Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klokka til Papa formoder jeg:
    Abbado og Chamber Orchestra of Europe i Haydns symfoni nr. 101 i D-dur.

Sprettent spilt!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Måtte ta fram denne, jfr. disse dagers blindtesttråd:

Hørte ikke nierpaukene, men det kan være at de forsvant i forbannelsen over at småfluer la sin elsk på min eldskede Calvados de også. Merde!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Endellionkvartetten +1 har spilt Beethoven de og: Strykekvintett op. 4.

Men nå: 0:)

Bruckner
    motetter. Choir of St. Brides Church under ledelse av Robert Jones. En Naxosskatt. Hør her.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En nydelig sak på Rca Victor Red Seal som jeg ikke finner coveret på, naturligvis. Men, her er det snakk om Julian Bream som spiller Rodrigos Concierto de Aranjuez sammen med Melos CO og Colin Davis. Nå er platen snudd og det er Brittens The Dourtly Dances fra "Gloriana" som spiller, neste er Vivaldis konsert for lutt og strenger. Dette er inni hampen så nydelig musikk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Endellionkvartetten +1 har spilt Beethoven de og: Strykekvintett op. 4.

Men nå: 0:)

Bruckner
    motetter. Choir of St. Brides Church under ledelse av Robert Jones. En Naxosskatt. Hør her.
    Dette er en veldig fin plate, men jeg kan selvsagt ikke unnlate å nevne at jeg har Jochums komplette boks med Bruckners kirkemusikk. På LP ;D

Den har i hvert fall tidvis vært å få på CD og er vel alt i alt referansen.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Adagio-satsen fra Bruckners 7. ble dirigert svært forskjellig av Karajan i de tre berømte innspillingene fra -71 (EMI), -76 (DG) og -89 (også DG og hans siste innspilling). Sørgemusikk for Wagner etter å ha mottatt beskjeden om dennes død i februar 1883, og med fire wagnertubaer i partituret som sammen med like mange waldhorn skaper en fantastisk klang.

Få komponister står hverandre musikalsk sett nærere enn Bruckner og Wagner, selv om "Wagner skrev for underlivet, jeg for himmelen". Den ene fortæres av begjær, den andre av usikkerhet. Paradoksalt nok er de som modne komponister mest forskjellige når Wagner endelig vender seg mot himmelen i sin siste opera "Parsifal".

And now on to Richard Strauss, Valentino!

Jeg eksalteres for øyeblikket av Haydns sublime op. 76, i dag særlig av kvartetten i c-dur. Takács svinger buene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    And now on to Richard Strauss, Valentino!
    Kempeboksen på Brilliant er et flott sted å begynne (dersom man ikke starter med operaene da). Kjøp den, og spill Metamorphosen.

V

vredensgnag

Gjest
    MaHa skrev:
    En nydelig sak på Rca Victor Red Seal som jeg ikke finner coveret på, naturligvis. Men, her er det snakk om Julian Bream som spiller Rodrigos Concierto de Aranjuez sammen med Melos CO og Colin Davis. Nå er platen snudd og det er Brittens The Dourtly Dances fra "Gloriana" som spiller, neste er Vivaldis konsert for lutt og strenger. Dette er inni hampen så nydelig musikk.
    Ah. Bream, Aranjuez, Davis - en av mine yndlingsinnspillinger. Er det lov å nevne at da jeg spilte denne for en gitarist som gjorde sine opptak med close-miking, fikk jeg beskjed om at Breams gitar lød elendig. Ja, at det faktisk var umusikalsk...

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Og nå Beethovens op. 22, sonate nummer 11 i b-dur. Denne gangen med Sviatoslav Richter i et opptak fra oktober 1968, på BBC Music. Et mer enn gildt gjenhør. Så mye jeg har lyttet til Richter, men det begynner å bli altfor lenge siden.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Artig at du nevner det, det slo meg nemlig hvor naturlig det hele låt når jeg spilte den i morges. Og, jeg har klimpret bittelitt på klassisk gitar selv og har bekjente som driver en del med det. Hva synes du selv, vredensgnag? Låter ikke dette bra a'?

vredensgnag skrev:
    MaHa skrev:
    Ah. Bream, Aranjuez, Davis - en av mine yndlingsinnspillinger. Er det lov å nevne at da jeg spilte denne for en gitarist som gjorde sine opptak med close-miking, fikk jeg beskjed om at Breams gitar lød elendig. Ja, at det faktisk var umusikalsk...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Fin innspilling dette. NordEuropas første faste operascene var den såkalte Gåseoperaen i Hamburg, og det ble skrevet MYE musikk for denne scenen. Men lite er innspillt. Har man denne, Jacobs versjon av Telemanns Orfeus samt av Keisers Croesus, får man et lite bilde av hvilke skatter som kan tenkes å skjule seg her. Kanskje på tide for flere selskaper å grave i dette repertoiret nå når Handel etter hvert er godt dekket?

V

vredensgnag

Gjest
    Min iPhone slukte resten jeg skrev, maha, så jeg prøver igjen.
    Mine foreldre bor i Spania, og min bestefar spilte klassisk gitar. Jeg har vært på et godt antall live gitarkonserter, og tom hørt Concierto de Aranjuez live, i saler som fremheves for sin gode lyd.
    Denne innspillingen syns jeg er formidabelt god, men det mente altså ikke denne dyktige gitaristen, som jeg snakket med mens vi befant oss i et internasjonalt berømt lydstudio, der han var i gang med opptak.
    Når jeg lytter til hans opptak skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal være inne i gitaren, og jeg syns han legger bånd på seg i spillet for å unngå lydartefakter som mikrofonene plukker opp, men som jeg aldri ville hørt sittende i salen.

Nå lytter jeg til Arraus versjon av 22. Dette er godt. Jeg er glad.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for fint svar, vredensgnag. Er jo litt ålreit å få bekreftet at ørene fortsatt henger på.
    Jeg lar nå Segovia spille bla. Bach Chaconne og Rodrigo, det er også helt der oppe blant stjernene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Operamodus i dag

Verdi - Otello - Price, Cossutta, Bacquier, Dvorsky - Solti - Wiener Philharm. etc
    Opptak fra 1978

Jeg må vel si at Solti behersket dette også, på sitt vis.
    Vet fra før at store orkesterverk med kor, har vært en av Soltis styrker, imo.
    Han makter å gi liv til både svake og sterke partier. Overganger mellom kor, solister og orkester sitter som en kule hele veien
    Ellers så er dette opptaksmessig veldig bra. Litt snevert på det holografiske, men klanglig og balansemessig kan jeg like det.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Tharaud spiller Chopinvalser. Vakkert og livsbekreftende.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den generøse Valentino har via det norske postverk forært bla. en konsert med selveste Hagen-kvartetten, fra Rokoko teater i Schwetzingen. Akkurat nå Haydns op 76-2, snart Dvorak "fra Sypresser", Janacek: Strykekvartett nr.2 "Intime brev", og til sist ekstranummeret Smetana: Largo sostenuto fra 1. strykekvartett. Dette er herlige saker. Ikke rart vi begge likte den BBC cd'en jeg anbefalte, Valentino. Jeg ser det nå.

Takk for nydelig musikk.

edit: tomikrofonsopptak (24/96) som er mastret til Redbook, sa du? Virkelig god lyd på denne.

V

vredensgnag

Gjest
    Leve Posten!
    Sjekk Stravinsky og Bream, i samme søk, på YouTube. Meget underholdende fra møtet mellom dem.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk. Artig å se hvordan Stravinsky går fra skeptisk til beskjedent målløs. Denne bør sees, takk for tips.

vredensgnag skrev:
    Leve Posten!
    Sjekk Stravinsky og Bream, i samme søk, på YouTube. Meget underholdende fra møtet mellom dem.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mer godmusikk, denne gangen fra festspillene i Elverum, kammerkonsert i Stange kirke. Dette er jo bare så up my alley som det overhodet kan få blitt, Valentino. Makan til fulltreffer!

Akkurat nå: Beethoven - Pianosonate op109 I-II - Paul Lewis. Fortsetter som følger:
    Beethoven - Pianosonate op109 III - Paul Lewis.
    Xenakis - Nuits - Det norske solistkor, dir. Grethe Pedersen.
    Beethoven - Strykekvartett op135 I, II, III og IV, Vertavokvartetten.
    Mozart - Ave verum corpus KV618 - Det norske Solistkor og Vertavokvartetten.

Mp3? Ja vel, flott lyd her. Takk igjen for flott musikk. Tipper det var fint der om aftenen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Etter en doku om Karajan og litt av Beethovens femte med Karajan/BPO fra 1976, begge deler fra en reprise fra Hovedscenen, fikk jeg litt OD. I ett tysk satirisk leksikon, sies det at hvis man slo opp på Karajan, Herbert Von, så sto det "Tysk fotomodell". Det sier litt.

Over på en liten sinnsvak en før natta. (Har ett litt annerledes cover)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Mer godmusikk, denne gangen fra festspillene i Elverum, kammerkonsert i Stange kirke. Dette er jo bare så up my alley som det overhodet kan få blitt, Valentino. Makan til fulltreffer!

Akkurat nå: Beethoven - Pianosonate op109 I-II - Paul Lewis. Fortsetter som følger:
    Beethoven - Pianosonate op109 III - Paul Lewis.
    Xenakis - Nuits - Det norske solistkor, dir. Grethe Pedersen.
    Beethoven - Strykekvartett op135 I, II, III og IV, Vertavokvartetten.
    Mozart - Ave verum corpus KV618 - Det norske Solistkor og Vertavokvartetten.

Mp3? Ja vel, flott lyd her. Takk igjen for flott musikk. Tipper det var fint der om aftenen.

Stange kirke er en nydelig kirke for oss messingblåsere :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Nope. Tomikrofons 24/96 til Redbook. Skikkelig audiofil lekkerbisken. Men det er jo ikke det viktigste. :)
    Hva synes du om Xenakis? ;D

Stange kirke er også fin å gifte seg i, emotikon. Leit å høre om fortredelighetene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Stange kirke er også fin å gifte seg i, emotikon. Leit å høre om fortredelighetene.
    Tviler ikke ett sekund Valentino :)

Takk for omtanken. Skal se at det etterhvert har sine positive sider også ;-)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Var det andre Mp3? Gi meg bittelitt mer tid på Xenakis ;)

Valentino skrev:
    MaHa skrev:
    Nope. Tomikrofons 24/96 til Redbook. Skikkelig audiofil lekkerbisken. Men det er jo ikke det viktigste. :)
    Hva synes du om Xenakis? ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her blir det ro i sjelen med Monteverdi madrigaler

Concerto Italiano m/ Allessandrini

Jeg skal kjøpe billetter til kammermusikkfestivalen (i august) idag og prøver å velge vekk noe. Denne gjengen skal vi uansett ha med oss i Domkirken (link), resten blir ikke lett å velge.

Jørgen

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Hjalmar Borgstrøm og hans to symfoniske dikt; Hamlet og Tanken. Sistnevnte varer i 45 minutter og er en slags metafysisk reise musikalsk inspirert av blant annet Strauss og Wagner. Her beskriver han f.eks. industrialismens inntog ved å ha med en ambolt og sterke sirener i orkesteret. På CD'en er dette fremført av Karsten Andersen/Bergen PO, og det på en måte som gjør det interessant for meg. Noe svulstig til tider men dog. Enda bedre var det når toppdirigenten Rozhdestvensky og Oslo PO fremførte verket for et par år siden.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Noen ganger er det bare å takke i sommerregnet for denne tråden og alt man får kjennskap til:

Dette er en helt eventyrlig innspilling...

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    patro skrev:
    ........

Dette er en helt eventyrlig innspilling...
    Det er det ! (måtte bare si det, jeg er nyfrelst på Brahms/Katchen/Suk og Starker.....)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fra en svensk serie fra 1978: Ønskeklassiker - Ungerska rapsodier av Franz Liszt, utgitt på Emi. Rapsodiene 2, 12, 1 og 6. Med Bayersa Radions Symfoniorkester/Leopold Ludwig. Slettes ikke dumt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Var det andre Mp3?
    Oui.
    Og allverdens tid til Xenakis tildeles. Kan ta litt tid å fordøye verket bestilt av Shahen av Iran, som fikk lyden av egne torturofre omgjort til musikk for pengene.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alfred Brendel spiller Mozart sonate i A-dur K310.
    Han har lest hva som står på notene: Allegro Maestoso
    Her er han mer 'middels' i tempo enn andre jeg har hørt, langsomme satsen går unna og de raske holdes igjen. Kjekt med variasjon, alle har sin stemme.

V

vredensgnag

Gjest
    geiraa skrev:
    Spiller Sinfonie singulière fra denne cd-en:
    Dette støttes med tyngde herfra. Blir nok til at jeg åpner to ukers high-end tørke med Berwald selv, i Dausgaards tapning.

Alltid fint å lukke opp for godlyden etter å ha vært borte en stund. Som om ørene gjenfødes.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er lenge siden jeg har lyttet seriøst på en Mahler-symfoni. Nå har jeg anledning, og plukker fram en perle.

Bernard Haitink med Concertgebouw på Philips, 1967.

Elly Ameling synger i siste satsen. Orkester med sterke blåsere, feit strykerlyd og kraftfull egenart, Concertgebouw på 60-tallet. Mye bra i Philips-katalogen der, tror jeg.
    Musikken er svære greier, som vanlig fra Mahler, men nr4 er samtidig intim og varm. Merkelig og fengslende kunst.
    Lyden er fin, men denslags musikk blir ofte en tanke smått her, med B&W CM7. Kanskje jeg må dra og hente noen flere høyttalere snart?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En LP-side fra The Elisabeth Schwarzkopf Songbook før natta.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn