Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Canton satellittene har som sagt havnet på veggen og JBL høyttalerne har blitt koblet til GAS effektforsterkeren igjen......gjenstår og se om jeg har koblet riktig, men det finner jeg ut av i morgen.
    Var vel i sommer jeg fant ut av at bi-wiring med Supra 2.0 og 3.4 bare var helt riktig combo til JBL høyttalerene, så den comboen er oppe og går igjen.

20241111_222923.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    På lørdag er det spådd 8 plussgrader og neste uke truer værmeldingen med noe dalende hvite greier.....så da blir det vel og bytte til vinterdekk på traktoren.......tror aldri jeg har byttet til vinterdekk så sent noen gang..... men det er gjort på en kort time så det blir nok tid til litt roting i kjelleren etterpå, har en combo jeg skulle ha prøvd ut.......skulle egentlig ha gjort det i våres.......men tiden flyr når man har det gøy.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Joda, jeg vet.....gammal gubbe......gammal musikk.....men jeg koser meg med lytting til plater jeg kjøpte på 70 tallet og Nighting gales and bombers med Manfred Mann sammen med Solar fire har jeg alltid likt.......synes det er artig og høre hvor mange detaljer som egentlig finnes i rillene som man aldri la merke til tidligere.......Zyx R50 Bloom mkII graver overraskende dypt i rillene......artig.

20241111_234413.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Litt gøy og tenke på at de siste par ukene har jeg nå fått til at jeg kan spille på 9 pickuper på 7 spillere.....mangler bare den gamle Harman Kardon Rabco spilleren så hadde det blitt 10 pickuper på 8 spillere......men det skal jeg få fikset på en eller annen måte.......men så var det og få fatt på en gammel Ultimo 30 pickup til den da......men glassmester kompisen bruker og si at alt ordner seg for snille gutter........så jeg sattser på at han har rett i det.
    Tror faktisk ikke at jeg har hatt så mange spillere oppe og gå noen gang.......synes det er gøy jeg.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Må nevnes at riaa'en i Tandberg 3080 slettes ikke høres gæli ut, den henter sammen med Zyx'en ut masser med detaljer uten og maskere stort.......artig.......det tonale er ganske så nøytralt og analytisk, men det er litt tidlig og trekke noen konklusjon om den trekkeri en eller annen retning tonalt. Jeg kjenner igjen klangkarakteren i fra 3018 preampen. Jeg skal la 3080'en få litt strøm via et strømfilter og se om det er enda mer og hente.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Nå har jeg spillt vinyl noen uker, men så i kveld skulle jeg sjekke at jeg hadde koblet riktig i tv anlegget og der har jeg blant annet koblet til Bluesound med Qobuz og MF dac.......... DET var nedtur det.......hvor ble det av den sprudlende levende gjengivelsen ???

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Tidlig kvelden, men jeg tror gjestene forlot "åstedet" mette og fulle av inntrykk selv om vi bare fikk spillt på to av anleggene.
    Vi kan ta et treff til før jul om noen er interessert, men siste uken i november og første uken i desember er det nok kaos her pga nytt kjøkken som skal rives/monteres......romjulen er også mulig 🙂..........mulighetene er mange bare man vil.......... og hvis man vil..... så får man det til.

Sist redigert:

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    771
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg føler behov for for og si noen ord om Anniversiry spilleren til Denon........bare så det er sagt med en gang......største minus for meg med denne spilleren er at den er produsert i Kina.......jeg forsøker og holde meg unna kina ting av prinsipp........men når det er sagt, så har denne spilleren det aller meste man kan ønske seg fra en vinylspiller ....... start og stopp egenskaper i Technics klasse, en av de beste........om ikke den aller beste vta justeringen og ikke minst presise justeringen, pga det store hjulet under armen, så er det såre enkelt og justere seg frem mens man spiller.......og spesielt i forhold til alle disse andre tungvinte exclusive og ikke minst svindyre armene.......som riktignok låter bedre, men som er veldig kresne og krevende å holde på med. Personlig synes jeg Denon DP-A100 i sitt sorte pianolakk plinth er lekker, en riktig 10'er utseendemessig.........men det var det med at den er produsert i kina, trøster meg med at det er etter japanske tegninger.....det hjelper litt 😁

Ok, finner ikke
    Gadd du se etter i det hele tatt?

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    20241114_232046.jpg

Aldri sett......eller hørt om denne preampen desverre er ikke denne heller helt frisk og trenger nok en service. Spatial Coherrence heter den og er amerikansk . Det er faktisk en rørpreamp i fra 1979. Det kan faktisk hende at det ikke er noe galt med den da jeg leste om den på stereophile at man ikke måtte koble til noen effekt forsterker før etter minst en time og jeg gjorde det etter 2min da jeg trodde det var en transistor forsterker. Lese FØRST....deretter koble.... når skal man lære 🙃

Spacial-Coherent-Preamplifier-1.jpg

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.723
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar, og nei, jeg fant ikke.
    Innlegg #1572

" Jeg føler behov for for og si noen ord om Anniversary spilleren til Denon........bare så det er sagt med en gang......største minus for meg med denne spilleren er at den er produsert i Kina.......jeg forsøker og holde meg unna kina ting av prinsipp........men når det er sagt, så har denne spilleren det aller meste man kan ønske seg fra en vinylspiller ....... start og stopp egenskaper i Technics klasse, en av de beste........om ikke den aller beste vta justeringen og ikke minst presise justeringen, pga det store hjulet under armen, så er det såre enkelt og justere seg frem mens man spiller.......og spesielt i forhold til alle disse andre tungvinte exclusive og ikke minst svindyre armene.......som riktignok låter bedre, men som er veldig kresne og krevende å holde på med. Personlig synes jeg Denon DP-A100 i sitt sorte pianolakk plinth er lekker, en riktig 10'er utseendemessig.........men det var det med at den er produsert i kina, trøster meg med at det er etter japanske tegninger.....det hjelper litt 😁 "

😊

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    771
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Aah, glemte anførseltegnet da jeg søkte. Sånn er det å bli gammel:rolleyes:
    Du trenger ikke søke. Du ser sikkert at du akkurat la ut innlegg #1621. Og da er det jo bare å bla litt bakover til du kommer til #1572, altså 49 innlegg tilbake…

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Hvis det er ok for dere....... så tar jeg dere gjerne tilbake til hva denne tråden handler om.

Har utvekslet noen sms med RM i dag om den amerikanske preampen......... og den er spesiell, kun laget i 1979-81 hvorpå firmaet gikk åt skogen eller som en skribent i Stereophile var det vel en gang uttrykte det......... de la alle eggene i EN kurv, klatret oppå taket på den høyeste bygningen og kastet kurven utfor....... og det var det med det merke.

RM fortalte at de er nesten umulige og reparere fordi nesten alt er innkapslet og derfor må masser med deler (som så godt som ikke eksisterer) byttes selv ved mindre feil. Så den fungerer best som hyllevarmer og utstillings objekt.

Et annet sted står det og lese at grunn prinsippet er veldig bra og at den er et fint objekt for DIY'ere.... men den ble beskrevet som en 1958 modell Edsel...... og etter modifikasjonene så ble den til en 1958 modell Edsel med performance til en Ferrari........ men det er fremdeles en 58 mod Edsel.... så det kan jo tolkes på mange måter :LOL:

1731711902490.png

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.589
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Men......... så var det det med meg da................. gi opp ??.......sånn uten en fight ? .......... hmmmmm, det vil i såfall bli noe nytt jeg føler jeg ikke er klar for og vedkjenne meg, jeg har tross alt DNA i fra Olav den hellige i blodårene og han la seg vel ikke ned sånn uten videre ?
    ......... jeg kjenner jo en kar som bygger egne rørforsterkere i Ungarn...... skal tro om jeg ikke skal sende ham noen bilder og de få opplysninger jeg har om preampen og høre hva han sier.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.640
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg mekket mye på Spatial Coherence TFET VALVE preampene da jeg bodde i Stockholm 78-82
    de innbakte modulene får 120vdc så vidt jeg husker og om de ryker, må man trolig finne en "donor"
    eller om noen greier å løse opp innbakingen så man kan reverse engineere de
    jeg bygget om for importør og det gikk på bytting av kondiser og støyavskjerming og vi brukte visst noen tantalkondiser og.....
    låt meget bra på sitt beste.......
    noe skikkelig dritt å åpne.....

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde en Spatial et par år. Kjøpte den i ‘79. Spilte helt greit, men ble avløst av en ARC SP-6B som låt vesentlig bedre. Spesielt da jeg brukte Telefunken ECC803S i den. Spatialen ble solgt til en kamerat, men den tok kvelden etter noen år og havna vel i en container.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn