Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.280
    Sted
    Oslo
    Bruker et Nikon 1 V-2. Kompakt cam. til ymse fotografering, men har i de seneste to ukene klart å få video m. når jeg tar vanlige stills. Irriterende, da jeg må slette videoopptaket hver gang jeg legger fotos inn på p.c. Hvordan unngå dette? Helst hadde jeg sett at videofunksjonen kunne gjøres utilgjengelig/fjernes helt. Bruker ellers et D-600. der videofunksjonen er enkel å velge bort.

mvh

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    .

Grace bak kamera igjen (?):-

Sitter i kosekroken på sofaen;- foran på salongbordet står en i-mac;- tversover rommet,- bak stereoanlegget,- er det "Bargain Hunt" på Pioneer plasma;- til venstre for meg på bordet står en gullfarvet pappeske;- esken er merket Nikon D7100. Esken har stått urørt i halvannet døgn,- ingen hast med å åpne;- for det er jo ganske klart hva den inneholder,- mitt andre digitalkamera. Har også en mindre eske,- også den gullfarvet, og likeså uåpnet;- sistnevnte er merket AF-S 50 mm f 1.4 G.

Har en temmelig aktiv fortid som ivrig fotograf,- skal ikke gå i detalj,- men gikk lei til slutt, og solgte mine F3, og objektiver;- har ikke tatt ett eneste bilde på mange år. Begynte efterhvert å lure litt på et digitalkamera,- hvilket tilslutt endte med at et Nikon D3000,- inklusive et 18-105mm objektiv,- ble klikket hjem,- tror det var fra Pixmania,- eller noe slikt. Vel,- dette var jo helt impulsivt;- mens jeg ventet på leveranse ble det en runde på internet,- og det gikk jo da opp for meg at jeg hadde i vente et regelrett nybegynnerkamera;- man lærer stadig;- heldigvis var det ikke akkurat noen prismessig katastrofe. Esken med D3000,- og dette såkaldte "kit" objektivet ankom,- og plassert i et rom i kjelleren hvor det oppbevares diverse saker og ting som man kanskje kunne klart seg uten;- slik endte første forsøk på anskaffelse av digitalkamera.

Så er vi tilbake til dagen i dag. I romjulen kom lysten tilbake;- ingen svære undersøkelser denne gangen heller;- noen minutter på internet, og valget falt på D7100,- så måtte jeg naturligvis ha et objektiv,- det var enkelt nok;- for ett 50mm f1.4 er jo "a no brainer",- eller hva det heter;- på D7100 blir det 75mm, og det passer meg bra,- noe zoom-objektiv har jeg aldri hatt noen sans for;- en god vidvinkel kan eventuelt bli aktuelt senere.

Nå trenger jeg hjelp. For det første trenger jeg et minnekort,- hva skal jeg velge,- alternativer,- og hvorfor? Jeg bruker mac computere,- hva trenger jeg for å behandle bilder;- kjenner jo til noen programmer,- er disse nødvendige i første omgang,- hva bør jeg eventuelt anskaffe? Jeg kjenner jo bare til tradisjonelle analoge kameraer;- er disse digitalkameraene vanskelig å bruke;- det virker som om det er veldig mange reguleringsmuligheter,- og anledning til å behandle bilder i kameraet,- noen synspunkter?
    Har det noen hensikt å finne frem dette 18-105mm objektivet som ligger i kjelleren, og prøve dette,- eller er det "crap"?

Venter til i morgen med å åpne esker, og ta sakene i nærmere øyensyn;- jeg har god tid. Tror jeg har gjort et fornuftig valg denne gangen,- eller hva tror dere?

Grace,- som antagelig kommer til å frekventere disse fototrådene flittig fremover.

God søndag forresten!

.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Holmestrand
    Du får garantert gode bilder med begge disse kameraene!
    Enig ang 50 mm, det er et sikkert valg.

Minnekort?
    Jeg kjøper gjerne SanDisk eller Transcend som jeg også har bare gode erfaringer med. ikke nødvendigvis de dyreste(raskeste).
    Har USB-3 kortleser. For meg har det gjort større utslag enn dyre kort.

Programvare ville jeg foreslå Apples Aperture eller Adobe Lightroom.

Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker mac computere,- hva trenger jeg for å behandle bilder;- kjenner jo til noen programmer,- er disse nødvendige i første omgang,- hva bør jeg eventuelt anskaffe?
    Selv liker jeg Adobe Lightroom best. Har forsøkt å like Apple Aperture flere ganger men synes det er buggy, tregt og lite intuitivt.
    Last ned demo og prøv selv.

Jeg kjenner jo bare til tradisjonelle analoge kameraer;- er disse digitalkameraene vanskelig å bruke;- det virker som om det er veldig mange reguleringsmuligheter,- og anledning til å behandle bilder i kameraet,- noen synspunkter?
    Jeg tror du vil finne dSLR lettere å bruke, med Auto ISO, blender/lukker-prioritert automatikk osv.
    Jeg har vel aldri annet enn forsøkt litt 'redigering' i kamera, foretrekker å gjøre dette på Mac-en med en stor og bra skjerm.

Har det noen hensikt å finne frem dette 18-105mm objektivet som ligger i kjelleren, og prøve dette,- eller er det "crap"?
    Det blir bare gjetting for jeg har ikke prøvd dette objektivet men jeg vil tro at det er greit men ikke mer om du holder deg unna de lengste og korteste områdene.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer Grace.

Du har handlet deg det sannsynligvis aller beste cropfaktor (DX) kameraet som finnes på markedet i dag.

Sjekk gjerne ut siste nummer av Digital Foto der man tester et utvalg slike kameraer (både med og uten speil) der
    Nikon D7100 blir klar testvinner (blant de "dyre"). Det er interessant å se at de nå har blitt helt enige med seg selv
    - etter at de ved introduksjonen av Canon 70D likestilte dette med Nikonen - men nå har kommet på bedre tanker...
    Nikon hadde best oppløsning, best lysmåling og best autofokus - kort sagt best billedkvalitet (fra gutta i Digital Foto
    som vanligvis er store Canonfans).

Minnekort:
    Nikon D7100 tar to SD kort og når jeg handlet (til min søster) ble jeg anbefalt å gå opp til SanDisk SDHC Extreme pro
    da man hadde opplevd problemer med å skrive til de saktere kortene. Dette kan meget vel være propaganda for å øke
    prisen.
    Når det gjelder størrelsen på kortene ville jeg gått for 2 x 16 GB (eller 2 x 32 GB om du tar med kameraet på lange reiser,
    bruker det mye som videokamera og/eller fotograferer RAW). 2 x 16 GB gir deg plass til ca 2.500 JPEG (large/fine) bilder
    eller ca. 800 RAW bilder. Det er mulig å kjøpe kort med ennå større kapasitet - opp til 128 GB).
    SanDisk SDHC Ext Pro 16GB 95MB

Programvare:
    Jeg ville begynt med å laste ned Faststone pictureviewer ( Download FastStone Image Viewer ) som er et
    gratisprogram for visning - også av RAW filer. Meget bra til prisen
    :)
    Videre er det de vanlige programmene som gjelder; Adobe (Photoshop) Lightroom 5 og/eller Adobe (Photoshop)
    Elements 12
    , billige programmer som gjør en fantastisk jobb; Lightroom til organisering (og noe billedbehandling)
    og Elements til selve billedbehandlingen. Begge har Adobes fantastiske RAW konverter.

Når det gjelder optikk så har jeg og flere andre dekket dette tidligere i tråden.

Velkommen om bord - igjen.

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Gode minnekort er viktig pga endel av de billigste/tregeste ikke følger med på hastigheten buffer i kameraet ditt og da må vente på minnekortet. Dårlig minnekort får og avogtil feil som jeg aldri opplever med feks Sandisk extreme pro serien . Støtter forslaget om Lightroom 5.

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    .

Takk for hyggelig respons så langt;- nå er det bare å sette i gang;- tar det rolig;- kommer tilbake med erfaringer senere,- og sikkert ett og annet spørsmål.

Ellers har jeg sittet og gjort meg tanker om hvordan man gjør valg;- rart å kunne bryte tvert meg en interesse man har dyrket i lang tid,- og ikke ofre dette en tanke på mange år.

Grace,- som nå gleder seg til å starte opp igjen fotograferingen.

.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.280
    Sted
    Oslo
    Merker meg at ingen kan svare på et antatt enkelt praktik sp.m.

Camerastativ og Mamas & papas. Samlealbum 001.jpg
    Btw. Slik ser tassen ut.

mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje fordi du er den eneste her som eier et Nikon V2? Personlig har jeg ikke engang holdt et Nikon 1 kamera i hendene.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.280
    Sted
    Oslo
    Kanskje fordi du er den eneste her som eier et Nikon V2? Personlig har jeg ikke engang holdt et Nikon 1 kamera i hendene.
    Mulig det. F.ø. slett manual til V 2. Får høre hos japan photo:cool:.

mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Da mangler det bare en arvtager til D700 også. D3/D700/D300-lineupen var uhyre sterk i sin tid. Nikon har rotet det litt til etter det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Eller Olympus OM-D E-M1 for den saks skyld.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Eller Fujifilm X-T1 for den saks skyld. Ikke helt samme objektivutvalg som m4/3 eller Pentax, foreløpig, men de har gjort en bra jobb med å komme ut med flere relevante objektiver for APS-C de siste to årene enn hva Nikon har gjort i løpet av de siste 10..

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.453
    Sted
    Oslo
    Helt klart. Jeg har FujiFilm x100 selv og synes X-systemet har mye for seg. Skulle jeg begynt på nytt nå hadde det stått høyt på listen, ihvertfall som gatefoto- og reisesystem.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    nikon-70-200mm-vr-II-76983.jpg

Har bestilt en 70-200 f2.8 VRII og får godsaken til helgen, gledings :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Eller Fujifilm X-T1 for den saks skyld. Ikke helt samme objektivutvalg som m4/3 eller Pentax, foreløpig, men de har gjort en bra jobb med å komme ut med flere relevante objektiver for APS-C de siste to årene enn hva Nikon har gjort i løpet av de siste 10..
    Enig. Når det er Sigma som er den mest spennende aktøren i F-optikk lurer man på hva Nikon tenker på. Jeg husker fremdeles Nikkorkatalogene fra 80-tallet. Der var det mye fint å drømme om. De hadde fremdeles litt småcrazy greier den gangen. Ikke så mye nå lenger.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg må si meg imonert hva Nikon har klart å få til med sin 70-200 f2.8 objektiv, en meget rask autofokus som gjør det til en drøm å knipse action bilder. Nå er jo 90% av bildene i fokus der det tidligere var kanskje 10%. Det er vel ikke før nå at jeg har skjønt at det faktisk var objektivet som har vært problemet. Skarp og fin i tillegg...:)
    Nå er det bare å vente på ett FX hus så blir det enda gøyere :)

Bildet i skikkelig oppløsning her: https://www.flickr.com/photos/118088164@N04/13827571263/

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    Litt mindre iso (trenger ikke 400 her) og litt større blenderåpning, feks f4, så får du bakgrunnen mer ut av fokus også slik at motivet kommer enda bedre frem.

Flott objektiv, har 1. gen selv.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si meg imonert hva Nikon har klart å få til med sin 70-200 f2.8 objektiv, en meget rask autofokus som gjør det til en drøm å knipse action bilder. Nå er jo 90% av bildene i fokus der det tidligere var kanskje 10%. Det er vel ikke før nå at jeg har skjønt at det faktisk var objektivet som har vært problemet. Skarp og fin i tillegg...:)
    Nå er det bare å vente på ett FX hus så blir det enda gøyere :)

Bildet i skikkelig oppløsning her: https://www.flickr.com/photos/118088164@N04/13827571263/
    Jeg skjønner at jeg må få meg et slikt.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Her er ett til, lønner seg å åpne bildet i Flickr da det gjenspeiler bedre hvor skarpt det egentlig er. Begynte spontant å se på de andre proffobjektivene i samme serie....:eek:

Bildet er tatt i blåparken Trysil igår.

Merk at jeg pre setter ikke fokuspunktet men kjører alt på automatikken så det sier litt om rask autofokusen er.

https://www.flickr.com/photos/118088164@N04/13845765514/

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Liten tvil om at det er et fantastisk objektiv. Noe å spare til.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Eneste negative foreløpig er at det er stort og tungt, for meg blir nok dette ett objektiv som blir brukt ved anledninger der jeg vet hva som skal i søkeren. Blir nok endel brukt til bryllupsfotografering i sommer. Ser for meg en Nikon 24-70 f2.8 som en mer anvendelig allrounder, har jo også en Nikon 35mm f1.8 som jeg syntes er knallbra.

Sier litt om str, den minste er en Nikon sin 18-200mm - største er 70-200 f2.8.

DSC_0825.jpg

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hvilket/hvilke kamerahus du har Johnny, men hvis du bare har D300, så kan 24-70 f/2,8 bli noe trangt. På et fullformathus, er det et meget godt objektiv, og som jeg har brukt mye. Men, det har gått noe rykter i lengre tid om en oppgradert 24-70 med VR på vei, så det det kan kanskje være lurt å vente litt? Ellers er 24-120 f/4 også et objektiv jeg har brukt mye, og veldig flott til portretter. Det er selvsagt både 24-70 og 70-200 også, men jeg opplever at jeg da ofte tar bilder på rundt 70mm og da er 24-120 et flott alternativ. Nå er selvsagt 24-120 i en annen klasse enn de andre nevnte, men det er veldig skarpt i senter, og det er jo der objektet i portretter ofte befinner seg. :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Selv så er jeg Canonmann med hus og linser, men som konverterte til mFT (Olympus & Panasonic). Har den siste tiden vurdert å prøve ut Nikon. Har du prøvd mFT ordentlig, JG? Når man ser vekt / size så lurer jeg atter en gang om Nikon egentlig ER det riktige for meg. Kort svar; nei.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hvilket/hvilke kamerahus du har Johnny, men hvis du bare har D300, så kan 24-70 f/2,8 bli noe trangt. På et fullformathus, er det et meget godt objektiv, og som jeg har brukt mye. Men, det har gått noe rykter i lengre tid om en oppgradert 24-70 med VR på vei, så det det kan kanskje være lurt å vente litt? Ellers er 24-120 f/4 også et objektiv jeg har brukt mye, og veldig flott til portretter. Det er selvsagt både 24-70 og 70-200 også, men jeg opplever at jeg da ofte tar bilder på rundt 70mm og da er 24-120 et flott alternativ. Nå er selvsagt 24-120 i en annen klasse enn de andre nevnte, men det er veldig skarpt i senter, og det er jo der objektet i portretter ofte befinner seg. :)
    Jeg har prøvd både 24-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8 på D5100, og kan si med en gang at det er gode objektiver uansett kameramodell.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Selv så er jeg Canonmann med hus og linser, men som konverterte til mFT (Olympus & Panasonic). Har den siste tiden vurdert å prøve ut Nikon. Har du prøvd mFT ordentlig, JG? Når man ser vekt / size så lurer jeg atter en gang om Nikon egentlig ER det riktige for meg. Kort svar; nei.
    Å konvertere mellom Canon og Nikon er ikke særlig meningsfullt for den jevne fotograf, hvis man ikke MÅ ha noe spesielt som den ene eller andre ikke har f.eks. D800 eller 85mm f/1.2. mFT blir bare bedre og bedre, nå som skikkelige proffe hus og klasseoptikk kommer på markedet, og Olympus sin bildestabilisering er uovertruffen i hele bransjen.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvd både 24-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8 på D5100, og kan si med en gang at det er gode objektiver uansett kameramodell.
    Helt klart knall objektiver! Det jeg mente var om han bare hadde D300 (et cropformat kamerahus) og ikke hadde fullformat enda, så ville 24-70 gi lite vidvinkel på cropformat (det jeg omtalt som trangt).

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Takk for tips!

Jeg bytter nok hus før det blir mer objektiver, sikler på ett D800 men med bare 4 bilder i sekundet så blir det litt nedtur ifht til hva jeg har idag, om jeg kommer over ett pent brukt D3S hus er også det en mulighet..

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke prøvd, nei.., er det så stor forskjell på de forskjellige objektivene (Nikon VS Canon) i vekt og str da ? Ser vel ingen grunn for å skulle gå over fra Canon til Nikon om du sitter med fullt utstyr på Canon siden, Nikon er jo ikke så mye bedre...;)

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips!

Jeg bytter nok hus før det blir mer objektiver, sikler på ett D800 men med bare 4 bilder i sekundet så blir det litt nedtur ifht til hva jeg har idag, om jeg kommer over ett pent brukt D3S hus er også det en mulighet..
    Men, du trenger jo ikke å bytte. Du kan beholde D300 og kjøpe f.eks et brukt D700. Mye av utstyret går da om hverandre, som f.eks batteri og batterigrep o.a. Har fotografert noen bryllup og da med to kamerahus, D300s med 70-200 og D700 med 24-70. Da er man dekket til det meste som skulle dukke opp. Bruker man "bounceflash" i tillegg, så får man førsteklasses resultat selv i litt mørke rom.

Anbefaler boka: On-Camera Flash Techniques for Digital Wedding and Portrait Photography av Neil van Niekerk og bloggen hans: http://neilvn.com/tangents/

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    For en FX-bruker er et DX-hus en teleconverter uten lystap.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ja det tilsvarer vel ett zoomområde på 105-300mm såvidt jeg har skjønt[FONT=Droid Sans, sans-serif]. [/FONT]

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn