Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Takk for info Wright. Jeg storkoser meg nå uansett her jeg sitter. Og det er med en viss latter jeg må innrømme at 'Piano Concerto,' er noe ganske annet enn det jeg først antok. Herregud, jeg er virkelig helt blank på det her, jeg trenger en klassisk Mr. Miyagi, derom er det ingen tvil.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Jøgga lærte meg her om dagen at det ikke er nødvendig å høre alt sammenhengende, så nå har jeg hoppet fra Beethoven til denne Bach saken.

Horre heite du, nå står pelsen !

quad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Antall liker
    290
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    Nyder damen her. ;)

Og ser frem til koncerten i næste måned,

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    1
    Enten kødder Robertsen med oss...

2
    eller så har han uanminnelige snille og flinke mennesker rundt seg som forer ham med schnacks

:p ;D ;) ;)
    (jamfør en tråd om ekte mannfolk...)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var en samling godbiter det der, ja. Her går det i øyeblikket på Janacek:

Jenufa, en utmerket opera.

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Her er det heldigvis alternativ 2 som gjelder. Og for å ikke gå meg vill i smilie jungelen presenteres det på denne måten

Og la meg si, jeg aner ikke hvem Eugen Jochum , Niederlandischer Rundfunkchor eller Concertgebouw-Orchester Amsterdam er, men dette er noe av det mest oppbyggelige jeg har hørt på år og dag.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jochum: Slett ingen smågutt
    Concertgebouw: Slett ingen smågutter.
    Bach, Johann Sebastian: Urrm, kommentar overflødig. En dør har åpnet seg for Robert.
    Heldiggris! Som har så mye å se fram til.

Bernt K

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    berxter skrev:
    Bach, Johann Sebastian: Urrm, kommentar overflødig. En dør har åpnet seg for Robert.
    Heldiggris! Som har så mye å se fram til.
    Der treffer du blink på alle punktene Bernt !

Og dersom du har tips til Bach innspillinger jeg burde ha tas de imot med stor takk. Det er et stort og til dels forvirrende landskap å navigere i for en nybegynner.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bach skrev så mye forskjellig at det er fryktelig komplisert å gi tilrådinger for hvert enkelt verk <glis>. Nå har du hørt Johannespasjonen; det neste blir da utvilsomt den enda større Mattheuspasjonen. Herreweghe er verdt å anbefale:

Bach skrev over 200 kantater, og så godt som alle er mesterstykker; de finnes i mange innspillinger, men en totalsamling blir jo 70 cd-er, så det er vel å gape vel høyt i første omgang. 4 sykluser utpeker seg:
    Ton Koopman, John Eliot Gardiner, Masaaki Suzuki og Harnoncourt/ Leonhardt. Jeg har H/L og Gardiner (+Leusink) samt mange strøplater av andre. Gardiner er stadig under utgivelse, og har flott lyd.
    Ellers må du ha Brandenburgkonsertene(Pinnock), orkestersuitene(Marriner), orgelverkene.
    Du må ha soloverkene for fiolin(Sonatas & Partitas; Milstein på moderne instrument, Podger på barokkfiolin), cellosuitene (Starker på Mercury).
    Faktisk vet jeg ikke noe verk av Bach du ikke må ha, jeg... Aus der Reihe-tråden omtaler da visst noe Bach, så vidt jeg husker.
    Bare plukk fram lommeboka; en god Bach-samling blir fort dyr. Neida. Dog mener jeg at det med fet skrift må prioriteres, så får man dykke i orgel og kantater.

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Tusen takk Bernt !
    Nå er jeg inne på siste side av Johannespasjonen, og det er fånyttes å late som om jeg har noen motstandskraft.
    Derfor er titlene du har skrevet med fete typer lagt inn på telefonen og jeg får rusle til Aktiv Klassisk i morgen og avlevere Visakortet.

Jeg skal også lese det Aus Der Reihe har å mene om Bach så jeg er godt rustet til handlerunden i morgen.

Igjen, tusen takk. Det er godt å få hjelp til å skille klinten fra hveten.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du må være forsiktig nå da, så du ikke overdoser. Varier med andre innimellom... Og så må du høre på den snille mannen dersom han har bedre forslag til utøvere; han har vel forhåpentligvis fingeren på pulsen bedre enn jeg.

B

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Overdose og snøblindhet bør man absolutt unngå.
    Samtidig er det jo slik at dersom man har havnet på kjøret så får man bare ta konsekvensene av det.
    Og ja, mannen bak disken skal jeg absolutt stole på.

Angående Kantatene, husker jeg ikke feil hadde mormor noen bokser merket 'Das Kantatenwerk' utgitt på...Telefunken tror jeg det var. Bladde litt i medfølgende "brosjyre," husker jeg ikke feil var det Harnoncourt/Esswood som sto for fremførelsen. Kan dette være noe tror du ?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Hadde alle piker vært som mormor ville det ikke vært mye lengsel her i verden nei.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Telefunkenserien, det er Harnoncourt/ Leonhardt, det. Paul Esswood var kontratenoren i mange av innspillingene. Se der, ja. Da har du virkelig enda en godbit. Og så flotte de store brune boksene er, med det aller beste av dokumentasjon og til og med noter. Flotte bokser! Jeg har bare 13 av LP-boksene, og kan tenke meg flere hvis noen er til salgs...

B

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Fantastisk. Da kan Kantatepengene puttes inn i noe annet hos Aktiv Klassisk i morgen, stort bedre blir det ikke.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Her er det heldigvis alternativ 2 som gjelder. Og for å ikke gå meg vill i smilie jungelen presenteres det på denne måten

Og la meg si, jeg aner ikke hvem Eugen Jochum , Niederlandischer Rundfunkchor eller Concertgebouw-Orchester Amsterdam er, men dette er noe av det mest oppbyggelige jeg har hørt på år og dag.
    Kongelig Robertson! 8)

Man kan si det på flere måter- dette er to av dem:

1
    Du kan nå hive deg på denne evindelige klassiskmusikkarusellen og kjøpe flere versjoner av de du har

2
    eller du kan slå deg til ro med at den trioen av plater du har der, holder i massevis - også for de mere sære av oss her inne....

:)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    berxter skrev:
    Jeg har bare 13 av LP-boksene, og kan tenke meg flere hvis noen er til salgs...
    Det kan det godt hende de er, men jeg tror ikke det var så mange som 13 i hylla. Skal jeg tippe ville jeg sagt rundt 10 stykker. Skal sjekke dette.
    Hvor mange bokser er det i serien ?

Emotikon, jeg håper jeg får til valg 2 nå i begynnelsen, så får jeg heller gå for 1. om jeg en gang skulle føle jeg har noe som nærmer seg oversikt.
    Nå er alt nytt, spennende og uoversiktlig.
    Takk og lov for at det er mange snille folk med stor kunnskap her inne som jeg kan plage med spørsmålene mine !

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg begynte å høre på klassisk igjen i studietiden var det ett stykke musikk som gikk på repeat: Mozarts pianokonsert nr. 20 i d-moll KV466. Få tak i den, Roberten. Jeg synes Andsnes' nye utgivelse (EMI) er kjempeflott, men det var Gulda (på DG) som surret og gikk den gang. KV466 er despo-Mozart. Jeg tror du kan like despo-Mozart.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Om ca en time fra nå sitter jeg i ett møte og hører på en driftsrapport. Da kommer jeg nok å tenke tilbake til denne timen her istedet hvor jeg drikker god kaffe istedet for Nevergooden på jobben, og hører på Schuberts Death and the Maiden med Melos Quartett Stuttgart på DG. Fantastisk plate.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har vært i Dresden igjen jeg. Hele 1. akt av Wagners Die Walküre, tatt opp 21. september 1944 i Semperoper.

Nå blir det møte på møte på møte. Sukk.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Valentino skrev:
    Da jeg begynte å høre på klassisk igjen i studietiden var det ett stykke musikk som gikk på repeat: Mozarts pianokonsert nr. 20 i d-moll KV466. Få tak i den, Roberten. Jeg synes Andsnes' nye utgivelse (EMI) er kjempeflott, men det var Gulda (på DG) som surret og gikk den gang. KV466 er despo-Mozart. Jeg tror du kan like despo-Mozart.
    Strålende Valentino, jeg tror også at despo-Mozart kan være noe for meg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    ...........Nå blir det møte på møte på møte. Sukk..........
    Dette er arbeidslivets konspirasjon mot klassisk-entusiastene. Flest mulig møter på tirsdager, for at jeg ikke skal få konsentrere meg om jobben og nyte Uchida og Mozart-sonatene

Hvis Roberten trenger å roe ned og klarne tankene mellom Wagner og Beeethoven er dette anbefalt medisin
    Nå er det Uchida som er lastet på maskinen her, ellers finnes det en pianist som heter Ivan Moravec. Han finnes det bare en av.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    berxter skrev:
    Jeg har bare 13 av LP-boksene, og kan tenke meg flere hvis noen er til salgs...
    Det kan det godt hende de er, men jeg tror ikke det var så mange som 13 i hylla. Skal jeg tippe ville jeg sagt rundt 10 stykker. Skal sjekke dette.
    Hvor mange bokser er det i serien ?
    Nei, ikke gjør det. Jeg har da alle på CD, og det er de som blir spilt, ikke LP-ene.
    Ettersom det er 60 CD-er, antar jeg at det er 80-100 LP-er, altså 40-50 bokser. Den siste jeg har, nr 35, inneholder t o m BWV 146.

Bernt K

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Milde himmel, det var ikke småtterier. Jeg tenkte at det kunne være et fint prosjekt å samle på seg alle disse, men det får da være måte på.

I dag har jeg vært hos Aktiv Klassisk med tipsene fra denne tråden. Det var en særdeles fornøyelig affære.
    Ikke minst at han ble oppriktig lei seg for at han ikke fant et gammelt eksemplarer av 'Penguing Guide To Classical Recordings' han ville forære meg så det ble lettere å finne frem i mylderet.

Etter at han hadde funnet frem disse

så han på meg og sa Vi bygger ikke mer på denne bunken nå. Du skal ikke bli overveldet. Nå må du lytte gjennom disse før du fortsetter.

Så greit var det. Nå rippes det så epleboken koker mens Valentinos alldeles glitrende forslag om despo-Mozart fyller leiligheten. Takk og lov at en av de nærmeste naboene mine er Der Deutsche Schule, de kan da umulig bli annet enn glade av slikt.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Jeg håper ikke det er noe tull med Brendel for jeg er akkurat ferdig med de 3 første sporene og har hatt gåsehudalarm ved mer enn to anledninger.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe tull med Brendel, nei. Jeg synes svært godt om ham, også i Beethoven.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Godt, mannen bak disken virker da heller ikke å være typen som farer med fantestreker når det kommer til musikk.

Om nå bare itunes kunne tagge musikken på en fornuftig måte, eller i det minste ha samme rekkefølge på komponist/dirigent/orkester på plater som hører sammen hadde jeg blitt meget glad.

Ellers fikk jeg beskjed om at det bare var å glede seg til en versjon av Skapelsen som skulle komme medio vinter/vår neste år og som skulle være superb. Han har nok et annet tålmodighetsnivå enn meg.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den Brandenburgplata er knallgod, Roberten.

Roberten skrev:
    Milde himmel, det var ikke småtterier. Jeg tenkte at det kunne være et fint prosjekt å samle på seg alle disse, men det får da være måte på.

I dag har jeg vært hos Aktiv Klassisk med tipsene fra denne tråden. Det var en særdeles fornøyelig affære.
    Ikke minst at han ble oppriktig lei seg for at han ikke fant et gammelt eksemplarer av 'Penguing Guide To Classical Recordings' han ville forære meg så det ble lettere å finne frem i mylderet.

Etter at han hadde funnet frem disse

så han på meg og sa Vi bygger ikke mer på denne bunken nå. Du skal ikke bli overveldet. Nå må du lytte gjennom disse før du fortsetter.

Så greit var det. Nå rippes det så epleboken koker mens Valentinos alldeles glitrende forslag om despo-Mozart fyller leiligheten. Takk og lov at en av de nærmeste naboene mine er Der Deutsche Schule, de kan da umulig bli annet enn glade av slikt.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du grosser Allmächtige! Gratulerer! Bare praktinnspillinger i bunken.

Bernt K

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    .................. å glede seg til en versjon av Skapelsen som skulle komme medio vinter/vår neste år og som skulle være superb. Han har nok et annet tålmodighetsnivå enn meg.
    Du er ikke alene, det skal du vite

Denne Skapelsen er behørig etterlyst i slutten av denne tråden
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26048.msg675037#msg675037
    Forøvrig også en grei tråd til videre fordypning/utvidelse når du skulle ha tid (det trengs nemlig) og overskudd til å begynne på Haydn for alvor.

PS: det fryder mitt hjerte, Roberten er SOLGT!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    MAHA, jeg har store forventninger til den ! Den er nestemann ut, itunes må bare få den inn på harddisken.

Takk Bernt, og nå er du jo høyst medskyldig i en god del av innholdet i bunken :)

Forøvrig hadde wikipedia litt info om Brendel, jeg bet meg særlig merke i dette
    He is also a poet and author of the surreal.
    Author of the surreal, det må da være en av de flotteste titlene å ha hengende ved seg.

EDIT: og der trår Jøgga til med nok en glimrende link gitt.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Ville bare tipse om at MDT har salg på DG Originals nå (mulig jeg er treg i oppfattelsen og at det har vart en stund ...), en del perler til veldig gode priser. F.eks. Böhms Tryllefløyte og Figaros Bryllup til hhv 90 og 130 kroner.
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_DG_Originals/DG0709/

Hører på en annen kanonskive fra samme serie; Martha Argerich spiller Chopins 2. pianosonate.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Wright skrev:
    Ville bare tipse om at MDT har salg på DG Originals nå (mulig jeg er treg i oppfattelsen og at det har vart en stund ...), en del perler til veldig gode priser.
    Pollini og Italiano med Brahms er kjøpt nettopp der... :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    patro skrev:
    Wright skrev:
    Ville bare tipse om at MDT har salg på DG Originals nå (mulig jeg er treg i oppfattelsen og at det har vart en stund ...), en del perler til veldig gode priser.
    Pollini og Italiano med Brahms er kjøpt nettopp der... :)
    .... og Carmina Burana med Jochum/Janowitz, og Schuberts Winterreise med Fischer-Dieskau....

Perler på en snor, den lista der!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Nå har jeg akkurat kommet hjem fra Kulturkirken Jakob hvor jeg hørte dette
    Vivaldi: Fra la Stravagansa B-dur op 4 nr 1
    Tartini: Konsert for fiolin og strykere
    G-dur D78 og B-dur D50
    Haydn: Konsert for fiolin og strykere
    C-dur

fremført av Norsk Barokkorkester og Sigurd Imsen.

Vivaldi og Haydn var virkelig flott, med en knapp på Haydn som min personlige favoritt.
    Tartini har jeg aldri så mye som hørt om og selv om det for det meste var fint var det en del solopartier som var merkelige i mine ører.

Befriende å høre ting live etter å ha nerdet meg ned på klassisk bortimot døgnet rundt de siste 5 dagene.
    Hadde veldig bra plassering med tanke på lydbildet, men neste gang skal jeg mye mye nærmere. Jeg ønsket meg stadig vekk at det skulle være høyere og mer fysisk.

Nå har jeg fulgt Jøggas råd og lar Uchida spille piano sonate i c, k279. Balsam.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Sonate nr.21 "Waldstein" går her, må si denne platen sitter som et skudd.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld hørte jeg/så jeg på Hagenkvartetten og Sabine Meyer i Mozarts klarinettkvintett. Det var pent og skikkelig og kompetent helt til den første trioen i menuetten, der klarinetten har pause og strykekvartetten får holde på med sitt. Da var det at Veronika og Gutta fant groovet og så tok de Sabine med seg i det videre. Gnistrende spill.

På den samme DVDen får man Beethovens op. 135. Den er fantastisk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn