Forsterkere Klasse D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.912
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det hadde vært snakk om horn så skjønner jeg godt at kl A/Rør blir foretrukket. Kl D faller litt igjennom der pga hornets egen impedans. Ice power og hypex ble vesentlig bedre på hornet med litt serie resistanse. Men det blir jo en annen historie. Utover det synes jeg nyere kl D fungerer strålende på konvensjonelle høyttalere

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    8
    Hvis det hadde vært snakk om horn så skjønner jeg godt at kl A/Rør blir foretrukket. Kl D faller litt igjennom der pga hornets egen impedans. Ice power og hypex ble vesentlig bedre på hornet med litt serie resistanse. Men det blir jo en annen historie. Utover det synes jeg nyere kl D fungerer strålende på konvensjonelle høyttalere
    Ice fungerer glimrende på mine horn 👍

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.857
    Sted
    Østfold
    Litt som med høyttalere generelt vil noen horn fungere optimalt med litt seriemotstand, mens andre helst skal kjøre nær null ohm. Heldigvis lett og billig å teste.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.912
    Torget vurderinger
    3
    De siste innleggene understreker litt av poenget mitt.Jeg burde selvsagt understreket på mine horn. Dvs jbl2350 og tildels xt1086 så bør kl d ha serie resistans.Takker for det 😊Det nytter ikke å generalisere slik det ofte blir gjort i sånne tråder. Det kommer helt ann på hvilken reaktiv last du kobler forsterkeren mot.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Er der ikke forskel på lyden i klasse D forstærkere?
    Jo, det er det absolutt. Vet ikke hvorfor du tolket innlegget mitt i den retning.
    Flere av IcePower modulene har f.eks helt klart hørbar forvrengning oppover i frekvens. Og det finnes veldig rimelige klasse D moduler på markedet som ikke måler så bra og vil betydelig hørbra forvrengning.

Både modulene, PSU, buffer og implementering har en betydning for sluttresultatet. Noe så enkelt som varmeutvikling vil også ha betydning. Høyere varmeutvikling fører til høyere forvrengning.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Det er ikke tilfellet på egenutviklete hornene som vi bruker, og vi har testet.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    735
    Jo, det er det absolutt. Vet ikke hvorfor du tolket innlegget mitt i den retning.
    Flere av IcePower modulene har f.eks helt klart hørbar forvrengning oppover i frekvens. Og det finnes veldig rimelige klasse D moduler på markedet som ikke måler så bra og vil betydelig hørbra forvrengning.

Både modulene, PSU, buffer og implementering har en betydning for sluttresultatet. Noe så enkelt som varmeutvikling vil også ha betydning. Høyere varmeutvikling fører til høyere forvrengning.
    Du skriver bare at nogle rørfolk ønsker farvning. Det må vel gælde det samme for dem der ønsker en klasse D?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.793
    Sted
    VestBredden
    Du skriver bare at nogle rørfolk ønsker farvning. Det må vel gælde det samme for dem der ønsker en klasse D?
    Med en eller flere kl D så er veien til DSP kortere enn med andre forsterkerklasser (har med innstillingen til folkeslaget)
    Og da kan man få både bedre lyd og oxo få til "farging" om ønskelig

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Jeg skrev at "rørfolket" som ønsker en farging fra forsterkere for at det skal låte om ønsket (enten det skyldes smak eller tilpasning til høyttalere/akustikk) ikke foretrekker en forsterker som har lite eller ingen egenlyd er selvsagt ingen overraskelse.

Så er de som ikke foretrekker en forsterker som gi farging hvor høyttalere, akustikk og innspillingene er det som bestemmer det tonale og resultatet. Så finnes det vel noen som også "farger" lyden med EQ.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.161
    Hvis det hadde vært snakk om horn så skjønner jeg godt at kl A/Rør blir foretrukket. Kl D faller litt igjennom der pga hornets egen impedans. Ice power og hypex ble vesentlig bedre på hornet med litt serie resistanse.
    bruker ikke alle L-pad? med 12-15" woofere må man jo dra ned driveren 8-10db uansett, eller menes det å doble impedansen eller mer?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.912
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke tilfellet på egenutviklete hornene som vi bruker, og vi har testet.
    Det er jo veldig bra. Jeg regner også med at dette var noe dere tok hensyn til i utviklingsfasen av hornet. Sånn sett har dere da oppnådd målet 😊

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.560
    Torget vurderinger
    1
    Og skulle det nå være slik at nCore-forsterkerne mine har egenlyd så er den bare en liten del av sluttresultatet som når ørene.
    Du har lang fartstid med Klasse D. Hvordan låt dine 1. generasjons ICE-forsterkere? Hadde de noen egenlyd?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.912
    Torget vurderinger
    3
    bruker ikke alle L-pad? med 12-15" woofere må man jo dra ned driveren 8-10db uansett, eller menes det å doble impedansen eller mer?
    Trenger ikke L-pad når alt blir styrt vis feks dbx driverack. Eller andre dsp løsninger der gain kan justeres for hver utgang

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.161
    jo men unødvendig bruk av EQ, og øker det ikke støynivået? :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.974
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde vel ikke 1. generasjon, @pedal. Det var ICEpowerASX2 jeg brukte fra dDs dag 1, 125 til mellomtone og diskant og 250 til bass. Det var en hel masse andre greier som bidro til anleggets lydsignatur, spesielt digitale delefiltertyper. All DSP låter ikke like bra, men jeg likte PLparEQ selv om MiniDSP nok er et hakk videre. Delefilterne har gått gjennom mange iterasjoner og "oppgraderinger", og hver eneste gang er all EQ satt opp på nytt, én desibel her og en der, litt andre delefrekvenser og filtersteilheter. Forsterkeregenlyd drukner i slikt mener jeg.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    232
    Litt som med høyttalere generelt vil noen horn fungere optimalt med litt seriemotstand, mens andre helst skal kjøre nær null ohm. Heldigvis lett og billig å teste.
    Hva tror du om Klipsch Forte IV og ice? Er på utkikk etter effekt til disse.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.857
    Sted
    Østfold
    Jeg har en stor fet spiker i hånda. La oss slå den inn i "rør = farget lyd"-myten en gang for alle.

Det er frustrerende å se hvor mange sandkasser med en eneveldende allvitende konge som finnes der ute. Kan vi ikke ha litt nyanse? Ja, det gjelder også andre myter som repeteres som sannhet gang på gang.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    735
    Jeg skrev at "rørfolket" som ønsker en farging fra forsterkere for at det skal låte om ønsket (enten det skyldes smak eller tilpasning til høyttalere/akustikk) ikke foretrekker en forsterker som har lite eller ingen egenlyd er selvsagt ingen overraskelse.

Så er de som ikke foretrekker en forsterker som gi farging hvor høyttalere, akustikk og innspillingene er det som bestemmer det tonale og resultatet. Så finnes det vel noen som også "farger" lyden med EQ.
    Ok. Men hvilken forstærker har ingen egenlyd?

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Ok. Men hvilken forstærker har ingen egenlyd?
    Er inne på det i det opprinnelig innlegget mitt hvor jeg skriver om liten eller ingen egenlyd. Jeg nevner der det beste av klasse D, Dynamic Precision, Boulder, ASR og Halcro. De fire siste er AB forsterkere med målinger i toppklasse.
    Sier seg selv at ikke er passende å nevne spesifikke klasse D forsterkeren når jeg selger det.

Så må man selvsagt også ta hensyn til høyttalerne og lasten. De færreste klasse D forsterkere vil takle laster ned mot 1 Ohm.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.649
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vil påstå at min klasse-d (icepower 2000as) forsterker har egenlyd - den heller uten tvil mot det varme. Siden jeg bruker MiniDsp så har det null og niks å si.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.923
    Torget vurderinger
    2
    Det ble jo rimelig månelyst da jeg påpekte akkurat dette i forbindelse med omtalen av Vera. At systemmatching fortsatt er viktig av rent subjektive årsaker, er greit å ha i mente. I min opplevelse, hjalp det ikke nevneverdig på resultatet å sette inn en seriemotstand.

Det sagt; klasse D er en voksen teknologi, og det spiller fantastisk om det implementeres godt, og det er jo etter hvert mange som får til. Men velg en høyttaler som liker å bli fullstendig kontrollert, så hører du best hva forsterkeren kan få til.

budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    190
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Noen eksempler på høytalere som like å bli fullstendig kontrollert ?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.923
    Torget vurderinger
    2
    Noen eksempler på høytalere som like å bli fullstendig kontrollert ?
    Den absolutte majoritet av høyttalere har fordeler av stålkontroll.
    Poenget mitt er mer det at en god del høyttalere blir ganske kastrert av forsterkere med høy dempefaktor. Du vil typisk finne dette blant effektive høyttalere med få elementer og førsteordens filter mot toppen. Jeg ønsker ikke nok en runde med diskusjoner om feilkonstruksjoner og denslags, vil bare påpeke at noen foretrekker lett last styrt av laveffekts forsterkere med lav dempefaktor, og la det bli med det.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.923
    Torget vurderinger
    2
    Hva tror du om Klipsch Forte IV og ice? Er på utkikk etter effekt til disse.
    Har prøvd klasse D på Cornwall (+ en rekke Klipsch Reference-høyttalere), og var egentlig overrasket over hvor potent det ble. Vil tro at du opplever det samme med Forte IV, men det bør prøves før du skiller det av med pengene. Jeg synes det er mye som taler for bruken av klasse D på Heritage-serien, men vært obs på dette med at det er fort gjort å spille helt abnormt høyt fordi det spiller så rent. Og med det kan du komme til å overbelaste de nokså lite effekttolerante Heritage-høyttalerne når det tar av som verst, så være litt forsiktig med volumkontrollen, bare.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    8
    Den absolutte majoritet av høyttalere har fordeler av stålkontroll.
    Poenget mitt er mer det at en god del høyttalere blir ganske kastrert av forsterkere med høy dempefaktor. Du vil typisk finne dette blant effektive høyttalere med få elementer og førsteordens filter mot toppen. Jeg ønsker ikke nok en runde med diskusjoner om feilkonstruksjoner og denslags, vil bare påpeke at noen foretrekker lett last styrt av laveffekts forsterkere med lav dempefaktor, og la det bli med det.
    Testet selv forskjellige klasse D på La Scala og Klipschorn og det var ingen god match for meg bortsett fra en av topp modellene til Spec som var glimrende! På mine diy horn som jeg har i dag så spiller Ice 1200as fantastisk av en eller annen grunn og selv om de har høy følsomhet så kreves det effekt for og få liv i 18’’

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.923
    Torget vurderinger
    2
    Testet selv forskjellige klasse D på La Scala og Klipschorn og det var ingen god match for meg bortsett fra en av topp modellene til Spec som var glimrende! På mine diy horn som jeg har i dag så spiller Ice 1200as fantastisk av en eller annen grunn og selv om de har høy følsomhet så kreves det effekt for og få liv i 18’’
    Ja, man må prøve seg litt fram. Det er viktig å ta med i betraktningen at akkurat Spec ikke minner så mye om "normale" klasse D forsterkere, de oppfører seg mer som rørutstyr.
    Akkurat La Scala og K-horn er noe for seg, og jeg vil tro du er inne på noe når du nevner at klasse D (med unntak av Spec) ikke er optimalt på de to nevnte høyttalerne. Men noe lenger ned i porteføljen fungerer det overraskende godt.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.255
    Sted
    Sørlandet
    Ja, man må prøve seg litt fram. Det er viktig å ta med i betraktningen at akkurat Spec ikke minner så mye om "normale" klasse D forsterkere, de oppfører seg mer som rørutstyr.
    Det er fordi Spec velger å forvrenge lyden fra de rimelige Klasse D modulene dem benytter i sine forsterkere med denne kretsen;

1735479601559.png

Dem kaller kretsen passende nok for "Real Sound Circuit" Det er noe så enkelt som et førsteordens lavpassfilter.

"This circuit is very important for the sound quality. In other words, the tonal quality depends largely on the parts used in this circuit"

En Texas Instruments TPA3255 basert klasse D forsterker har mange av de samme kvalitetene som Spec sine forsterkere. Fylde og "goodness"

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.758
    Joda Klasse D er så mangt, der dukka SPEC (uten spec.) opp igjen. De har spesialisert seg på foruten å ligge usedvanlig høyt oppe på svadaskalaen i markedsføring, å benytte seg av mediokre utgåtte klasse D moduler. Bl.a i denne RSA W-3EX integrerte forsterker.

Forsterkeren som nevnes ble testet og målt i Stereophile . Bl.a sendte den ut så mye luftbåren støy at FM - radioen i laben blei slått ut. Den baserer seg på et ferdigbygget auditionboard fra International Rectifiers (nå Infineon), nemlig IRAUDAMP 4 til et par tusenlapper. Det har de gått laus og "utviklet" videre til et audiofilt skjærereir. De har ikke engang tatt seg bryet med å lodde av phonokontaktene på kortet !

En kompis av meg som er lærer på videregående svakstrøm/elektronikk (hvis det heter det nå) fiikk se bildet av innmaten. Han sa hvis en av elevene hadde levert noe sånt hadde det blitt en klar strykkarakter.

Audiofilt utstyr ev ekte sort!

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    8
    Joda Klasse D er så mangt, der dukka SPEC (uten spec.) opp igjen. De har spesialisert seg på foruten å ligge usedvanlig høyt oppe på svadaskalaen i markedsføring, å benytte seg av mediokre utgåtte klasse D moduler. Bl.a i denne RSA W-3EX integrerte forsterker.

Forsterkeren som nevnes ble testet og målt i Stereophile . Bl.a sendte den ut så mye luftbåren støy at FM - radioen i laben blei slått ut. Den baserer seg på et ferdigbygget auditionboard fra International Rectifiers (nå Infineon), nemlig IRAUDAMP 4 til et par tusenlapper. Det har de gått laus og "utviklet" videre til et audiofilt skjærereir. De har ikke engang tatt seg bryet med å lodde av phonokontaktene på kortet !

En kompis av meg som er lærer på videregående svakstrøm/elektronikk (hvis det heter det nå) fiikk se bildet av innmaten. Han sa hvis en av elevene hadde levert noe sånt hadde det blitt en klar strykkarakter.

Audiofilt utstyr ev ekte sort!
    Låter glimrende på Klipsch Heritage og miner om en god SET rlrforsterker! Det får måle som det vil så lenge det er bevist fra produsent!

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Før man setter en forsterker med lav forvrengning på enkelte Klipsch høyttalere, så kan det nok være behov for EQ. En del av de har en frekvensrespons med en del avvik som fort kan slå ut i hardhet med en gjennomsiktig forsterker.

Under er et eksempel på en Klipsch høyttaler fra Heritage serien (jeg nevner ikke hvilke).

1/12 oktav glatting, målt i sitteposisjon:
    Klipsch høyttaler_Heritage serien.jpg

Responsen er til dels stigende og nivået spesielt ved 6-9 kHz ligger for høyt. Det må korrigeres for at det skal låte riktig. Man "matcher" ikke seg ut av dette med elektronikk.

Edit: Avvikene på det generelle tonale skyldes ikke rommet her. Høytalerne ble også målt i nærfelt.

Sist redigert:

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    207
    Før man setter en forsterker med lav forvrengning på enkelte Klipsch høyttalere, så kan det nok være behov for EQ. En del av de har en frekvensrespons med en del avvik som fort kan slå ut i hardhet med en gjennomsiktig forsterker.

Under er et eksempel på en Klipsch høyttaler fra Heritage serien (jeg nevner ikke hvilke).

1/12 oktav glatting, målt i sitteposisjon:
    Vis vedlegget 1085481

Responsen er til dels stigende og nivået spesielt ved 6-9 kHz ligger for høyt. Det må korrigeres for at det skal låte riktig. Man "matcher" ikke seg ut av dette med elektronikk.
    +/-12dB, det er vel næppe indenfor DIN 45 500? Mener den hedder +4/-8dB, men kan huske fejl...

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.375
    Sted
    Langesund
    +/-12dB, det er vel næppe indenfor DIN 45 500? Mener den hedder +4/-8dB, men kan huske fejl...
    DIN 45 500 måles jo ikke i lytteposisjonen. Vil vel si at den klipsch er innenfor +/- 8 db målt i lyteposisjonen. Er vel bare 6-9kHz som ødelegger for en ganske bra frekvensgang. Det i bassen er ofte sånn og gjerne verre.
    Skulle gjerne sett frekvensgangen til en del av de som gaper mest her. Ikke sikkert det er så mye bedre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn