Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En komponist jeg ikke har så mye av i hyllene:
    Jan Dismas Zelenka; 6 trio-sonater
    Holliger, Borque, Gawriloff, Thunemann, Jaccotett, Buccarella

Zelenka Six trio sonatas.jpg

Dette glir rett inn i den "musikalske tradisjonen" til den litt yngre J.S Bach, men når jeg hører disse trio-sonatene og ser noteeksemplene som følger med denne boksen fra 1973, må jeg bare stum av beundring ta en pust i bakken - bare ved tanken på å spille bla. disse obostemmene. Det å skulle fremføre dette er artisteri på høyt plan.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gårsdagens operaøkt:
    Gounod; Faust
    Corelli, Sutherland, Ghiaurov - LSO - Bonynge
    ffss utgivelse fra 1966

Gounod Faust LSO Bonynge.jpg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Fra DGG111 boksen. Tchaikovsky - Violin Concerto in D major / Wieniawski - Etudes-Caprices / Sarasate - Navarra CD39
    bilde.JPG

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Kom over denne utgivelsen i går, Angel Records 35939 ca 1962/63 i mint. Ser nærmest uspilt ut.

R-2767398-1300125729[1].jpg

R-2767398-1300125738[1].jpg

Denne spilles nå

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Artig å finne saker fra komponister jeg trodde jeg hadde det jeg trengte fra. Dette var overraskende ekspressivt og virtuost! Særlig Kantorow imponerer i Concerto Russe, en oppfølger til Symphonie Espagnole - med russisk tematikk. Det skal visstnok være etter å ha hørt dette stykket at Tchaikovsky bestemte seg for å skrive sin violinconsert.
    Ingenting er spesiellt nyskapende, og det er heller ikke alltid nødvendig. Jeg syns personlig at stykkene berettiger sin eksistens og fortjener en plass i konsertrepertoaret idag.

Lalo.jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    I natt ble Wagner-året innledet; med Pentatone's bokser. Først ut var den flyvende hollender, kanskje ikke den mest dramatiske og spennende av Wagner's verker, men OK. Fantastisk god lyd - liveopptak gjort i 2010, bra line-up på sangersiden faktisk. Dønn tyst, og med langt mindre host,stønn, skrap & promp enn det man vanligvis får med seg på live inspillinger. Fascinerende med alle leit-motifs som går igjen i Wagner's verker..

wagner fliegende.jpg

N

nb

Gjest
    ^duverden - gjøres det fortsatt studioopptak av operaer? (Innrømmer at jeg ikke har fulgt så veldig med i det siste, men det er vel mest liveoppsetninger som havner på plate nå om dagen)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Nå spilles en sviske!! Jada, dette er kommers, men Carmen HAR faktisk en del bra elementer, og i dette studio-opptaket fra 2012 så kommer de virkelig til sin rett. Simon Rattle gjør en framifrå jobb - rart hvordan erfaring og arbeidsro i EMI-stallen virker inn... Berliner filharmonikerne i toppslag, innspillingen er glimrende teknisk. Anbefales, faktisk, sviske eller ei. SACD låter urolig bra på denne hybridvarianten.

carmen bizet - Google-søk - Google Chrome_2013-02-04_12-33-38.png

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har den samme skiva Sluket, men kjøpte den nesten bare fordi Kozena er med som Carmen. Akkurat det har da også blitt omtalt som både den store begivenheten og ulempen med innspillingen. Hun er en atypisk Carmen, med fokus på andre uttrykk, og med en annen betoning enn det som vanligvis forventes i rollen.
    For min del er jeg ukritisk lojal til dama og alt hun gjør, og ikke så rent lite sjalu på Simon Rattle.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Ja, jeg også liker den klokkeklare stemmen hennes - deilig! Andre bra "performers" her også, både tenor og bass gjør en fin innsats. Merkevarehore som jeg er :cool: må jeg tilstå at jeg kjøpte CD'en av banale årsaker; nyinnspilt EMI fra 2012 og SACD (borger normalt for at det lydmessige er på plass) samt Kozena/Rattle comboen...

Jeg har forøvrig ved mange anledninger oppdaget at tidligere uinspirerende musikk (som nærmest har blitt avskrevet) kor min udelte og nye oppmerksomhet NETTOPP fordi det er utradisjonelle og til og med kontroversielle utøvere inne i bildet. Kanskje enda en bekreftelse på at "flertallet har aldri rett".

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    BTW, når skal produsentene av disse "boksene" lære? CD'ene ligger i papplommer som de ofte gjør når det er flere av de, og boksen inneholder en fast libretto - MEN, det er som vanlig et komplett lite helvete å få CD ut av lomma uten å ta tak i de med fingrene, skikkelig... Grrrrrr..... en halv mm. bedre klaring så hadde man ikke behøvd å grise til skiva med feite fingeravtrykk. Sånn! Sjansen for at noen som kan påvirke dette leser på HFS er nok mikroskopisk, men er det andre her som irriterer seg så kan vi jo lage en folkebevegelse - mot trange tider for CD'en!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Nå snurres Mozart på jobb-PC'en - CD'en som fulgte med denne månedens BBC Classical Music Magazine; forøvrig en meget interessant artikkel om nyutgivelser av flott klassisk musikk, på vinyl må vite! Sjekk vinyltråden.

Harpe er ikke helt min favoritt, og sammen med fløyte kan det fort bli den klassiske ekvivalenten til tidligjazzens banjo og klarinett.

CD.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Ja, og sprukket CD cover igjen, som vanlig... Blad og CD kommer i plastkonvolutt med A4 papplate over, men det hjelper så lite når papplata er så altfor tynn. Scheisse.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Spiller denne fra Decca boksen nå, goddamn for en dynamikk:
    sibe sym 1.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Trondheim
    Prokofiev - Skytisk suite og Aleksander Nevsky fra "The art of Valery Gergiev". Gergiev med Mariinskyteaterets orkester. Flott messingklang i mine HD800.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens operaøkt - i fantastisk utførelse, musikalsk som innspillingsteknisk.
    ffss Decca fra 1975
    Tchaikovsky; Eugene Onegin
    Sénéchal, Kubiak, Hamari, Burrows, Weikl, Ghiaurov - John Aldis Choir / Royal Opera House Covent Garden Orchestra - Solti

Tchaikovsky Eugene Onegin Solti.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Formiddagens opera:
    Donizetti; Lucia di Lammermoor
    Pavarotti, Milnes, Sutherland (mrs. Bonynge), Davies, Ghiaurov, Tourangeau, Poli - Choir/ Orch. The Royal Opera House, Covent Carden - Bonynge
    Decca ffss 1972

Donizetti Lucia di Lammermoor Bonynge.jpg

Heftet som følger med i denne boksen er så forseggjort at det er nesten så en innser at en burde vært av typen storfan av MGP (Eurovision Song Contest).......

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Trondheim
    Jeg er nok en enkel person - jeg liker vakre melodier og vakker sang. Derfor hører jeg på dette nå:

Nå er det musikk av Kálman (Gräfin Mariza, Die Csárdásfürstin, Die Zirkusprinzessin) som synges av Anneliese Rothenberger, Rudolf Schock og Fritz Wunderlich. Vakkert.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enkel og enkel otare - du har sansen for og peiling på mye som ikke er enkelt i allefall :)

Mens andre krangler om kabler, horn, apekister, OB etc. har jeg hørt igjennom en opera til i dag og nettopp kommet hjem fra konsert forran over 500 elleville mennesker. Og at lydmannen som villig setter på mygg, ikke har øre for trompet, men pøser på med et trometvolum som ikke er sant ut i salen, men glemmer å gi meg monitor - joda slikt er krydder og skaper spenning i hverdagen.

Som Sluket nevnte, Wagner-året er innledet- ikke for det jeg hører Wagner når det måtte være, men dagens opera ble da:
    Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg
    Kollo, Donath, Adam, Hesse, Ridderbusch etc. - Staatskapelle Dresden - Karajan
    EMI fra 1971
    Greit å høre flere dirigenter i denne operaen også.

Wagner Die Meistersinger Karajan Staatsk Dresden.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens opera, eller mer presis- dagens Wagner opera:
    Wagner; Tristan und Isolde
    Nilsson, Windgasser, Talvela, Ludwig, Waechter - Choir/Orch. der Bayreuther Festspiele 1966 - Böhm.

Wagner Tristan Isolde Bohm.jpg

Joda, greit vokalensemble det her :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Trondheim
    Vakker musikk fra en relativt ukjent komponist fra slutten av 1600-tallet:

Han døde 1714, så han er levde da Schütz var gammel og J.S. Bach var ung. Tysk middelbarokk m.a.o.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok litt Wagner sent i kveld, førebels er jeg på kontoret og spiller igjennom noen nyankomne CD's - akkurat ferdig med litt god gammel heavy gitaronani, nå er det den her som freser rundt i serveren - brå overgang;

scan.png

Vakkert. Romantisk til tider, særlig annen halvdel som inneholder Chanson de matin, de nuit og Salut d'amour..

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med Wagner-kveld Sluket.

Dagens opera i stova:
    Wagner; Parsifal
    King, Jones, Crass, Stewart, McIntyre, Ridderbusch etc - Choir/Orch. Bayreuth 1970 - Boulez

Wagner Parsifal Bayreuth Boulez.jpg

Disse Bayreuth-opptakene er ikke til å kimse av. Har hørt mye rart om noen av disse sammensetningene og opptakene, men dette er den andre i rekken jeg liker. Så da er det bare å hive seg videre.
    Når jeg sitter her og hører på disse Wagner-operaene, er jeg kjempeglad for at jeg har et oppsett som gjengir musikkene på en relativt realistisk måte.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Rakk ikke noen "Sternstunde" i går dessverre - kommer sterkere tilbake i morgen! Jeg har den Boulez innspillingen, men den er det lenge siden jeg har spilt. vi snakker år...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ble ikke Wagner her i morgentimene heller Sluket - må veksle litt.
    Men opera ble det:
    von Weber; Oberon
    Grobe, Nilsson, Domingo, Prey, Hamari, Schiml, Auger - Choir/ Orch. des Bayerischen Rundfunk - Kubelik

von Weber Oberon Kubelik.jpg

Greit med en og annen "lettpåtåopera" inn i mellom.
    Vakkert instrumentert med waldhornet i viktig rolle.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn