Hvem gjør ikke det?bjornh skrev:Trenger du vidvinkel?
Amen til det. Det virker som mange tenker landskap == vidvinkel men så enkelt er det (heldigvis) ikke.Bach_Man skrev:Hvis forgrunn mangler er det ofte mer vellykket å bruke en tele og finne et utsnitt av landskapet som er interessant.
Kommer til å ta det med ut i naturen hvor jeg skal eksprimentere litt. Ser utfordringene du nevner. Har dog sett mange flotte landskapsbilder tatt med vidvinkel. Ellers ser jeg for meg at dette objektivet kan være spennende i sosiale lag hvor motivene er tett på. Kan du si noe om forskjellene mellom disse objektivene?Bach_Man skrev:Nå vet ikke jeg hvor erfaren du er, men det er jo relativt vanskelig å ta gode (dvs. interessante og velkomponerte) bilder med ultravidvinkel. Det handler ikke om å "få alt med", som gir dønn kjedelige bilder, men om å skape dramatisk perspektiv og komme nærmere motivet. Normalt bør man ha interessant i forgrunnen bare centimeter foran kameraet. Hvis forgrunn mangler er det ofte mer vellykket å bruke en tele og finne et utsnitt av landskapet som er interessant. Ultravid er ikke det første objektivet jeg ville kjøpt for å si det sånn. Men gjort riktig er det få ting som slår kombinasjonen av intimitet og dramatikk i et vidvinkelbilde. Også bilder av folk i sine omgivelser kan bli bra med vidvinkel bare du står nær nok og ikke plasserer dem i utkanten av rammen der det vil være kraftig fortegning. Og de bør være villig til å bli fotografert, for du kommer virkelig tett innpå altså. På litt for stor avstand blir bildene søppel.
Hvilket objektiv er bildet tatt med?Flageborg skrev:Legger ved et eksempel på 10mm
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSMmutz skrev:Hvilket objektiv er bildet tatt med?
Hvorfor er ikke Nikon 12-24mm f/4 AF-S DX på den lista? -rettelse, det har vel med pris å gjøre.mutz skrev:En vidvinkel må jeg ha bjørnh. Det blir et flott landskapsobjektiv i tursekken.
Tre kandidater:
Nevnte Tokina
Nikon 10-24mm F3.5-4.5 DX AFS G ED
Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM
Tokina frister med F/2.8.
Er det denne du skal teste?mutz skrev:Det har mye med pris å gjøre.
Uansett dere; har satt den Tokinaen i bestilling. Har lest meg blind på reviews. Det ser ut som et objektiv "alle" anbefaler.
Det var godt å høre.Jan_I skrev:Hadde selv en Sigma 10-20/4-5,6 Byttet denne til en Tokina 11-16/2,8 og har ikke angret på det.
Byttet selv mest med tanke på nordlysfotografering da sigmaen ikke var "hurtig" nok.
Slik jeg ser det er Tokinaen overlengen Sigmaen på de fleste områder (les farger/skarpet + + + )
kansje med unntak av lens flare http://no.wikipedia.org/wiki/Refleksflekker
og at den er mindre vidvinklet og mindre zoomomfang.
En ting med Tokinaen: Det finnes (eller ihvertfall fantes ) to forskjellige solblendere til denne.
en som var belagt med noe som lignet semsket skinn innvendig og en med riller i plasten.
Den med "semsket" hadde en lei tendens til å suge til seg støv og skitt,så prøv å få tak i den med riller i.
( kan si dette da en kamerat hadde den med "semsket" )
Mvh
Det skal bli spennende å prøve ved neste besøk hos FotoVideo....bjornh skrev:Nikon P7100 får bedre prosessor, ny skjerm, 10 MP CCD, et ekstra kontroll hjul mm.
Hvis du ikke har umiddelbar bruk for vidvinkel, så er det bare å bruke et fast (eller tele) objektiv og ta flere bilder å sy dette sammen til et vidvinkelbilde.(panorama) Funker utmerket på "stille" bilder , men til mere "action" så er nok vidvinkel å foretrekke. ( ja og så innvendige bilder i trange rom)bjornh skrev:Jeg har tenkt selv på den Tokinaen, men vidvinkel er ikke det jeg har tenkt mest på for å si det sånn. Nå drømmer jeg om noe fastopptikk, 85mm f/1.4D, 105mm F/2D og 135mm f/2D. Aiaiai.
Eneste som er litt teit med den Tokinaen er at man er dømt til å bruke D90/D7000 eller D300/S blant DX kameraene for å få autofokus på den for å få AF. Sett i lys av det skjønner jeg at Sigamene er populære. Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM er tross alt ikke så dyr.mutz skrev:Hva mener herrene om Tokina AT-X 116 PRO DX af 11-16mm F2.8?