Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av siste Gramophone; den hittil flotteste innspillingen av Simon Boccanegra, under Abbado:

Aah!

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå skal jeg høre (og se :p ) Alison Balsom spille trompet på NRK2!

Og så må jeg varme opp til å synge med på Parrys 'Jerusalem' !

-Ja for alle vet selvfølgelig at de sender 'Last Night of the Proms' i kveld.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da jekker jeg en øl. LNotP er ofte festlig, og de siste årene har vi fått severdige Mullova og Grimaud, og nå Balsom.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Til allsangfolket:

Jerusalem (Charles Hubert Hastings Parry)

And did those feet in ancient time
    Walk upon England's mountains green?
    And was the Holy Lamb of God
    On England's pleasant pastures seen?
    And did the countenance divine
    Shine forth upon our clouded hills?
    And was Jerusalem builded here
    Among these dark satanic mills?

Bring me my bow of burning gold!
    Bring me my arrows of desire!
    Bring me my spear! O clouds unfold!
    Bring me my chariot of fire!
    I will not cease from mental fight
    Nor shall my sword sleep in my hand
    Till we have built Jerusalem
    In England's green and pleasant land.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Det var en ganske så rolig avslutning på Dido & Aeneas.

Så forresten Covent Garden-oppsetningen tidligere i år; samme Dido, mer fart og spenning. (Christopher Hogwood og Orchestra of the Age of Enlightenment var det da, om jeg husker rett.)

V

vredensgnag

Gjest
    Engelsk humor og evne til uhøytidelighet, midt i alt det høytidelige, vil alltid gjøre meg glad i disse folka borte på The Emerald Isle.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Connolly var jo ikke borte i Rule Britannia da. Det liknet også jazz det hun og Balsom gjorde ihop.
    Connolly synger på McCreesh' innspilling av c-moll messen KV427, og den er kjempe.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Engelsk humor og evne til uhøytidelighet, midt i alt det høytidelige, vil alltid gjøre meg glad i disse folka borte på The Emerald Isle.
    Enig. Ingenting er som en god fest med Hobbitene.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    vredensgnag skrev:
    Dr. Atomic neste:
    Om en tåler at det meste ikke er tonalt er denne verdt å låne både øyne og ører til. Den har vokst på meg i alle fall, og jeg har ikke verdens mest åpne ører.

Har ikke sett filmen fra Amsterdam, kun oppsetningen som gikk i London i våres; antar scenografi er den samme (den hadde jeg sans for, husker jeg) – solister ser i alle fall likt ut.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.496
    Sted
    Sunnmøre
    Valentino skrev:
    LNotP er ofte festlig, og de siste årene har vi fått severdige Mullova og Grimaud, og nå Balsom.
    Eg hadde nok sett på i går dersom ikkje den fine digital-TV-boksen min frå Canal Digital hadde bestemt seg for å krasja i helga.

No: Motettar av Bach med Herreweghe og Collegium Vocale Gent. Kvar har desse vore heile livet mitt?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Ett vinglass til middag (ok, ett etter også), så inn hit for å meddele at Pierre Fournier spiller Bachs cellosonater aldeles glimrende. Men i stedet for det trygge klassiskhjørnet dukker det opp en tråd om Synth-musikk i god kvalitet. Heldigvis bare et feiltrykk, verden står nok til påske i år også.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Han der liker jeg også godt Leon, glimrende Chopin. 14 LP'er i denne komplette Philips-boksen forresten;

Har man den, Stefan Askenase eller Rubinstein (eller helst alle selvsagt) så er man godt igang med Chopin.

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Ser flott ut den chopin boksen din, har best cd boksen The chopin collection med
    Artur Rubinstein som har vært tipset om tidligere på denne tråden..

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Brahms op. 115 – Klarinettkvintetten, med Brandis-kvartetten og Karl Leister. Fra en Brahm-boks på Brilliant. Her tror jeg det er en del som går over hodet på meg; i alle fall ikke denne CDen jeg kommer til å spille oftest fremover.

Tidligere i kveld var det Ring-sammendrag fra Stavanger på P2; her er referansene naturlig nok mer enn gjennomsnittlig ekstreme, så det var ikke vanskelig å høre at ting kan gjøres bedre på en del punkter, morsomt likevel.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brahms op.115 må du ikke droppe helt Wright, det er et mesterverk. Kanskje andre innspillinger vil hjelpe? Karl Leister låter i hvert fall mer enn fint med Amadeus-kvartetten på DGG fra 1967, og jeg hørte med stor glede denne framført av Borodin-kvartetten med Charles Neidich her i sommer. Ingenting i veien med musikken, men noen har sagt at man må være litt gammel for å like Brahms, i så fall er det håp for alle. Jeg har visst blitt gammel nok til det meste...

Her spilles den vanligste jobbmusikken, Beethovens strykekvartetter op. 18

Sharon Quartet på Brilliant. Nå kvartett nr. 3

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter vel ett døgn med roping i den store hvite telefonen, er kroppen snart i stand til å fordøye litt musikk.
    Starter forsiktig på platespilleren med denne:
    Heinrich Schütz Johannes-Passion - Dresdner Kreuzchor - Martin Fleming

Disse 101 tekstene gikk radig unna.
    Synes det er fasinerende å høre slik "enkel" musikk fremført med det jeg som lytter oppfatter som følelse for stoffet.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Martinu var en av de først komponistene fra det 20 århundre jeg utforsket i særlig dybde takket være at mye av katalogen hans var tilgjengelig på billige Supraphon LPer.
    Da har du muligens denne jeg sitter og hører på nå:
    Martinu - The Prophecy of Isaiah, kantate for solister, mannskor, trompet, bratsj, signaltrommer og piano

Spenende slike verker, der solister og kor spiller opp mot hverandre. Mange klangfarger som skapes.

Jeg fant denne i bunken her. På platas førsteside er er det Stravinsky, Symphony of Psalms - Czech Philharm. Orch.
    Finner ikke bilde på nett av den, men det er hvitt cover med syv pyramider i blålilla farge.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Jeg har den på LP.

Har en annen innspilling på CD:

Lenge siden jeg har hørt det - kanskje i kveld?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Brahms op.115 må du ikke droppe helt Wright, det er et mesterverk. Kanskje andre innspillinger vil hjelpe? Karl Leister låter i hvert fall mer enn fint med Amadeus-kvartetten på DGG fra 1967, og jeg hørte med stor glede denne framført av Borodin-kvartetten med Charles Neidich her i sommer. Ingenting i veien med musikken, men noen har sagt at man må være litt gammel for å like Brahms, i så fall er det håp for alle. Jeg har visst blitt gammel nok til det meste...
    Siden du sier det slik skal jeg gi det et nytt forsøk innen kort tid; tror ikke det er noe galt med innspillingen jeg har, mest at jeg ikke tok musikken, men skal se om biblioteket har noen andre som tilleggsreferanser.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    Siden du sier det slik skal jeg gi det et nytt forsøk innen kort tid; tror ikke det er noe galt med innspillingen jeg har, mest at jeg ikke tok musikken, men skal se om biblioteket har noen andre som tilleggsreferanser.
    Åja, det er et mesterverk, enig med deg Jøgga!! Men har selv den innspillingen du har Wright, og har heller ikke hørt på den mer enn en gang. Dårlig tegn muligens?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Michelangeli spiller Schubert sonate i A-dur D537.
    Andre satsen er himmelsk, ikke farlig å jobbe litt lenge med sånt på øret.

Jørgen

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Beethovens niende:

Karajan og Berliner Philharmoniker, 1963. Som med den femte symfonien brukte LvB lang tid på å ferdigstille verket. Genistrekene ble påbegynt i 1818 (ideer også hentet mange år forut) og sluttført i 1824.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig kveld, og da spilles Eduard Tubin

Mellom Sibelius og Sjostakovitsj et sted, det er vel ikke det verste jeg kan si om en symfoniker.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Endelig kveld, og da spilles Eduard Tubin

Mellom Sibelius og Sjostakovitsj et sted, det er vel ikke det verste jeg kan si om en symfoniker.
    DET har du rett i J, og det høres jo spennende ut :)
    Skal sjekkes ut.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    The Elizabeth Schwarzkopf Songbook, med Gerald "Am I too loud?" Moore ved pianoet.

Schubert, Wolf, etc. Ytmerkt! vinylskive.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    patro skrev:
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    Åja, det er et mesterverk, enig med deg Jøgga!! Har selv den innspillingen du har Wright, men har ikke hørt på den mer enn en gang. Dårlig tegn muligens?
    Måtte derfor høre gjennom kvintetten i kveld, Leister både med Brandis og Amadeus. Liker egentlig ikke å sammenlikne innspillinger, i alle fall ikke for å finne ut om noe er bedre enn noe annet, men når jeg hørte Amadeus igjen, det er en stund siden sist, hørte jeg med en gang hvorfor jeg synes stykket er fantastisk. Og ikke minst ca 7 minutter ut i første sats...

zippo

Medlem
    Ble medlem
    04.11.2007
    Antall liker
    0
    Vaughan Williams A Sea Symphony fra Chandos boxen, som inneholder så mye godteri. :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne Karajaninnspillingen har jeg ikke hørt før:
    Wolfgang Amadeus Mozart, Requiem - Berlin Philharmonic - Herbert von Karajan opptak fra 1962

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn