Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av et objektiv med fast brennvidde på til mitt d300s. Noen anbefalinger? Ser at 50mm linsene til Nikon får mye skryt, hvordan fungerer disse på d300s? 50mm er vel oppgitt på fullformat...
Hei.
Din antagelse er riktig.
Nikon D300s har en cropfaktor på 1,5 så et "normalobjektiv" på 50 mm vil gi deg resultater
som et objektiv med 75 mm brennvidde. Dette er en flott brennvidde for et portrettobjektiv!
Nikkor AF-S 50mm 1.8 G
Ønsker du deg et "normalobjektiv", - mao. et objektiv som gir deg samme forstørrelse som
det menneskelige øyet - bør du vurdere et 35 mm objektiv, som ganget med 1,5 gir deg
resultater likt et objektiv med 52,5 mm brennvidde.
Nikon AF-S Nikkor DX 35mm 1.8 G | Japan Photo Norge
Begge objektivene jeg linker til er "primelinser" (mao. blant de beste og klareste objektivene
Nikon produserer - med stor (nok) maks blenderåpning) som selges til latterlige lave priser i
forhold til ytelsen. Alle kortere eller lengre primelinser koster forferdelig mye mer...
Årsaken til de lave prisene er selvfølgelig at de produseres i enorme antall, men også fordi
man kan lage dem med et relativt lavt antall indre linser - av relativt beskjeden diameter.
Mitt råd er;
Kjøp begge - hvert til sitt bruk.
Om du bare tar deg råd til en av dem, ville jeg gått for 50 mm-eren. Da får du et objektiv med
"litt forstørrelse" (noe jeg personlig foretrekker), metall monteringsring og muligheten til å
fortsette å benytte objektivet om du senere oppgraderer til et fullformatkamera (som 50 mm).
Om du allerede nå vurderer en slik oppgradering (til FX), ville jeg gått for et 35 mm 1,8 AF-D
(brukt) i stedet for 35 mm 1,8 G (DX). Eller en annen god fast "vidvinkel".
mvh
Gunnar Brekke