Politikk, religion og samfunn "Kjempekø til polet" - Har det klikka helt for folk?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Tja. "Current drinkers", der Norge ligger høyt, er definert som "en som har drukket alkohol det siste året". Det sier egentlig ingen ting om konsumet, bare at det er sosialt akseptabelt å ta seg en øl på et utested en varm sommerdag.
 
U

Utgatt24668

Gjest
I henhold til FN så er alkohol det rusmidlet som har mest påvirking på andre enn konsumenten (med stor margin). Vårt drikkemønster, med helge/bygdefylla og misbruk i høytider forstreker denne effekten - og det er svært lett å se om du har bodd både i Norge og på kontinentet.

At franskmennene drikker litt for mye rødvin til maten (Der vi drikker vann) til hverdags er en annen problemstilling for det enkelte individet.

I tillegg har nok Norge en god del mørketall grunnet hjemmebrent og smugling, grunnet en svært dårlig drikkekultur og høye priser.

Det som er gledelig i Norge er at flere unge har adpotert en langt mer sunn drikkekultur, i storbyene, gjerne de som tar utdannelse. I tillegg har alkoholen fått en del konkurrenter som har sine pros and cons - men det er i det minste bra for hvordan det påvirker og ødelegger for andre enn konsumenten selv.
 
Sist redigert av en moderator:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Her ser du en oversikt over alkoholkonsum der også hjemmebrent og smugling er tatt med. Norge ligger fremdeles lavt.


Det du egentlig sier er at du vil heller ha mer alkoholrelaterte skader så lenge du slipper å se overstadig berusede mennesker. Deg om det.

Jeg kjenner for øvrig godt til noen land i Europa, og hvis du vil unngå å se overstadig berusede personer der må du lukke øynene når du er ute.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er mye i logikken her som skurrer.
Det mest åpenbare: Vi kjøper alt mulig på nett, og hjemkjøringstjenstene har hatt massivt med oppsving det siste året. Folk er hjemme og bestiller hjem.
Polet har også mulighet til å bestille på nett for å få levert hjem med posten.
Allikevel skjer dette.
Det er ingen annen logikk å spore enn at folk er ubrukelige til å planlegge.
Samme greia med at det er rush på butikken lørdag kl 1755.
"Det hindrer jo ikke folk i å hamstre resten av uka" sies det jo stadig vekk.
Allikevel er det disse køene rett før stengetid. Det viser jo tydelig at folk har drukket seg tomme, er dårlige til å planlegge, og er desperate.

Hva slags åpningstider ville ha løst dette problemet? Åpent på polet hele 17mai? døgnåpent muligens? Salg av brennevin i butikk? (det er jo like mye panikk der før ølsalget stenger)


Angående det konkrete bildet som er brukt, så viser det køen til polet på Grunerløkka. Nå er det veldig mange år siden jeg var der sist, men dette er et bittelite pol som fremdeles har betjening over disk. Med andre ord sannsynligvis det minst egnede stedet å gå til i en rushsituasjon.
Dette vet folk som står i køen, men de står der allikevel. Til tross for at det ikke er spesielt langt å gå til neste polutsalg.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Her ser du en oversikt over alkoholkonsum der også hjemmebrent og smugling er tatt med. Norge ligger fremdeles lavt.


Det du egentlig sier er at du vil heller ha mer alkoholrelaterte skader så lenge du slipper å se overstadig berusede mennesker. Deg om det.

Jeg kjenner for øvrig godt til noen land i Europa, og hvis du vil unngå å se overstadig berusede personer der må du lukke øynene når du er ute.
Ja, med tanke på at alkohol skader like mye tredjepart som misbrukeren ved høye inntakt, f.eks. i helgene eller høytider, så er det toale skadeomfanget på barn og andre mindre ved en mer avslappet og tilgjengelig alkoholpolitikk der vi unngår charter-og harry-hamstring med påfølgende konsum og bygdefyll, og heller legger opp til et mer jevnlig forbruk som i Sør Europa. Det git også økt frihet til individet, som er godt for demokratiet.

Øst europa er ikke et godt eksempel om du tenker på de landene.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Siden det er et rush på dagligvarebutikkene mellom ca 16 og 18 på hverdager og store deler av lørdagen så er da eneste logiske konklusjon at Nordmenn har et usunt forhold til dagligvarer. Hadde bare dagligvarer vært tilgjengelig alment i butikk og disse butikkene hadde hatt mer generøse åpningstider så ville ikke dette fenomenet oppstått.

Eller vent lit...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Polkøen viser hvor anstrengt forhold nordmen har til alkohol. Både folk og politikere. Vi har helt idiotiske regler på utsalgstider. I alle andre land med et sundt og avslappet forhold til alkohol så finnes ikke slike køer. De handler sin rødvin og øl når de har lyst på det. Helgefylla i Norge er like idiotisk og anstrengt. I de fleste andre europeiske land er synlige berusede mennesker langt mindre vanlig, og de har ikke helgefyllatradisjonene våre.

Løsningen er å redusere priser, utvide åpningstidene - og avskaffe KrF. + Fjerne forbud mot utsalg etter kl 20:00 på butikkene. Harmstring av alkohol er med å drive forbuket oppover. Hadde alkoholen vært mer tilgjengelig så kunne vi ha kjøpt når vi hadde hatt lyst på det. Høyere priser i Norge driver opp harmstringen på harryhandling i tillegg, om det er på flyplassene eller i Sverige. Avskaff skattelette for Charter-grilldressene, fjerne avgiftene og utvid åpningstidene + brenn Ropstad på bålet - da snakker vi.
Jada, se f.eks. på Russland, vellykket alkoholpolitikks fyrtårn. Finland hadde jo også et eksperiment som nær ble fatalt.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det er mye i logikken her som skurrer.
Det mest åpenbare: Vi kjøper alt mulig på nett, og hjemkjøringstjenstene har hatt massivt med oppsving det siste året. Folk er hjemme og bestiller hjem.
Polet har også mulighet til å bestille på nett for å få levert hjem med posten.
Allikevel skjer dette.
Det er ingen annen logikk å spore enn at folk er ubrukelige til å planlegge.
Samme greia med at det er rush på butikken lørdag kl 1755.
"Det hindrer jo ikke folk i å hamstre resten av uka" sies det jo stadig vekk.
Allikevel er det disse køene rett før stengetid. Det viser jo tydelig at folk har drukket seg tomme, er dårlige til å planlegge, og er desperate.

Hva slags åpningstider ville ha løst dette problemet? Åpent på polet hele 17mai? døgnåpent muligens? Salg av brennevin i butikk? (det er jo like mye panikk der før ølsalget stenger)


Angående det konkrete bildet som er brukt, så viser det køen til polet på Grunerløkka. Nå er det veldig mange år siden jeg var der sist, men dette er et bittelite pol som fremdeles har betjening over disk. Med andre ord sannsynligvis det minst egnede stedet å gå til i en rushsituasjon.
Dette vet folk som står i køen, men de står der allikevel. Til tross for at det ikke er spesielt langt å gå til neste polutsalg.
For å snakke for meg selv, så er det unaturlig å planlegge både for å handle inn mat, og en annen plan for å handle inn øl eller vin. Det virker helt meningsløst. Åpningstidene har ingen logikk, og er stressende. Det er mulig derfor at mange velger å vente til siste time. Åpningstidene burde ha gått hånd i hånd med matvarebutikkene. Da hadde vi også sluppet hamstringseffekten, eller kø foran polene.

Raymond fikk jo ikke engang ha butikkene åpne på søndager for å unngå smitte på små brustadbuer, så denne idiotiske politikken handler om noe mer enn tilgjengelighet av alkohol. Det er et særnorsk fenomen som vi kan kalle stupidity på godt norsk.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Jo, det er klart at man kan være uheldig og komme bort i problemer med en overstadig beruset person. Og de tar jo problemet med seg hjem til samboer og barn, men det kan man jammen i land der man drikker et glass vin eller 2 til lunsjen og så setter seg i bilen for å kjøre hjem også, noe som ikke er så uvanlig i land med en annen alkoholkultur enn Norge.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jada, se f.eks. på Russland, vellykket alkoholpolitikks fyrtårn. Finland hadde jo også et eksperiment som nær ble fatalt.
Som nevnt flere ganger på tråden, så er Øst Europa neppe et godt eksempel, eller gir noe mening å sammenlikne seg med.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jo, det er klart at man kan være uheldig og komme bort i problemer med en overstadig beruset person. Og de tar jo problemet med seg hjem til samboer og barn, men det kan man jammen i land der man drikker et glass vin eller 2 til lunsjen og så setter seg i bilen for å kjøre hjem også, noe som ikke er så uvanlig i land med en annen alkoholkultur enn Norge.
Ja åpenbart, andre land har sine problemer. Det jeg er ute etter er å belyse en særdeles dårlig norsk drikkekultur og politikk. At snitt alkoholkonsum er høyere i noen andre land har liten betydning mht. våre problemer, drikkemønster, helgefyll og påvirkning av unge eller andre pårørende.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.719
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Det gjennomsnittlige alkoholforbruket i Russland pro capita er faltisk mindre enn i Tyskland, Frankrike og Spania.

Selv når vi fordeler alkoholforbruket kun på de som drikker (og ikke hele befolkningen) kommer Norge godt ut. Lavest i Europa faktisk. De tyskerne som drikker, drikker 60% mer enn de nordmennene som drikker. De fordeler det nok mer utover uka - de sitter på puben flere dager i uka og snubler hjem når det stenger.

 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg cherrypicker litt her, for dette er noe jeg hører ganske ofte.
For å snakke for meg selv, så er det unaturlig å planlegge både for å handle inn mat, og en annen plan for å handle inn øl eller vin. Det virker helt meningsløst.
Dersom dette hadde vært årsaken, burde vi ikke sett kaoset i dagligvarebutikkene i tett befolkede strøk kl 1755 på lørdager som vi har blitt vant til (dog betydelig mindre nå etter COVID, men se bort fra det akkurat nå)

Da er det altså snakk om butikkøl. Som man handler på den samme butikken hvor man gjør innkjøpene sine hele uka. Allikevel står de der noen minutter før ølsalget stenger tidlig lørdag kveld og stresser.
De kunne kjøpt de samme produktene på hver eneste handletur hele uka.
Null planlegging nødvendig. Men de lar være. De har muligens en øl i kjøleskapet fra før.

For meg tyder dette på at mennesker flest ikke evner å planlegge mer enn noen timer frem i tid.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
RRR,
En gang for mange år siden trodde jeg som deg, men det var før jeg faktisk gadd å sette meg inn i problematikken. (Måtte på grunn av oppgaver på jobb )
Dessverre er det et utall myter omkring nordmenns forhold til alkohol. Men det er noen klare fakta på dette området:

De 2 viktigste faktorene for å få ned forbruket er tilgjengelighet og pris.

For å dempe ungdomsforbruket er Vinmonopolet en meget viktig aktør. Polet har en vanvittig mye bedre "track record" enn butikkene når det kommer til å overholde/sjekke aldresgrensebestemmelser.

Den norske "helgefylla" er fra et helsemessig synspunkt utrolig mye bedre enn enn den franske, "drikke ikke fullt så mye" gjennom hele dagen H24/7/365.

Norges problem pr i dag er faktisk at levestandarden (økonomien) har blitt så mye bedre fra 60-70 tallet og fram til i dag at vi faktisk har råd til å drikke mere etter et "Europeisk drikkemønster", og vi gjør da også det. Men så er vi jo nordmenn og har selvsagt ikke lagt bort helgefylla. Så vi har valgt det verste fra begge kulturer! Det norske forbruket har dessverre økt de senere år med alle de problemer som følger av dette.

Den påstått "sunne/gode" sør europeiske drikke kulturen har enorme kostnader for samfunnet. Andelen alkohol relaterte innleggelser på sykehus er enorm og helsebudsjettene og skattene med dem kunne faktisk blitt kuttet merkbart hvis befolkningen i disse landene hadde sluttet å drikke.

I motsettning til hva mytene sier er det ikke skader som følge av slossing og fyllekjøring som utgjør de største økonomiske belastningene på samfunnet som følger av alkohol. De store kostndene kommer som følge av andre medisinske problemer et stort alkoholkonsum fører med seg.

Foreldre som sender med ungdommene drikkevarer når de skal på fest tror de gjør det tryggere fordi da "vet de hva de drikker". problemet er at de unge da drikker det de uansett ville ha drukket på festen PLUSS det de fikk med seg hjemmefra!

Foreldre er sterkere rollemodeller for de unge enn hva både foreldre og ungdom tror. Hvis ungdommen ser at foreldrene faktisk kan drikke "noen få" glass i helga uten å bli snørrfulle vil de unge faktisk i stor grad følge samme mønster selv. Men hvis de ser at foreldrene går på fylla i 14 dager kontinuerlig når de er i syden er det stor risiko for at de unge følger i foreldrenes fotspor.

Når det gjelder prisens innvirkning på alkoholskader så har det blitt gjennomført et fullskala "forsøk" på dette området. Finland reduserte prisene merkbart for noen år siden og konsekvensene ble så brutale ( vanligste dødsårsak i Finland for menn mellom 16 og 66 år ble alkohol! ) at de måtte sette opp prisene etter en tid.

Av ukjent årsak ser man at folk som lever på "nordsiden av kloden", sånn ruffly fra taigabeltet og nordover ha store problemer med å "drikke som folk"!
Nordmenn, Finlendere, samer, russere, eskimoer, indianere i USA etc har en helt egen evne til å misbruke alkohol.

Den største tabben man kan gjøre er å følge FrPs ønske om å legge ned Vinmonopolet og la REMA ta over. Vareutvalget vil bli like trist som det øvrige utvalget i butikkene og prisene vil ikke bli lavere, mest sansynlig vil de øke.

Mange mener/tror at Polet er resultat av KrFs ideologiske kjepphester, det er positivt feil. Polet kom som en tverrpolitisk løsning på et enormt samfunnsproblem. Og det har faktisk fungert veldig godt i forhold til hensikten. Men har man ikke med seg historien ( FrP og deler av H + noen andre slengere ) er det lett å gjenta feilene fra i går!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
I motsettning til hva mytene sier er det ikke skader som følge av slossing og fyllekjøring som utgjør de største økonomiske belastningene på samfunnet som følger av alkohol. De store kostndene kommer som følge av andre medisinske problemer et stort alkoholkonsum fører med seg.
Et av poengene til min mann i bransjen er at mange tror at det er de slitne alkisnene man ser som er problemet. Det er det ikke. Det vil si, de har forsåvidt slitt å stri med, men det er ikke særlig mange av de. Det er derimot fryktelig mange velfungerende hverdangsalkoholikere som dag ut og dag inn drikker, tidvis ganske mye også, og så baller det på seg etter hvert. Det er gjerne ingen ting sett utenfra som indikerer at noe er bekymringsverdig. Man er kanskje litt trøtt på jobb innimellom og slikt, men det skal en del til før det blir veldig påfallende, spesielt om man er i et miljø der slikt er mildt akseptert uansett - feks om man har mye "kundepleie" eller noe slikt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
For rundt 30 år siden, var avstanden til nærmeste utsalg både 20 og 30 mil for folk ute i distriktene. Det var selvsagt mulig å bestille pr post eller gods, men det var nok ikke så veldig mye brukt, da hjemmeindustrien fungerte utmerket. Etter pol-revolusjonen fra ca 2000 er det vel i dag nesten ingen kommuner som er uten eget utsalg, med det resultat et datidens hjemmeindustri nå er neste forsvunnet... ( men bare nesten..) Dette har bl.a. ført til at man i dag har bedre oversikt over generelt forbruk enn man hadde tidligere...... eller som det ble påstått at garnisonspresten i Indre Troms skal ha uttalt en gang på 70-tallet : "Det er greit at dere drikker, gutter... men drikk ordentlig brennevin...".... I motsetning til steder hvor produktene var så dårlig at enkelte begynte å grue seg til helga allerede på tirsdag......
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Mye hjemmeindustri om dagen, men det går nok mest i øl. For en moderat engangsutgift i grunnleggende utstyr kan man for rundt en femhundrelapp brygge 20-25 liter øl som ville kostet en 3-4000 kroner på polet. Godt blir det også om man er litt nøye med prosessen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg cherrypicker litt her, for dette er noe jeg hører ganske ofte.

Dersom dette hadde vært årsaken, burde vi ikke sett kaoset i dagligvarebutikkene i tett befolkede strøk kl 1755 på lørdager som vi har blitt vant til (dog betydelig mindre nå etter COVID, men se bort fra det akkurat nå)

Da er det altså snakk om butikkøl. Som man handler på den samme butikken hvor man gjør innkjøpene sine hele uka. Allikevel står de der noen minutter før ølsalget stenger tidlig lørdag kveld og stresser.
De kunne kjøpt de samme produktene på hver eneste handletur hele uka.
Null planlegging nødvendig. Men de lar være. De har muligens en øl i kjøleskapet fra før.

For meg tyder dette på at mennesker flest ikke evner å planlegge mer enn noen timer frem i tid.
For min del kan jeg ha øl i kjøleskapet til den går ut på dato noen ganger, og særlig hvis det er ufyselig mig som IPA eller hveteøl. Jeg er allikevel veldig glad i en god pils eller et mørkt juleøl, men drikker etter norsk standard trolig helt mikroskopisk lite. Ofte blir det øl til sterkt krydret asiatisk mat (India er i Asia), eller litt prøvesmaking i ukene før jul, samt til festmåltider hvor jeg vet at jeg slipper å kjøre bil etterpå.

Min svakhet er i mye større grad sjokolade og annet godteri, og som jeg strengt tatt burde begrense til helgene, og knapt nok da. Det jeg vet er at hvis jeg skal "planlegge" før helgen og kjøper f.eks. en sjokoladeplate på mandag når jeg er i butikken, så er ikke den fortsatt i skapet når helgen kommer. Kanskje de som kjøper alkohol i forhold til forbruk har det litt på samme måte når de venter med å kjøpe øl til de skal drikke den.

Det kan også være at man egentlig anser ting som alkohol ganske unødvendig, og egentlig ikke har lyst til å kjøpe det bare for å ha det stående midt i uka. Men så kommer helgen, og man merker at man har lyst på allikevel.
 
Topp Bunn