Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Takk så meget. :)

Tatt masse bilder. Skal legge ut noen her litt senere. Konge kamera, verdig oppgradering fra D5000.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du ikke trenger VR og AS-S finnes det jo gode mange kjøp for dem som har kamera med fokusmotor, f.eks. kan det profesjonelle 85 mm 1.4 D kjøpes nytt for omtrent halve prisen av den nyere AF-S-utgaven. Samme med 80-200 f/2.8 D vs. 70-200.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Hvor finner man dem?

Nikon Nikkor AF 85mm f/1.4D IF koster 9200,- ca. i rimeligste butikk

Nikon Nikkor AF 85mm f/1.8D koster 3000,- ca. i rimeligste butikk

80-200 f/2.8 D vet jeg ikke hvor man finner ny. Om det finnes nytt. Brukt kanskje.

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Da ble det AF-S VR Micro 105/2,8 G IF ED og AF-S DX Nikkor 35/1,8 G.
    Heliopan polfilter circular SH-Pmc og Heliopan UV SH-PMC slim.

Tror dette blir bra på et D7000 som har levd alene med en Sigma 18-200 til nå.

Dette blir gøy :D

RBN

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Takker
    Manfrotto 190XPROB med kulehode også på vei inn.
    Får prøve å formidle noen hifi besøk utover høsten. Blir litt lettere nå med dette utstyret hvor jeg slipper eksponeringstider på 30-40 sek.

Får shoppe litt glyserin, konditorfarge og lage sukkervann for macrobilder. Alle knep tillatt

RBN

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Har også tenkt på Manfrotto 190XPROB. Hvor kjøpte du den fra?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Var på Lillehammer i dag og kikket på et hos Foto Olsen. Surfet senere på Finn og fant et lite brukt for tusenlappen. Kunne ikke la det gå fra meg :D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Det skjønner jeg jo.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener herrene om Tokina AT-X 116 PRO DX af 11-16mm F2.8?

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Trenger du vidvinkel?

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    En vidvinkel må jeg ha bjørnh. Det blir et flott landskapsobjektiv i tursekken.

Tre kandidater:

Nevnte Tokina
    Nikon 10-24mm F3.5-4.5 DX AFS G ED
    Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM

Tokina frister med F/2.8.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nå vet ikke jeg hvor erfaren du er, men det er jo relativt vanskelig å ta gode (dvs. interessante og velkomponerte) bilder med ultravidvinkel. Det handler ikke om å "få alt med", som gir dønn kjedelige bilder, men om å skape dramatisk perspektiv og komme nærmere motivet. Normalt bør man ha interessant i forgrunnen bare centimeter foran kameraet. Hvis forgrunn mangler er det ofte mer vellykket å bruke en tele og finne et utsnitt av landskapet som er interessant. Ultravid er ikke det første objektivet jeg ville kjøpt for å si det sånn. Men gjort riktig er det få ting som slår kombinasjonen av intimitet og dramatikk i et vidvinkelbilde. Også bilder av folk i sine omgivelser kan bli bra med vidvinkel bare du står nær nok og ikke plasserer dem i utkanten av rammen der det vil være kraftig fortegning. Og de bør være villig til å bli fotografert, for du kommer virkelig tett innpå altså. På litt for stor avstand blir bildene søppel.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Bach_Man skrev:
    Hvis forgrunn mangler er det ofte mer vellykket å bruke en tele og finne et utsnitt av landskapet som er interessant.
    Amen til det. Det virker som mange tenker landskap == vidvinkel men så enkelt er det (heldigvis) ikke.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Nå vet ikke jeg hvor erfaren du er, men det er jo relativt vanskelig å ta gode (dvs. interessante og velkomponerte) bilder med ultravidvinkel. Det handler ikke om å "få alt med", som gir dønn kjedelige bilder, men om å skape dramatisk perspektiv og komme nærmere motivet. Normalt bør man ha interessant i forgrunnen bare centimeter foran kameraet. Hvis forgrunn mangler er det ofte mer vellykket å bruke en tele og finne et utsnitt av landskapet som er interessant. Ultravid er ikke det første objektivet jeg ville kjøpt for å si det sånn. Men gjort riktig er det få ting som slår kombinasjonen av intimitet og dramatikk i et vidvinkelbilde. Også bilder av folk i sine omgivelser kan bli bra med vidvinkel bare du står nær nok og ikke plasserer dem i utkanten av rammen der det vil være kraftig fortegning. Og de bør være villig til å bli fotografert, for du kommer virkelig tett innpå altså. På litt for stor avstand blir bildene søppel.
    Kommer til å ta det med ut i naturen hvor jeg skal eksprimentere litt. Ser utfordringene du nevner. Har dog sett mange flotte landskapsbilder tatt med vidvinkel. Ellers ser jeg for meg at dette objektivet kan være spennende i sosiale lag hvor motivene er tett på. Kan du si noe om forskjellene mellom disse objektivene?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    En vidvinkel må jeg ha bjørnh. Det blir et flott landskapsobjektiv i tursekken.

Tre kandidater:

Nevnte Tokina
    Nikon 10-24mm F3.5-4.5 DX AFS G ED
    Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM

Tokina frister med F/2.8.
    Hvorfor er ikke Nikon 12-24mm f/4 AF-S DX på den lista? -rettelse, det har vel med pris å gjøre.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Det har mye med pris å gjøre.

Uansett dere; har satt den Tokinaen i bestilling. Har lest meg blind på reviews. Det ser ut som et objektiv "alle" anbefaler.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Både du og jeg har D7000, så da er AF ikke et problem.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig bjørnh.
    Man må jo bruke den motoren til noe.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hadde selv en Sigma 10-20/4-5,6 Byttet denne til en Tokina 11-16/2,8 og har ikke angret på det.
    Byttet selv mest med tanke på nordlysfotografering da sigmaen ikke var "hurtig" nok.
    Slik jeg ser det er Tokinaen overlengen Sigmaen på de fleste områder (les farger/skarpet + + + )
    kansje med unntak av lens flare http://no.wikipedia.org/wiki/Refleksflekker
    og at den er mindre vidvinklet og mindre zoomomfang.
    En ting med Tokinaen: Det finnes (eller ihvertfall fantes ) to forskjellige solblendere til denne.
    en som var belagt med noe som lignet semsket skinn innvendig og en med riller i plasten.
    Den med "semsket" hadde en lei tendens til å suge til seg støv og skitt,så prøv å få tak i den med riller i.
    ( kan si dette da en kamerat hadde den med "semsket" )

Mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tenkt selv på den Tokinaen, men vidvinkel er ikke det jeg har tenkt mest på for å si det sånn. Nå drømmer jeg om noe fastopptikk, 85mm f/1.4D, 105mm F/2D og 135mm f/2D. Aiaiai.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    Hadde selv en Sigma 10-20/4-5,6 Byttet denne til en Tokina 11-16/2,8 og har ikke angret på det.
    Byttet selv mest med tanke på nordlysfotografering da sigmaen ikke var "hurtig" nok.
    Slik jeg ser det er Tokinaen overlengen Sigmaen på de fleste områder (les farger/skarpet + + + )
    kansje med unntak av lens flare http://no.wikipedia.org/wiki/Refleksflekker
    og at den er mindre vidvinklet og mindre zoomomfang.
    En ting med Tokinaen: Det finnes (eller ihvertfall fantes ) to forskjellige solblendere til denne.
    en som var belagt med noe som lignet semsket skinn innvendig og en med riller i plasten.
    Den med "semsket" hadde en lei tendens til å suge til seg støv og skitt,så prøv å få tak i den med riller i.
    ( kan si dette da en kamerat hadde den med "semsket" )
    Mvh
    Det var godt å høre.
    Da håper jeg den kommer med riktig solblender.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Nikon har annonsert oppfølgeren til P7000 i dag: P7100. Får bedre prosessor, ny skjerm, 10 MP CCD, et ekstra kontroll hjul mm.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.364
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Nikon P7100 får bedre prosessor, ny skjerm, 10 MP CCD, et ekstra kontroll hjul mm.
    Det skal bli spennende å prøve ved neste besøk hos FotoVideo....
    Legger ved bilde fra lillebroren i CoolPix-familien - Nikon P300 - 18mm

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Der illustrerer du ganske godt det jeg skrev om vidvinkel vs. tele, Flageborg. Detaljbildet av operaen er etter min mening mye bedre enn vidvinkelbildet (som på ingen måte er direkte dårlig).

Forøvrig er det lett å bli rammet av kjøpemani, omtrent som med hifi, men mange av objektivene i den ekstreme enden av skalen kommer til å bli lite brukt av de fleste. Tror det er lurt å vite hva man trenger før innkjøp. Lang tele er greit for dem som ofte er på safari i Afrika, og vidvinkel betaler seg for eiendomsmeglere og ivrige arkitekturfotografer. De fleste vellykkede bilder befinner seg mellom moderat vidvinkel og kort tele, med fotografen plassert i umiddelbar nærhet av motivet såfremt det er mulig.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    bjornh skrev:
    Jeg har tenkt selv på den Tokinaen, men vidvinkel er ikke det jeg har tenkt mest på for å si det sånn. Nå drømmer jeg om noe fastopptikk, 85mm f/1.4D, 105mm F/2D og 135mm f/2D. Aiaiai.
    Hvis du ikke har umiddelbar bruk for vidvinkel, så er det bare å bruke et fast (eller tele) objektiv og ta flere bilder å sy dette sammen til et vidvinkelbilde.(panorama) Funker utmerket på "stille" bilder , men til mere "action" så er nok vidvinkel å foretrekke. ( ja og så innvendige bilder i trange rom)
    Har selv tatt flere slike panoramabilder med mitt 70-200 objektiv både med og uten stativ.
    Uten stativ så må en croppe (klippe bildet) en god del , men dette er å foretrekke dersom en ikke har med stativ.
    Mine beste/fleste panoramaer er tatt med 70 til ca 100mm
    Mvh Jan I

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Er på ferie nå, og var innom en slags fuglepark/botanisk hage. Måtte nesten le av enkelte av turistene som tropper opp med 70-200 f/2.8 ved en slik anledning. Dette var midt på dagen i steikende sol, så lyset var så hardt at bildene uansett ikke kunne bli særlig fine, og motivene er jo også stort sett bullshit i en slik park, du kan sikkert søke på flickr og finne akkurat de samme bildene i utallige varianter. Jeg hadde med meg kompaktkamera og knipset i vei uten særlige forhåpninger. Fikk vel en håndfull bilder som kanskje var brukbare estetisk sett, og savner ikke noen teknisk kvalitet ved disse bildene versus D7000 (selv om det er en forskjell, den betyr bare så lite når bildet er godt).

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Poenget er vel at lyset var så stygt at man likegodt kunne brukt en iphone. Samt at innholdet i bildene heller ikke blir særlig originalt eller interessant, det samme som tusenvis av andre fotografer har fotografert før deg. Jeg kan nesten garantere at det ble tatt gudsjammerlig kjedelige bilder gjennom de kostbare objektivene. Lys er viktigere enn objektiver, og motiv er viktigere enn alt. Men om man vil se ut som en pressefotograf i ferien så er det greit nok det også. Jeg er interessert i bilder, ikke utstyr.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ledd litt i dag når jeg har lest rundt om hva man mente skulle komme i dag fra Nikon. I dag skulle det i følge all verdens ryktebørser lanseres både D4, og ikke minst ny arvtaker etter D700 (D800, eller D900 i følge de mange ryktene) -og Nikons nye speilløse systemkamera lanseres. Feltrykter er som kjent ikke til å stole på og temmelig forvridde i mange tilfeller. Helt utopi var det nok ikke i forhold til D700 siden den ble lansert for hele 3 år siden!, i juli 2008 og derfor helt sikkert kommer til å være et kamera som snart byttes ut.

Nikon Coolpix P7100 erstatter P7000 og det fant jeg helt på sin plass. P7100 får 7,1x vidvinkelzoom med rekkevidde på 28 millimeter til 200 millimeter (tilsvarende 35 millimeter format), CCD-sensor på 1/1,7” med 10,1 megapiksler, 7,5 cm/3" vippbar skjerm med 921 000 bildepunkter, RAW-filformat, videoopptak i 720p (24 fps).

Jeg tror jeg kommer til å bli eier av P7100 i løpet av vinteren en gang. Her er en Nikon CoolPix P7100 Preview.

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg hopper over P7100, canon G12 og lignende store kompaktkameraer. De har liten sensor, veldig liten søker og lyssvak optikk men passer ikke i lommen. Planene for reisekamera er snarere en olympus PL3 med den nye nydelige 12mm f/2 og Lumix 20mm f/1.7.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    Hva mener herrene om Tokina AT-X 116 PRO DX af 11-16mm F2.8?
    Eneste som er litt teit med den Tokinaen er at man er dømt til å bruke D90/D7000 eller D300/S blant DX kameraene for å få autofokus på den for å få AF. Sett i lys av det skjønner jeg at Sigamene er populære. Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM er tross alt ikke så dyr.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Nikon Nikkor AF 24-85mm f/2.8-4D IF

-er dette fattigmanns Nikon Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED? NikkorAF 24-85mm f/2.8-4 har ikke AF-S, eller VR og er avhengig av den innebygde motoren i kameraet man finner i D90, D7000, D300/S for å fungere. Men det er et FX objektiv (fullformat) og så langt jeg har lest er det ikke dårlig heller. Ser at man kan få tak på dette brukt, og nytt på ebay til en meget forsvarlig pris (under 4500,- nytt ink. moms). Det er selvsagt ikke i klasse med AF-S 24-70mm F/2.8G men skal i følge ulike kilder og "forståsegpåere" kunne være et alternativ det er verdt å se nærmere på.

Noen sterke synspunkter?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn