Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.095
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R-2697095-1296993634.jpeg.jpg

Suverene og intense kvartetter. Og i Haas sin kvartett ikke så lite humor. Flott lyd og spill!

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.095
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nikos Skalkottas fiolinkonsert:

Tenk Alban Berg, men mindre lyrisk og mer dramatisk.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.095
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er godt i gang med denne CD boksen med Allan Pettersson’s komplette symfonier:
    Ingen dårlig ide, jeg er en stor fan, selv om symfoniene stilistisk spriker litt og noen av de er ganske krevende.

Her spilles:

389.jpg

Herlige, senromantiske spanske strykekvartetter som ville gjort Dvorak stolt om han hadde skrevet de!

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.668
    Etter P.O.M. sitt innlegg om Pettersson, har formiddagen blitt delt med denne:
    Husker jeg ble helt fjetret første gang jeg hørte den, og har siden fått med meg det meste han har komponert.
    Steen

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Begynt å spille litt fra vinylsamlingen som jeg nettopp fikk levert. De fleste coverne ser veldig bra ut, men dessverre så er ikke selve vinylen blitt behandlet like bra. Litt problem helt i starten på denne, ellers så spiller den fint.

haydn piano tro 13 lp.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Litt skeptisk til denne her, men den jeg likte den første platen! Har egentlig holdt meg langt unna musikk som dette, men må nok høre litt til fra denne boksen.

Mozart COMPLETE SERENADES DIVERTIMENTI WIND INSTRUMENTS De Waart.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Takk for bra tips, Minutten

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Forstår ikke hvordan voksne musikkinteresserte folk behandler lp platene sine. Det er notert på innercoverne når platene er blitt spilt (på den brukte samlingen jeg har kjøpt), og har de blitt spilt mer en 2-3 ganger så er det riper i de fleste platene jeg har spilt til nå. Spilte nettopp plate 1 av Brahms A German Requiem ( Klemperer, Columbia) og den blir nok ikke spilt flere ganger, men denne Haydn boksen virker helt fin basert på første plate.

Klemperer A German Requiem.jpg

HaydnTostQuartetsAmadeusQuartett_zpsdd41daa8.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt skeptisk til denne her, men den jeg likte den første platen! Har egentlig holdt meg langt unna musikk som dette, men må nok høre litt til fra denne boksen.

Vis vedlegget 348681
    Aiai!
    Skulle du falle tilbake til gamle oppfatninger og ikke trives i det selskapet kan jeg tilby den boksen et godt hjem her, under særdeles gode betingelser.

Tilfeldigvis satt jeg idag og spilte en nylig ankommet SACD med samme ensemblet og noe av den samme musikken, konsertopptak utgitt på eget selskap.
    Skjermbilde 2015-11-15 kl. 22.16.42.png

Meget dyktig gjeng, og sublim musikk. Teller 14 CDer av dette verket i Mozart-hyllene her.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Er notert :) Er bunkevis med Bach, Mozart og Haydn +++, mye "kjent" musikk som jeg aldri har hørt i samlingen.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.613
    Er tilbake fra triodefestivalen i Danmark, og dette er første platen i dag:

863758557.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.095
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil minne om at Mozart Divertissementer og Serenader er underholdningsmusikk, men de er underholdningsmusikk skrevet av Mozart.

Se feks Salieris reaksjon i filmen Amadeus der han fjetret høre på innledningen i den store Serenaden for 13 instrumenter. Den sier det meste som trengs å sies i sakens anledning. Det finnes underholdningsmusikk, og det finnes Underholdningsmusikk. Nuff said.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jobber meg nedover bunken jeg kjøpte:
    ....
    kontakter.jpg

....
    Stilig, Antonsen.
    Tilgi meg en liten OT: har du signalkabler skjult i veggen?
    -Jeg vurderer det samme.
    Svar gjerne kort,evt. i PM, eller vi kan ta en egen tråd på Vinyl-avd.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Spiller noen CDer med Celibidache på kontoret i dag. Herlighet så seigt alt går. Jeg tror at han ikke har skjønt forskjellen på Allegro og Andante. Den seigeste Oberon-overtyren jeg har hørt noen gang. Det klinger jo fint, men all musikk som er skrevet er jo ikke adagio da!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spiller noen CDer med Celibidache på kontoret i dag. Herlighet så seigt alt går. Jeg tror at han ikke har skjønt forskjellen på Allegro og Andante. Den seigeste Oberon-overtyren jeg har hørt noen gang. Det klinger jo fint, men all musikk som er skrevet er jo ikke adagio da!
    Enkelte dirigenter hadde/har det med å komponere selv, underveis.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    TG.o.m. Wagners langsomme ting blir for langsomt med Celibidache. Jeg skjønner ikke hvorfor det går gjetord om han. Jeg var misfornøyd med mye av det jeg hørte i Fricsay-boksen også. Det er tydelig at det som ble ansett for godt tidligere kanskje ikke faller i smak lenger...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I kveld har jeg lyttet til så ymse, blant annet Enstonig ringer den lille klokke, fra dette albumet:

songs of old.jpg

Jeg får rent stå... stå... ståpels når jeg lytter til den.

Jeg vet det ikke er helt comme il faut å legge ut lenker til youtube her, men den ligger altså ute der.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Denne kom inn døra i går:

Så nå musiseres det av Buschkvartetten (Adolf Busch, Gösta Andreasson, Karl Doktor og Herman Busch) og i noen tilfeller Adolf Busch og Rudolf Serkin i opptak fra 30-tallet her.
    I boksen er det noen Bach-innspillinger (Brandenburgkonsertene og orkestersuitene) som spilles av Busch Chamber Players under ledelse av Adolf Busch, og det går seeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigt. Kvartett- og fiolinsonateinnspillingene derimot. Nå spiller Adolf Busch og Rudolf Serkin Schuberts store C-dur fantasi, og det er musisering av høyt nivå. Serkin har en kontroll på klaverklangen som jeg knapt har hørt maken til før (Sokolov og Gilels comes to mind), og Adolf Busch spiller med en kontroll og innlevelse som jeg sjelden har hørt.
    TIl å være innspillinger fra 30-tallet er lyden fabelaktig.

Og alt dette for ca 20£.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.095
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Serkin er en av de virkelig STORE pianistene, og en som hadde fortjent en stor boks.

PS For interesserte: boksen otare refererer er rimeligst på Amazon.es, bestilte nettopp et eks som kom seg på ca 32 euro (godt under grensa) inkl frakt. Gjorde litt research på priser inkl frakt hos mine vanlige favoritter, og fant ikke noe billigere. Buschkvartettens sene Beethoven er sublim (akkurat den har jeg allerede i ymse versjoner, inkl på tyske electrola LPer) .

Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    TG.o.m. Wagners langsomme ting blir for langsomt med Celibidache. Jeg skjønner ikke hvorfor det går gjetord om han. Jeg var misfornøyd med mye av det jeg hørte i Fricsay-boksen også. Det er tydelig at det som ble ansett for godt tidligere kanskje ikke faller i smak lenger...
    Ingenting med Celibidache var laget med tanke på innspilling, alt dreide seg om levende fremføring. Han kunne finne på å senke tempoet fordi hallen krevde det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.095
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Storskala klavermusikk, mer i Brahms stil enn fransk tradisjon. Vel spillt, og vel innspillt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Denne boksen:

Jeg er ingen stor beundrer av Peter Pears. Spesielt på eldre dager var stemmen hans ustabil og sliten, men jeg synes han synger surt også på tidlige innspillinger. Men det var en strålende On Wenlock Edge på CD 24. På CD 25 synges og spilles det Grainger, Purcell og Haydn. Pears sliter i Haydn-sangene her. Haydn trenger en annen stemmetype enn Pears'. Graingers Folksong settings derimot var bra.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    La Serenissima - Vivaldi - Le Quattro Stagioni.

En fantastisk frisk innspilling med et par ekstra konserter på kjøpet.
    Her er en friskhet og ikke bare en livsglede, men også de andre faktorene i livets syklus: sorg, fortvilelse, lengt, sinne, bekymring. Det er en strålende musikalsk innspilling, om det ikke er korekt så driter jeg ærlig talt idet.
    Det svinger som rakkern!

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne boksen:

Jeg er ingen stor beundrer av Peter Pears. Spesielt på eldre dager var stemmen hans ustabil og sliten, men jeg synes han synger surt også på tidlige innspillinger. Men det var en strålende On Wenlock Edge på CD 24. På CD 25 synges og spilles det Grainger, Purcell og Haydn. Pears sliter i Haydn-sangene her. Haydn trenger en annen stemmetype enn Pears'. Graingers Folksong settings derimot var bra.
    Og det er blant annet akkurat den karakteren som gjør at han virker overbevisende i Winterreise. Mener nu jeg, selv om jeg holder andre for bedre.
    (La meg også si at til tross for at Jon Vickers er en av mine absolutte helter, er hans Winterreise forferdelig, grusom og uutholdelig...)

B

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn