Så godt å lese!
Joda, musikk nytes på ekte vis her også.
De siste dagene med norsk musikk, med øyeåpnere og påminnelser både om utøvere og repertoar.
En travel torsdag traff jeg på radiosending i bilen der Aadland og Oslo Filharmoniske gav med Irgens-Jensen på direkten. Takk NRK
Og igår Eivind Aadland igjen med Bergen Filharmoniske på konsert i Stavanger Konserthus der de spilte et reint Grieg-program.
Vi var heldige og fikk de aller fineste krem-plassene i salen, og kunne nyte det rike, dynamiske og flotte lydbildet og synet av et veldig bra orkester. Uten å analysere og rangere for mye, dette er en divisjon opp fra vårt husorkester. Det gav oss et utvidet og rikere bilde av Grieg som orkestrator. Imponerende og deilig.
Som Otare har vært inne på, her har det vært selvpålagt kjøpestopp en liten stund, da jeg finner at jeg nå kan gå på spennende oppdagelsesferd i egen platesamling. Mange bokser står stort sett uspilt og jeg må fokusere litt.
Det har blitt en del Elgar i det siste, og jeg følte slektskap til Grieg etter konserten igår. Det er sånn at hvis utøver og dirigent føler at musikken er viktig så løftes det fram varme, farger og detaljer som andre tolkere ikke får fram. Historien er full av eksempler på det.
Jeg har spilt symfoniene fra Collectors Edition boksen flere ganger denne uken, med Sir John Barbirolli og Philharmonia Orchestra. Kjent fra før, klassikere fra EMI, men dette står fram på nytt og enda rikere med nye høyttalere og større lyd.
Og det fortsetter, mai er musikk-måned, her er det mai-jazz og jeg legger ut på litt tilfeldig reking på byn. Regnvær er fint for jazz.
...etter litt god kaffe og pop-quiz....