Kjeller'n- superkort byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror han ønsker seg en sånn platehylle han også:)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Bjørn.H har visst for vane å misforstå meg? Beklager "hjertesukket", det lå vel kanskje helt på grensen av hva man som moderator kan tolerere, av litt "kryptiske" meldinger?

    vidarje er derimot spot on! Kreasjonene til sclalars, og maskineriet han besitter, trigger en aldri så liten lengsel i meg. En drøm mot skaperånd, perfeksjonisme og realisering av sådant, som jeg nok aldri vil oppnå. Derfor min bittelille "kommentar". Faktisk i aller beste mening, dog med et islett av misunnelse! Så ærlig skal jeg være.
     

    Mons 1

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2015
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    plastikken i det rummet ser bekant ut. lurer hvor det kommer i fra... hmmm
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg jobbet litt i påsken, og gjort ferdig første gyngemc'en. Ble veldig fornøyd med det ferdige produktet. Men, mye mer jobb enn jeg så for meg. Her har jeg fått den hjem.

    20190420_125411.jpg


    20190420_125339.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Du Lars, du Lars.....
    Djevelsk artig skapning du har fått til.
    Kjærlig bestefar.

    BB
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Etter 1 års mareritt med prøving og feiling med platespiller prosjektet mitt, kom jeg endelig i mål i går kveld. Og det låter rett og slett nydelig, noe jeg håpet på når jeg startet med dette prosjektet.
    Sleit jo så jævlig med feedback, og prøvde en hel masse, uten at det hjalp.
    Men så ramlet ideén om å bruke slanger til trillebårhjul, og der satt'n i sikringskassa;) 4 stk er akkurat passe under der.
    Nå er'e bare å trøkke på her!

    20190522_174201.jpg
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Flott!! men... hvordan får du vatret lufttrykket?? :cool:
    Det gikk fint. Fyllte først sånn nogenlunde like mye i dem, og så bare dro jeg dem litt ut, fyllte opp litt på en, og slapp ut litt ett annet, og dyttet inn igjen. Måtte selvfølgelig jobbe litt med det, men kom i mål.
    Må selvfølgelig sjekke litt innimellom, men håper det holder seg sånn nogenlunde stabilt.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    God idé!
    Jeg lekte også med slanger og squash baller etc da jeg hadde gyrodeck. (forrige millennium....)
    Helt glemt hvor bra det fungerte. På tide med litt eksperimentelle underlag igjen.
    Takk for påminnelsen :)
    A
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Lars - trillebårslanger er genialt.
    Har bygget to Vocal Boother til to innspillingsstudio som har fjernet all dritt. Det første slet vi litt med da et-par av smultringene punga pga noe som stakk ned på undersiden. Ikkebare å komme til for påfyll, så jeg mekka noen lange påfyllingsslanger til alle som titta ut overalt under.

    Flott som alltid.
    BB
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Nå som jeg endelig kan spille LP plater, måtte jeg selvfølgelig lage meg et stand for coverne, for å kunne se hva som spilles for øyeblikket, og for å slippe å la coverne ligge å slenge ;);)

    20190523_075546.jpg


    Hadde ikke cover for test, så det ble en perm:)
    20190523_075503.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med en liten LED-stripe i bunn som dimmes sammen med lyset i rommet?:)
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    IMG_20190524_171303.jpg

    Tror ikke jeg roste deg for at du også har bakvendt anlegg. Morsomt med strømledning foran på ampene ;)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Siste uke før ferien, og jeg har en dritkjedelig jobb som tar lang tid å frese. Så da måtte jeg finne på noe å gjøre mens jeg venter på at platene jeg freser skal bli ferdig.
    Jeg har blitt fortalt at det å avkoble høyttalere fra underlaget skal gi bedre lyd. Så da tenkte jeg at jeg kunne lage meg noen dempere med fjærer.
    Hver av disse tåler 25kg, og jeg tenkte 3 stk på hver høyttaler.
    Ha`kke peiling på om dette vil utgjøre noe forskjell, men moro å prøve uansett. ;)

    Noen andre som har trua? Eller er det berre tull?

    20190710_053617.jpg



    20190710_055134.jpg



    20190710_055146.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Om det ikke hjelper på lyden så hjelper det i hvert fall på følelsen. Har du forresten fylt høyttalerne med sand?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Om det ikke hjelper på lyden så hjelper det i hvert fall på følelsen. Har du forresten fylt høyttalerne med sand?
    Ting tar tid vettu;). Nei, jeg har ikke det enda. Jeg vet at jeg jeg har en pytteliten lekkasje i bunnen på en av høyttalerne, så jeg må få fyllt på ett eller annet tetningsmiddel først. Er litt usikker på hva jeg skal bruke. Må jo være noe som er så pass tynt at det "vatrer" seg opp i bunnen, men som ikke renner ut av lekkasjen.
    Kanskje noe har ett godt forslag?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker ikke høyttalere som gynger, virker skummelt mht velting
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker ikke høyttalere som gynger, virker skummelt mht velting
    Artig med litt spenning i hverdagen vettu;)
    Nei, fra spøk til Halvor, tror dette kommer til å stå temmelig støtt. De har en diameter på 80mm. Og en annen ting, Kun gamlefar som sitter i det rommet å lytter, så ser ikke på det som noe problem :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis lekkasjen er rundt kanten, og du ikke kommer til for å bare fuge, sett tape på utsiden for å stoppe lekkasjer før du heller i guffe.

    For å helle noe nedi bunnen, må det vel være en to-komponent som er tingen. En betongbasert flytmasse er for ufleksibel.

    Noe slik dette? https://www.gelest.com/product/EM2-EX100/

    Det største problemet er at slike to-komponentsystemer utvikler en del varme når det herder, og om du mikser for mye i slengen, så kan jævelskapen ta fyr. Har sett dette med epoxy som brukes under betongstøping, før en støper neste runde. (Eks: støpe fortau på bru i seksjoner.) Har en ikke brukt opp nok av bøtta, så kan den ta fyr når herdingen setter inn. Les bruksanvisninga :)

    Johan-Kr
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hvis lekkasjen er rundt kanten, og du ikke kommer til for å bare fuge, sett tape på utsiden for å stoppe lekkasjer før du heller i guffe.

    For å helle noe nedi bunnen, må det vel være en to-komponent som er tingen. En betongbasert flytmasse er for ufleksibel.

    Noe slik dette? https://www.gelest.com/product/EM2-EX100/

    Det største problemet er at slike to-komponentsystemer utvikler en del varme når det herder, og om du mikser for mye i slengen, så kan jævelskapen ta fyr. Har sett dette med epoxy som brukes under betongstøping, før en støper neste runde. (Eks: støpe fortau på bru i seksjoner.) Har en ikke brukt opp nok av bøtta, så kan den ta fyr når herdingen setter inn. Les bruksanvisninga :)

    Johan-Kr
    Takk for svar Johan!

    Jeg skal snu høyttalerne på hodet, og se om det går an å fuge med ett eller annet først. Hadde de fyllt med sand før, og det var veldig lite som forsvant ut av den ene høyttaleren. Kan hende det bare er å "fuge" med litt Araldit for å få det tett.Uansett vil det ikke synes, da sidepanelene overlapper litt ned på skroget. :)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg måtte jo prøve de nye demperne. Og, mulig det er placebo, men jeg syntes faktisk at lyden ble ett hakk bedre.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror nok at noe elastisk, som Silmax eller Tec7 er en bedre løsning for å få det tett.

    Johan-Kr
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok at noe elastisk, som Silmax eller Tec7 er en bedre løsning for å få det tett.

    Johan-Kr
    Jeg tenker jeg fyller dem og ser hvor det lekker. Det er så pyttlite, og det er bare på 1 side på den ene høyttaleren. Tech 7 er tingen tenker jeg :)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da ble det en kjapp tur ned til Biltema. (Ble så lei av maset til The Shy ;))
    Så da er det bare å begynne å fylle. Hvis jeg ikke husker helt feil, så gikk det med ca 30 kg i hver høyttaler. Blir spennende dette. Har ikke hatt i sand siden Lowther elementene satt i.
    20190710_184447.jpg


    20190710_184504.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det maset tar jeg på meg, og hvis det skulle bli ræva lyd er det bare å tømme det ut igjen
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det maset tar jeg på meg, og hvis det skulle bli ræva lyd er det bare å tømme det ut igjen
    Jeg får heller rette en stor takk til deg for at du purret på meg. Ble ikke akkurat dårligere lyd. Dette ble knall ;)
    Vi gamliser er litt trege å få igang noen ganger.
    Treg og gammel er ikke det første som slår meg når jeg leser hva du bedriver tiden med.
    Skjønner godt at, når høyttalerne var på plass og lyden satt så bra, at det er vanskelig med ny runde på akkurat de. Maset/purringen var bare godt ment, da jeg var ganske sikker på at det lå et uforløst potensialet der.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn