Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Hovedscenen NRK2: Puccini's Tosca

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Først i dag avsluttet jeg LvB op. 74 "Harpe" med Takacs-kvartetten. Det er min foretrukne innspilling (all den tid Veronika og Gutta ikke har spilt den inn), god kontrast mellom satsene og scherzoen er ordentlig presto.

Nå Suzuki og BCJ i JSB kantate 54 'Widerstehe doch der Sünde'. Og kaffe.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Schiff starter dagen her med sine sonater

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Britten/Four Sea Interludes, LSO/Previn

Litt heftig på morgenkvisten den stormen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt LvB op.95 med Busch og Pavel Haas-kvartettene og studium i The Beethoven Quartet Companion fikk meg til å ta fram Andante con moto fra Soltis innspilling av Schuberts 9.symfoni. Et praktfullt horn+stryk parti ute av tiden der er muligens inspirert av op. 95. Nå er jo op. 95 også et av Beethovens aller lyseste øyeblikk, men det vet vi jo.

Jeg må se og få kjøpt meg en eller annen Gesamtausgabe (noter) av Beethovens strykekvartetter. Man blir jo aldri ferdig med den musikken. Hva? Har du ikke begynt sier du? Da er det awes tråd som gjelder.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Litt LvB op.95 med Busch og Pavel Haas-kvartettene og studium i The Beethoven Quartet Companion fikk meg til å ta fram Andante con moto fra Soltis innspilling av Schuberts 9.symfoni. Et praktfullt horn+stryk parti ute av tiden der er muligens inspirert av op. 95. Nå er jo op. 95 også et av Beethovens aller lyseste øyeblikk, men det vet vi jo.

Jeg må se og få kjøpt meg en eller annen Gesamtausgabe (noter) av Beethovens strykekvartetter. Man blir jo aldri ferdig med den musikken. Hva? Har du ikke begynt sier du? Da er det awes tråd som gjelder.
    Beethoven, Bartoks og Shostakovichs strykekvartetter er vel av den musikken jeg oppdaget på 70-tallet som jeg fortsatt spiller med mest utbytte. Litt til selvsagt (Schubert og Brahms kammermusikk, noen konserter og en del klavermusikk, og selvsagt Bach), men mye annet jeg oppdaget på den tiden, bla mesteparten av den romantiske orkestermusikken (Strauss, Dvorak, Tchaikovski, Bruckner bla), opplever jeg som "utspilt" og langt mindre slitesterkt enn kammermusikken og annen musikk i mindre former. Eller kanskje det er jeg som har forandret meg?

Noen andre her som har merket endringer i lyttevaner over årene, og ting som har fremstått som mer slitesterkt enn annet?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    veldig bra.
    spotify:album:1PVyI8WzXtsKDTX2m8R7Ir
    Spiller på Spinet
    [nerdefaktor på]Sikker på at det er et spinett og ikke et cembalo?

Fra Wikipedia:

"Et spinett er et musikkinstrument i cembalofamilien. Det er et tasteinstrument med strenger, men i motsetning til cembaloet er strengene plassert på skrå av tastaturet, noe som gir vingeformet og kompakt instrument. Spinettet kjennes fra blant annet Italia, Frankrike og England, hvor det var populært som et husinstrument i det 17. og 18. århundre.

Ordet «spinett» stammer sannsynligvis fra latin spina (torn), og må hentyde til knipsemekanismen (springeren) i cembalofamilien, hvor instrumentene bruker et plekter til å frembringe lyden. I Frankrike henviser ordet spinette ofte til enhver form for instrument i cembalofamilien langt opp i det 17. århundre, mens spinet i Flandern henviser til et virginal, hvor tastaturet er til venstre i motsetning til muselaret, hvor det er til høyre på fronten av instrumentet.

Spinettet har normalt ett manual og et 8' register. Klangen er den samme på cembaloet, men spinettet er ofte mere velegnet til mindre rom, enten som soloinstrument eller som akkompagnement til en solist.

Spinettets største popularitet var i England, hvor der i det 18. århundre ble bygget fint finerte eller massive instrumenter av valnøtt. De engelske instrumenter er også kjennetegnet ved at klaviaturet ofte hadde fullt omfang, dvs. F1-f3 (61 tangenter)."

[/nerdefaktor av]

V

vredensgnag

Gjest
    Nerdefaktor skal helst være konstant på.

Har en komplett Haydn-trioer der Bart van Oort bruker forskjellige instrumenter alt etter utviklingen i teknologien, på Haydns tid, utfra det resonnementet at Haydn hadde tilgang til state-of-the-art klaviatur.

Så den satte jeg på nå, som respons på det fine nerdeinnspillet. Nerd-faktor skal helst alltid være på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    erato skrev:
    65finger skrev:
    veldig bra.
    spotify:album:1PVyI8WzXtsKDTX2m8R7Ir
    Spiller på Spinet
    [nerdefaktor på]Sikker på at det er et spinett og ikke et cembalo?

Fra Wikipedia:

"Et spinett er et musikkinstrument i cembalofamilien. Det er et tasteinstrument med strenger, men i motsetning til cembaloet er strengene plassert på skrå av tastaturet, noe som gir vingeformet og kompakt instrument. Spinettet kjennes fra blant annet Italia, Frankrike og England, hvor det var populært som et husinstrument i det 17. og 18. århundre.

Ordet «spinett» stammer sannsynligvis fra latin spina (torn), og må hentyde til knipsemekanismen (springeren) i cembalofamilien, hvor instrumentene bruker et plekter til å frembringe lyden. I Frankrike henviser ordet spinette ofte til enhver form for instrument i cembalofamilien langt opp i det 17. århundre, mens spinet i Flandern henviser til et virginal, hvor tastaturet er til venstre i motsetning til muselaret, hvor det er til høyre på fronten av instrumentet.

Spinettet har normalt ett manual og et 8' register. Klangen er den samme på cembaloet, men spinettet er ofte mere velegnet til mindre rom, enten som soloinstrument eller som akkompagnement til en solist.

Spinettets største popularitet var i England, hvor der i det 18. århundre ble bygget fint finerte eller massive instrumenter av valnøtt. De engelske instrumenter er også kjennetegnet ved at klaviaturet ofte hadde fullt omfang, dvs. F1-f3 (61 tangenter)."

[/nerdefaktor av]
    Overhodet ikke sikker! Edit: det er et harpsichord. Googlet litt

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    På coveret står det jo Harpsichord, og det er det samme som det norske cembalo.
    Et spinett har en svært særegen (og meget svak) klang der du bl.a. kan få vibrato på tonen ved å variere anslaget på tasten (fordi det ikke er et plekter som knipser på strengen, men en "fjær" som slår an mot strengen og som viler mot strengen så lenge tasten holdes nede).

Rettet: Dette er et clavichord. Takk for kommentaren, erato.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    På coveret står det jo Harpsichord, og det er det samme som det norske cembalo.
    Et spinett har en svært særegen (og meget svak) klang der du bl.a. kan få vibrato på tonen ved å variere anslaget på tasten (fordi det ikke er et plekter som knipser på strengen, men en "fjær" som slår an mot strengen og som viler mot strengen så lenge tasten holdes nede).
    Er ikke det et clavichord?

Fra hvordan.net:

"Navnet klavikord kommer fra den latinske betegnelsen 'clavis' som betyr tast og det greske ordet for streng, som er 'chorde'. Instrumentet har eksistert i hvert fall så tidlig som fra begynnelsen av 1400-tallet og det var i normal bruk til inn på 1800-tallet. Frem til midten av 1600-tallet ble det brukt i hele Europa, gjennom 1700-tallet var det vanligst i Tyskland og det fikk en oppblomstring og stor utbredelse i Sverige i den siste 100-års perioden til det gikk helt ut av bruk. I Norge var klavikordet utbredt i byene og på større gårder. Det finnes et 20-30 talls instrumenter bevart fra perioden, bl.a. på Ringve Museum i Trondheim.

Klavikordet kan beskrives som et hjemmets instrument, og på grunn av det lave lydnivået er det et instrument som typisk ble brukt i mindre rom. Den spesielle spillemåten som var påkrevet ble ansett å være det beste utgangspunkt for å nærme seg de andre klaviaturinstrumenter. Spesielt organister benyttet ofte klavikordet som øvingsinstrument, og for dette formål ble det også bygget 'tomanualige' klavikorder. I realiteten var dette to separate klavikorder der det ene kunne skyves inn og ut som en skuff i det andre. Noen klavikorder hadde også pedalsett i tillegg."

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Takk for preseseringen. Lærte noget nytt i dag også. Liker veldig godt lyden i Cembalo :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jovisst er det et clavichord jeg beskrev. SÅ forvirret kan man være etter 3 uker med ferie :D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Jovisst er det et clavichord jeg beskrev. SÅ forvirret kan man være etter 3 uker med ferie :D
    Ta deg en tur på Ringve for en oppfrisking.... ;D

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mozart-bitene herfra:

dvs. Fünf vierstimmige Fugen (som jo er fra bok 2 i Wohltemperiertes) K405 og K5546.

Bernt K

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Schumanns pianokonsert m/Andsnes, Jansens og BPO.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helmut Rilling dirigerer gjengen sin i Bachs Kantate BWV 1 "Wie Schön leuchtet der Morgenstern".

Hmm, har lånt dette her. Det er jo bra og relativt lettbent, men ikke helt japseklasse. Heller ikke lydmessig. Det låter litt harskt synes jeg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørte denne i går kveld (før jeg så "Sykkeltyvene" på DVD):

2 meget sterke verker. Ødslig, dyster men også vakker og talende musikk, som noen av de dystrere satsene i Vaughan-Williams sine senere symfonier. Hvis noen lurer på om det er skrevet andre sterke cellokonserter i England enn Elgars, så er Bridges Oration samt Rubbras Soliloquy (også å få på Lyrita) stedet å starte. Og ja, det er det. Dette er sterk musikk, og det er kvalitetsmusikk. Klaverkonserten Phantasm var også flott, i samme stil. Bridge var forøvrig Brittens komposisjonslærer, og musikken hans er preget av inntrykkene fra 1. verdenskrig.

Jeg kjenner forøvrig mest til kammermusikken til Bridge, det må jeg tydeligvis gjøre noe med. Denne CDen er en fersk (og relativt rimelig) anskaffelse fra mdt.

Mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Bridge

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som flere andre denne sommeren:
    Min kjære Magdalena Kožena synger Arier fra Vivaldis operaer
    Herre som jeg liker måten denne damen former tonene på. Til og med i det lavere registeret aner jeg englestøv og jeg bare smelter inn i henne.....

Denne innspillingen fra Archiv er noe av det beste jeg har hørt på mitt oppsett. Dybden, klangen, rommet og stemmen til Kožena faller så naturlig inn sammen med orkester, selv om hun er der i front, nesten på linje.
    Alt-blokkfløyta, som jeg er veldig glad i- er så hærlig naturlig sammen med henne. Eksempel: spor 6 - Sol da te., mio dolce amore.
    Hmmmm :-*

Dom:
    Gåsehudfaktor.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir vel nødt til å kjøpe den da. Otare var også begeistret. Som om jeg ikke har nok med å holde hodet over vannet med Naives Vivaldiserie. Grrrrrrr.....................

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Blir vel nødt til å kjøpe den da. Otare var også begeistret. Som om jeg ikke har nok med å holde hodet over vannet med Naives Vivaldiserie. Grrrrrrr.....................
    ;D
    Ja, alt man skal slite med.....

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Dere kjenner hverandre godt, du og Otare ;)

erato skrev:

V

vredensgnag

Gjest
    Kozena er vel den solisten jeg har flest innspillinger med, så det er nok slik at mitt hode liker hennes røst.

Kan jeg få anbefale henne i Glücks Orphée & Eurydice.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Kozena er vel den solisten jeg har flest innspillinger med, så det er nok slik at mitt hode liker hennes røst.

Kan jeg få anbefale henne i Glücks Orphée & Eurydice.
    Det kan du gjerne :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:

erato skrev:
    Nå kan du fundere nå... ;)
    (grei forklaring på dette)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Regner vel med å ha knekt baklengs og forlengskoden allerede ;)

emotikon skrev:
    MaHa skrev:

erato skrev:
    Nå kan du fundere nå... ;)
    (grei forklaring på dette)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Beethoven og Hagen.

op127 og op132.

Bernt K
    Hvis jeg skulle ha én cd med Beethoven-kvartetter, måtte det bli denne...eller... Nei, det får vi ta i en annen tråd en annen gang. Om det er bra? Gudeføde!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette var fryktelig bra. Posten var snill mot meg i dag; i tillegg til de 2 viste med Hagenqt kom de også med:

som også er behørig spilt og behørt.
    Fyskamme DGG som har latt dem gå OOP.

Bernt K

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel salgstallene og ikke kunstnerisk verdi som definerer katalogen, berxter. Vi lever nok ikke i den mest ideelle av alle verdener sånn sett, men når vi er på innsiden av slik musikk og fremføring, glemmer vi livets og verdens fortredeligheter i helt sjelden grad.

Nå Chopin-nocturner (DG, 2005) med Pollini. Også det innspillinger som hadde havnet på min meget kort liste med det ypperste. Cantabile og rytmisk driv i hver eneste nocturne. Transcendent klaverspill.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Først Beethovens fiolinkonsert fra Karajan-minnekonserten med Mutter som var på Hovedscenen litt tilbake, nå Mahlers femte, noe mer dramatisk så tidlig på dagen. Alshus var ikke øverfortjust i denne, så takk. Som balthar sa; det er hardcore den der :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn