KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.087
    Torget vurderinger
    4
    IMG_4695.jpeg

IMG_4892.jpeg

IMG_4889.jpeg

Ikke de store endringene i kjellerstua. Naim Nait har gitt et godt løft i lilleanlegget, men det kommer en rørforsterker, eller en Lavardin, med tid og stunder.
    Men noe må man jo sysle med, så jeg har funnet frem minidisc spilleren. Har 30-40 minidisc´er med diverse musikk, en del kopierte album (CD) men også en del "mixtape´s". Nostalgitrip🙂

IMG_4895.jpeg

Låter slett ikke verst. Vurderer å finne en stasjonær spiller på finn, men er usikker på om det er noe å hente lydmessig. Noen som har erfaring?
    Har også overtatt en god del kassetter som har blitt oppbevart hos min mor og har flere på vei inn fra min far. Ser at det er flere dem som har tilhørt meg. Vurderer nå å skaffe meg en kassettspiller også.
    Har ingen kunnskap om kassettspillere og klarer ikke å skille møkk fra gull når jeg kikker på finn. Vil ikke legge mye penger i dette, 2-3000,-. Om noen har tips til konkret spiller på finn, eller enda bedre, om noen i Bergensområdet vil selge en ok spiller i dette prisskiktet, er det bare å gi beskjed.

Ellers er det jammen ekstra godt å finne roen i en varm kjellerstue på denne tiden av året, og spesielt etter tur i sjeldent fint bergensvær!

IMG_4858.jpeg

IMG_4820.jpeg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.087
    Torget vurderinger
    4
    Da har det skjedd litt her nede i kjellerstua. Det er nr 2 anlegget som har fått seg noen oppgraderinger.
    Først ut var bytte av dac. Brukte Chord Mojo som er en fin liten sak og som i sin tid var en god oppgradering fra dacmagic. Oppgraderingen til Chord Qutest gav digitallyden et temmelig solid løft.

IMG_5005.jpeg

IMG_5012.jpeg

Ila. helgen ble det slått til på to annonser på finn.
    Target høytalerstativene som her kan skimtes i det fjerne var 10cm for høye.

IMG_4993.jpeg

På finn-bildene så det ut som om bena på stativene var sortelokserte, men bildene løy. Synes ikke det ser bra ut slik de står nå. Får spraylakkere de svart, evt bruke plasti-dip. Synes heller ikke det er de vakreste stativene til disse høytalerne. Men inntil det dukker opp noen originale ref3a stativer på brukten (lite sannsynlig) får det holde. De virker solide og velbygde.

IMG_5079.jpeg

Siste oppgradering. Naim Nait 5i er en fin liten forsterker og spilte ganske bra med Reference 3A MM DeCapo. Men jeg har hatt lignende høytalere før, Reference 3A Master Royal MkII. Dette er nå 20 år siden og var første gang jeg fikk et sniff av "high-end lyd". Den gangen bruker jeg den integrerte forsterkeren Conrad Johnson CAV 50, med EL34 rør. Jeg prøvde både KT88 og 300B forsterker på disse høytalerne, men det var en egen magisk match med EL34.

58A4AD35-80BC-415C-BC0D-9652F15D9C59_4_5005_c.jpeg

Derfor har jeg lenge hatt lyst å teste ut EL34 på MM DeCapo. Så da det dukket opp en Cayin CS55a lokalt brukte jeg ikke mange sekundene på å bestemme meg.

IMG_5075.jpeg

IMG_5081.jpeg

Og det låter helt aldeles superdupert, virkelig! Forsterkeren leverer 38w med EL34 rør fra Psvane og det er mer enn nok til å levere kraftfull bass, veldig bra dynamikk (høytalerne er spesielt gode på det), 3-dimensjonalitet/romfølelse, luftig topp. Den låter som en langt kraftige forsterker enn Nait´en, og betydelig bedre på alle parametre, i dette oppsettet.
    Så dette var innertier, veldig veldig gøy!

IMG_5082.jpeg

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.352
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    8
    Den Cayin-forsterkeren er en liten perle! Solgte den kun fordi jeg fikk et meget godt tilbud på storebroren.

Så skjønner godt at du er fornøyd, slitan😃

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.087
    Torget vurderinger
    4
    Ja, veldig mye forsterker for pengene!
    Skal prøve litt andre smårør etter hvert. Du vet ikke hvor Cayin får rørene sine fra?

Da jeg solgte CJ CAV 50 for 17-18 år siden fikk kjøper med flere sett med NOS rør, 12ax7, 12au7, 6sn7, EL34. Verdien av de rørene er i dag sannsynligvis det dobbelte av det jeg fikk for forsterkeren, kanskje mer😝
    Nå til dags er det ingen spøk hvis man skal tube-rolle med kremrør.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.087
    Torget vurderinger
    4
    LenCorian har i lang tid stått ubrukt, delvis kanibalisert siden 4point røk over på Garrard´en.
    Den har et ikke ubetydelig areal og en særdeles betydelig vekt. Det var derfor ikke aktuelt å plassere den hvor CEC spilleren står i dag, i frontrekka.
    Dermed har den blitt stående på benken hvor et par andre, litt mer originale lencoer og en Audio Innovation S300 står i påvente av et eller annet påfunn.

IMG_5101.jpeg

IMG_5109.jpeg

Men der står den også godt og stabilt. Flyttet derfor Monk riia over dit og fant frem et par Belden 5-metere fra Blue Jeans Cable.
    Nå er den koblet opp til Cayin forsterkeren.

IMG_5107.jpeg

Med bind for øyene stakk jeg hånden ned i pick-up skuffen, rørte litt rundt, og dro opp denne luringen her.

IMG_5103.jpeg

IMG_5102.jpeg

Under plata ligger en skifer platematte.

Pickup er montert i et Fidelity Research headshell som igjen er koblet til en Fidelity Research FR24 mk II. En artig, og i følge forståsegpåere, ganske brukbar arm med masse på 17g som ble lansert i 1965. Det artige med den er lageret.

It is equipped with a Gyro-Stat (Gyrostat), a unique mechanism developed further from the Gyro-Gimbal type.
    This mechanism has a structure using four miniature bearings with high precision, and the rotation support part moves with completely uniform force in the 360 ° direction as seen from the arm tip, and the force required for rotation is also kept small. Therefore, the effective mass of the movable part can be kept small, and the structure is optimum for light needle pressure.
    In addition, since the center of gravity of the movable part of the arm is almost equal to the center of rotation axis, operation at light needle pressure is extremely stable.

IMG_5104.jpeg

IMG_5105.jpeg

Med fem meter kabel fra riia til forsterker var jeg litt betenkt ift støy. Men det er helt fullstendig tyst.
    AKG´en og armen spiller på lag og det låter supert.

IMG_5110.jpeg

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    737
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Har jeg eid både akg og fr24 før mon tro? Uansett, er så glad i fr24 at jeg er på min tredje nå. Angrer på at de blir solgt hver gang. Har bare hatt to fr64s, så det betyr vel at jeg liker fr24 best;-)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.087
    Torget vurderinger
    4
    Har jeg eid både akg og fr24 før mon tro? Uansett, er så glad i fr24 at jeg er på min tredje nå. Angrer på at de blir solgt hver gang. Har bare hatt to fr64s, så det betyr vel at jeg liker fr24 best;-)
    Det kan nok stemme stemme at du har hatt AKG før ja, det demrer for meg nå...Og Audio Technica AT15SS kom vel også fra deg! Men FR24 kom nok langveisfra, fra andre siden av kloden om jeg ikke husker feil.
    Det kan nok tenkes at FR24 er en litt glemt eller oversett arm ja. Er jo ikke mange tusenlappene man må ut med for å skaffe seg en slik. Så det synes jeg man burde gjøre.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.921
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser du var en av de heldige og fått kjøpt den Monk riaa'n🤩 hørte den hos Grumpy og skjønte denne måtte innhandles, men det blev plutselig veldig vanskelig og få kjøpt den😛

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.087
    Torget vurderinger
    4
    Ser du var en av de heldige og fått kjøpt den Monk riaa'n🤩 hørte den hos Grumpy og skjønte denne måtte innhandles, men det blev plutselig veldig vanskelig og få kjøpt den😛
    Ja var tidlig ute med den. Konstruktøren spurte om jeg kunne være norsk forhandler. Følte ikke helt at jeg hadde forutsetningene for å ta den jobben så takket nei til det…😙

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn