- Ble medlem
- 18.06.2005
- Antall liker
- 77
Denne.(SACD utgaven)
Vedlegg
-
35.6 KB Visninger: 190
|
Har brukt endel tid den siste uken på dette verket selv. Har to inspillinger; Berlin/Karajan på DGG (men fra 1966 i følge coveret) og Chicago/Solti på Decca. Dette er jo kun smak og behag, men sistnevnte er foreløpig min personlige referanse. Spesielt tempoene på 2.- og 4.-sats balanserer bedre med helheten, samt messingseksjonen i CSO som er både brutal og sart på riktige stedene.emotikon skrev:Når jeg først var inne på Bartok, hvorfor ikke denne versjonen av et for meg veldig kjært verk:
Bartok Konsert for Orkester - Berlin Philharm. Orch. - von Karajan fra 1974
![]()
Ligeså.emotikon skrev:Takk for innspill larsggu
Jeg er faktisk enig med deg i dette du skriver om CSO/Solti`s versjon. Har jo selvlf. den.
En annen jeg liker godt er Reiner sin versjon m samme orkester fra 1965. Anbefales.
Dette var en veldig fin tilbakemelding som jeg skal bruke en del tid på å både lytte og tenke over Vidar P. Jeg tror bestemt at jeg kan sorteres blant de som faller for det du betegner som hardere og friskere og finner en umiddelbarhet i det som er veldig tiltalende. Men jeg ser poenget ditt om at man da mister noe av flyten og helheten. Dette merket jeg godt da jeg hørte Gardiners LvB 9. som hadde et virkelig bra kor, men hvor det gikk så fort at jeg ble litt stresset av det. Den var virkelig flott, bevares, men jeg følte at den mistet noe av kraften sin fordi den hastet fremover. Den ble på en måte aldri så storslagen som det jeg krever av den. Men etter hva jeg forstod av den Vennlige Mannen hos Aktiv Klassisk er dette en såkalt HIP fremførelse, og det er i så fall den første av sitt slag jeg hører, så det krever nok litt tilvenning.Vidar P skrev:Jeg har begge syklusene jeg også Roberten, Perahia er kjempegod han. Pleide å være en favoritt hos meg før i tiden. Det eneste jeg nå til dags personlig synes han må trekkes litt for ift Uchida er at han er litt hardere og friskere; kanskje ikke noe feil for mange lyttere, men jeg synes endel av partiene da flyter mindre helhetlig enn hos Uchida som en konsekvens. Også kanskje litt vanskeligere å la seg henlede inn i dypet av orkesteret og helheten når solisten tar det ekstra steget frem i oppmerksomheten. Men for all del, det er av de beste det der. Mange vil sikkert med rette mene at han er den beste i flere av konsertene.
Det var et knakende godt forslag, Vidar. Den vekselsvis smyger og tordner ut av høyttalerne mine i skrivende stund.Vidar P skrev:Roberten; Brahms 1. klaverkonsert? Hør også Pollini/Bøhm på DGG!
Ja gittvredensgnag skrev:Brahms1/Pollini/Böhm er fullendt musisering!
Så du fant den til slutt, Roberten? Nice.
Hehe... du er jaggu sprek. Men vi får håpe den fullendte Brahms 1 er verdt det. Jeg tror sågar jeg nevnte den i Aus der Reihe, men siden den ikke er tilgjengelig så er det ikke så mye hensikt i å anbefale kjøp av den til leserne..Roberten skrev:Ja gittHar lett etter den siden du nevnte den på sensommeren, men gav til slutt opp å finne den på en enkeltstående plate og kjøpte Brahms Complete Works på DGG. Siden både du og Vidar P trakk frem denne som en sikker vinner var det jo ikke så mye å lure på. Det angrer jeg slettes ikke på. Nå gjenstår det bare å navigere seg gjennom de resterende 45 cd'ene i boksen og se om det er noe mer som fenger i like stor grad.
Du sier noe Berntberxter skrev:Ikke uten grunn han ble kalt "Kong David"...
Bernt K
Det er så lett å la seg rive med når man er i startgropen på noe nytt. Det være seg et forhold, et prosjekt på jobb eller musikk. Faren ved alle tre er at man blir overveldet og mister den oversikten og tydeligheten man bør søke å besitte. Så det du peker på her er svært viktig. Og dess mer jeg tenker på det, dess mer lettet er jeg over at kjøpet fra Tyskland ble stoppet. Jeg har ingen veldig stor samling musikk, i overkant av 6000 titler fordelt på cd og vinyl, men jeg kan stå inne for og er veldig glad i hver eneste en. Det ville vært hodeløst og synd å begynne å forrykke denne balansen på grunn av en litt for ivrig utforskertrang. Misforstå meg rett, jeg kommer nok fortsatt til å kjøpe ting jeg aldri har hørt før, men da i hvert fall på selskap som står for kvalitet slik at det aspektet er nogenlunde sikret. Og nei, noe så trivielt som monetære aspekter skal man aldri blande inn i noe så viktig som musikkVidar P skrev:Med den innkjøpstakten du har på musikk som er ny for deg, som jeg forøvrig synes er flott, så bare pass på å være nøye med utgivelser. Så du ender opp med en riktig fabelaktig samling mener jeg.
En samling sin "verdi", eller attraktivitet/fascinasjon om du vil, måles ikke i antall, men i antall gode og verdifulle (musikalsk og teknisk foran monetært kanskje) objekter i mitt syn. Jeg har i fortiden (og også nå) vært svært nøye med å bygge opp min samling basert på hvorvidt objektets argumenter for kandidatur til inkludering i samlingen er overbevisende. Ikke på hvorvidt det er billig.
Takk for den bekreftelsen fra deg JJøgga skrev:Previn sin Belshazzar er knallsterk!
Den har jeg levd med i mange år og nyter den fremdeles. Om det finnes bedre vil jeg gjerne vite det, og verket mener jeg er stort og mer enn godt nok til å samle flere versjoner.
Nå må jeg se til å få ut fingern og få tak i denne snart!patro skrev:
Hehe- den e brun!Gunzi skrev:Paisiello sin versjon av Barbereren i Sevilla - som kom før Rossini sin, og som var mye større i sin samtid.
En førsteinnspilling fra 1985, lekkert og elegant - og upåklagelig musikalsk, som det meste fra Hungaroton. De har jo heller aldri kjørt sikkert in-the-middel-of-the-road når det gjelder repertoarvalg.
Har den i LP box førsteutgave, og 2 cd utgaver - sånn går det når shopping-genet ikke temmes. Skal aldri le av kvinner i veskebutikker mer.
Emotikon - skal jeg stikke innom med en cd-versjon? Muligens noe for deg, jeg kjenner det rykker i dirigentpinnen når jeg lytter.
Kan bli din i bytte med noe annet snadder, eller verdien av et par tre halvlitere....
Innimellom Cleveland Q med mer Beethoven og litt Webern med Sinopoli og SD, må jeg høre enda en gang på denne; nå 5 symfoni.Valentino skrev:Nå må jeg se til å få ut fingern og få tak i denne snart!patro skrev: