Forsterkere Klasse D

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
217
Sted
Trondheim
Ser NAD har mange klasse D i sitt utvalg. Jeg spiller på en liten sak fra Fosi Audio, og er ganske imponert over at en sånn liten boks (10 x 10 cm) kan drive mine høyttalere, og med hva jeg definerer som god lyd. Og det uten å bli varm.

Spørsmålet er, har klasse D slått an, eller er det fortsatt mange som velger A/AB-forsterkere?

Jeg tok meg i å lure på hvordan en "ordentlig" forsterker ville låte, inntil jeg innså at da jeg enn så lenge synes lyden på høyttalerne er vel så bra som i hodetelefoner (Beyerdynamic) koblet rett på DAC, så er det begrenset med rom for forbedringer.

Erfaringer?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.502
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
72
En god konstruksjon med høy klasse A drift i en A/B kobling er knall. Jeg personlig syns soundstage og imaging er viktige parametere. En snakker gjerne om nøytrale forsterkere. Ikke noe gøy IMO. En gøyal A-forsterker farger ofte mer mot det musikalske og låter kanskje bedre enn i virkeligheten.

På 70 tallet knivet mange produsenter om ekstreme måledata. Mange av disse låt elendig.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.633
Sted
Holmestrand
Spiller mest rør og noe klasse A.
De siste dagene har jeg testet WiiM Amp, en liten klasse D knott på 60W.
Umiddelbart inntrykk er veldig positivt.
Så jeg vurderer gjerne klasse D neste gang.
:)

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
217
Sted
Trondheim
En god konstruksjon med høy klasse A drift i en A/B kobling er knall. Jeg personlig syns soundstage og imaging er viktige parametere. En snakker gjerne om nøytrale forsterkere. Ikke noe gøy IMO. En gøyal A-forsterker farger ofte mer mot det musikalske og låter kanskje bedre enn i virkeligheten.

På 70 tallet knivet mange produsenter om ekstreme måledata. Mange av disse låt elendig.
Rent bortsett fra (digital) støy og andre artefakter, så er det vel som du sier at en "gøyal" forsterker klasse A endrer musikken, og at mange har vennet seg til disse endringene. På den annen side har du referanselyd, som vel skal være mest mulig nøytral, ut fra tanken om at låter det bra da, så blir det bra på de fleste anlegg.

Poenget er vel at et referanseoppsett ikke handler så mye om musikknytelse, som et arbeidsverktøy i studio.

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.431
Torget vurderinger
8
Jeg var veldig imot klasse D og min dårligste opplevelse var Midgard Oberon med Ice moduler! En ting er matching men vil påstå at Klasse D har tatt store steg! Er nå tilbake på Ice moduler! Holder ikke tilbake lydmessig og har mer krefter enn det meste fra de store kjente dyre merkene der ute til pølsepris

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
59
Har brukt klasse D siden 2007.

Soundstage og imaging er først og fremst en høyttaler og rom-greie.
(y)
Rom, høyttaler og opptak er viktigste parametre for "soundstage" og "imaging".
Har brukt klasse D siste 10 år, startet med Hypex NC400, Ice og nå Hypex NCx500.

Sist redigert:

arf66

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2024
Antall liker
217
Sted
Trondheim
Enkelte forsterkere skaper mer rom en andre.
Jeg har jo erfart at ulike høyttalere skaper mer eller mindre rom, men om en forsterker gjør det, så må det vel nesten være snakk om invertert polaritet på (deler av) signalet, som vi vet skaper en kunstig soundstage som høres veldig vid og luftig ut.

Etter at jeg gikk over til Dali har jeg faktisk feilsøkt flere ganger fordi jeg syntes romfølelsen var så annerledes at jeg mistenkte nettopp motfase, men det er og blir korrekt kablet :)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.502
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
72
Jeg har jo erfart at ulike høyttalere skaper mer eller mindre rom, men om en forsterker gjør det, så må det vel nesten være snakk om invertert polaritet på (deler av) signalet, som vi vet skaper en kunstig soundstage som høres veldig vid og luftig ut.

Etter at jeg gikk over til Dali har jeg faktisk feilsøkt flere ganger fordi jeg syntes romfølelsen var så annerledes at jeg mistenkte nettopp motfase, men det er og blir korrekt kablet :)
Artig! 🫢

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.372
Torget vurderinger
1
Klasse D kom 50 år etter første rørforsterker, så klasse D er ikke direkte nytt (kom på slutten av 1950-tallet).

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.745
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Min første kl D var fra LC Audio.
Kortene ligger fortsatt i en eske nede i bua.
Hadde jo hvert gøy å få tak i en power supply til de.
Så har jeg en fra samme sted Predator som driver bakbassene mine. Så ble det PS Audio en stund.
Fornøyd med kl D.

Topp Bunn