Ingen dårlig ide, jeg er en stor fan, selv om symfoniene stilistisk spriker litt og noen av de er ganske krevende.Er godt i gang med denne CD boksen med Allan Pettersson’s komplette symfonier:
Aiai!Litt skeptisk til denne her, men den jeg likte den første platen! Har egentlig holdt meg langt unna musikk som dette, men må nok høre litt til fra denne boksen.
Vis vedlegget 348681
Stilig, Antonsen.Jobber meg nedover bunken jeg kjøpte:
....
....
Jeg liker nye navn blant norske utøvere. For meg er dette et slikt navn. Har hun holdt på lenge?
Enkelte dirigenter hadde/har det med å komponere selv, underveis.Spiller noen CDer med Celibidache på kontoret i dag. Herlighet så seigt alt går. Jeg tror at han ikke har skjønt forskjellen på Allegro og Andante. Den seigeste Oberon-overtyren jeg har hørt noen gang. Det klinger jo fint, men all musikk som er skrevet er jo ikke adagio da!
Ingenting med Celibidache var laget med tanke på innspilling, alt dreide seg om levende fremføring. Han kunne finne på å senke tempoet fordi hallen krevde det.TG.o.m. Wagners langsomme ting blir for langsomt med Celibidache. Jeg skjønner ikke hvorfor det går gjetord om han. Jeg var misfornøyd med mye av det jeg hørte i Fricsay-boksen også. Det er tydelig at det som ble ansett for godt tidligere kanskje ikke faller i smak lenger...
Totalt enig, og Perahia er en meget smakfull pianist i det meste han gjør.Vis vedlegget 350192
Sitter her med noen sene klaverstykker av Brahms, for meg er dette blant av det ypperste av musikk.
Og det er blant annet akkurat den karakteren som gjør at han virker overbevisende i Winterreise. Mener nu jeg, selv om jeg holder andre for bedre.Denne boksen:
Jeg er ingen stor beundrer av Peter Pears. Spesielt på eldre dager var stemmen hans ustabil og sliten, men jeg synes han synger surt også på tidlige innspillinger. Men det var en strålende On Wenlock Edge på CD 24. På CD 25 synges og spilles det Grainger, Purcell og Haydn. Pears sliter i Haydn-sangene her. Haydn trenger en annen stemmetype enn Pears'. Graingers Folksong settings derimot var bra.