Et spørsmål: Nikon D850 eller Z6II?
Dette avhenger i stor grad av bruksområde. Nikon D850 er vel det beste digitale speilreflekskameraet
(DSLR med 35 mm (FX) sensor) som har - og som noen sinne vil - bli bygget. Men verden går videre og
de beste kameraene i verden er i dag speilløse. Skal du ha det kameraet i Z-serien som er direkte sammen-
lignbart med D850, så må du opp på Z8. Et kamera som er såpass nytt at det er vanskelig å finne et brukt
eller på annen måte sammenlignbart i pris med D850. Desverre. Da Nikon endelig har laget et kamera som
igjen kan sies å være best i klassen. Jeg ser flere "rewiewers" omtaler Z8 som det beste "hybridkameraet"
(still og video) som er tilgjengelig i dag. Men en pris på 45 k er vanskelig å svelge...
Derfor må man vurdere om fordelene med det speilløse systemet i de rimelige Z-kameraene kompenserer
for nedgangen i absolutt kvalitet fra en proffesjonelt kamera som D850 (byggkvalitet, vanntetting, doble
minnekort, mer holdbar lukker osv. osv.).
Skal kameraet primært brukes til video vil jeg si at svaret er et ubetinget JA. Z-kameraene er langt bedre
videokameraer enn de gamle speilreflekskameraene. Z6II er et bedre videokamera enn D850.
Skal kameraet primært brukes til stillbilder er derimot svaret noe mer sammensatt;
Oppløsningen på D850s 45 megapixel sensor gjør at billedkvaliteten klart overgår Z6IIs 25 megapixel
sensor, så man bør heller titte på Z7 og Z7II (og Z8 og Z9) for å ha et kamera som er sammenlignbart
på oppløsning.
Et annet kriterie som er med på å avgjøre den absolutte billedkvaliteten er optikken som settes foran
sensoren. Med et Z-kamera får men anledning til å benytte den nye Z-optikken (som i mange tilfeller
overgår den eldre F-optikken), samtidig som man kan benytte den eldre F-optikken via (ZTF II) adapter.
Et tredje kriterie som er med på å avgjøre den absolutte billedkvaliteten er autofokusen. Der vinner gode
gamle D850 over Z5, Z6, Z6II, Z7 og Z7II - men taper for de mer moderne Z8 og Z9. En ulempe om man
fotograferer mye sport og action, men antagelig ikke en "big deal" om man driver med mer "sedat"
fotografering. Og ved "actionfotografering", kan kanskje den høyere skuddtakten på Z-kameraene
kompensere for dårligere autofokus.
I tillegg har Z-kameraene en del fordeler når det gjelder grensesnittet mellom fotograf og kamera.
Jeg elsker det at man ser hvordan det endelige bildet vil se ut - i søker eller på bakskjermen - og
enkelt kan lysne eller mørkne dette med "eksponeringskompensjonen". En flott hjelp for å få riktig
eksponering i motlys, i snø eller andre "vansklige" lyssettinger.
Så dette er komplekst...