Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Baksiden i sedvanlig design;

cd1 rygg.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Nå spilles den første av en serie på 14 cd's fra OCCD; Orchestral Concert CDs: Welcome opptak som er gjort for førti år siden, på enklest mulig måte...

Akkurat nå spilles CD3:

Vis vedlegget 184466
    Lovte å komme tilbake med litt betraktninger... rakk bare en CD grundig i går aftes, men for en CD! Jeg er totalt forelsket i fiolinspillet til hr. Campoli - og ikke minst den fantastisk varme tonen i instrumentet hans, og den kommer frem på denne innspillingen på en sjelden hørt måte. Så utrolig intimt og nære innpå - glimrende!
    Meget kompetent piano/samspill fra Katins side også - og lydmessig besnærende og IKKE overstyrt i crescendo slik jeg var redd for i fra gårsdagens PC lyd... Pianoet låter varmt og "full-bodied", med litt avrundet øverste oktav/overtoner. Geoofrey Terry skal etter sigende ha benyttet kun to mikrofoner til sine opptak, og da gjerne hengende over musikerne/orkesteret - hvorvidt det er tilfelle her vet jeg ikke, men pianolyden (som er fri for mekaniske lyder, pedallyd, osv) kan tyde på at så er tilfelle, ikke minst p.g.a. at det kan virke som om lokket demper for overtoner etc. Uansett, dette er en meget interessant og naken men samtidig varm innspilling, liker du repertoiret bør denne CD'en inn i samlingen.

Slukcommended.

BTW, interessante liner notes er med, og er i mine øyne alltid med og høyner gleden ved en god performance..

[h=3]Remembering Alfredo Campoli[/h]Having been born with such a natural talent, Alfredo Campoli (born in Rome, 1906; died in Berkshire, 1991) might reasonably have been expected to build his life around that talent. He did not; he enjoyed many activities and simply played when asked.It was an unusual talent in the sense that he might be compared with Maria Callas or Luciano Pavarotti, not only because his tone was absolutely unique but also because he based his approach to performance on ‘bel canto’. Just a few notes, and his wonderful sound is instantly recognisable. Unfortunately, the recordings of his performances that remain, although providing some insight into his tone and style, do not do full justice to the enormous sound he drew from his instrument.Alfredo’s first teacher was his father, leader of the orchestra at the Accademia di Santa Cecilia, Roma. His mother was a dramatic soprano who had toured with Scotti and Caruso. The family moved to London in 1911, and five years later Alfredo was already giving public concerts. By the age of thirteen he had won so many prizes that he was asked not to compete in future competitions. In 1919, after winning the London Music Festival gold medal, he went on to tour with such singers as Nellie Melba and Clara Butt.During the Depression there was little demand for a soloist, and Alfredo formed his Salon Orchestra and the Welbeck Light Quartet, playing in restaurants in London and other such venues. He first appeared at a Prom in 1938 and, during the Second World War, gave numerous concerts for the Allied troops. After the War, he had extended tours of Europe, Southeast Asia, New Zealand and Australia, and eventually clocked up over 1,000 BBC broadcasts. The current masters of that illustrious body have since forgotten his great contribution to the broadcasts of that time, and show no interest whatever in permitting listeners to hear his glorious sound. Alfredo Campoli owned the Dragonetti Stradivarius, but it was his 1843 Rocca that he used predominantly, the Dragonetti being housed in the bank for security.Alfredo made his American début in 1953, playing Lalo’s Symphonie Espagnole with the New York Philharmonic under George Szell, and in 1955 gave the first performance of the Violin Concerto by Sir Arthur Bliss, which was written for him. In 1956 he twice toured the Soviet Union.He considered the phrasing of each passage he played, and if he could achieve ‘bel canto’ by shortening or lengthening a note then he would do so. He was not afraid to lift the bow from the strings: an act that seems to be completely avoided by today’s exponents of the instrument. Brief breaks of sound can add tremendous drama and power to a performance, even when not indicated by the composer.In 1961 I made a private recording of Alfredo Campoli playing the Beethoven Violin Concerto with the Hayes Orchestra in Bromley, Kent. The cadenza from the first movement is just a miracle. My wife and I subsequently visited Alfredo at his home in Southgate on many occasions, and I had the great pleasure and privilege of recording him in rehearsal with Peter Katin, Daphne Ibbott and Valerie Tryon. I also promoted his last Queen Elizabeth Hall recital, which I also recorded and hope to publish at a later date.In 1963 I recorded a lunchtime recital in the Fairfield Halls, Croydon, given by Alfredo with Peter Katin. Two sonatas from that recording are published on this CD, together with a Brahms sonata, recorded by the same duo in Alfredo’s Southgate home.The recording in Alfredo’s home was made in his music room, a rectangular room approximately eight metres by four; in Vienna, in the days of Brahms, composers were more likely to hear their works performed in private homes, palaces and castles rather than in concert halls, and the sound in such rooms is quite different from that in a purpose-built concert hall. It is an intimate sound, and this recording provides an historic document of the great maestro performing in his own home. Lovers of the violin who did not hear Alfredo Campoli playing in a live situation missed the opportunity to hear probably the greatest English violinist. I have decided to devote as much time as possible to issuing the substantial collection of private recordings I made of him during our years of friendship, with the blessing of his then-surviving widow, Joy Campoli".
    —Geoffrey Terry

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fine betraktninger Sluket.
    Noe av repertoaret i denne serien lokker meg - de Øst Europeiske komponistene.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    914
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Sluket - linernotes er en av grunnene til at streaming og downloads ikke står høyt på programmet mitt. Den dannelse og kunnskap slike linernotes har tilført meg overgår i omfang og betydning det meste av grunnskolepensum....parkerer antagelig noen av de mer obskure vekttallene også.
    Mulig jeg har gått glipp av noe, men kan du antyde hvor du har slept hjemme disse innspillingene fra?

V

vredensgnag

Gjest
    Campoli er det fint å bli minnet på. Vet ikke hvilken av sine to Stradivariuser han spiller på her, men det lyder sjelrakt flott, syns jeg.

0881034870537_600.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Slettes ikke sikkert at det ER en Strad heller - han spilte like gjerne på et par andre mindre famøse instrumenter han eide, mens Strad'en lå i bankhvelvet som sikkerhet! Jeg har skikkelig sans for fyren, som virkelig spilte med hjerte og sjel, og som kunne blitt en enormt stor "stjerne" dersom han hadde hatt stor nok interesse for det....

Som liten gutt vant han så mange talentkonkurranser at de til slutt oppfordret ham til IKKE å stille! How cool ist that...

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Sluket - linernotes er en av grunnene til at streaming og downloads ikke står høyt på programmet mitt. Den dannelse og kunnskap slike linernotes har tilført meg overgår i omfang og betydning det meste av grunnskolepensum....parkerer antagelig noen av de mer obskure vekttallene også.
    Mulig jeg har gått glipp av noe, men kan du antyde hvor du har slept hjemme disse innspillingene fra?
    I could, but then I'd have to kill you afterwards...

Neida, riktig så ille er det ikke! Alt du trenger å vite står her;

Orchestral Concert CDs: Welcome

Wekkenden skal benyttes til dypdykk i serien - you bet! Første eksempel gav mersmak. Rapport følger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Geoffrey Terry er en utrolig trivelig fyr, har korrespondert en god del og service er aldeles par excellence.. Jeg ba f.eks. om at han sendte alle CD'ene men kun to av gangen (av åpenbare grunner....) og jeg måtte nesten TVINGE på ham pengene for forsendelseskostnadene. Han insisterte på at når jeg kjøpte alle CD'ene så var frakt "on the house" Greit nok det, forsåvidt, når det er snakk om EN pakke, men jeg synes ikke jeg kan belaste en slik entusiast/ildsjel med syv x porto fordi det er enklere/billigere i mottaksenden. Så vi ble da enige til sluk.. ehh... slutt! Hele prosjektet er åpenbart "a work of love" og jeg støtter helhjertet slike tiltak.

Liner notes, Gunzi, er som miniatyrleksika når de er som best. Utrolig lærerike som du sier, og det på en komprimert og relevant måte. Streaming & downloads aner jeg ikke hva er for noe en gang.... men før eller siden må man vel, på nye ting som ikke er tilgjengelig på annen måte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Takk for fine betraktninger Sluket.
    Noe av repertoaret i denne serien lokker meg - de Øst Europeiske komponistene.
    MIN favoritt-bolk med komponister er vel i bunn og grunn de østeuropeiske, tett fulgt av enkelte franske og så Wagner da, selvsagt..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Spilt grundig igjennom den her i natt. Lydmessig samme fine bilde, utrolig naturlg mht. strykere, plassering osv. - dessverre lit smårusk produksjonsmessig med noen fallouts og cliks/pops innledningsvis på skiva. Men dette reduserer ikke musikken, som er dramatisk/kaotisk til tider, som østeuropeiske komposisjoner ofte er, og med åpenbart motiverte og dyktige musikere.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.238
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye fint du surrer rundt med nå, Sluket.

Her er det travelt med levende godlyd.
    Orgelfest fleire dagar til ende, nå når det flotte orgelet i Stavanger Konserthus innvies.
    Idag har jeg hørt Thomas Trotter, kjøpte et par signerte CDer, og hjemom for en matbit og omvendt reality check på home audio'en
    61UoKXdXDlL._SL500_AA300_.jpg

Tror i grunnen jeg trenger en større sub eller to til kjelleren.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Ja, jeg så et innslag om dette fete 18 mill.kr. saftige instrumentet, det største i Norge i nyere tid??

Gi meg et vink dersom det dukker opp noe spesielt av konsert - så tar jeg meg en tur nedover/bortover!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim
    Fra DGG111 boksen. Dvorak - Cello Concerto in B minor / Tchaikovsky - Variations on a Rococo Theme CD50
    bilde.JPG

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    CD4 i serien - intim og fin triomusikk, piano cello og fiolin, opptak fra Queen Elizabeth Hall, London i 1972. Igjen mulig overstyring i piano, men ikke sikker, må prøve hjemme. Dette er klassisk triomusikk, Beethovens pianotrio #5 i D-moll bl.a. Nydelig. Cd'en avsluttes med et for meg ukjent sykke; Piano trio # 2 i D moll, av Bohuslav Martinu. Tøffe omskiftelige delvis uptempo saker, med uvanlige synkoperinger etc.

Vis vedlegget 184473
    Spilte denne tre ganger i går, fantastiske musikere! Cellisten har bl.a studert med Rostropovic. Meget samspilte karer, har aldri hørt Beethovens piano trio spilt med slik gusto og innlevelse noen gang. Plutselig ble musikken langt mer interressant enn tidigere.. Lydmessig så er det de samme kvaliteter som den første, utrolig myk og organisk lyd på fiolin og cello, distinkt og flott piano også. Ingen inn/ut fading her, rått og røti rett på, bang, av! Litt synd, liker at stykkene får lov å klinge litt ut, at applaus etc. henger osv. Men man kan vel ikke få alt. Uansett, en vinner og en som seiler opp som en av årets faoritt kammermusikkutgivelser.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Rimsky-Korsakovs operaer er små perler. Prøv "The invisible city of Kiteszh".
    Favorittinnspilling - Gergiev?

Sitter her og hører på nok en opera - pause nå. Legger ut bilde etc av den i morgen formiddag. ;)
    Det er Gergiev jeg har ihvertfall. Vet ikke om det finnes så mange alternativer?
    Da ble endelig denne operaen lyttet gjennom i går kveld:
    Rimsky-Korsakov; Legend of the Invisible City of Kitezh
    Kirov Opera & Orchestra, Mariinsky Theatre, St. Petersburg - Gergiev

Fra denne latterlig billige boksen

28947827054_p0_v1_s600.JPG

Her er de fem innspillingene jeg fant av denne operaen:

1 1956(STU) - Nebolsin Vasily - Moscow Radio Orchestra*
    [h=4]2 1983(LI) - Svetlanov Evgeny - Bolshoi Theatre*3 1994(LI) - Gergiev Valery - Kirov Theatre*4 1995(LI) - Fedoseyev Vladimir - Wiener Symphoniker*5 2008(LI) - Vedernikov Alexander - Teatro Lirico di Cagliari*
    [/h]

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Gergiev er utrolig ofte gjenganger på innspillinge/komposisjoner fra Rimsky, Prokofiev, Sjostakovitsj, Rachmaninov osv. Mannen KAN ikke være fra Skreia. Morsomt å se et boxcover (for klassisk musikk) med litt humor for en gangs skyld.

Grisebillig ja - 336,- levert på døra er ikke & kimse av. 30,-/CD har man råd til.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Trondheim
    Når man er sjefsdirigent i Mariinsky-teateret i St. Petersburg er det kanskje ikke så rart?
    Kitezh er forøvrig en flott opera.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Er det noe virkelige Rimsky-Korsakov eksperter her inne?? Litt OT dette, men dog - jeg husker fra min tid som usedvanlig lovende utøver at jeg spilte noen små stykker av Rimsky-Korsakov, jeg kan ikke finne igjen notene så jeg aner ingen ting om hva det var. Skulle gjerne hatt tak i de, eller visst om det er utdrag fra større komposisjoner eller bare "snippets" fra R-K's hender.. Spilte trombone den gang, og dette var noen duetter husker jeg. Kan ha vært for andre instrumenter selvsagt.

Edit; Otto - hvor er du? Du er jo "blæsefantast"

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Når man er sjefsdirigent i Mariinsky-teateret i St. Petersburg er det kanskje ikke så rart?
    Kitezh er forøvrig en flott opera.
    Joda, enig i dette, men han er liksom over alt for tiden, synes jeg har sett Gergiev på annenhver CD siste året..?? Kanskje han har skattegjeld og må jobbe mye, Nelson Style.

V

vredensgnag

Gjest
    Van Cliburn er død, her er en fin artikkel om da Gilels og Richter måtte strekke sine meddommere, så Van Cliburn kunne bli vinner av Tchaikovsky-konkurransen i Moskva, i 1958. Meddommerne var redde for at Krustsjov skulle bli forbannet på dem, om de stemte på amerikaneren.
    Daily Kos: Top Comments: the Van Cliburn edition

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Trondheim
    Da får dere hedre mannen ved å kjøpe the Van Cliburn edition. Mitt eksemplar kom i hus i forrige uke. Det er en "killer" innspilling av Tchaikovskys 1. klaverkonsert der.
    Og da setter jeg i gang med dagens Van Cliburn maraton. Starter med Chopin's greatest hits. (Det må jo innrømmes at Van Cliburn settet ikke er spesielt spenstig i repertoarvalg).

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    R.I.P Cliburn.
    Har en del innspillinger med ham, så den boksen tvinger jeg meg til å hoppe over.

Sluket; jeg er i hverfall ikke noen riktig R-K spesialist, liker bare å høre på musikken jeg.....er en slik som nok dveler alt for lite ved de historiske og tekniske elementer rundt en komponist og og dennes verker.

Dette ble gårdagens opera:
    Rimsky-Korsakov, Sadko
    Kirov Opera & Orchestra, Mariinsky Theatre, St. Petersburg - Gergiev

Fra boksen vist i #14098

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.565
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Marie Claire Alain er også død, 86 år gammel. Nestoren blant organister.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    24
    Dom driv å dævve - som min nabo hadelenningen pleide å si... Cliburn liker jeg godt, men har aldri gravd meg ned i materien, i hvertfall ikke foreløpig. Kanskje på tide.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Formiddagens dont:

Alan Bush; Symp. no 1 og Symph.no 2
    Royal Northern College of Music Symph. Orch. - Bostock

51dv9qKMelL._SL500_AA280_.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.565
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant musikk det der, det ryktes at flere innspillinger av Alan Bush er på vei fra Dutton og/eller Toccata.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dom driv å dævve - som min nabo hadelenningen pleide å si... Cliburn liker jeg godt, men har aldri gravd meg ned i materien, i hvertfall ikke foreløpig. Kanskje på tide.
    Det er vel fremdeles slik at som oftest er det de gamle som dør først......

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Interessant musikk det der, det ryktes at flere innspillinger av Alan Bush er på vei fra Dutton og/eller Toccata.
    Spennende. Liker Bush godt.
    Forresten meget habil messinggruppe på denne innspillingen med Bostock

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.717
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satte på litt Lutosłavski:
    Cellokonserten og noe annet snæsk.
    Folder.jpg

Dæsken, det vart svært.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er fremdeles forelsket i engelen, Magda

Magdalena Kožená; Love and Longing
    Orchestral Songs by Ravel, Dvorák, Mahler
    Berliner Philharmoniker - Simon Rattle

En slik liveinnspilling har jeg ventet lenge på.

MI0003331795.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Trondheim
    Dagens quizz: Og hva er så Magdalena Koženas forbindelse med Trondheim? (rent bortsett fra at emotikon er forelsket... )

Hint: Det er litt "søkt" og omhandler egentlig ikke Kožena direkte, men hun er involvert...

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Trondheim
    Her har jeg startet dagen med klavertrioer av Cesar Franck:

Og nå er jeg i gang med denne:

Akkurat nå spiler Krystian Zimermann preludiene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens første avdeling:

Arthur Butterworth; Symphony No. 1
    Ruth Gipps; Symphony No. 2
    Munich Symph. Orch. - Bostock

1173392.jpg

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    En av mine absolute favoritter snurrer nå rundt 33 ganger i minuttet på min sorte ravn

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    ....men testamentet hennes ga oss evige skatter for øreganger og sjel

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…