Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er godt å komme hjem til anlegget og snurre klassisk vinyl etter litt ferie. Låter bedre enn jeg kunne huske og, det er jo intet minus.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DG melder utgivelse av WtC I med Pollini i oktober. Det er nesten så jeg vurderer slå opp telt utenfor Aktiv Klassisk...

Nå går Wagner inni hodet, etter at jeg så The Golden Ring (takk til vg) i går kveld. Det slår meg at TV-bildekvalitet har tatt sjumilssteg siden 1964, mens det har skjedd langt mindre med hifilydkvalitet. Enmilssteg, tenker jeg.
    Gottlob Frick var en tøffing, forresten.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jan Panenka spiller beethovens tredje pianokonsert (som jeg bare må høre stadig vekk) med god hjelp fra Smetacek/Prague SO, på Supraphon. Helt riktig lyd på denne og Valentino, og den er slettes ikke ny ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Jeg er i ferd med å lære. Jeg tror ikke man nødvendigvis er nødt til å klinke seg gjennom Beethovens 9 symfonier i en smell.
    Selv om det er en svært givende smell.
    Men slik blir det kanskje fort når man er ukjent med stoffet fra før av.
    Takk og lov at Frk. Fryd har vært på Øya festivalen de siste dagene, hun ble lettere himmelfallen da hun fant meg manisk opptatt av et bestemt parti av Beethovens 7. litt over 3 i natt.

Nu vel. Hun er trygt forvart på café og jeg kan returnere til mer kjente marker.

Jeg aner ikke hva de lærde mener om Neumann og de Tjekkiske Filarmonikernes utførelse, men jeg legger hodet villig på blokka og sier at jeg setter umåtelig stor pris på jobben de gjør.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommer noen løpende med øksa står jeg klar til å forsvare valget ditt. Har fått låne Nothung.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Takk Valentino, med en forsvarer bevæpnet med sådant kaliber frykter jeg intet !

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    DG melder utgivelse av WtC I med Pollini i oktober. Det er nesten så jeg vurderer slå opp telt utenfor Aktiv Klassisk...

Nå går Wagner inni hodet, etter at jeg så The Golden Ring (takk til vg) i går kveld. Det slår meg at TV-bildekvalitet har tatt sjumilssteg siden 1964, mens det har skjedd langt mindre med hifilydkvalitet. Enmilssteg, tenker jeg.
    Gottlob Frick var en tøffing, forresten.
    Prøvde du 5.1 lydmiksene Decca har gjort til den DVDen? Veldig bra og åpent perspektiv, der kanalene er brukt til å skape presens på scenen, og ikke til å gjengi klangen i rommet.

Morsomt å se alle de skjøre operastrupene innta whisky i Deccas røyktette leilighet ved innspillingsrommet ... Solti hadde enorm energi når han dirigerte, men jammen var Culshaw og teamet med på notene, ekstrem fokus i innspillingsrommet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff, jeg har jo ikke 5.1 jeg da.
    Ellers virket Nilsson ganske så stjernete. Det er nok bra at hun var svensk og ikke italiensk.
    Stemningen i kontrollrommet minnet meg om hine hårde dage da jeg bedrev seismiske undersøkelser. Vi røykte vi også!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Nå mates denne ut gjennom Spotify via Airfoil.

Dersom noen har forslag til målestokkversjoner av dette blir jeg meget takknemlig.

http://open.spotify.com/album/0uNITDxpMzzTfJGUit6Q1O

I morgen skal det jaktes klassisk vinyl i Oslo. Den åpenbare fallgruben er at det kommer til å bli musikkens svar
    på den blinde høna som skulle finne korn, men jeg får slenge ut handlekurven her og håpe på tilbakemeldinger.

Og jeg burde vel strengt tatt slenge alle hemninger mot den kompakte platen over bord og troppe opp hos Aktiv Klassisk og levere fra meg Visakortet.

Det, eller printe ut Aus Der Reihe(som jeg ikke har turt å lese enda,) og levere den til mannen bak disken og si
    Ja takk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herreweghe i H-mollmessa er nonplusultra. Og platene i Aus der Reihe er gode alle sammen (om man klarer å unngå å høre på Tates ugrasiøsiteter for Uchida i Mozartkonsertene. Mange klarer det, men ikke jeg).

Jeg synes klassisk låter bedre på CD enn på vinyl. Større dynamikkområde og effektiv båndbredde og lavere støygulv. Skal være med på at vinyl kan være å foretrekke til andre sjangere, og vinyl er jo kos da.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Strålende, da vet jeg i hvert fall om én skive jeg skal etterspørre hos Aktiv Klassisk i morgen.
    Aus Der Reihes fortreffelighet betviles ikke et sekund, det er mer det at jeg er redd for å gå bananas og snø helt ned i det klassiske velde. Ikke at det nødvendigvis er et onde.

Jeg kjøper glatt at CD er meget godt egnet for klassisk. For min del er vinylpreferansen utelukkende følelsesmessig begrunnet.
    MEN, etter å ha vært nødt til å knekke meg ut av nytelsen for å snu skiva, eller sette på en ny, under Beethoven seansen min i går ser jeg at CD nok kan være å foretrekke her.
    I hvert fall om vi med CD leser itunes-airportexpress-stereoanlage.

Så der fikk jeg den.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Das Rheingold skal jo nytes helst helt uten pause, og da må det iTunes/SqueezeCenter/takeyourpick til.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal absolutt ikke krangle på Herreweghe i b-mollmessa; selv har jeg en svakhet for The Sixteen/ Christophers.

Bernt K

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Liker denne tolkningen godt. Ikke samme cover men pianisten er den samme
    spotify:album:7gFK2KuPZYSYj513poMoi2

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra Oj!-platen over: Wotans avskjed og trylleild "Leb' wohl, du kühnes herrliches Kind" fra 3. akt i Die Walküre.

Josef Herrmann
    Staatskapelle Dresden
    Karl Elmendorff.

Tatt opp på lydbånd (77,2 cm/s!) i Semperoper i Dresden 21. september 1944.
    Du tror det ikke før du hører det.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2

#3, en gammel favoritt. Energien formelig skytes frem og tilbake mellom du Pré og Barenboim i de intense passasjene. Denne ville vært med meg på en øde øy.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Har alltid vært svak for Dessay. Det er litt av en stemme hun har! Hennes innspilling av klokkearien fra Delibes' Lakmé er helt utrolig. At den spede damen kan ha en så stor stemme er helt utrolig. Og for en kontroll!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Imponerer hvordan hun synger mens hun spretter rundt på scenen.

B

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mozart K413/414, Rudolf Serkin/Alexander Schneider på Cbs.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I serien "Ting som kunne vært Brahms, men bare nesten" har jeg hørt på Samuel Coleridge-Taylors klaverkvintett samt klarinettkvintett.

Førsteklasses fremføring og lydopptak. Med far fra Sierra Leone passer han ikke 100% inn i prototypen på en klassisk, romantisk komponist (men han er ikke eneste mørhudede i klassisksamlingen min, han har selskap av William Grant Still og Chevalier de St George):

Platen er kjøpt på Hyperions "Please somoone buy me" hvor det stadig spretter opp interessante ting til halv pris, portofritt!

http://www.hyperion-records.co.uk/o.asp?o=1016

Det spørs om ikke fiolinkonserten på Lyrita må anskaffes.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Fiolinkonserten finnes også på vol. 5 av Hyperions "The romantic violin concerto".

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Fiolinkonserten finnes også på vol. 5 av Hyperions "The romantic violin concerto".
    Da får vi jo følge med om den dukker opp på omtalte salg, det gjør den nok om bare ingen kjøper den.

Men jeg må si at nevnte salg gir noen sjokkerende indikasjoner på hva som ikke selger (salget inneholder de ti platene på Hyperions lager som det er lengst tid siden noen har kjøpt) - har fått helt ferske plater (mindre enn et år gamle) med sterke kritikeranbefalinger, nevnte plate er vel 2-3 år gammel men var Gramophone Editors Choice.

Av helt ferske ting har jeg fått vol 4 i serien med Martinus musikk for fiolin og orkester - de nydelige fiolinkonsertene - samt en helt fersk plate med Porporakantater, kritikeranbefalinger alt sammen. Fremragende plater begge.

Pt ligger Littons 2 SACDer med Ives-symfonier ute, samt en Dyad dobbel med Berwalds komplette kammermusikk - løp og kjøp før listen oppdateres!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg har den nevnte Hyperion-platen allerede :D

Regner med at Hyperions SACDer er hybrider så de kan spilles av på en vanlig CD-spiller?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Jeg har den nevnte Hyperion-platen allerede :D

Regner med at Hyperions SACDer er hybrider så de kan spilles av på en vanlig CD-spiller?
    Godt spørsmål - det er det av og til vanskelig å finne ut av, men produseres det noe annet enn hybrider i dag? Ser mange eksempler på SACDer som ikke er merket med hybrid, men som likevel er det. En kjapp mail til Hyperions kundeservice burde vel kunne avklare det?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Tok sjansen på Charles Ives. Skulle det ikke være Hybrider får jeg kjøpe meg en SACD-spiller :D
    Men de stedene jeg har sjekket på nettet nevner alle sammen at det er hybrider, så det er vel ganske trygt tror jeg...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Tok sjansen på Charles Ives. Skulle det ikke være Hybrider får jeg kjøpe meg en SACD-spiller :D
    Eller du kan gi de til meg. Jeg har en Sony multispiller som spiller SACD..... ;D

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Takk for tips om Hyperon-tilbud, erato. Bestilte Robert Simpsons 1. og 8. symfoni med RPO nå. Har bare såvidt vært borti Simpson før, blir spennende.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Da det ikke ville seg med billetter til Slottskapellet i kveld spiste jeg lunsj hos mormor.
    Det var som alltid hyggelig, og det bar med seg et par bonusfrukter i form av klassisk på vinyl.

Nå hører jeg på denne som mormor mente det var imperativt at jeg hørte da den ettersigende er
    alldeles nydelig !

Er fortsatt på side 1, så langt veksler det mellom rimelig strengt til rimelig nydelig. Men det som griper meg mest her er stemningen, dette er et konsertopptak og folk fryder seg. Og jeg kan ikke la være å tenke at dette er forbløffende fin lyd til å være et konsertopptak fra 1953.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Meget god og snill mormor. Morfar var klassiskmann på sin hals, så jeg skal alltids klare å stillne tørsten med hjemlån derfra en god stund.

Nå over til neste skive jeg lånte, rettere sagt en boks. Ukjent som jeg jo er på dette valgte jeg den fordi Soltis navn = bra når det gjelder ringen.
    Hvorvidt det samme stemmer her aner jeg ikke, men så galt kan det vel forhåpentligvis ikke være.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Beethoven, Solti, Chicago SO og Ashkenazy er gode navn hver for seg – kombinasjonen kan neppe være dårlig! Uten at jeg har mer enn en vag erindring av akkurat disse innspillingene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn