Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener nystemten egentlig er en gammel fransk dans, ja se her, litt googling fra wiki:

"Melodien er fra en gammel fransk menuett, muligens av komponisten Jean Baptiste Lully." Bertouch har sikkert brushet temaet opp som ofte var vanlig i barokken.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Snart avgårde og høre Leif Ove spille Beethoven.

Litt oppvarming for hjernebarken
    51IQ4-NHJWL._SL500_AA300_.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Klavermusikk av George Onslow:

Utrolig fint. Glitrende klavermusikk. Flott spilt.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Leif Ove Andsnes spilte Beethoven konsert nr 2 for et fullsatt konserthus i Stavanger, og som ekstranummer gav de Beethovens alternative sistesats til denne konserten, skrevet til framførelse i Praha i 1798, noe jeg aldri har hørt før. Nå har ikke jeg mange innspillinger av op. 19, venter på Leif Ove sin, men har definitivt ikke noe opptak av denne morsomme finalesatsen. Noen som vet om opptak som har denne finalen?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens opera:
    Debussy; Pelléas et Mélisande
    Vokalsolister - Royal Opera House Covent Garden Chorus and Orchestra - Boulez

Debussy Pelleas Boulez.jpg

Vanedannende kvalitet hele veien.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Og lørdagen starter med CD 2 fra dette settet:

Virtuos klavermusikk av Louis Moreau Gottschalk (1829-1869). Født i Mississippi med engelsk/fransk far (av jødisk avstamming) og indiansk mor, og vokste opp i New Orleans. 12 år gammel ble han sendt til Paris for å studere musikk. Han gjorde stor suksess i Europa som klavervirtuos, og reiste tilbake til USA i 1853. I 1866 måtte han flykte fra San Francisco etter en kvinneaffære og havnet i Peru. De 3 siste årene av sitt liv levde han i Peru, Chile og Uruguay, og døde i Rio de Janeiro etter å ha kollapset på scenen under en konsert.
    Musikken hans består stort sett av små virtuose klaverstykker. Det er 8 CDer fyllt til randen av musikk (75 min pr CD) i boksen og man kan fort tro at dette er musikk av Liszt. Hvis du liker Liszt, vil du like Gottschalk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Idag: CD3 fra det tidligere omtalte Gottschalk-settet, klavertrioer av Atli Heimir Sveinsson og Orlando Paladino av Haydn.

Streich, Gedda og Prey i Tiggerstudenten. Fantastisk lyd på innspillingen. Personene står krystallklart i rommet, og orkesterklangen er helt i referanseklassen. EMI Electrola i Tyskland kunne virkelig dette med lyd tilbake på 60-tallet!

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Folk hører visst ikke på så mye klassisk musikk for tiden. Jeg hører på dette:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å jo da.

Har hørt Don Quiote av Massenet fra "Massenetboksen", disc 1 av Webern komplett fra Boulez' komplette innspilling på DG, Bo Linde (fiolinkonsert og symfoni nr 2) på BIS, kammermusikk av Haydn og Boccherini med Julian Bream på RCA, en CD med fløytemusikk av Hotteterre på Vivarte, samt Stabat Mater og en messe av Bononcini på Naive i løpet av søndags- og mandagskvelden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Det lyder flott så langt. Morsomt å høre noe annet enn fiolinsonaten. Kjøpte det på amazon.es ja. €24,64

BTW: Den Gottschalk-boksen er et funn. Maken til briljant, virtuos og morsom musikk fra en totalt ukjent komponist skal man lete lenge etter.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BTW: Den Gottschalk-boksen er et funn. Maken til briljant, virtuos og morsom musikk fra en totalt ukjent komponist skal man lete lenge etter.
    Du må jo ha hørt om mannen i det du la den i handlekurven....

De der Electrola operaene/operettene må jeg se å få kjøpt meg noen av.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Joda, selvfølgelig hadde jeg hørt om mannen. Hadde faktisk en av CDene i boksen fra før (CD 2), så jeg visste hva jeg gikk til. Men Gottschalk er vel totalt ukjent for "mannen i gata". Han har vel forøvrig knapt hørt om Liszt :(

De Electrolainnspillingene er flotte. Har kjøpt Bettelstudent, Der Wildschütz og Martha så langt.

BTW: Jeg nevnte lyden på Bettelstudent tidligere - Du har sangerne i fanget og orkesteret plassert godt bak dem, så så veldig perspektivmessig naturlig er vel lyden ikke, men klanglig lyder det veldig fint, og det er utrolig lett å høre hva sangerne sier/synger.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte den første CDen fra denne boksen i går:

Alan Civil spiller Mozarts hornkonserter, samt Annie Fischer i Liszts 1. klaverkonsert. Alan Civil kunne mer enn å spille hornsoloen i The Beatles' "For no one"! (Eller kanskje vi heller skal si at det var heldig for The Beatles at Alan Civil var i studio da dette skulle spilles inn, og at George Martin visste det/kjente mannen) Veldig god analog lyd på denne CDen. Naturlig hornklang og flott klaverklang. Orkesteret er litt uryddig - vi er jo blitt så vant til perfekt orkesterspill med dagens orkestre og innspillingsteknologi - men det synes jeg ikke gjør noe. Det er fint å høre at det er mennesker og ikke maskiner som spiller.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte den første CDen fra denne boksen i går:

Alan Civil spiller Mozarts hornkonserter, samt Annie Fischer i Liszts 1. klaverkonsert. Alan Civil kunne mer enn å spille hornsoloen i The Beatles' "For no one"! (Eller kanskje vi heller skal si at det var heldig for The Beatles at Alan Civil var i studio da dette skulle spilles inn, og at George Martin visste det/kjente mannen) Veldig god analog lyd på denne CDen. Naturlig hornklang og flott klaverklang. Orkesteret er litt uryddig - vi er jo blitt så vant til perfekt orkesterspill med dagens orkestre og innspillingsteknologi - men det synes jeg ikke gjør noe. Det er fint å høre at det er mennesker og ikke maskiner som spiller.

Hmmmm....denne boksen er den eneste jeg ikke har i hus av disse Klemperer-boksene. Tre av dem har jeg ikke tatt av plasten på engang - og vi vet hva som kommer ila mars mnd....
    Bør vel fullføre løpet.
    Sitter forøvrig og "hører" på Bruckner; Symfoni nr 8 - New Philharmonia Orch. - Klemperer fra Bruckner-boksen nå. Åh. så sakte og omstendlig...men tydelig.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ny absolutt favoritt på vokalsiden av dette verket er i dag avdekket her i heimen:
    Verdi; Requiem Mass
    Schwartzkopf, Ludwig, Gedda, Ghiaurov - The Phiharmonia Chorus/Orchestra - Giulini

Verdi Requiem PO Giulini.jpg

Den ultimate våte drømmen er denne solistbesetningen/dirigent sammen med CSO på denne tiden.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den er vel kjent for å være litt "uoptimal" på innspillingssiden dessverre. 1963? Det ble laget mye flott lyd på denne tiden men denne er vel ikke helt tett på referansene. Sangerne er jo voldsomme. Dessverre kan vel selskapene idag knapt tenke seg å lage sånne innspillinger lenger uten å involvere Bocelli og lignende.....Har vel CD versjonen.

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Den er vel kjent for å være litt "uoptimal" på innspillingssiden dessverre. 1963? Det ble laget mye flott lyd på denne tiden men denne er vel ikke helt tett på referansene. Sangerne er jo voldsomme. Dessverre kan vel selskapene idag knapt tenke seg å lage sånne innspillinger lenger uten å involvere Bocelli og lignende.....Har vel CD versjonen.
    Er helt enig med deg at denne absolutt ikke er optimal på innspillingssiden. Lyden er rett og slett litt lukket og klemt uten særlig dynamikk hjemme hos meg (har kun vinylversjonen). Ikke akkurat Decca, Mercury eller RCA Living Stereo standard på denne EMI innspillingen, MEN du verden hvor flott generell tolkning og spesielt hvor flotte solister og flott kor som her skinner gjennom "grøtlyden".

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er helt enig med deg at denne absolutt ikke er optimal på innspillingssiden. Lyden er rett og slett litt lukket og klemt uten særlig dynamikk hjemme hos meg (har kun vinylversjonen). Ikke akkurat Decca, Mercury eller RCA Living Stereo standard på denne EMI innspillingen, MEN du verden hvor flott generell tolkning og spesielt hvor flotte solister og flott kor som her skinner gjennom "grøtlyden".
    Enig med dere når det gjelder innspillingskvaliteten, det var vel derfor jeg skrev "favoritt på vokalsiden" ;)
    Når det gjelder klassisk vinyl som befinner seg i heimen, er jeg primært ute etter tolkning. Bonus om det innspillingstekniske henger med - og det skjer jo rett som det er.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.570
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får frysninger hver gang jeg hører Schwarzkopf treffe midt i blink i cum vix justus sit securus... og så klokkeklart og rent.

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Har kost meg med Die Walküre fra Levine-ringen i ettermiddag.

Flott atmosfære, gode sangere og strålende lyd. Relativt lavt nivå - må skru opp litt ekstra i forhold til hvordan volumknappen står vanligvis. Det er en litt lavmælt Walküre, med fokus på atmosfære og ikke så mye drama. Mange vil sikkert synes at Valkyrien skal være veldig dramatisk, men jeg syns ikke det gjør noe når det blir så vakkert som dette. Orkesterklangen er hos meg i referanseklassen.

Det spørs om det blir så mye mer musikk på meg i kveld. Jeg sto opp kl 0400 for å kjøre fruen på flyplassen, og var på kontoret kl 0550 i morges.

D

Danke

Gjest
    Hører på Naxos the Best of Haydn. Helt grei kvalitet men ingen høydare. Liker musikken, men kvaliteten til naxos har litt lite liv.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Og nå er det Siegfried fra Levine-ringen som spilles. Da blir det vel Götterdämmerung i morgen.

BTW: Bestilte en ny ring i dag - Keilberth/Furtwängler fra 1952-1954. 11£ på amazon.co.uk. Pundet er jo så bilig nå (8,75)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne godteriposen kommer jeg til å nyte lenge av:

Caruso boks .jpg

I kveld har det (hittill) fra denne strøkne 12 LP boksen med Enrico Caruso fra 1973, blitt spillt opptak fra bla. Verdi; Rigoletto - innspilling fra 1908.
    Boka på ca 100 sider har utfyllende kommentarer og massevis av bilder og illustrasjoner.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    Fruen er bortreist, så jeg har flyttet musikken inn i stua. Så nå er der Sonus Faber som gjelder og ikke Quad. :) Sonus Faberne våkner til liv når jeg skrur opp litt :)
    Har endelig fått begynt på dette settet:

Så langt Dvoraks 7., Francks d-moll og Aaron Coplands symfoni for orgel og orkester. Mektig orgellyd!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wolfgang har burdag idag, så her skal det feires.

Begynner med Gran Partita K361, med Orpheus Chamber Orchestra
    51Td1Z54jrL.Image._AA300_.jpg

Fra Mozart 111-boksen
    Jeg blir aldri lei av den store serenaden, det klassiske verket jeg har flest plateinnspillinger av.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    schumann 1.jpg

Schumman symfoni nr.1, Barenboim og Chicago, DG vinyl fra 1977.
    Har 2,3 og 4 med samme utøvere, og har lurt på alternative innspillinger, men dette er såpass bra at behovet ikke er akutt.
    Likevel om noen av dere har et forslag, tas det imot med takk.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nyss hjemkommet etter et tilsynelatende endeløst sykehusopphold fom tirsdag tom lørdag, en nyre fattigere men endel erfaringer rikere, kan jeg se fram til tilsynelatende endeløse lyttestunder foran anlegget.
    Alt dette har nemlig medført at jeg dessverre er sykmeldt i to uker, og akkurat nå ser jeg ingen annen utvei enn å forsøke å fylle denne tiden med musikk. Fæle greier.

Og dette innlegget er selvfølgelig ikke et forsøk på å fiske etter ønsker om god bedring. Neida.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Trondheim
    God bedring, Steinar.

Selv har jeg kost meg med Götterdämmerung i dag. Levine-ringdn som ble kjøpt for en "slikk og ingenting" fra amazon.ca for en stund siden. Usannsynlig vakkert. Avslutningen av ringen må være noe av det vakreste som noen gan er skrevet. Ble så inspirert at jeg startet på Furtwänglers ring fra Italiensk radio, 1953. Og for en lyd på de gamle opptakene. Skulle ikke tro at det er live radio-opptak fra 1953! Så nå er jeg i gang igjen, med Ringullet.

Ellers var Levine-ringen en opplevelse av skjønnsang og fantastisk lyd. Hvis noen tror at Wagner er bombastisk og overdramatisk, skal de høre Levine-ringen! Det er rett og slatt vakkert fra ende til annet. Og referanselyd hele veien.

Fy. f. som de synger for Furtwängler. Men så er det jo sangere av en annen verden:

Ferdinand Frantz, Wolfgang Windgasse, Elisabeth Grümmer, Gustav Niedlinger, Julius Patzak, Josef Greindl, Gottlob Frick og Sena Jurinac

Edit: Har følelsen av at jeg endelig har knekt Wagner-koden. Etter 8 ringer og en komplett ring i Bayreuth begynner jeg endelig å skjønne hvor fantastisk Ringen er. Glad jeg har bestilt Keilberths 1952-ring. Det blir ikke den siste!

Nå har jeg:
    Furtwängler, Levine, Solti, Böhm, Karajan, Sawallisch, Barenboim og snart Keilberth. Og jeg har sett Iván Fischer dirigere hele ringen Bayreuth (i 2002). Og jeg har Boulez på DVD! Dette er bare helt fantastisk musikk!
    BTW: Har også sett Parsifal på operaen i Praha.

Sist redigert:

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Fra DGG111 boksen. Berlioz - Symphonie Fantastique / Anacreon: Overture / La Muette de Portici: Overture CD34
    bilde.JPG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn