Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ok, litt Schumann her også da- måtte koble av i ettermiddag etter noe Yello og Kraftwerk greier.....
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cecilia Bartoli: kastratsangerne, på NRK2

    Kjapt, nå må jeg over på NRK2 for å få med meg
    Cecilia Bartoli og historien om kastratsangerne
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.096
    Antall liker
    10.003
    Sted
    Trondheim
    Kastratsangerne, ja. Det var vel det yrket som døde ut fordi det det gikk fra far til sønn... ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.901
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser på Cecilia jeg og, men soundscape fikk meg til å tenke på at jeg heller foretrekker å se på Hélène.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Kastratsangerne, ja. Det var vel det yrket som døde ut fordi det det gikk fra far til sønn... ;)
    :) :)
    Apropos far og sønn:
    Den fattige unge Joseph Haydn hadde visstnok en nydelig sopranstemme, og hans kapellmester Reutter i Stefansdomen avtalte med gutten at han skulle kastreres og få en karriere som sanger. Det sies at det ble stoppet av Haydns far ´i grevens tid´, og det kan vel både han og vi være glade for.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bruker stort sett TV-en til å zappe; ikke høre, så her går det på Julian Bream i noen Dowland-ting. Nå The Earl of Essex, his Gaillard:

    Heldige Franz Joseph Haydn!

    B
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.096
    Antall liker
    10.003
    Sted
    Trondheim
    Man skal ikke se på Cecilia Bartoli, man skal høre. Jeg har ikke alltid vært så veldig imponert av henne, men dette lyder jo flott. Kanskje litt for mye dramatikk og litt for "high-strung", men det er jo musikken som er slik. Programmet kunne kanskje vært sammensatt slik at man fikk vilt seg litt innimellom.
    Men man kan jo ikke annet enn bli imponert over teknikken hennes. Og lyden er helt OK. Glad for at jeg koblet mine Cremona Auditor til TVen - det lyder strålende. Det er vel også rett høyttaler til denne musikken. Kommer i hvertfall fra rett sted :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig enig otare; high strung var et godt begrep! Skal merke meg det.

    Det er vel og greit når det passer, slik som på noen av de forbudte operaene for noen få år siden hvor hun gav noen bergtakende arier, men det kan jo fort bli mer av en belastning enn en nytelse når det ikke passer...?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.901
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var godt at det var slutt. En fin ballett til musikk av Fläskkvartteten nå. Bra TV, rett og slett.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ble Debussy, La Mer - Respighi, Pines of Rome, Fountains of Rome -CSO - Reiner på morgenkvisten
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Falt for spillet til Martin Roscoe på siste cd herfra

    emotikon: den der skal jeg ha, jeg som er romaelsker. balthar har også prøvd og fortelle meg at den er et must have :)

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mens jeg venter på våren:



    Beethoven opus 24, Vår-sonaten.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den er suveren, Jøgga. Tror nesten den må snurre en gang her og ;)

    Jøgga skrev:
    Mens jeg venter på våren:



    Beethoven opus 24, Vår-sonaten.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Schuberts klavertrio D898 i b-dur; framført av La Gaia Scienza. Flotte saker.


    Bernt K
     

    Vedlegg

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vender stadig tilbake til Brahms' klaverkvartetter for tiden, og reisefølget heter Angelich, Caussé og brødrene Capucon. Stort anlagte verk på alle vis og krevende å fremføre. Brahms arbeidet lenge og hardt med den første, op.25, med form, klang og uttrykk. Lange linjer, med nesten symfonisk bredde, og høy kompleksitet. Schönberg så verkets mørke og ville karakter, og transkriberte verket helt fantastisk for orkester i 1937.

    Tre kvintetter, med opusnumrene 25, 26 og 60, komplett fra de nevnte herrer på Virgin. Super lyd gir nærvær og trykk.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    awe skrev:
    Jeg vender stadig tilbake til Brahms' klaverkvartetter for tiden, og reisefølget heter Angelich, Caussé og brødrene Capucon. Stort anlagte verk på alle vis og krevende å fremføre. Brahms arbeidet lenge og hardt med den første, op.25, med form, klang og uttrykk. Lange linjer, med nesten symfonisk bredde, og høy kompleksitet. Schönberg så verkets mørke og ville karakter, og transkriberte verket helt fantastisk for orkester i 1937.

    Tre kvintetter, med opusnumrene 25, 26 og 60, komplett fra de nevnte herrer på Virgin. Super lyd gir nærvær og trykk.
    Ja, disse innspillingene er virkelig fabelaktige. Friske og sobre på samme tid. Har du forresten hørt Brahms dobbeltkonsert med disse brødrene? Frister til innkjøp, den også.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Geirr Tveitt: Prillar og Solgudsymfoni:

    Vi burde alle høre mer på Tveitt; han står ikke tilbake for noen i norsk musikkliv. basta!

    Bernt K
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.901
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tok fram en gammel hifireferanse for første gang etter høyttalerbyttet for en måned siden:
    Haydns Årstidene, Jacobs innspilling, høstjaktsekvensen med geværskudd og kor og sleidebasuner og younameit. Kjekk musikk, absolutt, og det spilles og synges framifrå. Innspillingsteknisk fremstår den imidlertid avkledd i all sin multimikrofoni-"we'll fix it in the mix"-gru. Det låt ikke slik på de gamle monitorene. Jaja.

    Har også spilt Quatour Mozaïques' Haydn op. 20/5. Den er saker. 
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.778
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Jeg vender stadig tilbake til Brahms' klaverkvartetter for tiden, og reisefølget heter Angelich, Caussé og brødrene Capucon. Stort anlagte verk på alle vis og krevende å fremføre. Brahms arbeidet lenge og hardt med den første, op.25, med form, klang og uttrykk. Lange linjer, med nesten symfonisk bredde, og høy kompleksitet. Schönberg så verkets mørke og ville karakter, og transkriberte verket helt fantastisk for orkester i 1937.

    Tre kvintetter, med opusnumrene 25, 26 og 60, komplett fra de nevnte herrer på Virgin. Super lyd gir nærvær og trykk.
    Pussig nok har jeg nettopp sett en film, Monsieur Hire, regissert av Lecomte, hvor den langsomme satsen i op 25 er gjennomgangstema. Flott film forøvrig.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med Sibelius, Violinkonsert d-moll/ To Humoresker for violin og orkester - David Oistarach
    Har nevnt det før, denne mannen spiller med innsiden av brystkassa også.

    Hadde forøvrig en "Carl Nielsen Dag" i går- mulig det blir en slik i dag også- platene står da forsåvidt klare....
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.096
    Antall liker
    10.003
    Sted
    Trondheim
    Kammermusikk av Malcolm Arnold:



    Introspektiv og letthørt musikk. Ikke veldig engelsk - tror ikke jeg umiddelbart ville plassert det i England hvis jeg var med i en spørrekonkurranse. CDen inneholder en fantasi for solo cello, 2 fiolinsonater, en klavertrio og 5 stykker for fiolin og klaver. Så vidt jeg kan høre er innspillingene helt utmerket, og lyden er også helt OK. Anbefales for de som gjerne vil litt utenfor den oppgåtte landevei.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Startet dagen med Sibelius, Violinkonsert d-moll/ To Humoresker for violin og orkester - David Oistarach
    Har nevnt det før, denne mannen spiller med innsiden av brystkassa også.

    Sviatoslav Richter, som må ha vært David Oistrachs største beundrer, mente at den gode tonen kom fra beina og magen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    emotikon skrev:
    Startet dagen med Sibelius, Violinkonsert d-moll/ To Humoresker for violin og orkester - David Oistarach
    Har nevnt det før, denne mannen spiller med innsiden av brystkassa også.

    Sviatoslav Richter, som må ha vært David Oistrachs største beundrer, mente at den gode tonen kom fra beina og magen.
    Langt å gå til maten kanskje....?
    Jeg mener nå at han spiller vel så mye med hjertet ;)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    awe skrev:
    emotikon skrev:
    Startet dagen med Sibelius, Violinkonsert d-moll/ To Humoresker for violin og orkester - David Oistarach
    Har nevnt det før, denne mannen spiller med innsiden av brystkassa også.

    Sviatoslav Richter, som må ha vært David Oistrachs største beundrer, mente at den gode tonen kom fra beina og magen.
    Langt å gå til maten kanskje....?
    Jeg mener nå at han spiller vel så mye med hjertet ;)
    Jeg også. David Oistrach var den komplette fiolinist og ofte min favoritt. Sammen med Heifetz satte han en standard for alle senere fiolinister.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.096
    Antall liker
    10.003
    Sted
    Trondheim
    Idag er det den babylonske gudinnen Istars navnedag (ifølge Mytekalenderen). Da må jeg selvfølgelig spille musikk som passer, men den eneste Istar jeg finner i samlingen er et symfonisk dikt av Vincent d'Indy. Så da måtte det bli det da. Og flott er det, som det meste av d'Indy's musikk.

    (Mente da virkelig at jeg har balletten Istar av Bohuslav Martinu, men det er antagelig bare på vinyl, så da må jeg vente til jeg kommer hjem ).
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Herrejeremiah!!
    Det er jo W.A. Mozart`s fødselsdag i dag.
    Da må jeg hoppe av Mr.Nielsen og gå til den ville mester i stedet.
    Må bare sette på denne, som ikke er av hans mest omtalte verker. Men så lenge Magdalena synger med- er jeg også med.
    Preikast!!
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Dette er beste stedet som finnes for å gå inn og finne inspirasjon til hva som skal i spilleren.

    Mozart & Kozena er akkurat igang her hos meg også.

    Takker Emotikon - og dere andre!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Dette er beste stedet som finnes for å gå inn og finne inspirasjon til hva som skal i spilleren.

    Mozart & Kozena er akkurat igang her hos meg også.

    Takker Emotikon - og dere andre!
    Selv takk :)

    Alt bra borte i vestveggen?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Joda Emotikon, i nordvestveggen kjennes vinterværet på huset, her knaker det, og jeg greier ikke overdøve med musikk engang.
    Etter Mozart & Kozena - direkte over til Savall og The Celtic Viol, på sacd.
    Har koblet DPA 300B PSE monoblokkene mot 35 år gamle små Advent høyttalere.
    Konstruktøren Henry Kloss visste hva han drev med den gangen.
    Fantastisk morsomt ;)
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.819
    Antall liker
    23.901
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Okay. Calvados og bursdagsbarnets KV421. Hagen Quartett. No mercy.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her feires også, med en av våre utallige KV361-plater

    Staselig og flott, denne. Det kan bli flere 361. Øl også. Tomt for Calvados.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Får vel slå til med noe av bursdagsbarnet, jeg også. K466 med herrene Curzon og Britten.


    Bernt K
     

    Vedlegg

    B

    BTS

    Gjest
    Ankom idag:



    Audite är ett mycket trevligt skivbolag där omsorg läggs för de gammalmodiga,
    en livslevande produktkatalog med CD på köpet... :)

    Och i spelaren just nu:

     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Haydns 88. symfoni med Klemperer og Philharmonia, på EMI fra Abbey Road i 1964. Ikke den raskeste, mest presise eller lødige, men en musikkopplevelse som jeg vil sammenligne med en frukthave i full blomst. Dette er så gjennomtenkt, gjennomarbeidet og gjennomført at en lurer på om en er på sporet av en svunnen tid.

    Nevnte g-dur symfoni er et mesterverk etter enhver standard. Diskografisk er den en ubetinget suksess. Tenk bare på Furtwängler og Böhm, for nå å nevne et par navn i samme åndedrett som Klemperer. Historisk, stort og fett? Kjøp EMIs boks med 10 av de sene Haydn-symfoniene, Klemperer og Philharmonia og lytt. Her musiseres så gedigent flott at alle andre hensyn må fare.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn