Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Celibidache dirigerer Mussorgskys Pictures at an exhibition. Med dette tempoet blir han ikke ferdig før i morgen. Har aldri hørt det spilt så langsomt før.

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Celibidache dirigerer Mussorgskys Pictures at an exhibition. Med dette tempoet blir han ikke ferdig før i morgen. Har aldri hørt det spilt så langsomt før.
    Man må da ha tid til å beskue disse bildene som Modest ville vise oss :)

Har du hørt tempoet til Sviatoslav Richter i hans pianotolkning? Det er "full speed" :) Sjekk balletten (nr 5)
    spotify:album:58FWwpWZk72W7WnRbBvRNV
    http://open.spotify.com/album/58FWwpWZk72W7WnRbBvRNV

Personlig synes jeg Emerson, Lake & Palmer hadde en utmerket tolkning av dette spennende verket; dog på en litt annen måte enn originalpartituret.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Jepp. Har både Richters berømte 1955 (56?) Sofia-innspilling og ELPs versjon. Flotte begge to.
    Richter er jo ofte spesiell i tempovalg. Han har en innspilling av en av Schuberts klaversonater der han bruker 23 minutter på den andre satsen. Det er vanlig å bruke ca 12 min på den satsen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Angela Hewitt spiller Bach, Fransk overtyre i H-moll, BWV 831

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Pussig at du spiller Hewitt samtidig med undertegnede, har blitt helt forelsket i denne:

Jeg er ikke spesielt glad i hverken Bach eller annen musikk fra denne tidsepoken, men denne innspillingen har ALT!

- superb tolkning av Hewitt ( som p.t. er min favorittpianist blant kvinnene)
    - spenstig og varierte stykker som virkelig kler pianoets inntreden fremfor cembalo
    - kompetente musikere i tillegg til Hewitt
    - glimrende lyd, distinkt og fint, pianoet er ikke mikset for fremtredende og fiolinene har en innsmigrende sårhet ved seg som er så sart så sart..
    - klassisk musik som SVINGER, det er ikke så vanlig..

Så har du del 2, som jeg ikke synes er så bra som 1. Denne er på hybrid SACD, men lyden er bedre på vol.1 uansett SACD eller Redbook.
    Men for all del, verdt å eie men jeg liker vol.1 langt bedre. Men selvsagt, dette er subjektivt.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Anbefaler også Hewitt's Bach-box med 16 cd'er - inkl. de to ovennevnte. Koster $ 100.00 og må da være vel anvendte penger?

Mindre enn en Bach E-gabrielsen...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Ja, ser de kjører skikkelig salg på CD boxer nå..

V

vredensgnag

Gjest
    Måtte sette på denne etter Maria Solheim video i verste cover tråden. Cheskys gjenutgivelse, med en fin beskrivelse av hvordan Dr. Reiner gjennomførte opptaket på en hustrig høstdag i Chicago.
    Men må tilstå at jeg ikke er så henført som det påstås man skal være til dette opptaket. Meget avmålt og ordentlig, syns jeg.
    Respghis hagebilder har grepet meg dypere før.

Og bare så det er sagt, gitt alle bilder man har fra Romas hager var dette altså førstevalg.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Schubert: Winterreise; 6 Lieder - Fischer-Dieskau, Jorg Demus (vinyl)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Dermed ble jeg inspirert til å legge på denne, og minnet om at jeg håper Roberten har sikret seg det komplette settet vi slentret forbi.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde meg med et par klaverkvartetter av Mendelssohn (Naxos), men jeg fikk ikke helt "fot" for det i kveld, så jeg gyver løs på litt Purcell i stedet:

B

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Jeg fortsetter min gjennomspilling av denne:

Han får fram en fantastisk orkesterklang, og lyden på CDene er "top-notch", men det går langsomt. Det er kanskje derfor det fungerer så godt i Debussy, der det nettopp er orkesterklangen som er viktig, mens i andre sammenhenger blir det litt underlig. Han bruker f.eks. 2 minutter lenger tid på den siste satsen i Tchaikovskys 4. symfoni enn det Szell gjør. Det fungerer for såvidt OK når du venner deg til det, men det virker veldig rart og tungt i starten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man skal oppnå et minimum av musikalsk dannelse bør man gi denne noen runder. Tharaud spiller Bach med innsikt, men er heldigvis langt fra så streng som Grimaud.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Og så, når man har bestemt seg for at Celibidache kanskje ikke er det helt store så slår han til igjen med en fabelaktig Tchaikovsky Pathétique-symfoni. Dette er nok en boks man bør ha, men ikke som eneste versjon av de forskjellige verkene i boksen.
    Så langt er det Debussys La Mer og Tchaikovskys 6. symfoni som har imponert meg. Og Milhauds vibrafon og marimbakonsert.
    Men orkesterklangen er fabelaktig og lyden er i demonstrasjonsklassen. Og hans kontroll over orkesteret er helt utrolig - han vet hva han vil og hvordan han skal få orkesteret til å gjøre det.
    Til prisen (jeg betalte 14£) er det et veldig godt kjøp - tempoene han bruker kan man nok diskutere, men boksen er verdt prisen bare for den fantastiske orkesterklangen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Nå starter gjennomspillingen av denne boksen som jeg kjøpte for en god stund siden:

Og for en stemme. Hør mer på Caballé, folkens. Har nettopp hørt CD 2 i settet - en samling zarzuela-arier. Opptak tidlig 60-tall. Fantastisk stemme.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Så litt rørleggerarbeid i heimen. Tette sluk må renses, og etterpå må man skifte utslitte skaphengsler mm... Fruen er bortreist og her satses det på noen ekstrapoeng når hun kommer hjem.
    Dagens musikk til arbeidet ble den tredje CDen fra dette settet:

Checkmate suiten, Conversations 1 & 5, obokvintetten og klarinettkvintetten. Flott musikk, spesielt Checkmate og Conversations. Hvorfor i all videste spilles ikke Bliss oftere?
    Boksen koster 12£ - mva på amazon. Den kan sikkert skaffes billigere andre steder. Anbefales!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Og nå - sanger av Granados med Caballé - CD nr. 3 fra det tidligere nevnte settet, mens jeg funderer på om jeg skal orke å gå ut og skifte til vinterdekk på den siste bilen.

Flotte sanger, og strålende sunget. Tror ikke jeg har hørt sanger av Granados før.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satte på Händels Il trionfo del tempo e del disinganno, så får vi se om jeg rekker hele før jeg skal ut og spise middag:

B

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Så litt rørleggerarbeid i heimen. Tette sluk må renses, og etterpå må man skifte utslitte skaphengsler mm... Fruen er bortreist og her satses det på noen ekstrapoeng når hun kommer hjem.
    Dagens musikk til arbeidet ble den tredje CDen fra dette settet:

Checkmate suiten, Conversations 1 & 5, obokvintetten og klarinettkvintetten. Flott musikk, spesielt Checkmate og Conversations. Hvorfor i all videste spilles ikke Bliss oftere?
    Boksen koster 12£ - mva på amazon. Den kan sikkert skaffes billigere andre steder. Anbefales!
    Enig med deg ang. Bliss. Har bare så alt for lite av ham.

Håper du har rørarbeid, hengsler og vinterdekkskifte på plass til i morgen kveld - eller, det er jo ikke det vi skal inspisere :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Eller kanskje det dere egentlig kommer for å gjøre ;) Kanskje jeg har baktanker...

Neida. Det meste er gjort, og vinterdekkskiftet er rett rundt hjørnet. Venter bare på at Caballé skal gjøre seg ferdig med Richard Strauss. Fikk nettopp en nydelig "Morgen" servert.
    Og så må jeg plukke ut Schuberteksempler til i morgen. Noe er det bestandig å gjøre...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Nå er vinterdekkene på og jeg kan gjøre andre ting. Da fortsetter jeg med Caballé. Jeg har aldri hørt noen med slik kontroll i de svake partiene. Hun synger pianissimopasasjer høyt oppe i registeret som ingen andre. Akkurat nå er det "Verdi rarieties" som strømmer ut av høyttalerne. Maken til sangkunst er det sjelden man hører. Jeg tror jammen jeg har fått meg en ny sopranfavoritt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Eller kanskje det dere egentlig kommer for å gjøre ;) Kanskje jeg har baktanker...

Neida. Det meste er gjort, og vinterdekkskiftet er rett rundt hjørnet. Venter bare på at Caballé skal gjøre seg ferdig med Richard Strauss. Fikk nettopp en nydelig "Morgen" servert.
    Og så må jeg plukke ut Schuberteksempler til i morgen. Noe er det bestandig å gjøre...
    Hehe.
    Er det Schubert-aften i morgen ??? :eek:
    Da må jeg nok melde avbud......... ;D ;)

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Nå er vinterdekkene på og jeg kan gjøre andre ting. Da fortsetter jeg med Caballé. Jeg har aldri hørt noen med slik kontroll i de svake partiene. Hun synger pianissimopasasjer høyt oppe i registeret som ingen andre. Akkurat nå er det "Verdi rarieties" som strømmer ut av høyttalerne. Maken til sangkunst er det sjelden man hører. Jeg tror jammen jeg har fått meg en ny sopranfavoritt.
    Caballé er det vanskelig å finne maken til. Min mors ubetingede favoritt blant sopraner, og min heldige mor har hørt henne live ved en del anledninger.

Her lytter jeg til stereoversjonen av denne, opptak fra 1958. Milhaud vifter egen musikk.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    emotikon skrev:
    otare skrev:

Hehe.
    Du har ikke skjønt Schubert forstår jeg. Det må vi gjøre noe med.

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    emotikon skrev:
    otare skrev:

Hehe.
    I går kveld ble en venninne konvertert til Schubert. Jeg spilte Winterreise, og hun fikk libretto på iPad så hun kunne følge sangen. Det rant tårer. (Moore/Dieskau).

Forresten, er det ikke egentlig feil at det står Die Winterreise? Har ellers alltid sett det som kun Winterreise.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    emotikon skrev:
    otare skrev:

Hehe.
    Nåh...han finnes da i hus, og lyttes til ved høve. Gleder meg til i morgen kveld. Blir trivelig.

V

vredensgnag

Gjest
    Nå skal jeg lytte til noe jeg aldri har hørt før, men som kalles "outrageously neglected" på Amazon, så det innfrir nok.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Nå skal jeg lytte til noe jeg aldri har hørt før, men som kalles "outrageously neglected" på Amazon, så det innfrir nok.
    Det gjør det nok, og om du liker det skal jeg komme med flere anbefalinger fra en av mine absolutt favorittkomponister.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Frank Matin, ja. En av eratos favoritter. Skjønner ikke helt at det er så fantastisk, men absolutt verdt en lytt.

Apropos Schubert - satt og hørte litt i går kveld for å forberede meg litt, og tårene rant ganske jevnt. Det er få som kan skrive så vakkert og følelsesfullt som Schubert. Ingen som rører meg like mye - jeg tror vi må værer "soul mates".
    Og for en produksjon - 15 strykekvartetter, over 650 sanger, over 20 klaversonater, ca 10 messer, 9 symfonier og en mengde syngespill. Og masse kormusikk. Alt dette fra en korpulent liten mann uten særlig utdannelse som døde av syfilis da han var 31 år. Han døde forresten i november - en skam at han ikke var med blant "Klar en klassiker"s novemberbarn.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Et spørsmål fra helgas quiz-EM (ingen høye krav til kvalifisering her...):

Skal frem til en tysk senbarokk-komponist som i sin tid ble regnet som en av de tre store H'er sammen med Händel og Heinichen. Han skrev over 70 operaer og levde store deler av sitt liv i Venezia.

Noen som tar denne på strak arm (har en mistanke om det)? Ble for meget for oss..., men er heller ikke veldig inne på Opera-sjangeren.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Den første som slår meg er Johann Adolph Hasse. Født 1699 i Tyskland og døde i 1783 i Venezia. Han skrev i hvertfall mange operaer.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har falt i vannet igjen.

Bra greier dette, Herr Wurstposeursplayboy!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    otare skrev:
    Den første som slår meg er Johann Adolph Hasse. Født 1699 i Tyskland og døde i 1783 i Venezia. Han skrev i hvertfall mange operaer.
    Stemmer det, ja! Kom raskt det svaret :) Har Hasse skrevet noen verker av høy kvalitet?

Ellers spilte de blant annet et verk som har blitt brukt som basis for Russlands nasjonalsang, samt sanger av Bee Gees, David Bowie, Pet Shop Boys etc.

Svaret var Pachelbel og hans Canon in D Major (http://www.origenmusic.com/canon-pachelbel2.html). Ikke en komponist jeg har hørt noe særlig på.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant nok er Johann Pachelbels sønn, Theodor, den første komponist og profesjonelle musiker i det som senere ble USA, som man kjenner navnet på. DET hadde gjort seg som quizspørsmål.

"the first American concert of which we have any record. This concert took place at 6:00 PM, January 21, 1736, at a tavern in New York City. The cost was four shillings and the performer is a surprise. He was Theodore Pachelbel. "

Og liker man høybarokkens seria operastil, er Hasse vel verdt å høre på. Hans Cleofide er ute i en fin versjon som reutgivelse på Capriccio.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Har ikke hørt mye av han. Det er et par arier fra operaen Artaserse på CDen "Arias for Farinelli", og det høres lødig nok ut. Et raskt søk på amazon gir en relativt lang liste, der operaen Cleofide peker seg ut da den er innspilt mange ganger.
    Ellers finnes operaene Cleofide, Antonio e Cleopatra, "The fiery serpents in the wilderness", The conversion of St. Augustin, Piramo e Tisbe pluss en mengde andre verk innspilt. Så det er nok ingen småkar vi har med å gjøre.

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg har falt i vannet igjen.

Bra greier dette, Herr Wurstposeursplayboy!
    Jeg liker den lyriske innfallsvinkelen til Karajan i Ringen - han tar seg meget god tid, uten at det blir kjedelig. Men det blir ikke så farlig som jeg ellers har hørt det, syns jeg?

Alkan - Konsert for solo piano. Min er med samme cover og burgunder label.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn