|
Ja, det har kommet litt mer i i jula, men spesielt mye har vi ikke. Vi sendte det sørover...johnnygrandis skrev:Nydelig bilde ! Menhvor lite snø dere har ;D
Jeg har den til Canon (bruker den på et 40D). Fint glass og mye billedkvalitet for pengene synest jeg, mener å husker at jeg ga 4k for den på FotoVideo i Oslo. Litt uskarp i hjørnene, men det må man vel nesten regne med på slike brennvidder og til den prisen. Det sagt, så er det mitt suverent minst brukte objektiv. Har det med meg på fjellet noen ganger og har brukt det til å ta litt boligbilder, men for min del sorterer det under "kjekt å ha". Ville vært en kandidat til å selges om jeg skulle selge noe. Har en 28-70 f2.8L som "arbeidshest" og den har ikke vært av kameraet på ganske så lang tid nå. Litt lite vindvinkel på 1.6 crop selvsagt, men det oppveies av skarpheten og lysstyrken.made4u skrev:Hadde jeg hatt penger til der her og nå, så skulle jeg gledelig ha gått for følgende:
Sigma 10-20mm f4.0-5.6 EX DC HSM for Canon
....
Fantastiske farger dere harbjornh skrev:Ja, det har kommet litt mer i i jula, men spesielt mye har vi ikke. Vi sendte det sørover...johnnygrandis skrev:Nydelig bilde ! Menhvor lite snø dere har ;D
Vi har vært heldige med fargene ja. Ser man et motiv så må man knipse. Ikke alt som jeg har tatt som er like bra. Jeg prøver å knipse med litt forskjellige innstillinger, og som regel vil noe treffe litt bedre. Slik som denne her som jeg fikk kjørt meg litt på. Mye prøving og feiling før jeg traff blinken mer eller mindre:Flageborg skrev:Fantastiske farger dere harbjornh skrev:Ja, det har kommet litt mer i i jula, men spesielt mye har vi ikke. Vi sendte det sørover...johnnygrandis skrev:Nydelig bilde ! Menhvor lite snø dere har ;D
Ellers takk for snøen og regnet - her "bøtter" det ned - Hva med å sende send lyset og fargene neste gang![]()
Resize de selv før du laster de opp. For å vise på skjerm er det vanlig med 72 dpi oppløsning og sett en passe størrelse, f.ekx 800x600 pixler eller noe slikt.coolbiz skrev:Her er det noen småtriks jeg åpenbart har gått glipp av. Jeg har ved noen anledninger forsøkt å postere egne bilder som i utgangspunket er upåklagelig skarpe, men etter å ha lastet dem opp til HFS ser det ut som om jeg har hatt VaselineTM på linsa. Hva er hemmeligheten?
Photoshop kan redde dagen:Flageborg skrev:"Morgenstund" fra her i sør kl. 09:15. Sånn midt i mellom soloppgang........
Prøver å få tak i fargene før sola kommer
Ble skuffa når jeg så det på skjermen....
Er dette på veien sørover, der man kjører rundt hele fjorden der det strengt tatt burde vært ei bru?bjornh skrev:Et bilde for dem som liker gamle bygninger. Dette naustet er en del av Tromsø Folkemuseum og ligger nord for Telegrafbukta. På andre siden ser man Håkøya, der Tirpitz ble bombet i 1944 og fjellene bak er Kvaløya. Tatt 5.12.2010 kl. 12.57. Fortsatt med 50mm objektivet.
Ja, det er litt etterbehandling ute og går. La meg vise original fil, uten etterbehandling konvertert fra Nef (RAW) til JPEG:cybervision_ skrev:Lekre bilder gitt, har 35 mm her også, men får ikke så gode bilder, men det er litt etterbehandling inne i bildet også vil jeg tro?
Dette er tatt nordover på selve sør-Tromsøya, Fagereng ligger litt til Høyre for bildet. Sydspissen er bak fotografen, med Telegrafbukta 2-300 meter retning syd. Så dette er ikke E8, nei.cybervision_ skrev:Er dette på veien sørover, der man kjører rundt hele fjorden der det strengt tatt burde vært ei bru?bjornh skrev:På andre siden ser man Håkøya, der Tirpitz ble bombet i 1944 og fjellene bak er Kvaløya.
Ikke sikker på hva forskjellene består i nøyaktig. Det er noen proffunksjoner som ikke er de, mener å ha lest at tilgangen til channels er den mest påfallende mangelen, men ta dette med en klype salt.cybervision_ skrev:Man har levels og unsharp mask i elements og?
Ut fra min ringe erfaring med Elments så mangler det verktøy for å kunne justere i kurver. Lys justering i kurver som i Lightroom eller CS5 gir mer nøyaktig justering.nb skrev:Ikke sikker på hva forskjellene består i nøyaktig. Det er noen proffunksjoner som ikke er de, mener å ha lest at tilgangen til channels er den mest påfallende mangelen, men ta dette med en klype salt.cybervision_ skrev:Man har levels og unsharp mask i elements og?
Elements 7 - som jeg bruker - har i hvert fall både Levels og Unsharp Mask.cybervision_ skrev:Man har levels og unsharp mask i elements og?
Visstnok greit nok etter hva jeg har lest, fordelen med Adobe-programmene er at brukermassen er enorm, litteraturutvalget ditto og det er sannsynligvis mye enklere å få et bra svar på "Hvordan gjør jeg <fyll inn noe du lurer på>.bjornh skrev:Hva med Corel da?
Faktisk ikke. Din femti er faktisk blant Nikkors skarpere objektiver, i likhet med forgjengeren f/2,0. Men mekanisk er det en annen verden på mange måter, og du har jo det med den ekstra lysstyrken. Kanskje bokeh er finere også, og at den ikke bare har mindre dybdeskarphet. Canons 50/1,4 har veldig fin bokeh, og jeg tror ikke Nikons henger langt etter der. Canons 1,8 forbigås i absolutt stillhet. Hysj hysj hysj!Vidar P skrev:Lekkert bjornh. Har lillebroren til det selv, 50mm/1.8 til mitt D80 og er veldig fornøyd med det objektivet. Tipper ditt er en god del hvassere!
Takk for tipsUlf-B skrev:Photoshop kan redde dagen:
Levels -> Auto -> pluss litt justering av mellomtonekontrasten. Ingen oppskarping eller noe annet.
I dag har var det ikke tegn til sollys og det må vel kunne defineres som overskyet....Flageborg skrev:Det ser ut som det er "mer" å hente i et bilde med et snev av sollys enn når det er overskyet.
Ser ut som en annen blir kreditert dine bilder ?bjornh skrev:Sannelig, der fikk jeg et par bilder på nett:
http://www.itromso.no/bilder/article420715.ece?imageIndex=1#pageTop
http://www.itromso.no/bilder/article420715.ece?imageIndex=2#pageTop
Det fine med Photoshop, er at det er fotografen som bestemmer hvordan han ønsker å formidle bildet. En litt kaldere morgenstund? Litt Cooling Filter f.eks.:Flageborg skrev:Takk for tipsUlf-B skrev:Photoshop kan redde dagen:
Levels -> Auto -> pluss litt justering av mellomtonekontrasten. Ingen oppskarping eller noe annet.
Har i mellomtiden prøvd flere settinger på kamera og skiftet mellom linser for å bli bedre kjent med landskapsmotiv i "tåkeheimen".
Det ser ut som det er "mer" å hente i et bilde med et snev av sollys enn når det er overskyet.
Legger ved bildet før(uten korrigering) og etter(med Elements 9)
Jeg kunne godt tenke meg å ta et slikt kurs, ville vært meget interessant. Og da ville jeg nok kanskje kjøpt CS5 også, selv om programmet jo er å finne gratis for nedlasting. Skal ikke si noe høyt om jeg er en "luring" som er piratkopi eller ikke..? ;D Er jo ikke lov slik. Men er jo fint å eie noe og ha full rett til dette, 2500 kroner er en vesentlig mer edruelig pris enn hva programmet vanligvis selges for, full pris er uaktuelt for en privatperson.Om man melder seg på et kurs i regi av en klubb tilknyttet Norges Kameraforbund eller hva det nå heter kan man få kjøpt CS5 til studentpris (ca 2500 kroner).
Helt uenig. Desto bedre lys i fotoøyeblikket, desto bedre resultat etter Photoshopping.Karma skrev:Evnen til å fange lyset i øyeblikket, mistet sin verdi med Photoshop..
Kun for de som sverger til en semre kvalitet, og holder seg borte fra raw. Vi som skyter i raw må jo bruke en form for fremkalling, for vi jobber med digitale "negativer". Og det kommer fra en som liker best å jobbe med analogt mellomformat, og å komponere i kamerasøkeren. Det siste må jeg innrømme at jeg liker å vike fra digitalt, for ofte er 3:2 et altfor smalt format til f.eks. portrett. Det tilsvarer for svarte svingende 6x9, noe som er et landskapsformat. Klassiske portettformater er tilsvarende 4x5" og lignende, så da må det beskjæres.Karma skrev:Evnen til å fange lyset i øyeblikket, mistet sin verdi med Photoshop..
Mja.. prøv å lage en god pizza med grandiosa som utgangspunktKarma skrev:Evnen til å fange lyset i øyeblikket, mistet sin verdi med Photoshop..