Forsterkere Klasse D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    1
    Adam bruker AB i toppen og D nedover.
    Sannhet med modifikasjoner, de større høyttalerne bruker klasse D i diskant også..

Lillebroren S3H har halvparten av effekten på diskant og klasse AB.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.455
    Torget vurderinger
    8
    Mens Linkwitz LX521 bruker klasse D fra bunn til topp.

Man skal ikke se bort fra at kriteriene for valg av forsterkere i aktive høyttalere kan være påvirket av den audiofile sannhet Klasse A/B låter bedre i toppen.
    Jeg har i hvert fall fått opp øynene til noe jeg har hvert skeptisk til! Ser absolutt ingen grunn til å ikke bruke klasse D i toppen kontra andre ting jeg har prøvd! Spiller min rørforsterker annerledes ja, bedre nei

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    1.327
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i hvert fall fått opp øynene til noe jeg har hvert skeptisk til! Ser absolutt ingen grunn til å ikke bruke klasse D i toppen kontra andre ting jeg har prøvd! Spiller min rørforsterker annerledes ja, bedre nei
    Hvis din rørforstærker ikke banker en klasse D så må du ud og prøve en anden så må den være defekt :ROFLMAO:

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    11
    Ser i denne testen at det nevnes at icepower 1200as trenger 5v input for å gi maks effekt ut.
    Er vel en del forforsterkere som ikke gir så mye ut?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har god lyd og jeg har ICEpower 2000AS fra Andreas Knedahl. Jeg valgte bedre stumper i samråd med Andreas Knedahl. Der sidder bedre stumper end som standard. Hvor meget det betyder ved jeg ikke, da jeg ikke har sammenlignet med standard. Men bedre interne kabler. Bedre højttalere bøsninger. Bedre Furutech XLR stik, men jeg har lånt 2 Purifer 400 watt og sammenlignet med min. Jeg foretrak ICEpower 2000AS. Det var rummet jeg synes var større og den kontrol. Der var mere dynamisk lyd synes jeg. Det kan betyde noget, at jeg kender lyden af ICEpower og det er min rygsæk.
    Bygherren af Purifer synes bedst om Purifer. Men den var mere sådan standard.
    Jeg køber en ICEpower 2000 AS mere.

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.252
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hvis din rørforstærker ikke banker en klasse D så må du ud og prøve en anden så må den være defekt :ROFLMAO:
    Nja.. det finnes nok ingen rørforsterkere der ute som er bedre vis man ser på målinger.

Men at noen har en smak som liker lyden av rør bedre er en annen sak. Personlig smak betyr ikke at noe er teknisk bedre eller ikke.

Se for eksempel på målinger av en mastersound 845... den måler jo såpass fælt at man skulle tro den var defekt i stereophile.. men reviewern likte den kjempe godt.
    Smak, ikke teknisk fakta.

Og klasse d i dag står ikke tilbake for noe annet.. det er nok mere motsatt.

Men samtidig så kan man jo undres hvorfor vi henger oss opp i målinger av forsterkere og dac'er der THD er på 0.0001% osv.

Selv verdens beste høytalere har 0.1%thd.. det finnes vel ikke noen høytalere der ute som har bedre.. så har det noe å si i det lange løp?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.878
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har man en agenda og er aktør så bør man kanskje være litt forsiktig med uttalelsene..

Så tilbake til trådens tema!

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.160
    Ser i denne testen at det nevnes at icepower 1200as trenger 5v input for å gi maks effekt ut.
    Er vel en del forforsterkere som ikke gir så mye ut?
    1200as2 2.7V 4ohm, 3.6V 8ohm

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.160
    ja, er bare i underkant av 4V som kreves for å klippe utgangen, så f.eks en billig balansert topping dac holder.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    493
    Ser at flere klasse D forsterkere ikke har så kraftig ytelse vel lav impedans last, hva er grunnen til det?
    Electrocompaniet AW250: 8 ohm: 2x250W, 4 ohm: 2x380W, 2 ohm: 2x625W., 1 ohm: 1100W.
    Hypex FA502: 8 ohm: 2x350W, 4 ohm: 2x500W, 2 ohm: 2x450W.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn