Takk for tips 
Så vidt meg bekjent er ikke Nikon 50mm f/1.8G bedre optisk enn 50mm f/1.4G. De er vel omtrentlig like rent optisk, men f/1.8G er noe rimeligere (ordnet en deal i dag til en kar til 1600,- for denne).Bach_Man skrev:Spørs om ikke en 50mm er ideell til babybilder, den nye f/1.8 er skarpere og billigere enn f/1.4. 50 mm tilsvarer ca. 75 mm med et DX-kamera, noe som er i nærheten av den klassiske portrettbrennvidden. Med 35mm må du veldig nært på for fylle bilderammen med en baby (som man jo bør gjøre), selv om det kan være bra til å fange barnet i dets omgivelser når det blir litt eldre. Fastopptikken gir klart bedre isolasjon av motivet med uskarp bakgrunn enn en hvilken som helst zoom, bare sørg for å bruke stor blenderåpning og gå nært innpå. Ellers er det bare å beholde kitzoomen inntil videre, den er fantastisk lett sammen med et plastkamera og bra optisk hvis du kan leve med lysstyrken. Til et metallkamera som D7000 eller særlig D300 føles den mismatchet og litt enkel, og man kan vel også risikere å ødelegge obektivfatningen av plast om man holder kameraet etter objektivet.
Jeg mener å huske at f/1.4G har flere aperture blader og/eller at disse har en annen form som gjør at 1.4-en har penere/ryddigere bokeh, men det er ikke utenkelig at jeg husker feilbjornh skrev:Så vidt meg bekjent er ikke Nikon 50mm f/1.8G bedre optisk enn 50mm f/1.4G.
AF-S DX Micro NIKKOR 40 mm f/2.8G er sluppet, og jeg synes denne virker interessant.Bach_Man skrev:Det går rykter om en 50mm f/1.2 Af-s også, tross alt har jo Canon en slik, og nåværende f/1.4 er jo et relativt rimelig og uspektakulært objektiv. Pris og vekt vil vel også bli noe helt annet.
Prisen er det ikke noe å si på, men vil den være aktuell for oss som allerede har Nikon 35mm AFS F1.8G?bjornh skrev:AF-S DX Micro NIKKOR 40 mm f/2.8G er sluppet, og jeg synes denne virker interessant.
![]()
Ja, det får holde med ett makro-objektiv i veska, eller....Bach_Man skrev:Et nytt makroobjektiv er vel egentlig det siste vi trenger. Thom Hogan har en kommentar om dette på siden sin: http://bythom.com/
Hva her er makro? Du er vel ganske langt unna motivet.Flageborg skrev:Ja, det får holde med ett makro-objektiv i veska, eller....Bach_Man skrev:Et nytt makroobjektiv er vel egentlig det siste vi trenger. Thom Hogan har en kommentar om dette på siden sin: http://bythom.com/
Thom Hogan ramser også opp en del ekstra fjas som han "ønsker" seg i ren "flisespikkerstil"....
Makrolinsa er en favoritt og blir egentlig veldig mye brukt...
Legger ved et Makro-bilde fra sist helg med Gatebil 2011 på Rudskogen
Synes endel av kritikken til Hogan er velbegrunnet, vidvinkelobjektiver er et problem i DX, lyssterke zoomer også. Ikke alle er fornøyd med å måtte bruke en zoom for å få vidvinkel. Har ikke savnet nok et objektiv i normal-leiet, som i tillegg er for moderat til virkelig makrofoto.Flageborg skrev:Thom Hogan ramser også opp en del ekstra fjas som han "ønsker" seg i ren "flisespikkerstil"....
Makrolinsa er en favoritt og blir egentlig veldig mye brukt...
HC i SDHC står for high-capacity etter det jeg vet. Det kan du bruke, som det sikkert står i manualen dinwizardm skrev:1 - Sd kort kontra Sdhc kort , kan jeg bruke begge ? hva er i såfall forskjellen på disse ?
SD: maks 2 GB kapasitetwizardm skrev:1 - Sd kort kontra Sdhc kort , kan jeg bruke begge ? hva er i såfall forskjellen på disse ?
Passer fint den ettersom den har innebygd autofokusmotor.wizardm skrev:2 - Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 SP Di VC USD XLD er dette en linse som passer på 3100 ? Trenger så absolutt mere zoom en standard linsa kan by på . (Prismessig er den sånn nogenlunde innforbudsjettet ca 3200-3700 kr)
;Dzuzubolin skrev:Nytt kamerahus gir mange nye innstillinger å leke seg med. - Prøvde f.eks. å ta bilder på halvautomatikk med blenderåpning på 22, autofokus av, maks lukkertid 1/30sek. Kan da justere fokus fra uendelig til ca. 2m og det er bare å knipse i vei. Autofokus er for sinker![]()
Tja, ikke godt å si. Tamron ser ut som et solid valg. Det er en viss forskjell i størrelse som skyldes at det er FX, mens det nevnte 55-300mm er kun for DX.wizardm skrev:Hei !
Takker for svar , absolutt mere utfyllende en bruksanvisningen.
Prismessig er jo org. Nikon vs Tamron objektivet svært nær hverandre , noen der ute som har prøvd begge og evnt si noe mere om forskjellen(e) i bruk mm. Tamron fikk jo Eisa prisen for dette objektivet , hvis det skulle bety noe .......
Morten.
<..>
In the consumer realm, we have the abysmal 28-80mm f/3.3-5.6G
<..>
Det er ikke så underlig, Rockwell er mest kjent for å være en klovn. Testene hans er underholdende, ikke informerende.coolbiz skrev:Rockwell og Hogan har forresten vidt forskjellige omtaler av dette objektivet, underlig nok.