Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    vredensgnag skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg har falt i vannet igjen.

Bra greier dette, Herr Wurstposeursplayboy!
    Jeg liker den lyriske innfallsvinkelen til Karajan i Ringen - han tar seg meget god tid, uten at det blir kjedelig. Men det blir ikke så farlig som jeg ellers har hørt det, syns jeg?
    Karajan gir oss en til tider usigelig vakker Ring, men ikke like punk som andre. Alt til sin tid. Tror jeg.

V

vredensgnag

Gjest
    En liten tilleggsopplysning om Alkan, som jeg henter fra baksiden av cover. Alkan ble drept i en alder av 74, av sine egne bøker. Han skulle opp i hyllen for å hente ned en bok, og reolen la seg i stedet over ham.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke alle det, da? Kjent almennkunnskap, må vite :D
    De som trodde at Liszt skrev virtuos musikk for klaver bør ta en lytt til Alkan. Han har vært en liten favoritt i heimen i noen år. Man tror jo ikke det er mulig å spille en del av det Alkan skrev. Men det er det tydeligvis.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    vredensgnag skrev:
    En liten tilleggsopplysning om Alkan, som jeg henter fra baksiden av cover. Alkan ble drept i en alder av 74, av sine egne bøker. Han skulle opp i hyllen for å hente ned en bok, og reolen la seg i stedet over ham.
    Gode innspill til mulige quiz-spørsmål her :) Artig med slike kuriositeter!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Chausson er en av de første som er registrert drept i en sykkelulykke. Hører kanskje hjemme i sykkeltråden. ;)

"When only 44 years old, Chausson died in Limay, Yvelines, as a result of a freak accident. While the whole affair remains somewhat mysterious, it appears that he lost control of the bicycle he was riding on a downhill slope, ran straight into a brick wall, and perished instantly. He was buried in Père Lachaise Cemetery in Paris. "

Og Karlowicz døde i et snøskred.

"He died at 33, while skiing on an excursion in the Tatra mountains in an avalanche in 1909. Mieczys?aw Kar?owicz was buried at Warsaw's Pow?zki Cemetery."

Hører kanskje hjemme i skitråden. :D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Må det være musikkrelatert?

Vi behøver vel ikke nevne Lully - den historien er vel kjent?

"Liker" spesielt 2 historier:

1: Grigori Rasputin. Han ble angivelig først forgiftet, så skutt i hodet og deretter skutt 3 ganger til, før han ble slått i hodet med en øks og deretter kastrert og kastet i elven. Da liket ble funnet ble det fastslått at dødsårsaken var at han frøs ihjel av det kalde vannet!

2: Kurt Gödel - den berømte matematikeren. Han sultet ihjel fordi hans kone bl innlagt på sykehus, og da var det ingen som kunne lage mat til ham! (Det påstås at han nektet å spise noe noen andre enn hans kone hadde lagd fordi han var paranoid)

Beklager sidespranget. skal skjerpe meg og skrive mer musikkrelatert heretter.

O

Ole I

Gjest
    Om programlederne i KEK leser i denne tråden så får vi nok en oppgave i fremtiden ala:
    "Tre komponister som led en bisarr død"

Vi har jo hatt "ublid skjebne" noen ganger, men det er jo gjerne relatert til døvhet, blindhet, selvmord og rimelig mange syfilisrelaterte dødsfall.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Og så Anton Webern som ble skutt av en amerikansk soldat den 15/9 1945 i Wien, da han gikk ut (til tross for portforbudet) for å ta seg en røyk, da han ikke ville forstyrre sine barnebarn som lå og sov i leiligheten.

Soldaten som skjøt Webern fikk visstnok psykiske problemer etter hendelsen pg døde i 1955 av alkoholisme.

O

Ole I

Gjest
    otare skrev:
    Og så Anton Webern som ble skutt av en amerikansk soldat den 15/9 1945 i Wien, da han gikk ut (til tross for portforbudet) for å ta seg en røyk, da han ikke ville forstyrre sine barnebarn som lå og sov i leiligheten.

Soldaten som skjøt Webern fikk visstnok psykiske problemer etter hendelsen pg døde i 1955 av alkoholisme.
    En annen pussig, men på langt nær ikke så fatal, ting med Anton var at han hadde lov til å kalle seg von. Hans fulle navn var: Anton Friedrich Wilhelm von Webern.
    Men han brukte det aldri - visstnok etter pålegg fra myndighetene i.f.m. reformene i landet etter 1.verdenskrig (Adelsaufhebungsgesetz).

Mens en annen fyr med nesten samme etternavn, noe tidligere i historien, brukte von men hadde egentlig ikke lov.... :)
    Faren var ikke aristokrat....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beethoven op.18, spilt av Endellion Quartet.

Nytes fra lyttestolen i stua i nytt hjem, etter at vinylen er pakket for mellomlagring.
    Godt å endelig komme på plass og sette seg ned med en kald øl.
    Ny stue, ny lyd, og forandring fryder. Jøss, det ble mye bass fra SHL5.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye! Fin musisering å innvie med.

Roberten skrev:
    vredensgnag skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg har falt i vannet igjen.

Bra greier dette, Herr Wurstposeursplayboy!
    Jeg liker den lyriske innfallsvinkelen til Karajan i Ringen - han tar seg meget god tid, uten at det blir kjedelig. Men det blir ikke så farlig som jeg ellers har hørt det, syns jeg?
    Karajan gir oss en til tider usigelig vakker Ring, men ikke like punk som andre. Alt til sin tid. Tror jeg.
    Den er mindre polert enn forventet, synes nå jeg etter å ha hørt Das Rheingold og utvalgte favoritter i løpet av dagen. Forspillet til Die Walküre er av de barskere, f.eks. Men klart, Berlinerfilharmonikerne er ikke svingstang i Rheingolds coda. 8)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her høres det på Dvoraks strykekvartetter nr 12 (den amerikanske) og 13. Prahakvartetten spiller. Dæsken, det er flott kvartettmusikk.

B

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    R.Wagner; ?"Das Rheingold" - Orch. Sinf. e Coro della Radio Italiana - Furtwängler
    ble morgenens første til å kle en fin høstdag med toner i stua. Fra boksen under.
    Dette er radioinnspillingene fra Roma i oktober 1953.

Vi snakket om priser på musikk under NAF-treff i går kveld; og hva må en betale for å få denne boksen her i hus?
    (den går ikke i postkassa, da den var mer enn skikkelig embalert)
    Joda, latterlige 15 engelske penger.

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    emotikon skrev:
    Vi snakket om priser på musikk under NAF-treff i går kveld; og hva må en betale for å få denne boksen her i hus?
    (den går ikke i postkassa, da den var mer enn skikkelig embalert)
    Joda, latterlige 15 engelske penger.
    Det er jo til å både le og grine av. Hvor skal dette ende?

O

Ole I

Gjest
    emotikon skrev:
    Ole I skrev:
    Minutten skrev:
    MENDELSSOHN Symphonies 3 & 4
    And the verdict is? (er spesielt intereressert i den italienske...)
    For egen del, er dette en innspilling en må ha i hus. Og da helst på vinyl ;)
    Takk - det tror jeg på. Har den på CD et sted, men spiller som oftest Sinopoli eller Sawallisch sine utgivelser.

V

vredensgnag

Gjest
    Som en nedsendt til Dantes Inferno skal jeg snart vandre i helvetes sirkler, dømt til å overgi alt håp i det jeg stiger inn for å sone mine sitatfusk. Men før så skjer ønsker jeg å komme lengst mulig gjennom disse gavene fra himmelen.

Jeg har tenkt å begynne med Sibelius. Men om noen kjenner til hildrande lytteopplevelser som venter i disse boksene tas tips imot med åpne ører.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spørs hvilket humør du er i - men disse Parsifal og Årstidene innspillingene kan jeg stå inne for.

Til lykke med fine bokser

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så fine plater dere har, og det var et fint knippe, vredensgnag. Jeg ville kjørt Årstidene med Janowitz og Böhm først, ja jeg gjør det faktisk med en gang. Det er en deilig innspilling, en av de beste jeg kjenner til. Men så får jeg aldri nok av Jahreszeiten, og ikke av Janowitz heller. Den tar deg greit gjennom selv de tyngste stunder.

V

vredensgnag

Gjest
    ;D

Det kan være tungt å komme gjennom høstmørkets lakuner. Janowitz og Böhm først, altså, kanskje best å få unna høydepunktet.

Forresten har jeg glemt å nevne denne - må tilstå at jeg ikke helt forstod hva "Az Evszakok" var for noe, men Haydn/Dorati var jo en indikasjon på at det ikke kunne være dumt.

Altså "Årstidene" (Sesongene) - som jeg lyttet til tidligere i dag. (Måtte redigere litt). Meget fin lyd, så min skepsis til Hungaroton er i bero p.t. Utgitt i samarbeid med Decca, men produsert i Ungarn.
    BBC begynte nylig med en serie om symfoniens tilblivelse og betydning. Første episode gikk her om dagen, og da var de innom Haydns arbeid med denne.

Skal sammenligne med Böhms.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slenger meg på og setter i gang Janowitz & co. Hun synger som en engel!

B

V

vredensgnag

Gjest
    Lang lang fikk på pukkelen for sin fremføring av denne sonaten i Los Angeles, for et par dager siden. Klovnespill, skrev anmelderen. (Søk på Los Angeles Times og Lang Lang).

Så nå kalibrerer jeg meg på Brendels versjon.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Andsnes, Richter, Ashkenazy i tur og orden, alle har gitt meg k466.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fysj, nu blev der noget moderne på NRK klassisk, så jeg satte på mer Savall; cd 2, Llibre mervell de Montserrat fra denne:

B

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Da har jeg lyttet grundig til Böhm/Wiener Symphoniker vs Dorati/Royal Philharmonic versjonene av Haydns Årstidene, og Hungaroton stikker av med premien hos meg.
    Nydelige innsatser fra solistene i Böhms innspilling på DGG, men Doratis Brighton Festival Chorus sitter vidunderlig, der Böhms Wiener Sangverein er dårlig tegnet i forhold.
    Begge er sterke i uttrykket, men jeg omfavnes av Doratis kor, og det gjør utslaget her.

Denne Hungaroton-innspillingen har gjort meg mindre skeptisk til utgivelser derfra, men så skal det sies at Decca gjorde opptaket. Har en del andre fra Hungaroton som nå må utforskes, bl.a. noen tidlige innspillinger med Herr Schiff Andras.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bartok pianokonsert nr. 1
    Zimerman, Boulez og Chicago Symphony Orchestra.

En krass og spennende konsert, glimrende framført av de helt rette utøverne.

Så avgårde på konsert for å høre polsk samtidsmusikk, Sinfonia da Requiem av Krzysztof Meyer, med stort kor og orkester. Har venner i koret, de sier dette er krevende saker, og jeg gleder meg til å se hvor de strever og svetter.
    Det blir en slags polsk aften med Tsjaikovskij 3 til avslutning. Og Michail Jurowski pleier å få det til å låte.

Ed: kom plutselig på at jeg hørte Jurowski junior, Vladimir, dirigere akkurat den Bartok-konserten med London Philharmonic i sommer. Jeg satt rett ved siden av orkester og solist (glemt hvem det var :-\ ) og fikk kaskader av piano og slagverk i fleisen, og ble fascinert. Kanskje var det navnet Jurowski som ubevisst fikk meg til å finne fram Bartok.

V

vredensgnag

Gjest
    Her går jeg mer i det klassisk klassiske, og lytter til nr. 5 herfra. Alle er visstnok tatt opp i Abbey Road Studios fra 1967-1974. EMI som ga Barenboim oppdraget. Typisk AR-lyd med null rombidrag, men med detaljert perspektiv. Nr. 21 spilte han så dvelende at jeg falt av.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da de sender et Requiem på klassisk (det er vel Berlioz' Messe des Morts), fortsetter jeg med den nevnte Savall-boksen, nå cd 3; musikk og sang fra hoffene. Ikke at jeg har noe i mot et Requiem nå og da, men Berlioz sitt har jeg hørt meg lei på.

B

L

Lars.N

Gjest
    J.S Bach toccata und fuge in d BWV 565 på Deutsche Grammophon spesial flott skive med en del brak& bom
    Så du går å ser etter hva i alle dager som skjer så er det bare skiva hehehe

Mvh

Lars

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alle klassiske CDer er på plass i nyorganisert hylle, alle andre sjangre er rippet og lagt på lager. En stilriktig stue, kan man si. Eller etnisk rensing, om man vil.
    Da er det tid for å spille gjennom alt det fine som har blitt innkjøpt de siste årene, massevis med klassiske CD-bokser som vi aldri har fått hørt gjennom

Jakob Lindberg spiller lutt, musikk av John Dowland, fra en glimrende Brilliant-boks.
    På sånn musikk gjelder det å finne riktig volum. Det behøver ikke å låte veikt fordi det er gammelt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Andsnes, Richter, Ashkenazy i tur og orden, alle har gitt meg k466.
    Ah! La det være trøst i at dette ble komponert i Østerrike.

Blitt påtrykket en Melodya-innspilling av Manfred. LP; Rojdestvenski og Sovjets store radiosymfoniorkester
    Oh la la. Pjotr Ilyitsj kunne være ikkesvulstig. Kryss i taket. Og treblåserne til dette bandet skulle man hatt på bakgårdsfest. Saker!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Lang lang fikk på pukkelen for sin fremføring av denne sonaten i Los Angeles, for et par dager siden. Klovnespill, skrev anmelderen. (Søk på Los Angeles Times og Lang Lang).
    Det er få stykker som passer mindre for Lang Langs narrefakter enn Schuberts D960. Jeg er i det hele tatt i tvil om noen av de kinesiske hotshotene i det hele tatt er i stand til å fatte den sonaten.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da er jeg spent; bestilte hjem noen cd`er og sacd`er fra amazon...
    Fellesnevner er vel strengt tatt at dirgent er Fritz Reiner, og at innspillingene stort sett er Living Stereo`s...
    Vi snakker f x om Dvorak, Rimsky-Korsakov, Tchaikovsky....
    Må jo bare innrømme at visitten og lytten til nevnte Reiners arbeid og innsats på vinyl hos Karlinn har satt varige spor. Regner IKKE med at det blir HELT det samme på cd/sacd, men at det totalt sett skal bli helt til å leve med, både lydmessig og musikalsk....

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn