Snickers-is
Bransjeaktør
Det er ett eller annet med trådtittelen som får meg til å tenke at denne tråden ikke handler om klasse A eller rør, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er...
Ice fungerer glimrende på mine hornHvis det hadde vært snakk om horn så skjønner jeg godt at kl A/Rør blir foretrukket. Kl D faller litt igjennom der pga hornets egen impedans. Ice power og hypex ble vesentlig bedre på hornet med litt serie resistanse. Men det blir jo en annen historie. Utover det synes jeg nyere kl D fungerer strålende på konvensjonelle høyttalere
Jo, det er det absolutt. Vet ikke hvorfor du tolket innlegget mitt i den retning.Er der ikke forskel på lyden i klasse D forstærkere?
Det er ikke tilfellet på egenutviklete hornene som vi bruker, og vi har testet.Hvis det hadde vært snakk om horn så skjønner jeg godt at kl A/Rør blir foretrukket. Kl D faller litt igjennom der pga hornets egen impedans. Ice power og hypex ble vesentlig bedre på hornet med litt serie resistanse. Men det blir jo en annen historie. Utover det synes jeg nyere kl D fungerer strålende på konvensjonelle høyttalere
Du skriver bare at nogle rørfolk ønsker farvning. Det må vel gælde det samme for dem der ønsker en klasse D?Jo, det er det absolutt. Vet ikke hvorfor du tolket innlegget mitt i den retning.
Flere av IcePower modulene har f.eks helt klart hørbar forvrengning oppover i frekvens. Og det finnes veldig rimelige klasse D moduler på markedet som ikke måler så bra og vil betydelig hørbra forvrengning.
Både modulene, PSU, buffer og implementering har en betydning for sluttresultatet. Noe så enkelt som varmeutvikling vil også ha betydning. Høyere varmeutvikling fører til høyere forvrengning.
Med en eller flere kl D så er veien til DSP kortere enn med andre forsterkerklasser (har med innstillingen til folkeslaget)Du skriver bare at nogle rørfolk ønsker farvning. Det må vel gælde det samme for dem der ønsker en klasse D?
Jeg skrev at "rørfolket" som ønsker en farging fra forsterkere for at det skal låte om ønsket (enten det skyldes smak eller tilpasning til høyttalere/akustikk) ikke foretrekker en forsterker som har lite eller ingen egenlyd er selvsagt ingen overraskelse.Du skriver bare at nogle rørfolk ønsker farvning. Det må vel gælde det samme for dem der ønsker en klasse D?
Mea culpa.Så finnes det vel noen som også "farger" lyden med EQ.
bruker ikke alle L-pad? med 12-15" woofere må man jo dra ned driveren 8-10db uansett, eller menes det å doble impedansen eller mer?Hvis det hadde vært snakk om horn så skjønner jeg godt at kl A/Rør blir foretrukket. Kl D faller litt igjennom der pga hornets egen impedans. Ice power og hypex ble vesentlig bedre på hornet med litt serie resistanse.
Det er jo veldig bra. Jeg regner også med at dette var noe dere tok hensyn til i utviklingsfasen av hornet. Sånn sett har dere da oppnådd måletDet er ikke tilfellet på egenutviklete hornene som vi bruker, og vi har testet.
Du har lang fartstid med Klasse D. Hvordan låt dine 1. generasjons ICE-forsterkere? Hadde de noen egenlyd?Og skulle det nå være slik at nCore-forsterkerne mine har egenlyd så er den bare en liten del av sluttresultatet som når ørene.
Trenger ikke L-pad når alt blir styrt vis feks dbx driverack. Eller andre dsp løsninger der gain kan justeres for hver utgangbruker ikke alle L-pad? med 12-15" woofere må man jo dra ned driveren 8-10db uansett, eller menes det å doble impedansen eller mer?
Ingen har vel snakket om bruk av eq. Jeg snakket om individuell justering av gainjo men unødvendig bruk av EQ, og øker det ikke støynivået?
Hva tror du om Klipsch Forte IV og ice? Er på utkikk etter effekt til disse.Litt som med høyttalere generelt vil noen horn fungere optimalt med litt seriemotstand, mens andre helst skal kjøre nær null ohm. Heldigvis lett og billig å teste.
Klipsch heritage og forsterkere med lav utgangsimpedans slår meg ikke som det mest optimale, enten det er klasse D eller noe annet.Hva tror du om Klipsch Forte IV og ice? Er på utkikk etter effekt til disse.
Ok. Men hvilken forstærker har ingen egenlyd?Jeg skrev at "rørfolket" som ønsker en farging fra forsterkere for at det skal låte om ønsket (enten det skyldes smak eller tilpasning til høyttalere/akustikk) ikke foretrekker en forsterker som har lite eller ingen egenlyd er selvsagt ingen overraskelse.
Så er de som ikke foretrekker en forsterker som gi farging hvor høyttalere, akustikk og innspillingene er det som bestemmer det tonale og resultatet. Så finnes det vel noen som også "farger" lyden med EQ.
Var redd for det. Får lete i andre kategorier da. Takk for svar.Klipsch heritage og forsterkere med lav utgangsimpedans slår meg ikke som det mest optimale, enten det er klasse D eller noe annet.
Er inne på det i det opprinnelig innlegget mitt hvor jeg skriver om liten eller ingen egenlyd. Jeg nevner der det beste av klasse D, Dynamic Precision, Boulder, ASR og Halcro. De fire siste er AB forsterkere med målinger i toppklasse.Ok. Men hvilken forstærker har ingen egenlyd?
Frekvensrespons og forvrengning er to forskjellige ting. Å kompensere med EQ for forvrengning går ikke slik jeg ser det.Vil påstå at min klasse-d (icepower 2000as) forsterker har egenlyd - den heller uten tvil mot det varme. Siden jeg bruker MiniDsp så har det null og niks å si.
Det ble jo rimelig månelyst da jeg påpekte akkurat dette i forbindelse med omtalen av Vera. At systemmatching fortsatt er viktig av rent subjektive årsaker, er greit å ha i mente. I min opplevelse, hjalp det ikke nevneverdig på resultatet å sette inn en seriemotstand.Litt som med høyttalere generelt vil noen horn fungere optimalt med litt seriemotstand, mens andre helst skal kjøre nær null ohm. Heldigvis lett og billig å teste.
Den absolutte majoritet av høyttalere har fordeler av stålkontroll.Noen eksempler på høytalere som like å bli fullstendig kontrollert ?
Har prøvd klasse D på Cornwall (+ en rekke Klipsch Reference-høyttalere), og var egentlig overrasket over hvor potent det ble. Vil tro at du opplever det samme med Forte IV, men det bør prøves før du skiller det av med pengene. Jeg synes det er mye som taler for bruken av klasse D på Heritage-serien, men vært obs på dette med at det er fort gjort å spille helt abnormt høyt fordi det spiller så rent. Og med det kan du komme til å overbelaste de nokså lite effekttolerante Heritage-høyttalerne når det tar av som verst, så være litt forsiktig med volumkontrollen, bare.Hva tror du om Klipsch Forte IV og ice? Er på utkikk etter effekt til disse.
Testet selv forskjellige klasse D på La Scala og Klipschorn og det var ingen god match for meg bortsett fra en av topp modellene til Spec som var glimrende! På mine diy horn som jeg har i dag så spiller Ice 1200as fantastisk av en eller annen grunn og selv om de har høy følsomhet så kreves det effekt for og få liv i 18’’Den absolutte majoritet av høyttalere har fordeler av stålkontroll.
Poenget mitt er mer det at en god del høyttalere blir ganske kastrert av forsterkere med høy dempefaktor. Du vil typisk finne dette blant effektive høyttalere med få elementer og førsteordens filter mot toppen. Jeg ønsker ikke nok en runde med diskusjoner om feilkonstruksjoner og denslags, vil bare påpeke at noen foretrekker lett last styrt av laveffekts forsterkere med lav dempefaktor, og la det bli med det.
Ja, man må prøve seg litt fram. Det er viktig å ta med i betraktningen at akkurat Spec ikke minner så mye om "normale" klasse D forsterkere, de oppfører seg mer som rørutstyr.Testet selv forskjellige klasse D på La Scala og Klipschorn og det var ingen god match for meg bortsett fra en av topp modellene til Spec som var glimrende! På mine diy horn som jeg har i dag så spiller Ice 1200as fantastisk av en eller annen grunn og selv om de har høy følsomhet så kreves det effekt for og få liv i 18’’
Det er fordi Spec velger å forvrenge lyden fra de rimelige Klasse D modulene dem benytter i sine forsterkere med denne kretsen;Ja, man må prøve seg litt fram. Det er viktig å ta med i betraktningen at akkurat Spec ikke minner så mye om "normale" klasse D forsterkere, de oppfører seg mer som rørutstyr.
Låter glimrende på Klipsch Heritage og miner om en god SET rlrforsterker! Det får måle som det vil så lenge det er bevist fra produsent!Joda Klasse D er så mangt, der dukka SPEC (uten spec.) opp igjen. De har spesialisert seg på foruten å ligge usedvanlig høyt oppe på svadaskalaen i markedsføring, å benytte seg av mediokre utgåtte klasse D moduler. Bl.a i denne RSA W-3EX integrerte forsterker.
Forsterkeren som nevnes ble testet og målt i Stereophile . Bl.a sendte den ut så mye luftbåren støy at FM - radioen i laben blei slått ut. Den baserer seg på et ferdigbygget auditionboard fra International Rectifiers (nå Infineon), nemlig IRAUDAMP 4 til et par tusenlapper. Det har de gått laus og "utviklet" videre til et audiofilt skjærereir. De har ikke engang tatt seg bryet med å lodde av phonokontaktene på kortet !
En kompis av meg som er lærer på videregående svakstrøm/elektronikk (hvis det heter det nå) fiikk se bildet av innmaten. Han sa hvis en av elevene hadde levert noe sånt hadde det blitt en klar strykkarakter.
Audiofilt utstyr ev ekte sort!
+/-12dB, det er vel næppe indenfor DIN 45 500? Mener den hedder +4/-8dB, men kan huske fejl...Før man setter en forsterker med lav forvrengning på enkelte Klipsch høyttalere, så kan det nok være behov for EQ. En del av de har en frekvensrespons med en del avvik som fort kan slå ut i hardhet med en gjennomsiktig forsterker.
Under er et eksempel på en Klipsch høyttaler fra Heritage serien (jeg nevner ikke hvilke).
1/12 oktav glatting, målt i sitteposisjon:
Vis vedlegget 1085481
Responsen er til dels stigende og nivået spesielt ved 6-9 kHz ligger for høyt. Det må korrigeres for at det skal låte riktig. Man "matcher" ikke seg ut av dette med elektronikk.
DIN 45 500 måles jo ikke i lytteposisjonen. Vil vel si at den klipsch er innenfor +/- 8 db målt i lyteposisjonen. Er vel bare 6-9kHz som ødelegger for en ganske bra frekvensgang. Det i bassen er ofte sånn og gjerne verre.+/-12dB, det er vel næppe indenfor DIN 45 500? Mener den hedder +4/-8dB, men kan huske fejl...