KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Kniv og taffel med Mads Berven band på Kulturhuset i Bergen. Django Reinhard (tungt) inspirert jazz, ispedd litt jazza julelåttolkninger. Helt knall, god stemning!

    IMG_2920.jpeg


    Har koblet opp en Audiolab 8000A på Frügelhornene. Låter bra.
    IMG_2907.jpeg

    Forsterkeren var gratis. Trenger litt TLC. Ny phono terminaler er bestilt fra eBay

    IMG_2910.jpeg

    Ser ut som det har vært litt varmgang også. Vet ikke om det er noe å bekymre seg for…Noen som har noen meninger om dette?

    IMG_2908.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Var en tur innom Duet Audio i dag. Trodde jeg skulle på demo av Naim Classic oppsett. Men, nok en gang var jeg en uke for tidlig ute...
    Når jeg er på fredag og leser "lørdag" så tenker jeg, "i morgen". Her tenker jeg at forhandlere (og lydlaugmedlemmer😝) må bli flinkere til å presisere om det ikke er FØRSTKOMMENDE lørdag det inviteres til.
    Jaja, jeg ble nå uansett tatt godt i mot hos Duet og fikk høre på top-notch Naim oppsett med Piega Coax 601. Dette låt veldig bra!
    Fikk også høre aktive Dynaudio Focus 110. Jeg er på jakt etter aktive høytalere i stua som skal spille med streamer og med Lenco platespiller prosjekt som jeg holder på med.
    Har i utgangspunktet tenkt at det skulle være KEF LS50 wireless II. Men selger mente Fokus 110 var endel bedre.
    Fokus 110 låt helt supert, imponerende for å komme fra så små bokser. Har fortsatt ikke hørt LS50, så inntil jeg har fått sammenlignet er det bare å knote videre med Lenco`en.

    Pizzaene er i kveld produsert av undertegnede, akkopagnert av kjøkkenanlegget som består av 1stk Bose Soundtouch. Jeg er ganske sikker på at 2stk KEF LSX vil øke matlagingsmotivasjonen min med om lag 47-56%. Så får noen andre i familien vurdere om det er verdt det.

    IMG_2926.jpeg




    I kjellerstua har man sprettet kveldens første. Kinn skuffer aldri.

    IMG_2925.jpeg


    Blant de sist ankomne platene i kjellerstua er Greta Van Fleet sine tidligste album. Men kveldens første på spilleren er Greta Van Fleet sitt siste.
    Jeg synes dette er et dønn solid album. Hvis du liker Led Zeppelin er dette midt i blinken!!
    IMG_2923.jpeg


    At transparent vinyl nå om dagen gir mer tenning enn transparent undertøy får man bare ta til etterretning.

    IMG_2924.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Kaizers holder konsert i Bergen, men jeg var dessverre for treg da bilettene ble lagt ut. Har sett dem live fire ganger tidligere. De to første var på Lille og Store Vega i Købehavn under studieårene på tidlig 2000-tallet. Veldig, veldig bra live! Har ikke opplevd noe band som til de grader connecter med publikum.
    Samlealbumet oppsummerer deres karriere på glimrende vis. Og lyden er utmerket! Legg merke til signert utgave...😎

    IMG_2927.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Og la oss fortsette på temaet transparent vinyl...Dragen har sovnet for lengst.
    Arctic Monkeys, live.

    IMG_2930.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Ble hytte denne helgen. Gjøre klart til juleferien. Utrolig flott på fjellet nå!

    IMG_2950.jpeg


    IMG_2958.jpeg


    Og så var det noen dubletter på hytta også, hvilket betyr at de faktisk er tripletter. De fraktes tilbake til byen. Discogs hadde ikke vært så dumt, men det er jo en hobby i seg selv...

    IMG_2964.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Neste steg opp ?? :love:
    Hvis du tar vekk G og 3 får du det som ville blitt neste om jeg skulle bestille en ny 911😉
    Men disse bilene har blitt alvorlig dyre. 2,4 mill landet jeg på da jeg konfigurerte Carrera T.
    Jeg mener forøvrig at GT3 er overkill på norske veier (men super på bane) og vil til og med hevde at man får mer glede av å tyne en modell med mindre motor enn å frustreres av at man aldri kommer i nærheten av å utnytte fullt potensiale, som med en moderne GT3 eller Turbo. Hvis jeg bruker noen sekunder lenger på akselerasjonen er det noen sekunder med ekstase i min favør, hver gang. Det er i hvert fall det jeg sier til meg selv...😙
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Slik se det ut på innsiden. Ser det står tungsol 5687 og flotte amperex 6922 fra Holland fabrikken. Må nok teste hvordan disse måler før de evt kasseres. Skulle ikke forundre meg om de fortsatt måler bra…
    image.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.949
    Antall liker
    29.535
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Slik se det ut på innsiden. Ser det står tungsol 5687 og flotte amperex 6922 fra Holland fabrikken. Må nok teste hvordan disse måler før de evt kasseres. Skulle ikke forundre meg om de fortsatt måler bra…
    Vis vedlegget 977277
    Syntes det var stor forskjell fra slitte rør til ferske rør, men IME sliter Steelhead ikke spesielt hard på rørene, og de holder lenge.

    Mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    1) Jada, har et helt nytt sett liggende som reserve. Mullard ECC 88 og GE 7044.

    2) Ja, men jeg synes ikke at forskjellene var natt-og-dag.

    Mvh
    Har kjøpt mullard 5687 av audiomix. Har mye forskjellig av 6922 og ekvivalenter som jeg kan sjekke ut. Tror jeg starter med Tesla goldpin, med nr 32 som betyr at de er laget på «riktig» fabrikk.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    PSU. En stund siden noe har tørket støv der…

    IMG_2979.jpeg

    Men hvem er Veronica, som signerer med hjerte som prikken over i’en…😘

    IMG_2980.jpeg

    Satan så tregt det går når man skal rote med sosiale medier samtidig😝
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    IMG_2982.jpeg


    Låter bra etter rørskifte. Samme effekten som jeg har opplevd tidligere ved skifte til ferske rør.
    Det blir som vindusvasken på våren. Utsikten blir ikke finere, men man ser den litt klarere.

    Glimrende boks det her!

    IMG_2984.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    New Order - Low Life

    IMG_2996.jpeg


    Ingen tvil om at rørene i Steelhead var moden for utskiftning. Mer oomph nå!

    IMG_2997.jpeg


    Må gjøre et eller annet med plasseringen. Ser litt noldus ut nå...

    Spille litt Motorpsycho mens man funderer på mulige løsninger

    IMG_2998.jpeg


    IMG_2999.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Startet kvelden med å blåse ut litt ørevoks

    IMG_3005.jpeg


    IMG_3006.jpeg


    Nå hører jeg på denne. Har en forhåndsbestilling inne på vinylen. Ble fortalt at den skulle komme i desember. Så får vi se om det stemmer.
    Bra live-opptreden, som alltid fra Nick Cave. Stort sett down-tempo, men White Elephant sparker godt!

    IMG_3007.png


    Nå rulles lerretet ned. "Leave the world behind" på Netflix.

     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Det bakes

    IMG_2936.jpeg


    Og det blir endel julemusikk. Har en onkel som er svært musikkinteressert. Siden 2013 har han produsert julemix cd´er til familien. Venter spent på 2023 mix´en.

    IMG_3015.jpeg


    Nattesynet blir ikke bedre med årene. Har montert noe belysning så det er litt lettere å finne frem i samlingen.

    IMG_3023.jpeg


    IMG_3025.jpeg


    Og så kan det gå litt i metning med julemusikk. Da gjør det godt med litt Waterboys!

    IMG_3024.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Var innom PCB for et par dager siden.
    Ser ut som det er en bergenser som har vært en satans snill gutt i år...
    Denne kommer man ikke til å se mange av på veien (911 Dakar for uinnvidde, begrenset opplag)

    IMG_3029.jpeg


    Hytteracer

    IMG_3030.jpeg


    Onkel Sveinung har levert årets Jul i Stova. Tok en gjennomspilling til morgenkaffen, kos!

    IMG_3048.jpeg


    Fantastisk vær i Bergen. Utrolig idyllisk lille julaften.

    IMG_3049.jpeg


    Fått på plass noe kvalitetskunst på veggen😎 Har vært litt gniten på rammen, fra Clas Ohlson, reflektiv som juling. Må nok skaffe noe med antireflektivt glass.

    IMG_3051.jpeg


    Måtte ut en tur for de siste varene til julemiddagen i morgen. Telte litt på knappene men valgte til slutt fossilbilen. Ikke ofte det er slike snøforhold i Bergen.
    Fant en stor industriparkeringsplass, skrudde av stabilitetskontrollen, og kjørte 8-tall til jeg begynte å bli småkvalm etter 15-20 minutter. Bakhjulsdrevet 911 er knallgøy på vinterføre, og med stabilitetskontroll på føles den overraskende trygg og forutsigbar på glatta.

    IMG_3046.jpeg


    IMG_3042.jpeg


    Huset er vasket, bordet er dekket til i morgen, pinnekjøttet står til vanning. Fruen har nattevaktshelg, så jeg har ansvaret for middagen. Men jeg tror jeg har kontroll, og til og med litt tid til musikk på tampen.

    IMG_3052.jpeg


    Knakende bra album!

    IMG_3055.jpeg


    Og da er det god jul fra meg!

    IMG_3037.jpeg
     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt et dypdykk i denne boksen. Mye bra der!

    IMG_3186.jpeg


    IMG_3187.jpeg


    De to sist ankomne er det Thom Yorke som står for, alene, og i samarbeid men noen fra Radiohead mannskapet (The Smile).
    Atoms for peace er 45rpm. Nok en bekreftelse på at 45rpm er en plage. Flott lyd, men man har jo knapt nok satt seg før man må opp igjen for å snu plata...
    The Smile plata er special edition, 180g gul vinyl. Koster 100,- mer enn en vanlig plate. Spurte om de ikke hadde den vanlige. Men den var ift forhandleren ikke gitt ut som "vanlig" utgivelse. Kan man egentlig kalle en utgivelse for special edition når det er den eneste edition`en som finnes...?
    Jaja, fin gulfarge da! Og musikken er glimrende👌

    IMG_3190.jpeg


    IMG_3191.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Originalstativer til Spendor

    IMG_3205.jpeg


    Innedag i dag, både på grunn av festligheter i går og av værmessige årsaker.

    Montert nye phonoplugger på Audiolab 8000a.

    IMG_3220.jpeg


    Kjekt å lodde litt! Synes jeg fikk det bra bra til. Ble litt inspirert og det hadde jo vært gøy å sette sammen et byggesett.
    Sett litt på dette fra UralTone, EL34, fra Finland.
    EL34 låt utmerket med Reference 3A Master Royal MKII som jeg hadde for 15 år siden. Derfor tenker jeg det også vil fungere bra med Reference 3A DaCapo som jeg har nå, for øyeblikket ikke koblet opp.


    Ser på printbordet til Audiolab at det har vært noe varmgang. Vet ikke om det har vært en hendelse som har blitt adressert tidligere, eller om det er varmgang over tid, og om det evt. er noe jeg bør gjøre noe med...

    IMG_3218.jpeg


    IMG_3219.jpeg


    Den spiller i hvert fall veldig fint med Frügelhornene, litt varm klang. Skal teste den med Reference 3A DaCapo også. Tror det vil låte bra.

    IMG_3221.jpeg
     

    Vedlegg

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.243
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Sunnmøre
    Montert nye phonoplugger på Audiolab 8000a
    Hadde denne (altså, ikkje din, men Audiolab 8000a) for nokre år sidan, bruktkjøpt frå eBay (av alle ting). Var veldig fornøgd, heilt til han braut saman på ein måte som, ut frå det du skildrar, gjerne kunne vera dårlege phonopluggar. Då var eg så oppgjeven at eg dumpa heile greia. Det burde eg ikkje gjort.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.804
    Antall liker
    21.606
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har rullet forferdelig mye rør i steelhead, og fant vinnerkombinasjonen for 7-8 år siden.
    har holdt meg til mullard e182cc (buffer) og siemens pcc88 (gain) siden.
    men tungsol jtl 5687 (buffer) er også bra dersom man ønsker en litt lysere klang.
    steelhead er snille på rør, og rørene er relativt billige og lett tilgjengelige.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Hadde denne (altså, ikkje din, men Audiolab 8000a) for nokre år sidan, bruktkjøpt frå eBay (av alle ting). Var veldig fornøgd, heilt til han braut saman på ein måte som, ut frå det du skildrar, gjerne kunne vera dårlege phonopluggar. Då var eg så oppgjeven at eg dumpa heile greia. Det burde eg ikkje gjort.
    Litt knotete å få pluggene på plass men veldig enkel loddejobb. Absolutt verdt innsatsen!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    jeg har rullet forferdelig mye rør i steelhead, og fant vinnerkombinasjonen for 7-8 år siden.
    har holdt meg til mullard e182cc (buffer) og siemens pcc88 (gain) siden.
    men tungsol jtl 5687 (buffer) er også bra dersom man ønsker en litt lysere klang.
    steelhead er snille på rør, og rørene er relativt billige og lett tilgjengelige.
    Takk for tips! Mullard/Tesla komboen som står i nå låter også utmerket. Sånn som Steelhead står i racket nå må alt kobles fra og forsterkeren løftes ut for å komme til rørene, så jeg tror ikke det blir så mye rulling med det første. Men det er alltid greit å hamstre litt rør så man er fremtidssikret. Og de blir ikke billigere med årene heller...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Karin Dreijer - Fever Ray. Hennes debut solo album fra 2009 var veldig bra. Siden da han hun gitt ut to album til, under alias Fever Ray.

    Først Plunge i 2017

    IMG_3235.jpeg


    IMG_3252.jpeg


    Deretter Radical Romantics i 2023.

    IMG_3257.jpeg


    Knakende gode album imo. Om dette faller i smak bør man også sjekke ut henne prosjekt med broren Olaf, The Knife.

    Ellers vil jeg slå et slag for for et lokalt band (Bergen), Emmerhoff & the Melancholy Babies.

    Deres siste album, Circle Six fra 2018, er absolutt verdt å sjekke ut.

    IMG_3231.jpeg


    IMG_3230.jpeg


    Deres forrige, Where The Pale Light Creeps (2011), er også et solid album.

    IMG_3258.jpeg


    IMG_3259.jpeg


    De to første albumene, Loosebox (2002) og If this darkness lingers (2003) var albumene som satte meg på sporet. Disse er dessverre aldri utgitt på vinyl. Tror kanskje det er mulig å finne dem på CD og de ligger på spotify. Anbefaler å sjekke ut!
    Snakket med en av eierne av Apollon Records, plateseskapet til bandet, i går. Ytret ønske om å få de to første albumene på vinyl. Ut fra responsen er jeg noe tvilende til at det ønsket noensinne går i oppfyllelse...

    Ellers noterer jeg at jeg i med årene har blitt mer påvirket av visse artisters død. Leonard Cohen f.eks var trist, men han var jo en gammel krok, så greit nok. David Bowie, da kjente jeg på ekte sorg, det var for tidlig, han hadde mer å gi. Men at han hadde orkestrert hele greia til perfeksjon, med platerelease før liket var kaldt, hjalp jo litt. Jeg så Lazarus på Den Nasjonale Scene i fjor høst, og det er den heftigste teateropplevelsen jeg har hatt noensinne. Var betydelig emosjonelt labil i flere timer, og muligens dager, etterpå.

    Siste som gikk, i hvert fall av de som jeg har hatt noe forhold til, Shane MacGowan, var av mer nostalgisk natur. Han var vel tross alt 2-3 tiår på overtid allerede, med tanke på livsstil og tannstatus. Men stemmen og musikken er unik!

    IMG_3260.jpeg


    Blir forøvrig bare mer og mer imponert over Spendor Classic 100. Fantastiske musikkformidlere!

    IMG_3256.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.721
    Torget vurderinger
    4
    Går i norsk musikk i kveld.

    IMG_3263.jpeg


    Men mitt favoritt band fra Norge er deLillos.
    Dette er minner fra gymnastid. Jeg kan de fleste tekstene utenatt og mange av sangene inngår fortsatt i mitt gitarreportoar.
    Favorittalbumet er "Hjernen er alene".

    IMG_3265.jpeg


    Min fetter, som jeg har vokst opp sammen med, vi er nå kolleger, har tatt konsekvensen av at også han begynner å nærme seg de 50. Og muligens noe påvirket av meg...😙
    Det ble en 996.2 C4S. Han overtok bilen mens snøen overtok Bergen by.
    Han skryter av egenskapene på snøen, og jeg har ingen grunn til å tvile. Nå har han bestilt piggdekk og skal på to arrangementer på islagt vann på Gol de neste ukene.

    IMG_3201.jpeg
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    6.733
    Sted
    Holmestrand
    Var en tur innom Duet Audio i dag. Trodde jeg skulle på demo av Naim Classic oppsett. Men, nok en gang var jeg en uke for tidlig ute...
    Når jeg er på fredag og leser "lørdag" så tenker jeg, "i morgen". Her tenker jeg at forhandlere (og lydlaugmedlemmer😝) må bli flinkere til å presisere om det ikke er FØRSTKOMMENDE lørdag det inviteres til.
    Jaja, jeg ble nå uansett tatt godt i mot hos Duet og fikk høre på top-notch Naim oppsett med Piega Coax 601. Dette låt veldig bra!
    Fikk også høre aktive Dynaudio Focus 110. Jeg er på jakt etter aktive høytalere i stua som skal spille med streamer og med Lenco platespiller prosjekt som jeg holder på med.
    Har i utgangspunktet tenkt at det skulle være KEF LS50 wireless II. Men selger mente Fokus 110 var endel bedre.
    Fokus 110 låt helt supert, imponerende for å komme fra så små bokser. Har fortsatt ikke hørt LS50, så inntil jeg har fått sammenlignet er det bare å knote videre med Lenco`en.

    Pizzaene er i kveld produsert av undertegnede, akkopagnert av kjøkkenanlegget som består av 1stk Bose Soundtouch. Jeg er ganske sikker på at 2stk KEF LSX vil øke matlagingsmotivasjonen min med om lag 47-56%. Så får noen andre i familien vurdere om det er verdt det.

    Vis vedlegget 975077



    I kjellerstua har man sprettet kveldens første. Kinn skuffer aldri.

    Vis vedlegget 975078

    Blant de sist ankomne platene i kjellerstua er Greta Van Fleet sine tidligste album. Men kveldens første på spilleren er Greta Van Fleet sitt siste.
    Jeg synes dette er et dønn solid album. Hvis du liker Led Zeppelin er dette midt i blinken!!
    Vis vedlegget 975082

    At transparent vinyl nå om dagen gir mer tenning enn transparent undertøy får man bare ta til etterretning.

    Vis vedlegget 975083
    Helt enig når det gjelder gjennomsiktighet.
    Undertøy har aldri fascinert meg, uansett designmessige påfunn, det er det indre som teller….
    Så da blir det gjennomsiktig vinyl.
    Hver gang. 🤗
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn