Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Audio Technica AT24 på spilleren nå, stor forskjell i bassen i forhold til Signet søsteren.......litt overraskende. Monterte AT pickupen i Jelco hus med sølvkabling , så egentlig bedre pickuphus.........får gi den et par plater før jeg sier noe om den.....men låter motsatt av hva jeg forvrntet. Ser litt fancy ut da.... gull farget headshell og gullfarget pickuphus topp.
    20241023_191512.jpg
    20241023_191506.jpg

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Begynner og demre hvorfor AT24 'en havnet i roteskuffen.......den er en ordentlig knittrespiker, kun vaskede plater og heller ikke slitte plater vil den være noe særlig med om. Legger man på en nyere lp går det bra, men min velbrukte Road to hell låter dritbra, men det knittrer veldig innimellom.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.056
    Sted
    Oslo
    Begynner og demre hvorfor AT24 'en havnet i roteskuffen.......den er en ordentlig knittrespiker, kun vaskede plater og heller ikke slitte plater vil den være noe særlig med om. Legger man på en nyere lp går det bra, men min velbrukte Road to hell låter dritbra, men det knittrer veldig innimellom.
    Veit ikke om det hører hjemme her, men Rudi er jo en slags guru.
    Hvorfor knitrer noen pu's som om du fyrer med tyrived, mens andre er sailing through smooth waters.
    Og imo, det er ikke alltid prisen det kommer an på

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Nåleslipning (type), hvor godt skermende pu-huset er og VTA er de 3 største årsakene ;)

Dette passer best i en egen tråd, men jeg er 100% enig med HasseBasse om nålesliping...... hvor godt skjermet pickuphuset..... mnja, den må du lenger ut på sjøen med :LOL: ......... og VTA..... mnja........ hvordan VTA skal kunne påvirke statisk elektrisitet......som sagt mnja......... vi havner nok veldig fort tilbake til nålesliping om hvor dypt diamanten graver i rillene og slitasje i rillene kontra hvor møkka legger seg i rillene......... men som sagt er dette et intrikat nok spørsmål at det kan/burde dislkuteres i en egen tråd. Friksjon verses "sliring" med at diamanten kastes frem og tilbake i rillene hvorpå statisk elektrisitet oppstår som ikke nulles ut av jord.
    Jeg skrev vel et ganske langt innlegg om det i sin tid på Audiophile tror jeg det var, vet ikke om det ligger ute enda.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Rudi er jo en slags guru.

Hva andre kaller meg, får DE stå for selv.
    Det er mange som har meninger om meg har jeg lagt merke til tiltross for at de IKKE kjenner meg, har aldri snakket med meg (utenom bak ryggen min)..... som overhodet ikke vet hva jeg står for eller hva slags person jeg er.......... men tiltross for alt det, så har de meninger om meg......... jeg ler meg ihjel av disse fjottene av noen individer som ikke har noe annet i livet og finne på.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.056
    Sted
    Oslo
    Hva andre kaller meg, får DE stå for selv.
    Det er mange som har meninger om meg har jeg lagt merke til tiltross for at de IKKE kjenner meg, har aldri snakket med meg (utenom bak ryggen min)..... som overhodet ikke vet hva jeg står for eller hva slags person jeg er.......... men tiltross for alt det, så har de meninger om meg......... jeg ler meg ihjel av disse fjottene av noen individer som ikke har noe annet i livet og finne på.
    Det var ment i beste mening, har lest mye du har skrevet gjennom lang tid, og hatt glede av det.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Det var ment i beste mening, har lest mye du har skrevet gjennom lang tid, og hatt glede av det.

Neida, ikkeno problem........ men jeg fikk adressert noen andre med for mye fritid :LOL:
    Det finnes en del mennesker som bare fordi jeg har en genuin interesse for hobbyen, så blir de misunnelige på en eller annen måte fordi jeg tilbringer mange timer i kjelleren med alt utysyret mitt og at jeg synes det er gøy og dele egne erfaringer med andre......... det finnes en del "Kill Joy" folk der ute og mannfolk som virker og være sterkt angrepet av PMS........ jeg mistenker en trang fødsel.

Men i morgen er atter en dag...... håper jeg, ingenting på tapeten før Fredag morgen, så i morgen må pickup esken angripes igjen :cool: .

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Når det gjelder Signet pickupen som jo egentlig er et Audio Technica produkt ?........ eller at Audio Technica AT24 er et Signet produkt ?..... jeg vet ikke hva som stemmer....... det som jeg vet stemmer er at erstattningsnålene går om hverandre på de to, dvs at de kan brukes på begge pickuper.
    Når det gjelder mine pickuper så plukker som sagt den godt brukte AT24'en min opp vesentlig mere støy fra platene enn hva Signet'en gjør, jeg skal i morgen mot bedre viten prøve ut HasseBasse's teori om at VTA innstillingen kan ha noe og si for opptak av rillestøy, skjønt jeg tviler veeeeeeldig på det, men man skal aldri si aldri, det må prøves ut..... kanskje må jeg krype til korset ?

Men jeg må si at de begge overrasket meg med ren og veloppløst lyd og Signet'en var det skikkelig drag i bassen på også........ pickupshellet jeg brukte på den er i samme materiale som pickuphuset ser og føles det ut som..... kan hende det er en synergi effekt ute og går...... skal bytte pickupshell og se om det forandrer seg noe. Men må si at det er artig at de låter såpass som de gjør, min gamle Ortofon M20FL ble i allfall parkert med god margin, selv om den må lyttes på mer den også........ så mye og gjøre....... så lite tid.

Skal tro om Stanton 500'en er værd og koste på en ny nål....... har lest meg opp nå i kveld og den nålen kan også brukes på Pickering V15......... som jeg også har liggende..... så kanskje jeg kan slå 2 fluer i et smekk og få prøvd ut begge pickupene og se om det er noen forskjell i lyden på disse gamle traverne.......... det er nok og finne på bare man gidder :LOL:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Uttesting av HasseBasses teori om at VTA påvirker knittringen............ vel HasseBasse........ ikke hos meg enda i allfall annet enn som nevnt slipingen på diamanten og hvor den treffer høydemessig i rillen, men AT24en er kanskje litt slitt så den på enkelte innspillinger treffer "feil" så det blir ekstra mye støy spesielt på slitte plater. Har spillt et par timer her nå med forskjellige VTA høyder og noen forskjellige plater og det hele står seg som jeg sier....... jo mer slitte platene er jo mer formelig fremhever AT24 knittringen og støyen, det er formelig som om den oppsøker offroad conditions fremfor autobahn :).

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Service teamet påpekte feil plassering av pickupen grunnet at 9" armen til Denon'en ikke er 9" og at jeg må bruke protractor, så I stannd corrected ha ha.
    Men NUH er det korrekt, så nå må jeg begynne forifra igjen............. finner ut av ting av meg selv bare jeg ikke stresser...... blir ofte en del type...... Hmmmmm hvorfor det ?
    Det er kanskje en av få fordeler med og dra på årene....... altså at man raskt finner ut av hva som er galt og hva som gjøres for og fikse det hele........ utover det ser jeg ikke mange fordeler med og bi eldre ........ men jeg blir blidere med årene og ser mere positivt på mye...... jeg klamrer meg anytagligvis til hårstrå her :LOL::LOL:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.245
    Torget vurderinger
    1
    Ikke glem å lytte etter endring i klangbalansen når du begynner å spille på en pickup som har vært lagret i flere år.
    Jeg hadde en merkelig opplevelse med en Denon DL-103, som jeg kjøpte brukt, og er nyskjerrig på om dette er et alment fenomen.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Ikke glem å lytte etter endring i klangbalansen når du begynner å spille på en pickup som har vært lagret i flere år.
    Jeg hadde en merkelig opplevelse med en Denon DL-103, som jeg kjøpte brukt, og er nyskjerrig på om dette er et alment fenomen.

Men du vet at gamle pickuper uten historikk kan ha vært utsatt for mye rart som re-tipping og slikt og etter en re-tipping er det sjelden man får tilbake den samme lyden med mindre den har vært inne et sted som har original deler liggende og de er det ikke mange av. En del eldre pickuper som ligger lenge så tørker oppheng og slikt ut og compliancen forandrer seg vesentlig, så plutselig helt andre parametre, gammel vinyl på diamanten kan være vanskelig og fjerne fordi den formelig har smeltet fast i diamanten, det er mye som kan skje med en gammel pickup.
    Den Audio Technica AT24'en jeg spiller på nå er f.esk en sskikkelig Dr Jekyll&Hyde pickup......... skikkelig bra på "fersk" vinyl, men samtidig en forferdelig knittrespiker på velbrukt vinyl........ men gøyal og spiller overraskende bra. ......

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    For de som driver litt med vintage MM pickuper så har en bekjent mulighet for og fikse en del erstattnings nåler og jeg har fått noen priser på litt forskjellige pickuper:

OBS !!!! IKKE meg som skffer dette, men jeg kaan formidle kontakt.

Til Pickering V15/AT-2 kan jeg bl.a skaffe:

Billigste alternativ kr 400,00. En bedre stift med børste, kr 600 og et alternativ med elliptisk stift og børste kr 750,00.
    Til Stanton 500 finnes det mye å velge mellom, prisene starter på kr 400,00. Skal den brukes som DJ pickup er det viktig at du spesifiserer det.
    Til Philips GP400 type II kan jeg bl.a skaffe: GP422II Shiabata kr ca 4000,00. GP400II Jico med naken elliptisk på alu nålerør, kr 1500,00. GP412II Black Diamond med naken elliptisk stift kr 700,00. Som sagt vil også Shure N75 stiften til 395,00 passe på Philips huset. Det er kun Shure stiften jeg har på lager.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    11 timer spilling i kjelleren i dag, ikke værst....... så da fikk da AT24'en kjørt seg litt, blir nok noen timer i morgen også, men da med noe annet enn AT24......... på lørdag skal jeg ta med minsta en tur på Oslo Motorshow hadde jeg tenkt, så da blir det neppe noen spilling........ men på søndag er det klar for ny runde.
    Eneste som gjenstår før vinteren er løv raking....... men det haster ikke....... det blir neppe borte av seg selv...... skjønt man kan jo håpe.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jeg skrev at jeg har en Denon DP67 pakket ned, men det er en DP57 og ikke DP67...... forøvrig ser ikke jeg noen forskjell på de to, men den har ligget i esken sin i over 15 år nå, så kanskje på tide jeg tar den ut og bruker den litt....... men det er så mye pes og dra ut alle eskene under trappa..... vi får se en dag om jeg har litt ekstra arbeidslyst.

1729811198292.jpeg
    1729811284409.jpeg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Men ikke bare er Signeten på plass.......jeg har for første gangen i år tatt lokket av den store spilleren.......tro det eller ei, men den skal opp og spille før jeg går til sengs i natt, har godteri bøtta ved siden av meg........så sukkeret driver meg videre.

20241026_204207.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Satte på Denon Dl103 Anniversiry pickupen på Jelco armen, bare sånn for og teste......det låter allerede veldig lovende. Lar Mii23 5a og EAR riaa'en stå på i natt slik at de er klare for dyst i morgen. Men selv med kaldt anlegg kan jeg ikke huske og ha hørt Dl103 spille så klart og oppløst........gøy.
    Så i morgen blir det bare små justeringer og kanskje bytte ut VdH kablen på V12 armen, skjønt det er egentlig helt ok, men jeg har en topp modell fra XLO stående på en annen spiller jeg har tenkt og bytte over, skal prøve og ha den dyreste comboen samlet og ikke spredd litt her og der i anleggene, blir sånn når man ikke bruker store anlegget......låner litt her og der. Men NUH er drt stopp på det.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.056
    Sted
    Oslo
    Satte på Denon Dl103 Anniversiry pickupen på Jelco armen, bare sånn for og teste......det låter allerede veldig lovende. Lar Mii23 5a og EAR riaa'en stå på i natt slik at de er klare for dyst i morgen. Men selv med kaldt anlegg kan jeg ikke huske og ha hørt Dl103 spille så klart og oppløst........gøy.
    Great minds think alike!
    På ditt spørsmål om pu tenkte jeg umiddelbart på Denon 103

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Allerede nå kommer DL103 'ens svakheter frem, alt som skjer på første rad er meget bra det som skjer på annen rad er greit nok, mens det som skjer på tredje rad vel det greier ikke DL103 og hente ordentlig frem, det blir litt tilbake trukkent og anonymt og denne 103'en skal være den beste 103'en i følge Denon.......men samme lydfenomen oppstår med de andre 103'ene også når de havner i såpass avslørende anlegg som dette

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Deilig med Montegiro spilleren oppe igjen...... fint med en spiller hvor det er det oppå som lager lyden og ikke farging av lydbildet i fra spilleren.
    Nesten alle spillere/driv-verk jeg har vært borte i farger lyden på en eller annen måte og det er noe forbasket drit når man tester pickuper og armer for ikke og snakke om kabler.
    Men akkurat nå så har Leonard Cohen gjenoppstått og påstår at 'I want it darker" her i kjellerstua. ........ den låta klarer DL103,'en utmerket, mest fordi det ikke er masser med bakgrunns detaljer.
    På den annen side er 103 Anniversiry pickupen ikke tilspillt, så kanskje den bedrer seg litt etterhvert.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Neste på lista nå må være og få tak på en 12' banana arm av et eller annet slag med effektivt masse helst over 35gr. Har noen SPU'er liggende og noen andre pickuper som gjerne vil ha noen armer av "gjønn". SPU'ene spiller egentlig bra i Jelco armene, men jeg kunne tenkt meg og byttet ut en av de med en ordentlig tung en.
    Skal tro hva som finnes av slike til betalbare priser i dag ?

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jeg har feilaktig referert til pickupen min som Denon DL103 Anniversiry, men det er ikke det den heter, den heter DL-A100 Anniversiry, men har også blitt solgt som DL103 Reference i noen land......bare så det er oppklart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn