Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde langt heller gått for Rattle/Berlin, Barbirolli (1964), Bernstein, Sinopoli, Kubelik, Bertini etc.. (og for min del Walter og hans like) og mange andre før denne for meg helt anonyme Giulini-nieren. Bare sånn for egen del altså mener jeg. Ikke et av de beste vinylkjøpene mine, men jeg kan selge den for noe under elusivedisc-pris om noen vil ha :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Antok at emotikons poeng var å ville sammenligne Mahler 9/CSO med forskjellige dirigenter, eller?

Ser jeg har en del hull i Vidar Ps Mahler-liste. Å fylle alle hull er inntil videre uoverkommelig. Men Barbirolli tror jeg sannelig jeg skal få tak i.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wright skrev:
    Antok at emotikons poeng var å ville sammenligne Mahler 9/CSO med forskjellige dirigenter, eller?
    Ok, beklager. Man blir for ivrig når det gjelder å kommentere. Skal skjerpe meg :)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Var på ingen måte ment slik. Dessuten er jeg ganske sikker på at det er en lov som sier at Vidar P aldri kan bli for ivrig på å kommentere, spesielt på klassiskforumet! Har stor glede av dine innspill.

Og nå har jeg snart en liten bunke Mahler-plater til. Det blir fint.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her går det mot slutten av aftenen med Horowitz igjen; denne gangen med Schuberts D960. Vet da søren om jeg har hørt det stort bedre. Allersist blir det Kinderszenen av Schumann. Fortsatt fra DG-boksen, men her er originalcoveret:

Bernt K

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Den kjolen må ha vært utlånt fra Special Effects. :-*
    Naglet hun deg også med blikket?

[/quote]

- Ja, og jeg satt som fjetret derefter ;D Lurte på hva de de drev med i kulissene da Jurowski fysisk måtte hente dem ut.. Variert underholdning i konserthuset på torsdag!

God lørdags morgen, ja!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Vidar P skrev:
    Andsnes er kjempegod han. Men K466 kan man aldri få for mange av. Marcelle Meyer, Edwin Fischer, Arthur Schnabel.. mange gode historiske også.
    K466 er nok det stykket den musikken jeg har hørt suverent mest de siste fire månedene uavhengig av sjanger, så jeg er hjertens enig i at man aldri kan få for mange av det og det blir storveis å få flere versjoner i hus. Og det minner meg på at jeg må manne meg opp og bla opp i Penguins Guide og finne noen flere versjoner av Brahms Piano Concerto No. 1. Curzon/Szell/LSO og Gilels/Jochum/BPO er feiende flotte, men mye vil ha mer.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Wright skrev:
    Ok, beklager. Man blir for ivrig når det gjelder å kommentere. Skal skjerpe meg :)
    Skal mye til før de fleste av oss tar slike saklige kommentarer negativt og drar det med seg inn på det personlige plan og sliter med det Vidar P.
    (men det finnes da alltids noen her på forumet som er eksperter på nettopp dette.... )
    Wright og jeg er nok ikke av dem nei :)
    Folk må da tåle å høre andres meninger.
    Som min gamle trompetlærer sa en gang: "hør nå på hva jeg sier- putt det i lomma, og det du ikke har bruk for, tar du opp av den andre og kaster."

Wright nevner en grunn til at jeg vil sammenligne Giulini, men samtidig vil jeg også høre hvordan Giulini/CSO gjør dette verket sammenlignet med en felles favoritt av oss Vidar P- om jeg ikke husker feil- Dvorak`s 9.symf.
    Tog du an? ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Det er blink som vanlig Vidar P :) Jeg ser at Pollini/Bøhm er på Brahms Complete Works samlingen til DGG som Aktiv Klassisk har inne til konkurransedyktige 649,- for 46 kompaktplater. Burde jeg gå for hele boksen ? Jeg kan ikke huske at den har blitt omtalt i Tråden For Anbefalte Samlinger, men det skal jeg da sjekke med en eneste gang.

Og ut av høyttalerne gir Rostropovich meg Dvoraks Cello Concerto op. 104.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Emotikon; Giulini er kjempegod i Dvorak 9 ja, helt enig. Jeg oppfattet slett ikke noe friksjon jeg, treig som jeg er.
    Jeg synes det er artig med noen av de historiske i M9, f.eks så har Bruno Walter en helt eiendommelig måte å gjøre den på. Han hadde jo direkte bånd til komponisten også.

Nå er det popquiz på P1, etterpå trening, så man får avvente med noe klassisk til i ettermiddag tror jeg.

Skal snuse på den boksen Roberten, bra tips. Men jeg tror jeg har det aller meste jeg trenger på LP... har jo LP-bokser opp og i mente med komplett kammermusikk, komplette sanger, komplett symfonisk musikk osv... nesten litt synd.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Vidar P skrev:
    Skal snuse på den boksen Roberten, bra tips. Men jeg tror jeg har det aller meste jeg trenger på LP... har jo LP-bokser opp og i mente med komplett kammermusikk, komplette sanger, komplett symfonisk musikk osv... nesten litt synd.
    Min utheving. Men dette fikser vi jo lekende lett Vidar P, jeg kjøper Brahms boksen i dag, også bytter vi bare likt, så slipper du å være belemret med all den plasskrevende vinylen :D Spøk til side, jeg skjønner godt at behovet for å ha det på cd ikke er presserende når du har de på vinyl. Jeg har forsvinnende lite Brahms, så for meg vil den være en ypperlig måte å bli kjent med ham på, pluss at det vil gi meg en oversikt over ting jeg bør se etter på vinyl.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Emotikon; Giulini er kjempegod i Dvorak 9 ja, helt enig. Jeg oppfattet slett ikke noe friksjon jeg, treig som jeg er.
    Jeg synes det er artig med noen av de historiske i M9, f.eks så har Bruno Walter en helt eiendommelig måte å gjøre den på. Han hadde jo direkte bånd til komponisten også.

Nå er det popquiz på P1, etterpå trening, så man får avvente med noe klassisk til i ettermiddag tror jeg.

Slett ingen friksjon i det hele tatt Vidar P, slett ikke.
    Walter ja- kom på at jeg bla. har en tykk boks m ham -som jeg kjøpte i Barcelona i sommer- hva var det i den monn tro....

Du har nok sikret alderdommen din Vidar P. når det gjelder musikk å høre på. Nesten synd at du ikke er er i 80 årene nå....tenker da på en del plater som muligens ville blitt lagt ut om ikke så mange årene.... ;) (sorry- bare et glimt av Franquinhumor :-[)
    Ha en aldeles fin treningstur. Er det tåke i Kr.sund også?

Edit:
    Måtte bare legge inn et bilde av en bok vi alle her på HFS burde ha liggende ved siden av PCen og kikke i av og til.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag hører jeg på to herrer fra 'The Great British Tradition'

Richard Arnell, som døde tidligere i år, med hittil ukjent musikk for meg

Både pianokonserten og symfoni nr. 2 er vellydende og hørverdige komposisjoner.

Joseph Horovitz

Horovitz skirver lett, elegant og intelligent musikk, bl.a. ballettmusikk og musikk for blåsere, internasjonalt kjent for musikk for TV.

Egentlig ville jeg vært i Royal Albert Hall idag, må istedet trøste meg med platekjøp lokalt.

Jørgen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det blir plass til litt tyngre germansk materiale

Jeg får stadig mer respekt for hva gamle Tintner har fått til med Bruckner på Naxos.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Egentlig ville jeg vært i Royal Albert Hall idag, må istedet trøste meg med platekjøp lokalt.
    Tror sannelig du er ivrigere fan av brassband enn meg. :) I «Din musikalske reise»-tråden glemte jeg helt å nevne en hel del år i korps.

I serien Wright prøver å skjønne Mozart er det nå symfoniene som står for tur, med Böhm. 39, 40 og 41 i dag. Jeg begynner å ta det, men det tar litt tid. Langt mer subtile poenger enn jeg er vant med i mye av det jeg hører på.

Ellers viser det seg at Bergen ikke er stedet for å drive opp gode Brahms op. 115-innspillinger, må rekvireres fra det store utland.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    Tror sannelig du er ivrigere fan av brassband enn meg. :) I «Din musikalske reise»-tråden glemte jeg helt å nevne en hel del år i korps.

I serien Wright prøver å skjønne Mozart er det nå symfoniene som står for tur, med Böhm. 39, 40 og 41 i dag. Jeg begynner å ta det, men det tar litt tid. Langt mer subtile poenger enn jeg er vant med i mye av det jeg hører på.

Ellers viser det seg at Bergen ikke er stedet for å drive opp gode Brahms op. 115-innspillinger, må rekvireres fra det store utland.
    Bergensere som ønsker å rippe fra min samling er velkomne til å PM'e meg. Dog har jeg pt bare Amadeus av kvintettene, men liker den plenty - har elsket denne innspillingen siden jeg første gang kjøpte den på vinyl først i 1973 på enkelt-LP, så i 75 på DGs store LPboks med Brahms samlete kammermusikk, senere i CD-boksen med Amadeus i Brahms.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pundet ligger på komfortable 8.85 hos tollvesentet neste uke (takk Vidar), og Brahms kvartett/kvintett-boksen med Amadeus er billig hos mdt
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4743582.htm

Ellers spiller også jeg Pollini nå, kjøpte min første Pollini-plate hos Skei idag. Skei'et litt ut som vanlig på en lørdag.

Jørgen

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Jeg skal nå få disse

inn på en harddisk nær meg. Det er ikke gjort i en håndvending, så jeg trenger musikk tel arbe, første ut er Mozarts KV 550 etter tips fra awe. Dessverre ikke i Philipsboksen han tipset om, men fra Die Grossen Symphonien med Böhm og BPO.

EDIT: beklager at det klabbet seg for meg med bildene, tok de første og beste jeg fant.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    For den som har spillt på så høyt som J. har, er denne helgen noe av det største en kan oppleve å beskue innen den genren. (da tar jeg med festlighetene i forkant og etterkant også)
    National Brass Band Championships er stooort. Og for enkelte betyr det lliv og død.
    EM er vel hakket større, men stemningen mann- stemningen.
    Det er heeeelt syk stemning i de lokalene i dag. Trust me- har hatt gleden av å være der tre ganger. Første gang som 18 åring. Den helgen sitter nesten fysisk i enda........
    Kanskje det var annerledes da- men mange fulle folk i salen- med partitur....farlig....ja, faktisk. En i fra brassbandet jeg spillte i, var ikke heeelt på nett- men bladde i partituret gjorde han også...... kontant og sirlig ca 2-3 sekunder etter alle andre, hver side......ja, det var farlig det. Risikosport egentlig.

For den som ikke har sett den enda, og snusker litt med interessen for brassband- se denne:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Begynt på første side av denne. Jeg kan nok godt like marsjer. Hva blir det neste, korps ?!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.261
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tør man anta at herren ikke har spilt i korps i sin ungdom? Bedrev slampen elgitarspill?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt Horowitz fra DG-boksen, i kveld går det stort sett på Mozart og Schubert:

En sann nytelse i eleganse.

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Ikke nok med det, han bedrev sogar godhjertet erting av de av vennene som spillte i korps til lenge etter at de hadde fått sertifikatet. Og med ett renner det meg i hu at flere i Fadderordningen har gitt uttrykk for korpsglede. Overhaling og kjølhaling er sannsynligvis i vente. Men vis meg gjerne at jeg tar feil og pek meg i riktig retning. Værsåveldigsnill.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Dagen har startet med K466 fra denne

etter anbefaling av Vidar P.

Etterfulgt av K466 fra denne

anbefalt av den Vennlige Mannen bak disken. Jeg prøver å høre de lange linjene slik jeg fikk beskjed om.

Forhåpentligvis vil dette gi meg styrke til å gå løs på rippingen av Brahms boksen. Jeg liker eplet mitt, men itunes/gracenote databasen er episk dårlig på tagging. Det er bortimot en skam når man tenker på hvor mange som kjører itunes rundt om i geografien.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har begge syklusene jeg også Roberten, Perahia er kjempegod han. Pleide å være en favoritt hos meg før i tiden. Det eneste jeg nå til dags personlig synes han må trekkes litt for ift Uchida er at han er litt hardere og friskere; kanskje ikke noe feil for mange lyttere, men jeg synes endel av partiene da flyter mindre helhetlig enn hos Uchida som en konsekvens. Også kanskje litt vanskeligere å la seg henlede inn i dypet av orkesteret og helheten når solisten tar det ekstra steget frem i oppmerksomheten. Men for all del, det er av de beste det der. Mange vil sikkert med rette mene at han er den beste i flere av konsertene.

Ble fristet til å høre gjennom Giulini/CSO i M9 idag, en plate mange liker godt, men som jeg aldri helt har blitt connected med.. har aldri syntes den var så bra som "ryktet" ville ha det til; synes ikke helt han får orkesteret til å "synge" så fint i noen partier hvor jeg skulle ønske det. Det blir litt.. ikke stakkato akkurat, men kan man kalle det fragmentert?

Platen ble drysset ned med mange utmerkelser da den kom, se f.eks klistremerkene coveret på min original (presset '78) på bildet. Men det er verdt å huske at i '77 da den kom så var det ikke all verdens av utvalg av Mahlers 9. symfoni på markedet. Det var rett og slett ikke fremført så mye Mahler da som nå. Og noen av innspillingene som eksisterte var fra fordums tid med svært begrenset lydkvalitet, eller ikke tilgjengelig i katalogene. Så utmerkelsene hang vel løsere enn de ville ha gjort idag. Jeg tviler på at denne hadde vunnet Grammy, Grand Prix, Schallplattenpreis osv idag.

Men for all del, dårlig er den ikke. Og vel verdt å høre. Den er bare ikke såååå bra som ryktet tilsier, især ift den tiltatte konkurransen, spør du meg. Men det er kanskje også en personlig oppfatning av hvordan man vil at Mahler skal høres ut. Som sagt kun en helt personlig mening.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og i går kveld ble det disse to. Blåserkonsertene til Mozart er nok gjort bedre imo, Karajan liker det litt pompøst kan det høres ut som. Koopman er bare snål er inntrykket mitt iallefall, men morsomt å ha i hylla da.

Vedlegg

B

buster

Gjest
    Noen som hørte "på sporet"? Programlederen sammenlignet Gardiners versjon av Brahms 3. med tilsvarende fra Rattle. Begge ny-utgivelser. Imidlertid ble jeg veldig nysgjerrig på referansen som var dirigert av en jeg aldri har hørt. Med fare for å dumme meg ut; tror han het Seledibake eller noe slikt. Nydelig flott var tolkningen i alle fall.. Noen som har snøring på dette derute??
    Bjørn

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    buster skrev:
    Noen som hørte "på sporet"? Programlederen sammenlignet Gardiners versjon av Brahms 3. med tilsvarende fra Rattle. Begge ny-utgivelser. Imidlertid ble jeg veldig nysgjerrig på referansen som var dirigert av en jeg aldri har hørt. Med fare for å dumme meg ut; tror han het Seledibake eller noe slikt. Nydelig flott var tolkningen i alle fall.. Noen som har snøring på dette derute??
    Bjørn
    Jeg hørte ikke programmet selv, men det ser ut som det må ha vært snakk om Sergiu Celibidache
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sergiu_Celibidache
    Ingen smågutt, Celibidache, han som ikke likte plateinnspillinger og dermed etterlot seg bare konsert-opptak.
    Brahms-symfoniene finnes i flere utgaver med ham nå, bl.a. med Münchner Philharmoniker på EMI, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart på DGG, og gamle mono-opptak fra Berlin.

Jeg må prøve å få hørt programmet i reprise, eller på nett, for dette virker litt spennende.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Regnet med at Dvorak nr9 - Giulini måtte frem Vidar P.
    Jeg synes selv det er moro å bla frem plater etter anbefalinger og kommentarer her på klassiskasylet. Ofte ser jeg på musikken med litt andre øyne/hører med andre ører, enn da jeg hørte musikken sist. Dette synes jeg åpner den musikalske horisonten.

I fomiddag ble det bla. litt Mendelssohn
    Mendelssohn Symfoni nr.3 / Hebrides Overture - London Symph. Orch. - Antal Dorati

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I avdelingen for klaverkonserter har jeg nå hørt to klaverkonserter som fallt i smak:
    Bartok Klaverkonsert nr.2 / Igor Stravinsky Konsert for klaver og blåsere - Stephen Bishop - BBC Symph. Orch. - Colin Davis fra 1968

Det er ett eller annet som tiltaler meg med tonespåket til disse to komponistene.
    Stravinskys konsert finnes vel i den store sorte samleboksen? Skal skekke ut hvordan det event. spilles der.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Sonata D-dur op. 12 nr 1 fra denne

og jeg er all smiles. Fortsetter det slik kan jeg trives med å høre hele samlingen rett gjennom mens jeg tygger Brahmsboksen inn på eplet.

Før dette hørte jeg Beethovens 9. av Gardiner og et kjempelangtfransktnavn, der gikk det unna skulle jeg mene. Og for et kor da gitt. Takk Valentino.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn