Heisan. Jeg fikk (helt gratis) en samling med klassisk på vinyl her før jul, godt over 3000 titler samlet fra tidlig sekstitall til CD tok over - de siste platene er vel kjøpt rundt 1986. En forundringspakke og skatt av en annen verden, ikke minst fordi alle platene er tatt så godt vare på at de fremstår nesten som nye uansett når de ble kjøpt. Herlig.
De siste dagene har jeg hørt på flere utgivelser i Philips' serie 'Colin Davis Berlioz Cycle', og er dødsimponert over hvor bra det er. Musikken i seg selv, fremføringene, lydkvaliteten. Toppklasse. Jeg har vel bortimot bestemt meg for at jeg foretrekker det Philips drev med på 70-tallet fremfor Decca sine mer berømte eksperimenter.
Det eneste jeg har å utsette er at de avslører at jeg burde ligge et hakk eller to høyere enn jeg gjør på platespiller/pickup. Philips-skivene finner alle feil og mangler. Ingenting har vært så nådeløst mot stereoanlegget mitt som klassisk musikk på vinyl viser seg å være. Men med null budsjett får jeg være fornøyd med det jeg har.
Jeg kan forsikre alle om at Anthony Gallo ref 3.1 funker som f*** til alt fra solo piano til romantisk opera, i hvertfall.
Lang innledning. Current listening, ja: La Damnation de Faust, Berlioz, Colin Davis og LSO på Philips, 1973.
Og jeg kommer til å lete etter flere innspillinger med Josephine Veasey!