Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg først var inne på Bartok, hvorfor ikke denne for meg nye versjonen av et veldig kjært og kjent verk, som jeg har noen utgaver av fra før:
    Bartok Konsert for Orkester - Berlin Philharm. Orch. - von Karajan fra 1974

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Når jeg først var inne på Bartok, hvorfor ikke denne versjonen av et for meg veldig kjært verk:
    Bartok Konsert for Orkester - Berlin Philharm. Orch. - von Karajan fra 1974

Har brukt endel tid den siste uken på dette verket selv. Har to inspillinger; Berlin/Karajan på DGG (men fra 1966 i følge coveret) og Chicago/Solti på Decca. Dette er jo kun smak og behag, men sistnevnte er foreløpig min personlige referanse. Spesielt tempoene på 2.- og 4.-sats balanserer bedre med helheten, samt messingseksjonen i CSO som er både brutal og sart på riktige stedene.

Uansett ett flott stykke musikk. :)

Ligger noen fine videoklipp på youtube av Berliner Philharmoniker dirigert av Pierre Boulez fra europaturneen i 2003.

Her er lenke til første sats: http://www.youtube.com/watch?v=LprFfPoOlqM

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill larsggu :)

Jeg er faktisk enig med deg i dette du skriver om CSO/Solti`s versjon. Har jo selvlf. den.
    En annen jeg liker godt er Reiner sin versjon m samme orkester fra 1965. Anbefales.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Takk for innspill larsggu :)

Jeg er faktisk enig med deg i dette du skriver om CSO/Solti`s versjon. Har jo selvlf. den.
    En annen jeg liker godt er Reiner sin versjon m samme orkester fra 1965. Anbefales.
    Ligeså. :)

Når du sier det så har jeg faktisk CSO/Reiner sin i "Living Stereo"-versjon i digitalbiblioteket. Får sette den på ved første anledning.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Vidar P skrev:
    Jeg har begge syklusene jeg også Roberten, Perahia er kjempegod han. Pleide å være en favoritt hos meg før i tiden. Det eneste jeg nå til dags personlig synes han må trekkes litt for ift Uchida er at han er litt hardere og friskere; kanskje ikke noe feil for mange lyttere, men jeg synes endel av partiene da flyter mindre helhetlig enn hos Uchida som en konsekvens. Også kanskje litt vanskeligere å la seg henlede inn i dypet av orkesteret og helheten når solisten tar det ekstra steget frem i oppmerksomheten. Men for all del, det er av de beste det der. Mange vil sikkert med rette mene at han er den beste i flere av konsertene.
    Dette var en veldig fin tilbakemelding som jeg skal bruke en del tid på å både lytte og tenke over Vidar P. Jeg tror bestemt at jeg kan sorteres blant de som faller for det du betegner som hardere og friskere og finner en umiddelbarhet i det som er veldig tiltalende. Men jeg ser poenget ditt om at man da mister noe av flyten og helheten. Dette merket jeg godt da jeg hørte Gardiners LvB 9. som hadde et virkelig bra kor, men hvor det gikk så fort at jeg ble litt stresset av det. Den var virkelig flott, bevares, men jeg følte at den mistet noe av kraften sin fordi den hastet fremover. Den ble på en måte aldri så storslagen som det jeg krever av den. Men etter hva jeg forstod av den Vennlige Mannen hos Aktiv Klassisk er dette en såkalt HIP fremførelse, og det er i så fall den første av sitt slag jeg hører, så det krever nok litt tilvenning.
    Uff, dette ble langt, og jeg er ikke sikker på om jeg klarte å male tråden rød.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte bare jeg skulle høre Gubaidulina-stykket herfra:
    , men jeg tar med de to Bach-konsertene i samme slengen. Mutter har fått mye pes de siste årene, men det synes jeg ikke er på sin plass her. Kanskje jeg er forblindet av lokalpatriotisme?
    (Trondheimsolistene, såklart, selv om det er godt skjult av marketingsdronene hos DG.)

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Vidar P skrev:
    Roberten; Brahms 1. klaverkonsert? Hør også Pollini/Bøhm på DGG!
    Det var et knakende godt forslag, Vidar. Den vekselsvis smyger og tordner ut av høyttalerne mine i skrivende stund.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Howard Blakes fiolinkonsert. Et vakkert stykke musikk i Barber, Vaughans-Williams, Moeran tradisjonen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roberten; den er kjempegod. Jeg har omtrent samme argumenter for den vs Curzon som i vår dialog om Uchida vs Perahia for egen del... men til syvende og sist er det sikkert fordi Pollini-innspillingen for meg var den første (fikk den hamra inn i barken da den kom ut, prøvde å lære meg konserten på piano selv), og for meg den som gir meg mest av spennvidden i musikken, uten å være for overdramatisk.

Jeg føler til tider at Curzon/Szell drar'n litt langt ut i drama... men den er allikevel den beste av de lett tilgjengelige som jeg vet om.

Grammophone sampler-cd ligger i cdp'en. Må dobbeltsjekke at jeg har husket å bestille Composers in Person.

V

vredensgnag

Gjest
    Brahms1/Pollini/Böhm er fullendt musisering!

Så du fant den til slutt, Roberten? Nice.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    vredensgnag skrev:
    Brahms1/Pollini/Böhm er fullendt musisering!

Så du fant den til slutt, Roberten? Nice.
    Ja gitt :) Har lett etter den siden du nevnte den på sensommeren, men gav til slutt opp å finne den på en enkeltstående plate og kjøpte Brahms Complete Works på DGG. Siden både du og Vidar P trakk frem denne som en sikker vinner var det jo ikke så mye å lure på. Det angrer jeg slettes ikke på. Nå gjenstår det bare å navigere seg gjennom de resterende 45 cd'ene i boksen og se om det er noe mer som fenger i like stor grad.

Rostropovich er et annet svært vellykket tips fra vredensgnag, så nå snurrer denne til allmenn forlystelse

og det minner meg på at jeg må bla meg bakover og finne de stykkene Wright anbefalte med ham.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steike hvor bra denne Oistrakh spiller.

Tchaikovsky / Mendelssohn - Fiolin konserter - Oistrakh - Moscow State Philharmonic Orchestra -Alexander Gauk - Kiril Kondrashin fra 1955

Mitt cover er helt strøkent i forhold til avbildet cover fra nettet.

Her er det skikkelig gammel sovjetisk lyd.....men det glemmer man etter 20sekunder med slik fremførelse.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke uten grunn han ble kalt "Kong David"...
    Nå Poulencs Stabat Mater:

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    Ja gitt :) Har lett etter den siden du nevnte den på sensommeren, men gav til slutt opp å finne den på en enkeltstående plate og kjøpte Brahms Complete Works på DGG. Siden både du og Vidar P trakk frem denne som en sikker vinner var det jo ikke så mye å lure på. Det angrer jeg slettes ikke på. Nå gjenstår det bare å navigere seg gjennom de resterende 45 cd'ene i boksen og se om det er noe mer som fenger i like stor grad.
    Hehe... du er jaggu sprek. Men vi får håpe den fullendte Brahms 1 er verdt det. Jeg tror sågar jeg nevnte den i Aus der Reihe, men siden den ikke er tilgjengelig så er det ikke så mye hensikt i å anbefale kjøp av den til leserne..

Med den innkjøpstakten du har på musikk som er ny for deg, som jeg forøvrig synes er flott, så bare pass på å være nøye med utgivelser. Så du ender opp med en riktig fabelaktig samling mener jeg.

En samling sin "verdi", eller attraktivitet/fascinasjon om du vil, måles ikke i antall, men i antall gode og verdifulle (musikalsk og teknisk foran monetært kanskje) objekter i mitt syn. Jeg har i fortiden (og også nå) vært svært nøye med å bygge opp min samling basert på hvorvidt objektets argumenter for kandidatur til inkludering i samlingen er overbevisende. Ikke på hvorvidt det er billig.

Her er det litt forskjellig i kveld, mens kona ser på House på TV-stua.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    NRK Klassisk, fra Store Studio:
    Let the Peoples sing 2009

Nå: Sola Blandakor synger Knut Nystedt

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Ikke uten grunn han ble kalt "Kong David"...

Bernt K
    Du sier noe Bernt :)
    Jeg er i allefall blitt fan av måten han fremfører musikk på. For meg kunne han gjerne vært David- før han møtte Goliat.

Da har jeg hørt dagens siste dose klassisk- tror jeg. Denne:

Sir William Walton: Belshazzars Feast, Impro.on an Impromptu of Benjamin Britten - Londom Symph. Orch./Chorus - Andrè Previn

Denne skal jeg høre en gang til i morgen.
    Nydelig musikk og innspilling. Anbefales herved på det sterkeste om man har en aldri så liten hang til Britisk klanglandskap. Hvilket jeg i aller høyste grad har.
    @ foreks. Vidar P: Finnes det rett og slett bedre innspillinger av dette her?
    (måtte bare spørre- for hvis ikke, stopper det jo virkelig her....)

Nyt forøvrig Montanelloen din til fulle Vidar P :)
    (ikke noe slikt her i huset nei.... :'( )

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Previn sin Belshazzar er knallsterk!
    Den har jeg levd med i mange år og nyter den fremdeles. Om det finnes bedre vil jeg gjerne vite det, og verket mener jeg er stort og mer enn godt nok til å samle flere versjoner.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Vidar P skrev:
    Med den innkjøpstakten du har på musikk som er ny for deg, som jeg forøvrig synes er flott, så bare pass på å være nøye med utgivelser. Så du ender opp med en riktig fabelaktig samling mener jeg.

En samling sin "verdi", eller attraktivitet/fascinasjon om du vil, måles ikke i antall, men i antall gode og verdifulle (musikalsk og teknisk foran monetært kanskje) objekter i mitt syn. Jeg har i fortiden (og også nå) vært svært nøye med å bygge opp min samling basert på hvorvidt objektets argumenter for kandidatur til inkludering i samlingen er overbevisende. Ikke på hvorvidt det er billig.
    Det er så lett å la seg rive med når man er i startgropen på noe nytt. Det være seg et forhold, et prosjekt på jobb eller musikk. Faren ved alle tre er at man blir overveldet og mister den oversikten og tydeligheten man bør søke å besitte. Så det du peker på her er svært viktig. Og dess mer jeg tenker på det, dess mer lettet er jeg over at kjøpet fra Tyskland ble stoppet. Jeg har ingen veldig stor samling musikk, i overkant av 6000 titler fordelt på cd og vinyl, men jeg kan stå inne for og er veldig glad i hver eneste en. Det ville vært hodeløst og synd å begynne å forrykke denne balansen på grunn av en litt for ivrig utforskertrang. Misforstå meg rett, jeg kommer nok fortsatt til å kjøpe ting jeg aldri har hørt før, men da i hvert fall på selskap som står for kvalitet slik at det aspektet er nogenlunde sikret. Og nei, noe så trivielt som monetære aspekter skal man aldri blande inn i noe så viktig som musikk :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du er en klok og vidsynt mann Roberten. Derom hersker liten tvil i mitt sinn.
    Csardas-fyrstinnen har ennå ikke gitt seg her. Gjedda er jo i toppslag i kveld.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.539
    Takk for vennlige ord Vidar P :)

Jeg mener bestemt at jeg trenger å bytte Oslo mot Paris noen dager snart. & hurra for A Hawk And A Hacksaw !

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Previn sin Belshazzar er knallsterk!
    Den har jeg levd med i mange år og nyter den fremdeles. Om det finnes bedre vil jeg gjerne vite det, og verket mener jeg er stort og mer enn godt nok til å samle flere versjoner.
    Takk for den bekreftelsen fra deg J :)
    Ikke at slikt har noen betydning for min egen opplevelse, men gøy å se at flere har denne og setter pris på musikken og fremførelsen.
    Plata er allerede spillt en gang i dag. (er sykemeldt ut oktober, så det blir litt tid til å lytte....)

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Paisiello sin versjon av Barbereren i Sevilla - som kom før Rossini sin, og som var mye større i sin samtid.
    En førsteinnspilling fra 1985, lekkert og elegant - og upåklagelig musikalsk, som det meste fra Hungaroton. De har jo heller aldri kjørt sikkert in-the-middel-of-the-road når det gjelder repertoarvalg.

Har den i LP box førsteutgave, og 2 cd utgaver - sånn går det når shopping-genet ikke temmes. Skal aldri le av kvinner i veskebutikker mer.
    Emotikon - skal jeg stikke innom med en cd-versjon? Muligens noe for deg, jeg kjenner det rykker i dirigentpinnen når jeg lytter.

Kan bli din i bytte med noe annet snadder, eller verdien av et par tre halvlitere....

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozart symfoni nr.6 i F-dur KV 43

(Denne boksen vokser med alderen, jeg begynner faktisk å like disse innspillingene)

Gutten var 11 år. Elleve år!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jula kommer tidligere for hvert år, og idag ble det litt jul hos oss når denne kom

Jøss, her var det mye stort!
    Vi begynner med oratoriet Paulus av Mendelssohn, med Philippe Herreweghe.
    Deretter skal Rene Jacobs i ilden med Juleoratoriet og kanskje Charpentiers Te Deum.

Jørgen

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det slik at denne ble dessert etter en meget enkel middag:
    Mussorgsky: Pictures at an Exhibition - Bartok: Concerto for Orchestra - Chocago Symp. Orch. - Sir Georg Solti

Slik er det når man en liten stund blir hektet på noe.
    Og verre er det at jeg kom på at jeg hadde fire av Bruckner symfoniene med Solti/CSO fra før.....men jeg bestillte jo alle sammen på nett her forrige kvelden.....spainnhau!!!
    Ja, ja- aldri så galt at det ikke er godt for noe :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Paisiello sin versjon av Barbereren i Sevilla - som kom før Rossini sin, og som var mye større i sin samtid.
    En førsteinnspilling fra 1985, lekkert og elegant - og upåklagelig musikalsk, som det meste fra Hungaroton. De har jo heller aldri kjørt sikkert in-the-middel-of-the-road når det gjelder repertoarvalg.

Har den i LP box førsteutgave, og 2 cd utgaver - sånn går det når shopping-genet ikke temmes. Skal aldri le av kvinner i veskebutikker mer.
    Emotikon - skal jeg stikke innom med en cd-versjon? Muligens noe for deg, jeg kjenner det rykker i dirigentpinnen når jeg lytter.

Kan bli din i bytte med noe annet snadder, eller verdien av et par tre halvlitere....
    Hehe- den e brun! :)
    (som en felles kjent av oss bruker si)
    Høres spennende ut.
    Er spent på alt det andre du har tatt med deg fra turen også- både soft og hardware.

larsggu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5

Herr Marriners re-instrumentering av Bach's fugekunst. Dette funker faktisk skikkelig bra, selv for meg som nesten alltid foretrekker orginal-instrumentering og instrumenter. Bruken av både stryke-kvintett, blåserensemble, orgel og cembalo gjør at man oppdager linjene på nytt og ikke så lett mister oversikten i de 19 permuterte fugene over samme tema.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Valentino skrev:
    patro skrev:
    Nå må jeg se til å få ut fingern og få tak i denne snart!
    Innimellom Cleveland Q med mer Beethoven og litt Webern med Sinopoli og SD, må jeg høre enda en gang på denne; nå 5 symfoni.

Dette vet garantert du Valentino, men dette er nytt for meg, sikkert en av de tusen legender jeg ikke har fått med meg; at Leningrad og Mravinsky dro til London og Wien i 1960 for å spille inn bl.a. Tsjaikovskij... Han var visst ikke fornøyd med teknikerne der borte i Sovjet.

Det er andre innspillinger av disse symfoniene som har andre perspektiver å by på, men hvis et kriterium for en virkelig god innspilling er at man ikke for et øyeblikk klarer å tenke på noe annet enn det man hører - så har vi en her...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bare lest at de var på turne jeg. Det var litt av en bragd å få med hele Leningrad-orkesteret på europa-rundreise midt i svarteste kommunist-tida bare fordi dirigenten syntes teknikerne ikke var helt på høyden :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.157
    Sted
    Trondheim
    Her hører jeg på siste "batch" fra MDT. De har ASV-salg, så da ble det følgende i kveld:

og

Begge platene inneholder flott senromantikk. Jeg trodde tidligere at Wolf-Ferrari var vanskelig, men han skriver jo fantastisk flott senromantisk musikk. Jeg må få skaffet meg Susannas hemmelighet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn