Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Begynner å få plass problem, trenger mer lagringsplass, enten det eller så må jeg vurderer og selge unna litt......å huff for en tanke.....man kan få mareritt av mindre.......men skal jeg fortsette og ta ting inn i huset så må jeg nok til slutt hive noe ut også......verden er ubarmhjertig noen ganger.

Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.072
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å få plass problem, trenger mer lagringsplass, enten det eller så må jeg vurderer og selge unna litt......å huff for en tanke.....man kan få mareritt av mindre.......men skal jeg fortsette og ta ting inn i huset så må jeg nok til slutt hive noe ut også......verden er ubarmhjertig noen ganger.
    Eller bygge ett eget tilbygg kun for hifi og musikk.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jeg driver jo og rydder etter en entusiasts bortgang og jeg får stadig vekk noe nytt innn i kjelleren...... skjønt jeg tror det ble det siste lasset i går kveld....... og der var det med flere ting enn jeg regnet me........en Tandberg Huldra 8, en Sansui TU-9900 og et portabelt Tascam ministudio og en sub......... det mest intresannte synes jeg var subben, den virker solid bygd, men når jeg snudde den på hodet så var det et undermontert SEAS 10" bass element som pekte oppover og inn i kassen.......... men det var ikke det eneste rare serru........ jeg kunne med engang se at kantopphenget var dårlig, så seff måtte det skrues ut og sees på om det er noe som kan gjøres noe med elller ikke........ men da kom overaskelsen........

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Begge er koblet i parallell, men de spiller da mot hverandre hvor den ene er i løse luften (åpen baffel) og den andre står i et bassrefleks kabinett........kabinettet er forøvrig oppstivet innei med ekstra avstivere på kryss og tvers.......virker veldig ordentlig laget........men tanken bak de dobble bassene plassert mot hverandre skjønner jeg meg ikke helt på.

20241207_212547.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    2 like basser........så er spørsmålet om man skal sette den i stand........eller om man skal overlate den til en annen entusiast.
    Den har tidligere blitt brukt som supplement bass til Klipsch horn......men hvor vellykket det har vært er jo umulig og uttale seg om.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.591
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Dette kan jeg ikke så mye om. Hadde en Linn sub en gang der bassene var montert slik. AV-5150 tror jeg den het. Der var bassene montert slik. Mot hverandre. Men det het kanskje ikke Isobaric :) My bad :)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Ok. Dette kan jeg ikke så mye om. Hadde en Linn sub en gang der bassene var montert slik. AV-5150 tror jeg den het. Der var bassene montert slik. Mot hverandre. Men det het kanskje ikke Isobaric :) My bad :)

Det ser temmelig likt ut ja.......til og med størrelsen, men den jeg har er passiv og antaglighvis eldre ?
    I teorien burde vel denne bryte med Isobaric's grunnprinsipper, men Linn kaller tydeligvis begge for Isobaric.......erre så nøye a 😁

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg driver jo og rydder etter en entusiasts bortgang og jeg får stadig vekk noe nytt innn i kjelleren...... skjønt jeg tror det ble det siste lasset i går kveld....... og der var det med flere ting enn jeg regnet me........en Tandberg Huldra 8, en Sansui TU-9900 og et portabelt Tascam ministudio og en sub......... det mest intresannte synes jeg var subben, den virker solid bygd, men når jeg snudde den på hodet så var det et undermontert SEAS 10" bass element som pekte oppover og inn i kassen.......... men det var ikke det eneste rare serru........ jeg kunne med engang se at kantopphenget var dårlig, så seff måtte det skrues ut og sees på om det er noe som kan gjøres noe med elller ikke........ men da kom overaskelsen........
    TASCAM 4 TRACK Nice hadde en vestax 4 track i ungdommen som drømme maskin Tascam med dbx kunne man se langt etter kjempe maskin til hjemmestudio i det små :)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Anyway........ før i kveld har det vært stille i tråden et par uker, og det er fordi vi har holdt på med det jædrans kjøkkenet......... dvs selve kjøkkenet har vært perfekt ned til minste skrue, men alt det der småtteriet med lys og kontakter og fliser, og mønster og og og og....... alt skal ko-ordineres, times og tilrettelegges, men på mandag ettermiddag skal det meste være ferdig...... og det gleder jeg meg virkelig til........ det er kanskje bare meg, men jeg er ikke noe glad i og ha håndverkere i huset hver dag........ men nå er det håp :11

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    22.048
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Anyway........ før i kveld har det vært stille i tråden et par uker, og det er fordi vi har holdt på med det jædrans kjøkkenet......... dvs selve kjøkkenet har vært perfekt ned til minste skrue, men alt det der småtteriet med lys og kontakter og fliser, og mønster og og og og....... alt skal ko-ordineres, times og tilrettelegges, men på mandag ettermiddag skal det meste være ferdig...... og det gleder jeg meg virkelig til........ det er kanskje bare meg, men jeg er ikke noe glad i og ha håndverkere i huset hver dag........ men nå er det håp :11
    Eg føler med deg. Me hadde vannlekkasje for eit par år sidan og badet måtte totalrenoverast. Handtverkerar i huset nesten eit halvt år. Det var slit.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Sitter og funderer på hva jeg skal gjøre med subben......... hvis jeg bytter kantopphengen så burde den jo i teorien være oppe og gå igjen...... MEN så er det en passiv sub, hvilket jo betyr at jeg må ha en sub-forsterker og hvis jeg ikke husker helt gæli så var Isbobaric konseptet svært forsterker fiendtlig med store fasevinkler.... så m.a.o må man ha en skikkelig forsterker og et elektronisk delefilter....... og da flyr fort tusingene + at jeg egneltig ikke har bruk for den...... men så var det det med og få stagget nysjerrigheten da........ hadde jo vært gøy og hørt den.
    Jeg har jo en Texan U66 liggende et eller annet sted som jeg bygde på ungdomsskolen....... hadde vært gøy og fått liv i den, skjønt den er altfor svak for en Isobarik konstruksjon.
    Kanskje noen i nærleika som har lysst til og overta projektet ?....... men tenk om den er dritbra......... hmmmmmmmmm :LOL:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Grubbler litt på Tandberg Huldra 8'en også.......ser man kan få bygd inn Bluetooth i den for en billig penge og kanskje jeg kunne fått tak på et sett rimelige Klipsch stativhøyttalere el lign lettdrevne høyttalere til den....... Huldra'en har vel bare 2x10 watt, så noe lettdrevent må til. Husker KjellB sverget til Huldra10 av de tidlige modellene, men mener og huske at han nevnte at flere av de foregående Huldra'en også låt veldig bra........ er jo værd og prøve eller hva ?
    Problemet hjemme hos meg nå er at det er så mye og velge i at mange av komponentene blir stående lenge ubrukt........ jeg har spillt musikk via den gamle Philips 752'en i det siste......... hvorfor spør du kanskje ?......... jo, rett og slett fordi det er gøy og den låter slett ikke så halvgæli, fin behagelig mellomtone og masse nostalgi og så er det viktig og gjøre noe som ikke nødvendigvis er så jædrans mainstream hele tiden......... jeg gjør som jeg vil........ og hvis det ikke passer inn..... vel, drit & dra :ROFLMAO:

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.072
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig, man trenger ikke å gjøre som mange andre og kun kjøre nytt. Men følge hjerte, da det til slutt er musikken som er avgjørende uavhengig av pris og alder.

Spiller selv på disse menuettene innimellom.
    IMG_2181.jpeg
    IMG_2180.jpeg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Jeg la subben ut for salg på Finn.no, er bare og bite i det sure eplet og innrømme at jeg allerede har nok projekter........skjønt jeg har veldig lyst til og sette den i stand for og få hørt om den har noe for seg eller ikke.

20241208_203946.jpg

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Lurer på om jeg har nevnt det eller ikke.........men jeg har fått noen flere bokser i hus også.......lille to delte Dac'en........av Hollandsk herkomst.......ser knallfin ut......og spiller greit også, har riktignok ikke prøvd den i store anlegget enda, men funket fint i et av mellom anleggene.

20241114_192930.jpg
    1.png

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Kveldskonklusjon........nytt ord........jeg har for mange FM tunere........6 stykker pluss flere recivere. Skal tro om det er noe marked for slikt i Sverige eller litt sydover ?

I sommerhuset har jeg allerede en Denon RDS reciver som fungerer utmerket der, eneste jeg skal ta med ned dit til sommeren er et Canton høyttalersett.......skjønt kanskje jeg må ha litt vintage der også.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Og så et interiør tipps til dere som har litt eldre hus med ubehandlet treværk i tak og ofte vegger........for all del ikke sett mdf paneler utenpå........beis de grå........jeg så det i dag og det var skikkelig stilig, man ble helt kvitt det gammeldagse preget og man kunne se trestrukturen igjennom........desverre er huset våres litt for nytt for denne typen vegger og tak, men hadde jeg hatt det, skulle jeg gått i gang med en gang........sånn, thats it.......har ikke mer og komme med i kveld 😆

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Et kort øyeblikk grep jeg til fornuften og la subben ut på finn for noen lommepenger til minsta.......og nå er det en på vei for og hente den.......men tusen takk for tilbudet Bergfinn.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    En jubelens dag er kommet.......... snekkern er ferdig.......dvs det manglet en topplist, men den er nå bestilt, rørleggeren er ferdig, elektrikeren er ferdig........ og kona er i ferd med og vaske hele kjøkkenet, så i fra i morgen kan vi begynne og bruke kjøkkenet (ikke i dag fordi silicon skal tørke)........... men endelig kan jeg se lyset...... halle-jula..... :LOL:

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.332
    Sted
    Torget vurderinger
    39
    Må la det synke inn litt selv....... etter månedsvis med frem og tilbake og fargevalg i øst og vest og belysningsvalg og flisevalg......... det er litt sånn at vannglasset er ganske fult og jeg er litt lei hele kjøkkenet........ men i morgen føles det nok litt bedre bare man får litt avstand og som sagt at det hele synker inn litt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn