15" og CD/horn. Mange vil kunne leve lykkelig ever after med dette. Og noen ville vært TJENT med å stoppe der.. :eek: :eek:

    Men for å gjenskape magien, no-holds-barred magic carpet ride rollercoaster style, så må det kraftigere lut til. Gjerne fireveis, og enda flere slemme (dyre) biter samt ikke minst plass. Plass til bitene og plass til å lytte. Så er man heller ikke i Adecco-ligaen lenger...
    Det var en stund jeg vurderte å bygge subhorn under lytterommet.
    Det hadde blitt hornlading ned til 12Hz.
    Heldigvis ble det aldri noe av.

    Etterhvert har jeg roet meg ned en god del.
    Jeg ser frem mot dagen jeg kan leve lykkelig med et 2-veis hornsystem.
    Det er mulig at den dagen aldri kommer, men man kan håpe! ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Sluket!
    der er jo det dual 15 midbasshornet jeg nevnte før idag
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    Samme konseptet - som sagt dette er "vanlig" måte å bygge midbass på "over there" hvor plassen ikke er like trang som her, og elementer koster fornuftige penger. Og snekkerverkstedene finnes på hvert hjørne. Jeg blir helt satt ut når jeg ser hva kompiser der borte betaler for materialer og verkstedtjenester, både snekker- og mekanisk.

    Vil ikke ødelegge kvelden din med å fortelle hva de kassene du ser der har kostet :( :( :(
    Men la meg si det slik; vi hadde nok hatt et par slike før uka var omme dersom de kostet det samme her. Deretter hadde vi brukt de til peisved dersom vi ikke var fornøyd.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    peis er koselig!
    interessert i et par kasser om jeg fikser bra pris? 8)
    mvh
    Leif
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hva deling ligger på på disse Sluket, og finnes det tegninger noe sted?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    er det ingen reservasjoner mot og bruke 15" opp i 400 - 800 området ?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Steve Mac som jeg har hatt kontakt med sier 80-800hz spiller knall
    ikke noe problem
    kjører to JBL ala skramstad under og 511 med 802 i senter for pointsource
    jeg deler mine jbl 15 på 1k i 140 l refleks mot 2446 i 2385 horn i kinoen
    låter forrykende
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    permorten skrev:
    er det ingen reservasjoner mot og bruke 15" opp i 400 - 800 området ?
    Med RIKTIGE elementer (ikke smultringer med kjøleskaps-magnet og kumlokk-trege membraner) så er det ikke noe problem med 4-800 Hz.

    Altec's verdensberømte 604 coax-element, som har vært benyttet istudios worldwide i flere tiår, deles helt opp på 1.500 Hz. 800 Hz. er en oktav lavere nesten.

    Noe av det beste jeg har hørt av mellomtone kom fra et 18" coax-element med ultralett membran og 40 kg. Alnico magnet.

    Det gjelder å ikke tenke tradisjonelle elementer slik vi gjerne benytter her i Europa. Her går det mest i regulære saker slik den etablerte hifi-bransjen er så komfortable med. Trygge, stuevennlige 10" som fisler og går på 86 dB og passer bra inn i de små kaninburene. Dem om det.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    peis er koselig!
    interessert i et par kasser om jeg fikser bra pris? 8)
    mvh
    Leif
    Vi kan spleise på et par - låter det ræva så selger vi de til en tilfeldig sucker med møkk i øra ;D ;D

    Seriøst, holder på med tegninger til tilsvarende konstruksjon men for 2 x TAD TM-1201 som er værsting-midbassen i særklasse. Eneste som matcher CD's serru....

    Men Altec-varianten er en cool sak, og behøver ikke bli dyr. Dersom du ikke er avhengig av finish i eksotisk regnskogsedeltre og messing løveføtter.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    pengesluk skrev:
    Med RIKTIGE elementer (ikke smultringer med kjøleskaps-magnet og kumlokk-trege membraner) så er det ikke noe problem med 4-800 Hz.

    Altec's verdensberømte 604 coax-element, som har vært benyttet istudios worldwide i flere tiår, deles helt opp på 1.500 Hz. 800 Hz. er en oktav lavere nesten.

    Noe av det beste jeg har hørt av mellomtone kom fra et 18" element med ultralett membran og 40 kg. Alnico magnet.

    Det gjelder å ikke tenke tradisjonelle elementer slik vi gjerne benytter her i Europa. Her går det mest i regulære saker slik den etablerte hifi-bransjen er så komfortable med. Trygge, stuevennlige 10" som fisler og går på 86 dB og passer bra inn i de små kaninburene. Dem om det.

    Jeg deler 15" TAD ved sånn ca 750Hz uten voldsomme problemer....
    Hvilket 18" element er det du tenker på?
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    permorten skrev:
    er det ingen reservasjoner mot og bruke 15" opp i 400 - 800 området ?
    Gode 15" kan deles opp mot 1 kHz.
    Altec 416, JBL E145, 2220H eller E130 er blant de beste mellomtonehøyttalere jeg har hørt. (Nesten) ingenting står den uanstrengte lettheten en 15" spiller med i mellomtoneområdet.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ok skjønner at ikke et hvilket som helst element vil være kandidat for et slikt oppsett, nyere ting med forvrengningsreduserende dikkedarer og underhengte ting m alnico ++, men benyttes horn ville en jo relativt greit oppnå 105 110 db med en mindre og mer kontrolerbar membran, sansynligvis også til samme lavere pris ?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg skjønner jo at subjektive llytteopplevelser er viktigst
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    Det er vel litt avhengig av hva man prøver å gjøre.
    Jeg har hørt 288B delt ved 275Hz lyde meget bra.
    Men det var med ordentlig horn og modifisert driver.

    Jeg er helt enig i at subjektive lytteopplevelser er klart viktigere enn de puritanske undermåleres nøytrale kjedsommeligheter ..... ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i toveis med horn oppe er det som oftest høypass og ikke lavpass som er begrensningen
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Skjønner at store enh. Brukt fra bass og hele veien opp blir dynamisk og "riktig", men skal det bli riktig highend må enheten tilfredsstille ekstreme krav, virker som de fleste får en kraftig stigning i forvrengning over 300-400. Skjønner også , at det ikke nødvendigvis blir et subjektivt problem- oppmot fordelene du får. Antar det blir et personlig valg. Simulerte forleden med det nye 110 hz tractrix horna og beyma 10mi100 - fikk et forbausende flott resultat, for så og se at også denne som bare er 10" også får problemer over 400. Ikke sikkert det er noe lyttemessig problem selvom måleresultatene ikke er som en ønsker seg.
    Konklusjonen blir vel uansett; ting må prøves ut i praksis.
    Har jo bl.a ett par jbl e145 liggende - kansje en skulle forsøke og få ut fingern..
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    permorten skrev:
    Skjønner at store enh. Brukt fra bass og hele veien opp blir dynamisk og "riktig", men skal det bli riktig highend må enheten tilfredsstille ekstreme krav, virker som de fleste får en kraftig stigning i forvrengning over 300-400. Skjønner også , at det ikke nødvendigvis blir et subjektivt problem- oppmot fordelene du får. Antar det blir et personlig valg. Simulerte forleden med det nye 110 hz tractrix horna og beyma 10mi100 - fikk et forbausende flott resultat, for så og se at også denne som bare er 10" også får problemer over 400. Ikke sikkert det er noe lyttemessig problem selvom måleresultatene ikke er som en ønsker seg.
    Konklusjonen blir vel uansett; ting må prøves ut i praksis.
    Har jo bl.a ett par jbl e145 liggende - kansje en skulle forsøke og få ut fingern..
    Beyma hører også med til den gruppen produsenter som er "stuck" mer eller mindre i tankegangen til de innsnevrede puddinghifiprodusentene som stort sett herjer her i Europa. Du må løfte blikket, permorten, glem målinger, simuleringer og alle fornuftige betraktninger rundt frekvenser og størrelser. Folk juger.

    Er du klar over hvilken energi som ligger i både mellomtone og diskantområde?? Har du sett på hva som skjer når en trommeslager dæljer til en 60 cm. dia cymbal? Denne tilsynelatende beinharde bronsediscen wobbler og vrir seg som en politiker konfrontert med ekle spørsmål - i hvertfall ti cm. store bølger som vandrer langs kanten... Det er dette du hører, i all vesentlighet øvre mellomtone/diskantområde. Hvilken energi tror du kreves for å få en planke stiv metallplate til å oppføre seg sånn? Tenk deg så den energien klemt inn og ut av en 20 mm. silke dome tweeter. Enda verre er det i mellomtonen, har du hørt et sett med tom-toms gjengitt så kjapt og brutalt at du føler du blir kastet sideveis i lyttestolen? Det kan du hos meg, via driverhorn som er delt på 350 Hz. Vanvittig mye mer energi i musikk enn folk tror, ser du, Ptøv å få til dette med en 6" standard mellomtone.

    Størrelse ER så viktig, men det må gjøres på rett måte. Den gjengivelsen mange hifi-intereserte tror er realistisk og høyt er langt fra det virkelige nivå. Ta PA-anlegg f.eks. Når du går på konsert i dag så er det nesten alltid bra lyd. Sjekk hva slags høyttalere som benyttes; 12" -. 15" osv. all the way. Mange av de. Pluss horn fra 1.000 Hz. og oppover. Unntaksvis en røys med mindre elementer i samme kasse, eks. line source som også eksisterer innen hifi.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.637
    Torget vurderinger
    23
    Cobra2 skrev:
    Altec 515G-HP går faktisk opp til 4kHz...har selv testet den med deling fra 500-2500 med godt resultat.
    Så lavt som max 500Hz er faktisk bortkastet, for dette er ikke et dypbass element...

    http://www.altecpro.com/pdfs/vintage/SpeakerAndMics/systems/816VI LF Speaker System.pdf

    http://www.altecpro.com/pdfs/vintage/SpeakerAndMics/speakers/515-G series LF Speaker.pdf

    Arne K
    Damn right. De 515 jeg har fått måler under 1% distorsjon ved rated power, opp til 1 kHz. Match det med en såkalt 6" hifi sak.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enig med sluket
    her må det prøves
    16 fulle sider med teoretiske betraktninger uten en eneste praktisk test eller prøving
    ikke mye å bygge videre på...... ::)
    men vi kan jo jabbe videre i en 30-40 sider til
    i mellomtiden har jeg et par andre (praktiske )gjøremål på gang
    vekk meg når det skjer noe.....ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
    mvh
    Leif
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    .....16 fulle sider med teoretiske betraktninger uten en eneste praktisk test eller prøving
    ......
    :eek:

    Vel. Noen av innleggene i denne tråden handler vel om det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    he-he
    noen få hederlige innlegg da ;D
    men det burde finnes nok inspill her til i alle fall å ha skulle kommet igang! eller?

    ingen vits i å sadle opp hesten, for å la den stå og dø? ::)

    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    har ingen motforestillinger på at mer membran blir mer dynamisk, der er vi enige, men det dreier seg vel om mer enn bare dynamiskk ? Jeg har ingen motforstillinger mot den ene eller andre produsenten, de må vel vurderes utfra produktene de tilbyr. Mener jo at en viss grad av planlegging og diskusjon bør og må ligge foran et nytt prosjekt , noe annet ville være dumt. Tekniske data og målinger mener jeg vel er og foretrekke fremfor kongens nye klær salgstriks med knuste flaggermus vinger og annet bullshit ..

    mvh
    morragretten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn