Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Kurt Weill på "morgenkvisten". Lenge siden jeg har hørt det, og det er mye bedre enn jeg husker. Kjempeplate:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva pokker skjedde med mauceri? Han ga oss masse fint innenfor musikalsk teater på 90-tallet, deretter ble det stille.

Veldig bra saker dette otare fra en komponist som har gjort mye rart både på godt og ondt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Han har egen hjemmeside, sådet er bare å slå opp :D
    Hva skulle vi gjort uten Google?
    Joda, men det jeg egentlig mente å si, er hvorfor kommer det ikke lenger flere nye innspillinger av tilsvarende materiale med ham?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det selger dårlig...?

Han spesieliserte seg jo i et noe smalt repertoar - Entartete Musik-serien til Decca gikk vel ikke veldig godt?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er alt for mange som bare hører på Mozart, Beethoven og Wagner. Dere vet hvem dere er.... :mad:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har nevnte Lemper/Mauceri-cd, og noen til, men synes erato vrøvler godt og grundig her. Skulle vi ha sluttet å høre på Mozart osv. og heller hørt på Mauceri-innspillinger? Spis vitaminene dine, gutt, og slutt med disse predikant-grillene.

Har ellers hørt Paul Dukas' "La Peri" og symfoni i c i formiddag. Hyggelig og passelig talenfullt, men ikke i klasse med det meste av Mozart i det hele tatt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det dreier seg vel om å utvide sin horisont på musikkfronten, og ikke å slutte å høre på Mozart (eller Beethoven, Schubert, Schumann, Mahler, Brahms, Bach, Wagner...).

Det er selvfølgelig en grunn til at "de store" er "store", men det finnes mange "små" komponister som har skrevet glimrende musikk som fortjener å bli spilt mye mer enn de blir. Selv har jeg en svakhet for Massenets operaer, og har hatt stor glede av Hyperions "Romantic piano concerts"-serien. Personlig får jeg mer ut av å høre en ny symfoni av Miaskovsky enn å å høre den 75te innspillingen av Haydns keiserkvartett.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Har nevnte Lemper/Mauceri-cd, og noen til, men synes erato vrøvler godt og grundig her. Skulle vi ha sluttet å høre på Mozart osv. og heller hørt på Mauceri-innspillinger?
    Selvsagt ikke, men som otare sier; hvor mange versjoner trenger man å kjenne av de etablerte mesterverkene (som man selvsagt MÅ kjenne) før man heller bruker tid på nytt stoff? Konsertsalene er fulle av "museumsgjenstander" som kvernes om igjen og om igjen, for meg består et levende musikkliv av at man heller blåser litt liv i underskogen av fin musikk. Hvor mange rockelskere er det som begrenser sin lytting til 8-10 artister feks? De fleste finner nettopp glede i å utforske landskapet av spennende grupper og musikere. Hvorfor skal det ikke være likedan i kunstmusikken?

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vel og bra, otare. Oppfattet eratos innlegg som en blanding av humor og bevisst overdrivelse, og svarte i samme, lette tone. Når jeg ser den lille smule pedagogisk salvelse i ditt innlegg, lurer jeg på om denslags virkemidler uuttalt er forbeholdt de rettroende - og at jeg kanskje ikke er en av dem. Den materien skal jeg ikke spekulere mer i, den hverken engasjerer eller interesserer. Hva folk "Personlig får..mer ut av" er selvfølgelig en..personlig..sak, og det er jo - like selvfølgelig - helt utmerket.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Vel og bra, otare. Oppfattet eratos innlegg som en blanding av humor og bevisst overdrivelse, og svarte i samme, lette tone.
    Det var rett oppfattet. Man velger selv sin egen gift uten at jeg har sterke flølelser for det, og jeg hører selv mye på feks de tre store B'ene som sikkert også otare gjør, men du verden så mange flotte opplevelser det er utenfor allfarvei også. Og jeg føler alltid det er mer interessant å skrive to ord om det som er utenfor allfarvei her; folk finner alltids frem til Mozart uten min hjelp.....Derfor kan nok loggen her også fremstå som ikke 100% representativt for spillelisten min.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Lenge leve mangfoldet, erato. På den måten kan forumet appellere til stadig flere. Begrepet klassisk er så omfattende at vi har mye å gå på. Hvis vi skriver engasjert om det vi er opptatt av, genererer det interesse.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tilbake på sporet: hva hører jeg på nå?
    I Cinesi av Gluck, med Anne Sofie von Otter, styres av Rene Jacobs.
    Kineserinnene skal det bety. Jeg skjønner ikke bæret, men det er deilig å høre på.
    Disse svære Harmonia Mundi-boksene er fin musikk til oppussing. Blant annet. :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Tilbake på sporet: hva hører jeg på nå?
    I Cinesi av Gluck, med Anne Sofie von Otter, styres av Rene Jacobs.
    Kineserinnene skal det bety. Jeg skjønner ikke bæret, men det er deilig å høre på.
    Disse svære Harmonia Mundi-boksene er fin musikk til oppussing. Blant annet. :)
    Den spilte jeg faktisk i forgårs og syntes det var særdeles trivelig og velspilt musikk. De diverse operaene innspilt med Minkowski på Archiv er storveis saker om en har lyster i denne retningen, jeg har alle. Er veldig glad i Gluck.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den brede vei tiltaler meg.
    De gratis-Brandenburgerne fra tsjekkisk radio som Veggen linket til over i Soli Deo Gloria-tråden er da særdeles forfriskende!

Tusen takk for tips, Veggen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De skal jammen jeg også prøve.
    Forøvrig er det nå Hr. Manze som spiller Tartini her hos meg.

Bernt K

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det fine med denne tråden er bl.a. at det gir forslag til hva man skal høre på i neste runde. Når man har mye blir ihvertfall jeg litt "handlingslammet" og klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil høre. Så i går ble det Gluck. Hørte bl.a. I Cinesi, men klarer ikke helt å tenne på akkurat den. Ble litt for mye tomgang for min del.

For 20 min siden hørte jeg på noe helt annet: Tideland med Dolores Keane og Rita Eriksen. Flott plate!

Tror ellers at jeg skal høre meg gjennom Dohnanyi utover dagen idag. Akkurat nå - cellosonaten:

Flott, romantisk cellomusikk. Hvorfor spilles dette så sjelden?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.115
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Tror ellers at jeg skal høre meg gjennom Dohnanyi utover dagen idag. Akkurat nå - cellosonaten:

Flott, romantisk cellomusikk. Hvorfor spilles dette så sjelden?
    Ikke pga meg i hvert fall. Jeg har anbefalt både denne Pragaplaten - og vol 1 (som er muligens enda flottere) ved flere anledninger. Nå mangler vi bare vol 3 så er kammermusikken hans komplett. Flott lyd er det på disse platene også IIRC.

I går kveld spilte jeg bare en plate, vol 1 fra denne boksen med KV 334 bla

Nettopp ankommet fra mdt, 14 £ for boksen og 10 £ for frakt...mdt er håpløse på frakt for større sett, men ingen annen leverandør kunne levere den under 200 grensa, så da så..

Luftig og fin lyd, og flott musikk idiomatisk spilt men kanskje ikke med den helt ultimate finesse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Harnoncourts Schubertsymfoniboks med Concertgebouw landet i postkassen her, og min far beordret åtteren.

Flott, punchy, klanglig kontrastrik, dramatisk, og alt hva man måtte begjære egentlig. Trenger egentlig ikke kjøpe Sinopolis åtter om man velger denne, men Carlos K. må man ha!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Kleibers innspilling av nr. 3 og 8 på DG originals er et must. Beste jeg har hørt (selv om jeg så noen kritikere som ikke var helt fornøyd. I respectfully reserve the right to disagree.)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå Landi: Homo fugit velut umbra med l'Arpeggiata mens jeg tenker hardt på å gå i skapet etter en liten Amarone:

Skulle passe utmerket.

Bernt K

Vedlegg

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Akkurat nå hører jeg på : Karajan Forever The Greatest Classical Hits fra Deutshe Grammophon.
    Assortert uvalg stykker, akkurat nå: EineKleine Nachtmusikk med Berlin,Philharmonie,1981.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    (Coveret ser slett ikke slik ut for tiden, men pytt.)
    Grossartig til Amarone og en grei bok.

B

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    ..... førstesatsen fra KV545.
    Den spiller jeg ganske ofte, men ikke så fint som Gulda. Ikke på langt nær ;)

Nå hører jeg radio. NRK klassisk gir bra bakgrunnsmusikk på DAB fra rommet ved siden av mens jeg svetter med oppussing

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Koser meg med denne for tiden:

Er nå kommet til vol. 4 (8 er gitt ut - jeg har kjøpt samtlige. Vol. 9 skal komme ut i løpet av august) - klavermusikk I, og kan bare konstatere at Sibelius skrev ufattelig mye fin musikk som aldri blir spilt.
    Gjør dere selv en tjeneste og kjøp denne serien. Dere vil ikke angre.

V

vredensgnag

Gjest
    Nå er det fint å være hjemme igjen. Gråvær, litt regn, og obo og fagott med signatur Vivaldi.
    Denne anbefales!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl, arvet:

Berlioz/Symphonie Fantastique. Wienerfilharmonikernene og Haitink, på Decca.

Tillegg (til vg): Tatt opp i Sofiensaal.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nå er det fint å være hjemme igjen. Gråvær, litt regn, og obo og fagott med signatur Vivaldi.
    Denne anbefales!

Litt OT. er kjolen til kvinnen på covret laget av bark? i så tilfelle: Orginalt :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Det er bjørkenever, ja. Vivaldi Edition-covrene fra Naive er herlige – føler meg ikke spesielt tro til musikken når jeg kjøper basert på covre, men her er det vanskelig å la være.

Om man mot formodning ikke forelsker seg i musikken er det gode muligheter for å drømme seg bort i coveret ... ;D

Delvis relatert: MDT har salg på Naive nå. Mange av disse Vivaldi-perlene til gode priser.

V

vredensgnag

Gjest
    Takker for det hintet, her skal det bestilles.

Anbefaler denne varmt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Wright skrev:
    Det er bjørkenever, ja. Vivaldi Edition-covrene fra Naive er herlige – føler meg ikke spesielt tro til musikken når jeg kjøper basert på covre, men her er det vanskelig å la være.

Om man mot formodning ikke forelsker seg i musikken er det gode muligheter for å drømme seg bort i coveret ... ;D

Delvis relatert: MDT har salg på Naive nå. Mange av disse Vivaldi-perlene til gode priser.
    takk for tipset! Nydelig kvinne ;)

V

vredensgnag

Gjest
    I kveld skal min datter og jeg se denne!

BBCs program om Culshaws innspilling for Decca av Ringen.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.679
    Vel hjemme etter besøk i diverse loppis-telt med absolut variabel kvalitet på utvalget, kan man blot konstatere at det ble diverse gullkjøp.
    Nå er det andre gangs lytting til denne:

Har alltid hatt sansen for Pettersson, men denne er litt uten om det vanlige. Det rygtes at årsaken til at denne ikke er utgitt på CD, er at CBS har "mistet" mastertapen ???.
    LP og cover er helt mint, og musikken likeledes. Live innspilling fra 1976.
    Steen

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå Respighi-plata fra den store Chandos jubileumsboksen; her originalcoveret:

Etterpå blir det

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tydelig at ferien er over for flere her ja.
    Her ser vi på DVD, Villazon og Netrebko er som skapt for Kjærlighetsdrikken av Donizetti

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn